Luidsprekerboxen

phochos

Berliner School Artist
Een vraagje:

Ik heb nog twee hele goede luidsprekerboxen van een geluidsinstallatie, die na een jaar defect is geraakt. Nu wil ik deze twee boxen gaan gebruiken om aan te koppelen aan de mixer of mijn digitale opnamestudio.

Is dit mogelijk. Er zit geen amplifier in deze boxen.

Phochos
Jos Lieffering

Helaas idd een versterker(tje) nodig tussen mixxer en die boxen. Een gewone hifi-versterker is al goed. Enig nadeel schijnt te zijn dat het hifi-spul (o.a. je boxen dus..) niet helemaal gebouwd zijn om gear (je synths, e.d. ;) ) te versterken=> was iets met vermogen, ofzo??
Kan opzich geen kwaad, maar je moet af en toe een beetje opletten met de volumes, etc.
Maar als je op normaal volume (ook jij hebt waarschijnlijk buren..) bezig bent en niet teveel de filters tegen elkaar openzet lijkt 't me geen probleem, hoor..

Maar wellicht is er iemand hier die het VEEL beter kan uitleggen...

Origineel geplaatst door Zoidsity
Helaas idd een versterker(tje) nodig tussen mixxer en die boxen. Een gewone hifi-versterker is al goed. Enig nadeel schijnt te zijn dat het hifi-spul (o.a. je boxen dus..) niet helemaal gebouwd zijn om gear (je synths, e.d. ;) ) te versterken=> was iets met vermogen, ofzo??
Kan opzich geen kwaad, maar je moet af en toe een beetje opletten met de volumes, etc.
Maar als je op normaal volume (ook jij hebt waarschijnlijk buren..) bezig bent en niet teveel de filters tegen elkaar openzet lijkt 't me geen probleem, hoor..

Maar wellicht is er iemand hier die het VEEL beter kan uitleggen...

Ik werk al sinds begin jaren 80 met zo'n gewone HIFI-versterker en boxen (100W RMS en 200W peakvermogen) en heb daar nog nooit last mee gehad ... en de buren konden dikwijls meeluisteren, hoor 8) .

:doei:

Er zijn 2 grote problemen met het gebruik van hifi boxen:

1 Er zit standaard een soort loudness in hifi speakers, zodat bassen wat dikker/commerciëler klinken en het hoog is ook scherper. Je mix kleurt hier enorm van.

2 Een hifi speaker is niet echt opgewassen tegen heftige dynamiek verschillen. Pas op als je met je filter sta te pielen, anders is de speaker zo stuk.

Een ander uitdaging is het zoeken naar een goede versterker, maar als je deze vindt en de volume in de gaten houdt kan je de speakers gewoon gebruiken.

Suc6

Let wel een beetje op hoeveel OHM je boxen zijn (weerstand) , weet niet precies hoe het zit maar je hebt in elk geval 4, 6 en 8 ohm boxen en dat moet kloppen met je versterker.

Druid

Back