is dit normaal?! (onderzoekskosten reparatie)

koediman

--<{(OoO)}>--
bij verspuy een kapotte yamaha mu100 ingeleverd met het verzoek om'm te maken, maar als het meer als 150 euro ging kosten ff te laten weten... er werd daar niks gezegd over hoeveel het zou gaan kosten om er alleen naar te kijken, maar de reparatie werd te duur dus die hebben we gecancelled... nu blijkt opeens dat het 60 euro gaat kosten om'm terug te krijgen zonder dat er iets aan gedaan is! :(
ik kan me wel voorstellen dat het iets gaat kosten, maar 60 euro???... 50 gulden zou ik normaal vinden (dat was het een paar jaar terug nog)... maar goed, ik ben niet erg gewend geraakt aan de inflatie, dus laten we zeggen 30/35 euro... maar 60... is dat normaal??

Ik zou hier ook niet onmiddellijk mee akkoord gaan, maar dan krijg je je toestel niet terug en dan sta je nog verder van huis. Heb je in Nederland geen consumentenorganisaties? Vast wel. Probeer daar eens je licht op te steken wat in zo'n geval gewettigd is en wat niet. Staat er iets van op papier? Zo ja, dan heb je weinig verweer tenzij het om een ongeldig document zou gaan. Staat er niets van papier en kan je bewijzen dat het apparaat van jou is, dan heb je volgens mij wel een goede kans.

Als ik zoiets voorheb en ik vraag om er eerst eens naar te kijken en als het te duur wordt me eerst te verwittigen, dan vraag ik steeds eerst of er aan zo'n vooronderzoek kosten verbonden zitten en of dat op voorhand geraamd kan worden. Best is dat je dat antwoord dan ook even op papier laat zetten. Zo dek je je zelf het beste in.

Succes!

:doei:

mensen... bedankt voor de symphatieke antwoorden...

nee... we hebben niets vantevoren op papier laten vastleggen... maar ik was erbij toen we het wegbrachten en er werd 100% zeker niks over gezegd/afgesproken.... de "reparatie" gaat op naam van een maat van me dus ik heb de verdere afhandeling via hem moeten vernemen.
eerst werd verteld dat yamaha hem nog moest terugsturen (is dus ook nog steeds niet gebeurd, 2 weken nadat dat aangekondigd was) en nu hebben ze het over "de reparateur" die dat ding anders voor onderdelen houdt als we niet met 60 euro op de proppen komen.
ik weet dus niet zeker of dat nou echt yamaha is... zal idd wel een partikuliere reparateur zijn...

die 60 euro komen volgens mij zowiezo bovenop de echte reparatiekosten sixtrak...

ik heb wel eenzelfde verhaal gehoord van iemand met een mac/laptop reparatie, die onder protest 40 euro heeft betaald voor hetzelfde gedoe, en uiteindelijk zijn geld later heeft kunnen terugclaimen... ik denk dat wij hetzelfde gaan proberen... dus onder protest 60 euro betalen en later terugclaimen... ik moet nog wel ff uitzoeken welke organisatie dat kan regelen... 60 euro is ook nietzoveel geld dat je er een juridische procedure voor kunt aanspannen lijkt me..

ik vond verspuy trouwens altijd een sympathieke zaak, maar dit is wat mij betreft toch de druppel hoor... heb daar laatst ook nog voor teveel geld (vergeleken met duitschland) een mengpaneel + keyboardstandaard gekocht en er kon nogeeneens een extra snoertje bij geregeld worden... hun verhaal tegenwoordig is "er zit geen enkele marge meer op"
maar dat begint mij teveel als een "lame excuse" te klinken (heb vorige week ook naar de prijs van een edirol ua20 geinformeerd, en ze willen gewoon niet geloven dat die krengen in duitsland 70 euro -199 ipv 269- minder kosten)... vroeger kon er nog weleens normaal over prijzen gesproken worden maar dat schijnt niet meer mogelijk te zijn...

