Probleem met Voyager XL - attack?

deathspell

Ouwe rot
Hi,

Ik kom net terug van mijn vakantie in Zweden, waar ik de handleiding van mijn Voyager XL nog eens goed heb doorgelezen. Toen ik hem vanmiddag echter weer eens aan wilde zetten om ermee te spelen, viel het me op dat alle geluiden, alle presets, een soort lange attack hadden. Ook de snellere presets zoals bijvoorbeeld leads en bassen met een attack van '000'. Ook merkte ik dat sommige presets ineens heel zacht waren, en sommige geluiden kon ik helemaal niet meer horen.

Nou blijkt na enig onderzoek dat de 'attack'-knop van de VCA en die van de VCF totaal geen invloed meer lijkt te hebben. Je kunt eraan draaien wat je wil, maar ze doen niets meer. De 'attack'-functie lijkt 'overgenomen' door de 'decay'-knop; als ik daar aan draai, hoor je de attack van bijv. het filter langer en korter worden - met name hoorbaar met een hoge 'resonance'. Dit geldt ook voor de VCA…

Nou is mijn theorie dat er iets mis is waardoor de 'attack' van de VCA en VCF het niet meer doet, en dat die functie is overgenomen door de 'decay'-knoppen. Het zacht of niet horen van de presets zou dus veroorzaakt kunnen worden door een te hoge 'decay'-waarde. Ik heb alle presets gereset en ook een factory reset gedaan, maar dat lost niets op.

Is dit ergens een instelling die ik mis, kent iemand van jullie dit fenomeen, of heb ik het helemaal fout en kan iemand van jullie mij op weg helpen naar de oplossing? Ik begrijp het niet.

PS Ik heb onlangs de voice boards door Moog laten vervangen: de oude waren niet goed, maar nu zitten er nieuwe in - en voordat ik twee weken geleden op vakantie ging, werkte hij prima!

Alvast dank voor jullie bijdrage…

Klinkt als het probleem dat ik met m'n Voyager heb gehad - Moog heeft een batch slechte multiplexer IC's gehad die voor de stuurspanning naar het analoge bord zorgen. Bij mij werkte ade ADSR van de VCA niet meer correct. Contact opnrmen met Amptec in Belgie als je de Moog in Nederland hebt gekocht. Ze zijn distributeur voor Benelux van Moog en altijd zeer behulpzaam.

Klinkt als het probleem dat ik met m'n Voyager heb gehad - Moog heeft een batch slechte multiplexer IC's gehad die voor de stuurspanning naar het analoge bord zorgen. Bij mij werkte ade ADSR van de VCA niet meer correct. Contact opnrmen met Amptec in Belgie als je de Moog in Nederland hebt gekocht. Ze zijn distributeur voor Benelux van Moog en altijd zeer behulpzaam.

Dank je wel! Dan zal ik maar weer eens contact opnemen met Thomann - daar heb ik 'm vandaan. Als er nog mensen zijn die me meer kunnen vertellen, alle informatie is van harte welkom!

Dit is een veel voorkomend probleem. Ik heb al verschillende Voyagers gehad die op den duur uitvallende adsr's en vco's hadden. Met name de 2010 - 2013 modellen hebben er last van.

Ik ga hier even verder in plaats van een nieuw draadje aan te maken...

De Voyager is inmiddels weer heen en weer geweest en het hierboven beschreven probleem is verholpen. Nu, vrijwel exact een jaar later, is er weer iets vreemds mee aan de hand. Hij start niet meer op! Ik zet hem aan, de machine krijgt stroom, maar de display blijft leeg, of wordt zwart of soms met een amper leesbaar XL-logo... verder niets. Als ik hem uren aan laat staan, reageert hij soms weer even, maar valt dan snel weer weg - weer niets. Soms knipperen de lichtjes onder bijv. Panel, Edit en bij MIDI, maar meestal niet.

Nou is het probleem dat de garantie intussen verlopen is en Thomann daarom niet meer mee lijkt te willen werken - ondanks dat ik herhaaldelijk en vriendelijk heb uitgelegd dat het hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van de foute productiebatch die al tijdens de garantieperiode aan het licht is gekomen. Ze willen hem wel repareren, maar dan volledig voor mijn kosten en dat vind ik bijzonder oneerlijk van ze!

Hebben jullie nog tips over hoe ik dit kan oplossen? Direct contact opnemen met Moog en de situatie uitleggen, misschien? Alvast bedankt voor het meedenken!

