Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 397
Last edited by a moderator:
Haha, wow, ok. Ik ga nog ff wat filmpjes kjjken :-D thanks!
Ik had een beetje idee dat het een crippled sampler was. Wat me nog niet helemaal duidelijk is of je contineous loops kan maken.

Ja dat kan, tenminste als ik beegrijp wat je bedoelt. Toffe is dat er ook al een hoop samples inzitten die enkel een waveform zijn. Dan heb je samen met de filter (+env) en amp envelope eigenlijk ook mono synths erin zitten :)

Ik heb meer dan de helft van de tutorial van cuckoo gezoen. En ik ben eigenlijk wel onder de indruk. Je kan er een wavetable synth-achtig ding van maken ook. Dat is heel tof.

Midi is wel echt nog een beetje dodgy ey... kan zijn dat dit alleen via USB is, maar het ding heeft vandaag al twee keer zo iets gehad van "fak joe ik doe niet meer CC 117 uitsturen (of een andere CC...)

Dat heb ook wel eens. Schijnt te kunnen gebeuren als je twee midi parameters te gelijk bediend. Een restart en bij mij is het gelijk verholpen, hopelijk met de volgende update helemaal gefixed.

Dat heb ook wel eens. Schijnt te kunnen gebeuren als je twee midi parameters te gelijk bediend. Een restart en bij mij is het gelijk verholpen, hopelijk met de volgende update helemaal gefixed.

Ah klopt ja. Ik drukte twee noten in, en tegelijk een draaiknopje.

Is dat ook vintage, DX7 midi implementatie op een 2017 stukje gear?

Das toch wel een dikke facepalm. Een DIY project zoals een Midibox trekt je de hele midi moeder los waar je bij staat, zonder problemen. Een Digitakt... gaat op zijn bek :D

Ik zou zeggen allemaal die Digitakt verkopen!��

Overigens over workflows gesproken. Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om parameters globaal aan te passen.
...
...
Kan iemand me vertellen of dit hetzelfde werkt op een Rytm? Zit daarop te azen, maar misschien moet ik me dan eerst even een nieuwe workflow aanmeten en bekijken of ik dat lekker vind werken.

Ik heb inmiddels de rytm ernaast staan, mooi ding :). Die werkt wel zoals ik het zou verwachten, zowel met patterns die een kit delen en program changes die gelijk lopen aan de Digitakt, waar dat andersom niet zo is. Beide 'issues' heb ik elektron voorgelegd en kreeg het volgende als antwoord: Dat digitakt patterns niet direct met de rytm mee veranderen is een bug die opgelost wordt, kits delen met patterns is iets waar ze naar kijken, maar niet duidelijk is wanneer dat geimplementeerd zou worden. Good enough for me, the copy paste functionaliteit werkt redelijk als workaround voor mij en misschien verbetert dat dan ooit nog.

Ook handig, mocht iemand het nog niet weten (duurde even voor ik dat door had), je kan ook midi pages kopieren tussen patterns. Zo kan je de midi instellingen overnemen in plaats van dat je ze opnieuw moet instellen per pattern.

Weet je wat leuk is..? Ik heb een Mixwizard. Die FX doos van de Wizard kan midi. Parameter locks vanuit de Digitakt naar de Wizard is leuk :)

Elleu :)

Ik heb een video opgenomen waar ik de RK-002 kabel van Retrokits gebruik om Digitakt om te toveren tot een polysynth. Digitakt is een verbazingwekkend leuke polysynth :)

https://youtu.be/Sc2CfeCyfZ4

Enjoy!

Thanks man, heb de kabel na het zien van je filmpje gelijk aangeschaft!
Kwam hem al in mijn youtube feed tegen voor dat ik hem hier zag!
Goed bezig!

Ik heb een iconnect midi. De digitakt gaat met usb naar dat ding. Ik kan dus uit naar in routen. Ga ik vanavond eens proberen.

Je kan alles naar alles routen en filteren enzo

Back