anyway... het zal allemaal wel goed komen uiteindelijk... moest gewoon m'n "rant" ff kwijt... ik ben er echt voor om plaatselijke muziekzaken te behouden en ze het licht in de ogen te gunnen... ze hebben daar toch ook een hoop mensen rondlopen die betaald moeten worden. maar de verschillen in prijs met duitsland beginnen echt de pan uit te rijzen, en als ze dan ook nog zo "vriendelijk" zijn om 60 euro voor onderzoekskosten te vragen heb ik het een beetje gehad met ze...

ff 1 snel dingetje: een apparaat voor onderdelen houden is diefstal....dat mag je ze wel ff duidelijk maken....zij zijn de tussenpersoon dus net zo hard verantwoordelijk..kan je gewoon aangifte van doen bij de politie

Het is een beetje een dubbeltje op z'n kant, denk ik. Als er niets op papier staat heb je wel het voordeel dat zij ook niets kunnen bewijzen dat je op de hoogte was van deze kosten. Langs de andere kant is hun woord tegen dat van jou. Als je echt kan aantonen dat het ding van jou is (bv. faktuur of zo), dan wil ik wel eens zien wat zij daar tegen in kunnen brengen ... dat ze het niet teruggeven.

In België heb je een organisatie "Test Aankoop". Die kan je in zo'n geval aanroepen voor advies. Ik ben er zeker van dat dergelijke organisatie ook in NL bestaat. En je hebt gelukkig het precedent van die andere lui die hun bedrag hebben kunnen recupereren :okdan:

Ik hoop dat je alles terugkrijgt, desnoods tegen een aanvaardbaar bedrag.

Succes /!\

danny... bedankt... weet iemand het nl equivalent van "test aankoop"?

olaf... je hebt gelijk... ik denk echter niet dat het zover zal komen... we hebben nu ene alex als kontaktpersoon bij verspuy, en als dat dezelfde nerd is als waar ik mee heb moeten dealen toen ik m'n vorige aankoop deed (mengpaneel/standaard) kan het goed zijn dat ze bij verspuy eens moeten nadenken over hun personeelsbeleid...
die andere lui die er al jaren staan blinken normaal gesproken uit in klantvriendelijkheid... vandaar dat ik het extra vreemd vind dat we dit uitgerekend bij verspuy moeten meemaken...

iig... ik laat nog wel weten wat er gebeurd...

ja, de consumentenbond ... maar daar moet je eerst lid van worden willen ze je helpen neem ik aan... er moet toch een soort overheids-instantie zijn die je kunt aanspreken... in engeland hebben ze dat iig wel (heet "trading standards" als ik me niet vergis)
het enige wat ik kan bedenken is stichting ombudsman... zal dat es checken...

mmm.. nationale ombudsman is voor geschillen met de overheid... heb nog ff hier gechecked maar dat gaat over bedrijfsgroepen die gezamelijk een geschillencommisie hebben en muziekzaken hebben dat zo te zien niet...
nou ja... we zoeken verder...

Yamaha repareert niet zelf maar besteedt dit uit aan een van de service centres.

Als een Yamaha apparaat gerepareerd moet worden dan gaat het dus naar een van die service centres. Daar moeten ze het apparaat open maken, kijken wat er mee is, en dat kost tijd en arbeidsloon.

Als je besluit het apparaat niet te laten repareren zijn er toch kosten gemaakt en die moeten uiteindelijk wel betaald worden. Het lijkt me niet logisch dat de winkel die betaalt.

Origineel geplaatst door BasicSystem
Yamaha repareert niet zelf maar besteedt dit uit aan een van de service centres.

Als een Yamaha apparaat gerepareerd moet worden dan gaat het dus naar een van die service centres. Daar moeten ze het apparaat open maken, kijken wat er mee is, en dat kost tijd en arbeidsloon.

Als je besluit het apparaat niet te laten repareren zijn er toch kosten gemaakt en die moeten uiteindelijk wel betaald worden. Het lijkt me niet logisch dat de winkel die betaalt.

Daar ben ik het ook wel mee eens, maar ze moeten in eerste instantie toch een 'richtprijs' kunnen geven (het kan dan nog wel altijd wat hoger uitvallen, maar dan krijg je toch al een idee). En dat is hier blijkbaar niet gebeurd en kom je voor zo'n onaangename verrassingen te staan.

