Wat is de ideale sampler voor live gebruik?

mattydemont

Ingeburgerd
Hallo,

Even een expertvraagje tot jullie richten. Ik ben op zoek naar de ideale hardware sampler puur voor live gebruik. De bedoeling is de sampler te gebruiken als instrument en wel op de volgende manier: De muzikant die de sampler bedient moet in staat zijn tijdens de live performance stukken van eender wel instrument op te nemen en onmiddellijk te gebruiken, te bewerken of vervormen (invert, downsample, distort, loop, effects, ...), verschillende samples mixen. Met dit 'verzameld materiaal' moet hij dan als musikant in staat zijn 'het even over te nemen' van de groep, maw in solo beginnen te spelen met het gesampelde materiaal. We zoeken dus geen klankensampler maar eerder een goede phrase sampler. Belangrijk is ook dat hij in staat moet zijn om te overdubben, dus om aan een bestaand geluid steeds geluid toe te voegen.

Bedankt bij voorbaat,

Matty

De metronoom(mpc) is akelig voor sommige muzikanten
Ik zag op een concert van "Placebo" dat alles gewoon uit een 3000XL + controller keyboard kwam.
Dat lijkt mij goed voor het overdubben van lead en effect geluiden.(dus geen metronoom wel loops)
De asr-x van Ensoniq kan "snel"samplen en hersamplen plus goeie vette effecten.
Maar is dat niet wat beperkt ???
Ik denk tot slot dat een combi natie van meerdere samplers,synths en effecten het beste is.
Aangezien je meer instrumenten tegelijk kan laten klinken.
Een keyboardspeler met een techno achtergrond moet dat toch zeker wel lukken.

:)

Origineel geplaatst door bikkel
Volgens mij een MPC en dan een hele tijd niks.

ik ben het met bikkel eens,
en als je rond kijkt is een mpc ook niet zo duur te krijgen ook.

Dankuwel mensen, zo'n snelle respons. Ik ben nieuw in dit domein en ken nog niet goed de specificaties van alle MPC's, maar welk type zou je mij aanraden? Ik ben vooral op zoek naar vervormingen zoals downsamplen, ruis toevoegen, platenruis, omkeren, distortion, tape delay (die ik nu via de Electrix M'FX doe) met degeneratie van sound (zoals Pink Floyd), tape delay waarbij je aan de speed knop kan draaien en het geluid in pitch vervormt. De band speelt live door een mengpaneel en de muzikant-DJ mixt daar samples uit die hij aan de sampler 'voedt'. Met dit 'vergaarde materiaal' kan hij nu het touw overnemen en improviseren. Het doel is dus 100% improvisatie. Stijl: Nu-jazz (lounge, electro-jazz, broken beats, breakbeat, drum 'n bass, trip hop, deep house, ...). Imperfectie staat centraal. Herinterpretatie van live ingespeeld materiaal en weergeven alsof het door oude technologie gespeeld wordt (taperuis, platenruis, ...). Dat is het idee. MIDI is totaal onbelangrijk. Real time en snelheid primeren. Studiogebruik niet nodig. De sampler moet echt een instrument op zich kunnen zijn. Ik wil me ook een Kaoss pas II aanschaffen, tenzij dit niet meer nodig zou zijn. Instrumenten: Fender Rhodes, Yamaha Motif, Alesis Ion, drum, bas en wereldmuziekinstrumenten zoals duimpiano, bulbul tarang, didgeridoo, darbouka, djembe, ... De sampler moet ook als drumcomputer kunnen dienen, maar dat is geen probleem bij de meesten. Vooral oude vintage effecten vind ik geweldig. Die analoge tape delay van Pink Floyd (Copycat?) bijvoorbeeld. Buscemi's Mocha Supremo titeltrack is toonaangevend voor de sfeer die ik wil bekomen.

Dankuwel!

Matty

klinkt leuk...probleem bij de MPC series is dat de ingebakken effecten behoorlijk beperkt zijn..... lijkt me dat je met een goede hardware multifx en een MPC, of bv een yamaha RS7000 een heel eind kan komen..... korg kaospad is idd ook erg vet voor live dingen..zit ook een samplertje in..... verder heeft de line6 DL4 delay-module volgens mij ook een loop-samplertje..