Je zou op nieuw (volledige) garantie moeten hebben op een reparatie. Of dat alleen op dat bepaalde defect is of op het gehele apparaat. Dat weet ik niet.

als de winkel moeilijk doet, contact opnemen met Moog en/of de importeur. hopelijk staan ze achter hun product.

garantie op een reparatie is meestal 3 maanden. overigens is garantie geen plus, maar juist een inperking van je rechten. want laten we wel zijn, dit hoort niet te gebeuren, niet na een week, niet na een jaar, maar ook niet na 5 of 10 jaar. het zal ook slechts bij enkele voyagers gebeuren. en die zouden eigenlijk gewoon op kosten van de fabrikant gerepareerd moeten worden, zodat jij hetzelfde plezier van je spullen hebt, als degene die er een heeft gekocht die het (behoudens slijtage) altijd goed blijft doen.

probeer de juiste toon te treffen in communicatie met moog en/of importeur!

succes

Leo raakt een relevant punt in de rechtspraak aan, dat echter moeilijk concreet te maken is. Enerzijds is er de garantieperiode, bv 2 jaar op een PC monitor. Maar er zijn ook rechterlijke uitspraken in de trant van "acceptabele levensduur" van een apparaat. Als je PC monitor bv na 3 jaar compleet niet meer wil werken, zegt die redenering dat de fabrikant alsnog tussen moet komen omdat je kan verwachten dat die het toch een jaar of 5 uithoudt. Ik heb een dergelijke situatie bij Dell gehad die buiten de garantieperiode nog steeds zeer vlot inruilden voor een refurbished exemplaar, omwille van een zekere kwaliteit waar ze mee geïdentificeerd willen worden en het feit dat het kreng toen het 6 weken oud was ook al eens dood gegaan was en mijn 6 weken oude monitor toen dus plots een refurbished exemplaar geworden was.

Of je met die piste 10 jaar op een Voyager waar kan maken weet ik niet, maar dood na 3 jaar is niet "acceptabel". Of je het ervoor langs de rechtbank wil brengen met kans dat die toch de piste van de garantieperiode volgen is een tweede. Ik zou die gok niet wagen maar gewoon contact opnemen met Moog/de importeur en zoals Leo zegt de juiste toon vinden. Duidelijk maken dat je een Moog niet koopt met het idee dat hij na 3 jaar al dood is en dat jullie samen vast een oplossing vinden die de naam Moog waard is.

Ja, dat zou ik ook verwachten. Te meer omdat mijn Voyager aantoonbaar deel uitmaakt van de slechte productiebatch tussen 2010 en 2013 en de afgelopen drie jaar al twee keer overleden en 'gereanimeerd' is geweest.

Ik heb het nogmaals uitgelegd aan de - klaarblijkelijk redelijk incompetente - dame van de klantenservice, maar zij blijft maar met de standaard regeltjes en algemene voorwaarden zwaaien, wat me oprecht verbaast. Ik ben al meer dan 10 jaar een zeer trouwe, goede en lucratieve klant van Thomann... ik had gewoon echt een betere service verwacht.

Ik heb nu om de contactgegevens van haar leidinggevende gevraagd, misschien dat ik het hem of haar wel kan uitleggen. Zo niet, zal ik contact opnemen met Amptec en Moog om te kijken of we er op die manier uit kunnen komen. Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

De enige andere tips die ik kan geven bevatten allemaal de medewerking van recentelijk vrijgekomen gedetineerden, dus jouw stappenplan lijkt me prima.

De enige andere tips die ik kan geven bevatten allemaal de medewerking van recentelijk vrijgekomen gedetineerden, dus jouw stappenplan lijkt me prima.

Hahahaha... nou, dan kun je binnenkort misschien een PM van me verwachten. :)

Ik verwacht niet te veel meer van, maar de klantenservicemedewerkster heeft de kwestie, nadat ik vroeg om de contactgegevens van haar manager, alsnog neergelegd bij hun service partner - die het apparaat dus al twee keer hebben gerepareerd - om te kijken of ze me toch een beter voorstel kunnen doen. Hun laatste voorstel was namelijk of 'op eigen kosten laten repareren' of 'een andere synth kopen'.

Ik hou jullie wel een beetje op de hoogte de komende tijd.

met dat soort info ( dat de winkel aanraadt dat je een andere synth koopt) kan je dus een fijn bericht naar moog sturen. met een beetje slijmen dat je helemaa geen andere synth dan een moog wil, maar dat je er wel op moet kunnen vertrouwen...

Inderdaad. Moog zal zich niet graag in een situatie bevinden waarin een winkel het merk presenteert als "na 3 jaar al zo veel miserie dat je maar iets anders moet kopen". Ze zien zichzelf toch eerder als het omgekeerde daarvan.

Back