Trouwens, Koedi, om beroep te doen op 'Test Aankoop' moet je ook lid worden van die vereniging ... maar zo'n lidmaatschap kan je dikwijls genoeg gebruiken en je krijgt er ook een maandblad voor de consument bij. Misschien toch niet zo slecht om bij die organisaties in NL eens te informeren hoeveel het lidmaatschap kost?

Je bekijkt het maar ;)

Succes /!\

Origineel geplaatst door BasicSystem

okee... helemaal mee eens... maar vind jij het normaal dat het alleen maar kijken naar een apparaat meer als 130 gulden kost terwijl dat een paar jaar terug nog 50 gulden was?

Origineel geplaatst door koediman
okee... helemaal mee eens... maar vind jij het normaal dat het alleen maar kijken naar een apparaat meer als 130 gulden kost terwijl dat een paar jaar terug nog 50 gulden was?

Tja, de euro he........

Meestal worden die kosten wel van de reparatie afgetrokken als je het apparaat laat repareren.

update ... ik krijg net een mailtje van die maat van me, dat hij kontakt met verspuy heeft gehad en dat de mu100 weer terug is bij verspuy... vreemd genoeg zijn de onderzoekskosten zonder opgaaf van redenen verlaagd tot 40 euro... zou iemand van verspuy deze thread gezien hebben :)

vind't trouwens nog een hoop geld, maar minder belachelijk als die 60 euro en het dreigement om dat ding maar achterover te drukken en voor spare-parts te gebruiken als we niet met poen over de brug komen.

Hoewel ik de handelswijze van Verspruy afkeur vindt ik 40 euro niet duur.

- Wanneer ik een ongeschoolde uitzendkracht huur kost me dit €16,50 per uur.
- Een factuur maken kost me €21,50 (dit is incl. de kosten voor bijgouden betaling etc.)
- BTW 19%

Dus als er een "ongeschoolde" kracht 45 minuten mee bezig is geweest zou het €40.31 moeten kosten (dit is nog gerekend ex. verzendkosten naar de monteur en tijd die nodig is voor communicatie en afhandeling).

Valt alles dus nogal mee. Maar je kunt idd beter een biertje van die centen kopen :biertje: !

Origineel geplaatst door Yawgmoth
- Een factuur maken kost me €21,50 (dit is incl. de kosten voor bijgouden betaling etc.)

wat bedoel je hier precies mee?... een faktuur is toch gewoon 1,5 minuut werk op een computer?... ik begrijp het waarschijnlijk verkeerd hoor...

ben trouwens blij dat ik geen spoken zie en verspuy in dit geval inderdaad niet echt slim gehandeld heeft... wij hadden ook betere afspraken vantevoren moeten maken natuurlijk, maar we hebben gevraagd of ze vantevoren wilden doorgeven als er wat voor'n kosten dan ook aan verbonden zouden zijn en dat we een limiet van 150 euro hadden, dus ze hadden toen gewoon moeten zeggen dat het zowiezo 40/60/whatever euro zou gaan kosten... nou ja... ik hoop alleen maar dattie niet opeens nog erger kapot is als dat we'm gebracht hebben (de meeste funkties werkten nog, alleen drums en harmony-board waren stuk)

bedankt voor je reaktie in elk geval :)

Origineel geplaatst door koediman
wat bedoel je hier precies mee?... een faktuur is toch gewoon 1,5 minuut werk op een computer?... ik begrijp het waarschijnlijk verkeerd hoor...

Bij factureren komt nog wel wat meer kijken:

Transactie vast legen, bon maken, vactuur voor klant maken, directe en indirecte kosten voor vezenden, factuur boeken als journaalpost, betaling in de gaten houden. Als je de kosten hiervan gaat meten kom je op ca. 21.50 uit voor midden en klein bedrijf.

NB. bedoel hier dus geen kassa transactie mee, hoewel die met het aantal transacties die een muziekzaak doet de prijs hiervan ook niet mee zal vallen.

En nu terug naar de muziek! :doei:

Back