Woow, wat een dynamisch forum! Heeft de MPC zo geen retro-effecten? Heeft de MPC een effect send en return zodat ik gemakkelijk met een externe effectenmodule kan werken. Ik ga de modellen die je voorstelt eens bekijken op het web. Ik hou ook wel ergens van eenvoud. 1 instrumentje en die moet het dan maar doen. Dikwijls loont het veel meer 1 instrumentje door en door te kennen en via combinaties van effecten nieuwe dingen te exploreren, niet? Een Kaosspad lijkt me leuk vanwege het grafisch effect. Remember, live performance staat centraal. Onze Alesis Ion virtueel analoge synth (moeten we nog aanschaffen) zal ook wel wat leuke effectjes hebben, heeft trouwens ook een vocoder. Ik heb zelfs gedacht aan een Electrix Repeater (nu onvindbaar, lees duur, geworden), zeer simpel, maar wat beperkt denk ik. Voor de rest denk ik dat ik niet 'veel' sampleruimte nodig heb, zolang ik maar kan toevoegen aan dezelfde sample en daarna opnieuw beginnen. Dit is een lichtjes andere aanpak dan de meeste samplisten denk ik, die meer een 'verzameling' aanleggen van samples en die dan gaan combineren, of ben ik mis? Ik wil ook niet met computer gaan werken. Live is dat een saai zicht vind ik. Net alsof iemand zit te internetten ;-) Nee, een hardware bakje met knopjes, dat is het idee. Suggesties zijn welkom!

Veel dank!

Matty

Heb je ooit naar een SU700 van Yamaha gekeken. Volgens mij is die ook wel KEK!

Volgens mij moet je een sampler met resampling functie hebben...

een simpel zoom sampletrak samplertje kan dit. Hij is niet echt geschikt om te sequencen omdat hij geen velocity waarden herkent en omdat je erg zitten kutten met je gate-time van je sample (hij kapt je sampel af als hij daarna weer extern weer wordt getriggerd). Als je hem vanaf de pads bespeeld heb je dit niet..

Live is hij denk ik daarom goed te gebruiken... hij is snel te bedienen (je hoeft haast niks in te stellen, en hij 'mapt'j je samples automatisch aan een pad) en heeft effecten aan boord en kan resamplen..
Ook kan hij een sample automatisch verdelen over de acht pad zodat je melodien kan spelen. Erg cool...

Bovendien is hij ook nog eens voor weinig 2e hands te krijgen.

Cool dingetje hoor... en hij heeft een hoge fun factor! Ik heb hem weggedaan omdat ik hem niet handig vond om extern te sequencen...

Attachments

• st224.gif
    st224.gif
    23 KB · Bekeken: 166
ik neem aan dat je het "fripper-tronics" effect bedoel he? gewoon loops blijven lopen en dat weer mixen met een nieuw inkomend signaal zodat je als het ware kan gaan layeren.....

probleem is dat dat soort loop-samplertjes vaak weer heel beperkt zijn qua effecten en sample-afspeel/bewerk mogelijkheden...... en al zeker niet als drum-sampler in te zetten zijn..

een vriend van me doet live hele leuke dingen met een korg ES1 en korg kaospad2..... die 2 kunnen prima met elkaar samenwerken en zijn ook heel intuitief...

ik zou OF voor een korg kaospad2, of voor een line6 DL4 gaan...

http://www.loopers-delight.com/tools/line6/DL4_Review.html

http://www.soundonsound.com/sos/Nov02/articles/korgkp2.asp

en dat dus in combi met een electribe ES1.... of ff wachten tot de MPC1000 komt...maar dat is altijd ff afwacten met nieuwe dingen..... de combi van DL4 of kaospad plus ES1 geeft je effecten, loopsampler en drum/phrase-sampler met effecten ed...volgens mij waar je naar op zoek bent..

Olaf

Woow, die line6 DL4 lijkt me echt wat. Zit veel meer in dan in mijn Mo'FX. Ik ben eens gaan zien naar de Yamaha SU-700 en deze lijkt me ook interessant, maar ik weet niet welke effecten hij heeft. Hij heeft ook weinig sampleruimte, 4 Mb? De Electribe ES1 heb ik een tijdje geleden bestudeerd, lijkt me meer iets voor techno, niet? Ook weinig sampleruimte, niet? Het aspect samplen/resamplen is echt wel belangrijker dan het aspect drumcomputer. Kan je handig samplen en resamplen met de line6 DL4? Hij kan waarschijnlijk niets opslaan? Kan deze een line-input aan? Of enkel gitaarinput? Wat denken jullie van een combinatie DL4-KaossPadII? Zou dit aan mijn vraag beantwoorden?

