Liveset sound verbeteren only hardware

heb ik net gedaan, mijn set opgenomen in de studio. Ik kom uit "in the box" dus ik weet wel dat ik zo nu goed signaal krijg door te processen maar ik wil geen extra LAPTOP + audio interface meesleuren.

Het gaat er om dat je het in een zaal over de PA eens uitprobeert, er is vast wel een plek te vinden die het niet erg vindt om jou even een uurtje over de PA te laten spelen op een rustig moment. Dat heb ik ook wel eens gedaan en je leert er veel van.
Je kan dan rustig beluisteren wat er precies niet goed is aan je live-sound, en dat met een EQ, compressor of andere tools ter plekke kan fixen. Zo weet je wat je nodig hebt en kan je voortaan het juiste apparaat meeslepen.

Zelf vind ik het ook nog steeds lastig om de reflectie van de achterwand van een zaal te negeren, bij sommige zalen is dat erg storend.

Jullie zijn alvast bedankt voor het helpen meedenken. Ik ga wss voor een mixmaster ook al wil dit zeggen extra kilo's . Tijd om ook eens multiband compressie onder de knie te krijgen.
Mijn liveset zal ik maandag hier op synthforum posten (is ook met beeld opgenomen, komt op youtube).
En dan ben ik benieuwd naar jullie reacties!

Heb je de compressor in de rytm voor iedere track hetzelfde staan? Kan misschien ook een beetje helpen alles gelijk te krijgen

Nee dat heb ik niet, wel goed dat je het zegt, ik heb daar nooit aan gedacht. Ik herinner me dat ik wel moeilijk controle kreeg over die compressors in de rytm, ze klinken wel goed.

Ik heb dus 2 rytms een A4 en een monomachine da allemaal samen "ge-glued" moet worden en dan liefst wat aan rms volume winnen zodat het echt beukt :p

Misschien eens aan kink vragen. Zijn set knalde net op pukkelpop.

Nee dat heb ik niet, wel goed dat je het zegt, ik heb daar nooit aan gedacht. Ik herinner me dat ik wel moeilijk controle kreeg over die compressors in de rytm, ze klinken wel goed.

Ik heb dus 2 rytms een A4 en een monomachine da allemaal samen "ge-glued" moet worden en dan liefst wat aan rms volume winnen zodat het echt beukt :p

Je kan op de compressor page de makeup gain zodanig omhoog gooien dat het geluid iets gesaturate wordt (zoek de sweetspot) dit kan ook nog helpen voor de glue. Je hebt dan maximale rms en iets afgevlakte pieken wat allemaal helpt voor vollere sound. Dan nog iets moois op de masterbus voor alle apparaten, dan blaas jij die djs van het podium :)

Live zou ik sowieso niet stereo doen.

Oke oke .. Mss iets te kort door de bocht , maar als je het zaaltje niet kent maak je heel snel met stereo meer kapot dan goed . Als je er elke weekend zou spelen is het toch net ff anders. Dan weet je ongeveer wat er speelt . maar dan nog voegd het veel toe aan live? Je staat niet in het midden als toeschouwer (meestal) De kans is groter dat je tegen de muur gedrukt staat.

stereo kan prima werken live, maar sommige podia hebben inderdaad geen (goede) stereo installatie.
Ik heb zelfs een zaaltje meegemaakt waar "links" naar de tops ging en "rechts" naar de subs. erg fijn.

Let op met compressie en limiting dat je je signaal niet te veel plat slaat, dat zorgt voor een geluids-brei en dat wordt alleen maar erger als de zaal akoestiek niet meewerkt.

pff amaj geen gemakkelijke materie. Maar wat is stereo ook he. Mijn kick, bassline clap is altijd mono. Ik ga af en toe eens een hihat wat flo pannen of een fx geluidje en de delays die stereo ping pong zijn . Dat zou geen al te grote problemen mogen geven zeker?

Bij mijn compressor als ik iets opneem laat ik net niet het 'peak' lampje van de limiter branden.... Maar mijn opnames zijn ook altijd vrij zacht, en nu vraag ik me af of dat ik dat lampje juist wel moet laten knipperen zodat de pieken wat af gevlakt worden en de sound wat harder is?

aight, de liveset staat vanavond online en is lichtjes nadien in men DAW gecompressed. Ik post het hier en bij tracks. Voor live heb ik een mixmaster op het oog. In combinatie met de compressor in de rytm die ik eens goed moet bestuderen.

Nou.. Eigenlijks zou ik hem wel droog willen horen? Dus zonder dat je hem nadien in je daw nog omhoog trekt.. Mischien enkel t volume wat harder zetten alvorens je upload?

De video laat nog even op zich wachten, maar intussen heb ik een Mixmaster focusrite bemachtigd. Ik ben van plan morgen dus eens de mix daar door te halen. Maar ik heb een paar vraagjes. De multiband comp erop is 3 bands maar je kan maar 1 attack / release / treshhold en ratio instellen. Dit voor alle 3 de bands, beetje raar, maar als ik daar tutorials over zoek dan kom ik terecht bij multiband comps die voor elke band wel verschillende instellingen heb.

Voor degene die hier de mixmaster aanbeveelden: hoe ga ik dan best met deze compressor te werk om "meer energie - volume" in de liveset te krijgen? Ik zie dat er op de multiband een knopje zit om de crossover frequentie van de lowend band te pieken (zoals de resonatie op een filter). Dit is wellicht om de kick meer te laten werken op de compressie, wat het tegenovergestelde is van wat ik wil neem ik aan?

ik upload morgenavond dan wel 3 versies -
zonder compressie
compressie daw
compressie hardware mixmaster

mvg!

UPDATE:

A-B vergelijking fragment droog en dan met de mixmaster, volumes heb ik proberen gelijk te houden:

https://www.dropbox.com/s/s1vueh22pqqkhln/Focusrite%20Mixmaster%20A-B%20vergelijking.wav?dl=0

laat ons zeggen dat het meer "samenhangt" en dat de bass prominenter aanwezig is.

Wat ik nog opmerk (niet in fragment aanwezig) is de phase meter. Daar zag ik niet teveel problemen op maar ik kan het signaal minder breed maken met een draaiknop wat handig kan zijn voor in clubs, ik voel iets meer energie opkomen, zelf al draai ik die knob maar een klein beetje naar "small". Top. Over de limiter aanwezig als laatste stap: echt winnen aan volume doe ik nog niet,. Ik stuur het signaal nochtans hard de limiter in maar ik gebruik de JACKS in (-10db) ip van de TRS in (+4DB). Misschien dat ik met de juiste kabels en dus hoger ingangsvolume de limiter wel aan het werk kan krijgen).

LIVESET MET DAW MIXBUS COMPRESSIE
https://www.dropbox.com/s/pv79ty3ah8yxpz7/Distanz%20Elektron%20Liveset%20MP3%20bus%20processed%202.mp3?dl=0
LIVESET DROOG:
nog aan het uploaden

Back