SSL Alphalink AX probleem

musicheaven

Ouwe rot
Mijn oude getrouwe alphalink AX doet vervelend.
Ik heb het probleem ook doorgestuurd naar SSL, maar misschien weet iemand op het forum raad.

Alle 24analoge outputs werken perfect. Geen probleem.
Analoge inputs 9 tot 24 werken ook perfect. Geen probleem.

Het probleem situeert zich bij analoge inputs 1 tot en met 8.
Soms, zonder aanwijsbare reden komt er een luide ruis uit kanalen 1 tot en 8. Het geluid (geen feedback, klinkt als ruis die aanzwelt) wordt eerst luider tot en verdwijnt dan na enkele seconden. Bij kanalen 1 en 2 blijft het geluid dan en gaat niet meer weg.

* Het probleem is er zowel met de dsub/kabel van kanalen 1 tot 8 aangesloten, als zonder deze dsub/kabel. Het kan dus niets te maken hebben met wat er buiten de alphalink gebeurt.

* Het probleem bestaat zowel met als zonder connectie met de computer. Dus, m.a.w., zowel met de madikabel aangesloten als zonder de madikabel blijft het probleem bestaan. Ik vermoed dat dit bewijst dat het probleem noch met cubase, noch met mijn madi/extreme pcie/kaart, noch met de madikabel te maken kan hebben.

Connecties:
* madikabel naar de madiextremecard
* stroomkabel
* dsubkabels voor outputs en inputs
* verder geen kabels aangesloten

Iemand raad? zou me enorm helpen! thanks!

Hallo,

Als je dit probleem heb merk je dan het volgende:

Luide ruis/gekraak alsof er digitaal wat clipt maar dan zonder dat je signaal in- of uitstuurt?
Gaan de lampjes van betreffende kanalen rood branden op het moment dat het geluid uit je speakers knalt?

Hey Matthew,
dank voor je reply!

Yep, dat is exact het probleem. Je kan op de statuslampjes van de alphalink zien dat inputkanalen 1 tot 8 allemaal rood (=luide input) worden tijdens het probleem.
En het geluid is ook zoals jij het beschrijft.

Dat probleem heb ik ook gehad met één (de AX) van mijn twee (ik heb ook nog een SX) Alpha Links.
Ik weet niet of het specifiek iets is van de AX.

Helaas heb ik het probleem nooit kunnen oplossen.
Wat ik heb uitgezocht:
- alle mogelijkheden die jij ook al hebt uitgezocht.
- dat je onderdelen van de SSL los kan kopen (bijvoorbeeld een compleet nieuw main board, of een compleet nieuwe output sectie)
- dat SSL de service biedt de kapotte Alpha Link AX in te leveren en een nieuwe terug te ontvangen voor een gerediceerde prijs.

Omdat ik niet met zekerheid kon achterhalen welk onderdeel voor het euvel zorgde heb ik niet voor optie twee gekozen (die is goedkoper dan optie drie).
Ik heb uiteindelijk mijn Alpha Link AX ingeleverd bij Joystick Audio en een nieuwe terug ontvangen (dit werd "exchange repair" genoemd)..
Kosten exchange repair: 700,- ex btw

Groeten,

Dag Matthew,
Ik vreesde er al voor dat het een 'hardware slijtage' probleem zou zijn.
Ik zal eens informeren ivm een nieuwe alphalink, maar dat wordt wel een kostelijk grapje. Kreeg je dan echt een 'nieuwe'?

thanks!

Het vervelende is natuurlijk dat:
* je niet kan voorspellen wanneer het gebeurt (soms hele dag niet, dan hele avond wel)
* je niet weet door wat het probleem wordt getriggerd.

Zeker is dat het enkel op de inputs 1 tot 8 gebeurt, en dat bij inputs 1 tot 2 er een soort feedback blijft die niet meer weggaat, terwijl de noise op inputs 3 tot 8 na enkele tijd weer verdwijnt.

Matthew, was het bij jou ook op een enkele tros inputs? (bv 1 tot 8 of 9 tot 15)?

Ja bij mij was het precies hetzelfde.
Onvoorspelbaar. gedrag, soms dagenlang goed werken en soms bleef het euvel zo hardnekkig aanwezig dat het zinloos was om in de studio bezig te zijn.
En het probleem bestond inderdaad bij mij ook enkel op een tros.
Deze overigens ook...1-8.

Dat lijkt op een standaard harddisk voedingskabel. Maar dan 2 vrouwtjes. Moet je ook zelf kunnen maken.

En dit lijkt ook op een productie fout. Dit soort kabels moeten flink wat jaren meegaan.

Ook lullig als dit het probleem was bij Matthijs en hij 700 euro moest betalen terwijl het evt die voedingskabel was.

Mocht zo'n kabel de oplossing zijn zou ik er als Matthijs was zeker nog SSL benaderen.

Ja dat zou wel lullig zijn inderdaad.
Ik hou het in de gaten en mocht het zo zijn dat het inderdaad enkel de voedingskabel het probleem was, dan gaat er nog wel een berichtje naar SSL.

Back