[Yamaha - RM1X] [Hmm??]

Fatar

Drum Pad?
Hallo,

Ik kan misschien volgende week zo'n ding ophalen, maar zit eigenlijk een beetje met een luxe probleem denk. Als ik hem zou willen kopen namelijk, dan wil ik hem eerst testen. Ik zou hem op moeten halen nabij Utrecht en das voor mij een eindje. Ik ben wat demo's gaan luisteren, maar de standaard demo's zeggen mij niet zoveel eigenlijk. Dat geld trouwens voor de meeste demo's van synth's en andere hardware.
Is er iemand hier die dat ding heb of er wat van weet en me er wat zinnigs over kan vertellen? Dus klinkt ie dun of juist vet? Zit er een set goede percussie in die bak? Kan je er leuke dingen mee doen? Ik hoorde van iemand dat ie alleen maar vet klonk met een beetje distortion...is dat zo? Oh en graag zou ik een stukje mp3 ofzo horen van iemand die hem gebruikt heb... dan alleen de yamaha natuurlijk en niet vanalles erdoorheen... zou ik erg tof vinden als ik hier een beetje antwoord over kreeg...

alvast bedankt,

Fatar

damn verkeerde sectie, volgens mijn weer eens een keertje niet op zitten letten...gaarne verplaatsen aub ;)

groeten,

Fatar

de RM1x moet je niet voor de geluiden kopen, maar voor de sequencer..de geluiden zijn een leuke bijkomstigheid... en ja je kan er hele leuke dingen mee doen als je weet wat je doet ;)

Wat mij daarbij opviel is dat er een 1.44" disk drive inzit. Kan ik ook bijv een kick of dergelijke in dat ding proppen en die daarna in dat ding sequencen en filteren enzo?

Ik ben al jarenlang een zéér tevreden gebruiker van de RM1x. De geluiden... tja, door m'n compressor klinken de drums okay, de synths en leads enigszins 'achterhaald' (vind ik) maar toch goed bruikbaar. Een extra synth en sampler erbij maakten mijn studio'tje in ieder geval helemaal compleet.
De sequencer is super. Ik heb er nog niks níet mee kunnen doen.
Het is geen MPC, maar je krijgt een boel meer dan wat je normaal voor die prijs kan verwachten.

Als ik het zou mogen zeggen... DOEN!

Wat mij daarbij opviel is dat er een 1.44" disk drive inzit. Kan ik ook bijv een kick of dergelijke in dat ding proppen en die daarna in dat ding sequencen en filteren enzo?

Hier blijkt niet uit dat je weet wat je moet verwachten van het ding, daarom dus:

Er zitten geluiden in "van alles wat", maar deze niet zo uitgebreid te bewerken als die van een moderne synthesizer of sampler.

Op de 1.44 MB (3,5" en niet 1,44!) diskdrive kun je patterns en songs opslaan.

Om het heel plat te zeggen,

De RM1X is een groovebox die alleen uitblinkt om zijn sequencer, maar 2e hands is het een leuk begin van een setup (juist omdat dan later de sequencer kan blijven gebruiken, bijvoorbeeld live)

Druid

Voor de ingebouwde klanken moet je het iig niet doen,
je zal er geen kant-en-klare nummers mee maken
die klaar zijn om zo op CD geperst te worden.
Maar daarvoor is hij volgens mij niet gemaakt.

Het is vooral een uitgebreide sequencer,
waarmee je ook live nog veel kan aanpassen.
Vandaar ook de naam RM1x (of remix).

De ingebouwde floppy-drive zorgt dat je goedkoop
je data kan opslaan en dat je dus geen PC/laptop
moet meesleuren om sysex dumps te doen halfweg je liveset.

De interne klanken zijn in dat opzicht enkel bedoeld
om als kladblokje te gebruiken. Je kan hiermee snel
een ideetje vastleggen en dan later de klanken verder
uitwerken met dedicated synths, samplers, FX...

Dit wordt ook bevestigd door de enkele stereo uitgang,
zodat je achteraf (op je mixer) niet bvb de kick nog
snel wat kan bij EQ-en of plat compressen,
terwijl de cymbals ge-gate worden en
de snares nog een extra laagje chorus of delay krijgen.

Het is dus een uitgebreide live sequencer met idd
een aantal "van alles wat" klanken en als je je echt toelegt
op één geluidje kan je er echt wel een aantal leuke dingen uithalen.

En vergeet vooral de stevige 'user community' niet
zie bvb Mark Arber's home page.