Thanks!

Matty

je hebt hem zelf al aangestipt en waarschijnlijk istie idd moeilijk te vinden.... maar ik wil toch nog ff een goed woordje doen voor de electrix repeater... heb ik 1 keer mee gespeeld en vond het echt een retevette bak... klinkt ontzettend "soulful"/warm en die overdub functies op dat ding zijn perfekt voor jouw doeleinden.
veel succes met je projekt! :)

Origineel geplaatst door mattydemont
Woow, die line6 DL4 lijkt me echt wat. Zit veel meer in dan in mijn Mo'FX. Ik ben eens gaan zien naar de Yamaha SU-700 en deze lijkt me ook interessant, maar ik weet niet welke effecten hij heeft. Hij heeft ook weinig sampleruimte, 4 Mb? De Electribe ES1 heb ik een tijdje geleden bestudeerd, lijkt me meer iets voor techno, niet? Ook weinig sampleruimte, niet? Het aspect samplen/resamplen is echt wel belangrijker dan het aspect drumcomputer. Kan je handig samplen en resamplen met de line6 DL4? Hij kan waarschijnlijk niets opslaan? Kan deze een line-input aan? Of enkel gitaarinput? Wat denken jullie van een combinatie DL4-KaossPadII? Zou dit aan mijn vraag beantwoorden?

Thanks!

Matty

instrumenten zijn niet standaard gekoppeld aan 1 muzieksoort..dus de ES1 is niet voor techno, maar gewoon een sampler ;) tis maar net wat jij er mee doet....

ik denk dat juist de combi van DL4 en kaospad2 veel overlap heeft.....de combi van DL4 of Kaospad MET bv een ES1 geeft je veel meer mogelijkheden.... de ES1 heeft 50 seconden stereo, of 100 seconden mono...da's meer dan een minuut...daarmee kan je minstens een hele drumkit plus nog wat loops afspelen, meer dan genoeg dus..de effecten zijn ook heel bruikbaar....

ik ben het met bikkel eens,
en als je rond kijkt is een mpc ook niet zo duur te krijgen ook.

hahaha, sorry hoor...

Wat denk je van een micro modular of nord modular?
Wel wat duurder maar je kunt de meest bizarre effecten maken.
Realtime downsamplen, filteren, chorus, stuurbare flanger, noem maar op. De enige begrenzing ben je zelf.

'k Heb zelf een A4000 maar ik kan niet zeggen dat ik daar snel mee kan resamplen.
De kaoss pad is ook wel okay.

-C-

Hallo experten,

Om even verder te gaan op deze thread 'Wat is de ideale sampler voor live gebruik': Ik heb niemand horen praten over een Roland MC-909. Is deze geschikt voor het snel samplen, resamplen? Bevat deze veel effecten? Ik heb nog nergens een volledige lijst gezien van alle effecten die hij heeft. Graag jullie reacties?

Dankuwel,

Matty

Dat is nu het apparaat wat ik miste in de lijst. De MC909 is goed in re-samplen en effect eroverheen gooien (reverb, reverse-loop, radio ruis noem maar op). Met 128 Mb of 256 Mb simms geheugen erin kan je heel wat aan. Voor opslag moet je dan nog wel een smartmedia catrd van 128 Mb kopen. Daarnaast is het natuurlijk een kei van een drumcomputer, alle stijlen zijn mogelijk (luister naar de presets van R&B, triphop tot techno, electro, en house).

Je zou 'ns kunnen proberen te achterhalen wat voor sampler Jamie Lidell gebruikt voor z'n shows. Zijn hele show bestaat voor 80% uit Live samplen. Hij gebruikt wel een aparte effektenunit. Ik geloof dat 't zo'n roland dj-sampler is (kom even niet op de naam) maar zeker weten doe ik 't niet.

zoek ze!

mc-909 zou ik niet echt als een live-bak betitelen...het werkt echt veel meer als een studio ding, een PC zeg maar.......dat je de hele tijd op knopjes met drukken, en dan moet wachten, en dan nog een knopje, en dan ok drukken etc.... misschien dat een OS update dat nu heeft verholpen, maar in versie 1 was dat echt de grote makke, lees de reviews er maar es op na

Back