Tr808 Syncen met DAW

Siementenzer

ottootto
Een hele goede dag!

Ik ben sinds afgelopen week trots bezitter van een TR808. Ik heb van de verkoper een Philip Rees MDS erbij gekregen. Handig, want een MIDI / DINSYNC converter is broodnodig. Ik probeer het geheel te laten lopen vanuit mijn computer (met Ableton of Logic), maar dat wil niet helemaal lukken. Ik ben redelijk een leek op het gebied van MIDI, Syncen, clocken, etc etc, daarom vraag ik synthforumers om hulp!

Wat moet ik stapsgewijs doen om mijn TR808 te clocken met Logic en Ableton? Ik maak gebruik van een RME UCX, Philip Rees MDS Converter, Logic Express en Ableton Live 9.

Bedankt alvast!

Vanuit je DAW moet je midi clock uitsturen naar de midi uitgang waar de converter op is aangesloten. Weet niet meer hoe dat bij Logic zit, dat is te lang geleden maar het kan zeker. Heb je dat geprobeerd?

Ik doe dat zelf met Ableton en een sync converter, dat werkt prima maar ook daar moet de midiclock output aan worden gezet.

Ik dacht in Logic:

Preferences > Midi > Sync > midi sync project settings > transmit: selecteer je aangesloten midi interface, USB device of selecteer "all" om alles wat aangesloten is op Logic midiclock te versturen

S1052_SET_SyncMidi.png

Thanks voor de hulp! Het wil nog niet lukken. Ik twijfel of de Philip Rees MDS goed werkt. Hoe zou ik het eerder uitgelegde in Ableton moeten instellen? Wat is een ander goed Dinsync/midi converter alternatief?

staat de 808 wel op slave .. "in master" (knopje achter op)start hij wel maar loopt niet gelijk. mss is dat het.

;)

yes, die staat juist.

Ik vrees dat het aan de dinsync/midi converter ligt. In mijn DAW staat alles namelijk goed (voor zover ik weet). Ik ga proberen de 808 te clocken via mijn MPC 2000xl. Als dat niet lukt is het waarschijnlijk de converter.

Start, stopt en loopt de MPC2000xl wel in time als je de midi out van je DAW rechtstreeks op de MIDI in van je MPC in prikt? (zorg dat de settings van de MPC dan wel goed staan). Dan weet je of de DAW het wenselijke ook daadwerkelijk uitstuurt....

Staat je 808 wel in pattern write modus: 1st PART / 2nd PART? Als deze op PATTERN CLEAR staat zal de 808 niet lopen / spelen. Het gaat om de draaiknop links van de instrument selector

Laatst gewijzigd:
loopt me MPC2000xl wel in time als je de midi out van je DAW rechtstreeks op de MIDI in van je MPC in prikt? Dan weet je of de DAW het wenselijke ook daadwerkelijk uitstuurt....
Goeie! Dat heb ik nog niet eens gecheckt haha. Ik ga het zometeen checken

Het is idd handig om de 808 te resetten incl de rode knop indrukken

Knipper lampje sequenter moet op eerste seq 1 step 1 (basis rhythm staan)

Dincync kabel aansluiten geen midi kabel naar de converter

Zwarte schakelaar op "slave" input

Pattrn knop op "clear"

Pre scale op nummer 3

Rode knop indrukken tot je basic variation lampjes snel ziet knipperen

Knop van patern clear naar 1 part

Nu zou hij gerest moeten zijn.

Lukt dit niet is er ergens iets fout.

Bijvoorbeeld als je seq basis 1 lampje brand en je zet de seq aan en hij gaat knipperen inplaats van "steppen) heb je zeer grote kans dat je een slechte dincync kabel hebt of zelf een midi kabel.

Check ook even of je Midi Time Code (MTC) uit hebt staan.
Mijn ervaring is dat MTC regelmatig storend werkt.