Ik zou hem iig wel aanraden als eerste synth/groovebox (ik heb er zelf ook een)
waarna je later nog altijd een synth, sampler, FX... kan toevoegen.

echt een geweldige bak.... bijna iedereen waar ik close muziek mee maakt schetst z'n nummers op ofwel een RM1x of een RS7000, om ze daarna verder uit te werken met software en/of andere hardware.... zie het als de piano of gitaar voor electronische muzikanten ;) je gaat zitten, en je werkt met hele basis-geluiden je idee uit tot het staat, en daarna kun je de geluiden en mix met allerlei vette stuf vervangen en dan wordt het alleen maar beter.... serieus, ben nog nooit zo'n goede hardware seq tegengekomen als de RM1x (ja en ik ken er een heleboel ;)

Origineel geplaatst door olafmol
echt een geweldige bak.... bijna iedereen waar ik close muziek mee maakt schetst z'n nummers op ofwel een RM1x of een RS7000, om ze daarna verder uit te werken met software en/of andere hardware....

Count me in. Niks is gemakkelijker om snel even je ideen om te zetten in muziek en een mooie schets te maken op de rm1x. Het is wel even wennen als je alleen maar met een computersequenzer heb gewerkt, je moet gewoon even de rm1x onder de knie krijgen.

Damn, had de rm1x maar 4 midi-outs;{

Damn, had de rm1x maar 4 midi-outs

Ehh, je hebt toch echt geen 4 midi-out's nodig om muziek te kunnen maken!? :confused:

Ik heb echt nog nooit 64 tracks gebruik...

Druid

tsja, vier midi outs....
ik had veel liever 4 audio-outs gehad.
of in ieder geval de mogelijkheid tot uitbrijding hiervan!!!!!!!!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door druid
Ehh, je hebt toch echt geen 4 midi-out's nodig om muziek te kunnen maken!? :confused:

Ik heb echt nog nooit 64 tracks gebruik...

Druid

om andere instrumenten aan te sturen. :okdan:

(edit: omdat de sequenzer zo goed is)

eigenlijk kun je dit ook via midi thru van andere apparaten doen, maar goed zou leuk zijn geweest als ie 4 midi-outs had.

Ik redeneer ook maar uit mijn eigen oogpunt, met 1 synth en 1 sampler aan m'n rm1x is 4 midi-out vanzelf sprekend niet nodig... (em omdat ik de geluiden van de rm1x niet gebruik had hij van mij 0 audio outputs mogen hebben)

Maar de sequencer van de rm1x is inderdaad krachtig genoeg om een hele setup te trekken.

Het blijft wel jammer dat je de preset styles er niet uit kan gooien, die komen zo grooveboxig over.

Druid

Of je het moet gaan doen ligt heel erg aan de prijs die je ervoor zou moeten betalen.
En of je al een mooie synth hebt staan.

Voor 649 euro heb je een Emu XL7. Dit is een groovebox maar dan 1 met een echt goeie synth engine erin.
De prijs die jij voor die Rm1X zou moeten gaan betalen zal daar dus flink onder moeten zitten :)

Met zo'n EMU ben je voorlopig klaar. Alles in 1 behalve een sampler. Wil je daarna meer kun je altijd een losse sampler erbij nemen. Met een RM1X wil je mocht je het nog niet hebben ook nog een nieuwe synth.

Is 't wat?

Is 't wat?

Deze thread is al grotendeels uitgewoed, maar ik kom er toch nog even op terug. 'k zag een advertentie op marktplaats.nl voor de rm1x, aangeboden door een automatiseringsbedrijf uit Spijkenisse. Vaste prijs = 300 euro.
Hoewel ik eerst ging voor een drumbox (Roland R-8) ben ik inmiddels wel zover om een "totale" sequencer te gaan.
Waar ik een beetje mee zit; kent iemand mogelijkdie aanbieder? Gezien de afstand denk ik dat het toezenden wordt, met alle aanvullende kosten van dien en dat je moeilijk terug kan als 't niet bevalt. M'n tweede punt is, of zijn, de eigen geluiden van de synth.
Veelal zijn de reacties; aardig maar niet indrukwekkend. Kan iemand een iets uitgebreidere kwalificatie geven? Bijvoorbeeld, zit er een redelijke piano of rhodes in (niet dat ik die persé nodig heb, maar die pads geven wel een aardige indruk van de geluidskwaliteit).

Ben benieuwd naar jullie readties.

De rhodes/electrische piano's geluiden gaan wel, klinken al veel beter als je er wat reverb en chorus overheen gooit, ikzelf gebruik de rm1x voornamelijk voor z'n sequenzer, die ik gewoon goed vind.

Als je wilt kan ik wel wat geluidsvoorbeelden opnemen van de rm1x, zeg het maar.

Back