Verder:
Midi kabel is al genoemd. Midi gebruikt enkel de drie middelste pinnen van de kabel.
Din sync de twee buitenste ook.
Sommige midi kabels hebben maar 3 aders lopen.

Als laatste:
De Philips Rees kan natuurlijk kapot zijn, alles kan immers kapot.
Maar in één van je posts vraag je expliciet naar een ander merk converter.
Je kan vanalles uitproberen, maar Philip Rees is wel een goed merk hoor.

Nooit meer iets van TS gehoord.. ;
1. Omdat ie van z'n gear zit te genieten zoals het hoort te werken...
2. Omdat het oplossen zo voor de hand ligt dat ie in een hoekje zit met rode wangen...

Ben benieuwd!

Deze bak is echt te gek! Hij loopt nog niet helemaal lekker met mijn computer, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik ben wel al wat verder gekomen. De Philip Rees box blijkt niet in orde, want, zo ver ik weet, ontvangt deze geen pulse. Er zit een lampje op met 'beat" en deze knippert niet wanneer ik midi-signaal/clock doorstuur. Het lampje zelf werkt wel, want als ik 'm aanzet, brand deze eventjes.

Ik heb een E-RM Midiclock geleend. Mijn tr808 loopt daar wel op, maar nog niet sync. Hij lijkt over te springen naar een andere Pre-Scale: versneld soms, vertraagd som of valt soms weg. Ik wil de 808 morgen even laten checken en schoonmaken van stof. Ik denk en hoop dat het aan de stof ligt!

thanks voor alle hulp so far!

Waar heb je de 808 op staan? Staat ie wel op 1st PART? draaiknop links bovenaan, naast je instrument select. Het lijkt er op dat je 808 op RYTHM TRACK PLAY of MANUAL PLAY staat. Wat ik zou doen is eerst de 808:
Onder de aan-knop de PATTERN WRITE knop op PATTERN CLEAR zetten (helemaal links-om draaien).
De BASIC VARIATION switch in het midden (a/b). (deze switch vind je boven de START / STOP knop.
Dan zet je de PRE-SCALE schuifknop (rechts naast de BASIC-VARIATION) op stand 3 (vierkwartsmaat)
Dan druk je op de rode kleine drukknop. PATTERN CLEAR (deze vind je onder de PATTERN WRITE mode knop)

Dan is je track leeg en staat ie op vierkwartsmaat.

Dan zet je de BASIC VARIATION switch op A (links om)
Dan draai je de PATTERN WRITE knop naar 1st PART

Nu ben je klaar om te starten en stoppen. Zet de switch op de achterkant (bij de dinsync connector) op master.
Nu kan je zelf met de start / stop knop de 808 laten spelen. Werkt dit dan kan je proberen of je converter goed werrkt door de schakelaar op de achterzijde weer om te zetten naar slave, alles aan je computer te hangen, midi-sync converter er tussen en settings in je DAW goed zetten.
Je DAW starten en kijken of je 808 ook meeloopt.

Uitstekende uitleg, Enzo.

Dank je! Zo herkenbaar dat je loopt te zoeken binnen alle facetten van de keten maar essentiële basis niet goed hebt staan, zijn kleine dingen als niet in 1st Part hebben staan. Kun je me komen zoeken...

Hoop dat ie er uitkomt!

Bedankt voor de heldere uitleg Enzo! Het is idd heel herkenbaar dat het probleem soms in de essentiële basis zit. Jammer genoeg is dit niet zo.. Er is iets mis met de machine, dus ik ga 'm even na laten kijken bij Ohm Dirk in Amsterdam.

Voor nu ben ik van plan het hele proces om te draaien. Ik wil Logic (of Ableton) laten lopen op een trigger die ik uitstuur vanuit de 808. Weten jullie of dit mogelijk is en hoe ik dat aanpak binnen de DAW?

heb je helemaal geen ander dinsync apparaat waaraan je hem kan hangen?
je kan ook even op de koffie komen en stekkeren de mijne om.

Back