Feedback en ideeën Synthforum Contest (2016)

Ik ben al twee jaar hekkensluiter en ik wil mijn usernaam graag veranderen in 00000000Ytse.

Ik denk dat tijdens de inzend periode geen reacties op de inzendingen maar pas bij het stemmen. Misschien het aantal reacties, aantal keer bekeken en wie gestemd heeft verbergen.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat inzendingen die bovenaan in de lijst staan, per definitie meer stemmen ontvangen. Ik heb over de afgelopen 5 edities van de contest charts gemaakt met de verdeling van de stemmen op alfabetische volgorde. Oordeel zelf.

Distributie votes SF Contest 2012.jpg

Distributie votes SF Contest 2013.jpg

Distributie votes SF Contest 2014.jpg

Distributie votes SF Contest 2015.jpg

Distributie votes SF Contest 2016.jpg

Anonieme tracks lijkt me tamelijk saai. Ik vind het juist leuk te weten wie wat maakt.
Een voorrondesysteem lijkt me onnodig ingewikkeld worden.

Ik zou eerder denken aan een oproep bij de opening van de contest, waarin aan alle deelnemers wordt verzocht om ook de andere tracks te beluisteren.

Stemmen verborgen houden vind op zich wel een goed idee; je eigen stemgedrag wordt minder beïnvloed door de aanwezigheid (of afwezigheid) van stemmen.
Anoniem inzenden is niet haalbaar lijkt mij; veel mensen hebben een eigen stijl die een vorm van herkenbaarheid meegeven; bovendien kan het zijn dat iemand een track al eerder heeft gepost in het Tracks subforum, wat kan leiden in ongelijkheid in anonimiteit.

Idee: verberg de track gedurende de inzendperiode, en laat de stemperiode langer duren. Op die manier heeft iedere deelnemer een gelijke kans om beluisterd te worden. Dit kan overigens ook negatief uitpakken, omdat je op die manier niet al vooruit kunt luisteren.

ik zie nu deze draad pas. Dit had ik net in de resultaats draad geplaatst, maar het hoort hier thuis.

"Ik heb eens even rond gekeken en er zijn maar liefst 11 nummers die rond de 70 keer maar beluisterd zijn en nog eens een 10 tal rond 80a 90 keer. pakweg een 25 tal nummers die minder dan 100 keer beluisterd zijn. spijtig toch bij 109 deelnemers.
Maar ook hulde aan IDM! een 19de plaats met slechts 91 beluisteringen, en 22 stemmen dat betekent dat 1 op 4 beluisteringen van zijn nummer tot een stem leidde!!! Ik heb het niet opgenomen op middernacht maar ik denk dat dat de beste verhouding stem/beluistering is! Dat is ook eeuwige roem waard! maar een beetje minder dan 1pauluzz1 natuurlijk."

Ik stel voor de nummers van de contest pas te "publiceren" als de stemronde begint. Iedereen heeft zo dezelfde "exposure". Je kan wel het zelfde systeem als vandaag gebruiken zodat je ziet wie er al meedoet, maar de nummers zelf pas met de start van de stemming beschikbaar stellen. Bijgevolg kan je , zonder dat het vervelend of langdradig wordt, de stemperiode tot 4 weken verlengen.
de kans dat er nummers 8 keer minder beluisterd worden dan andere is dan heel wat kleiner. Niet vergeten: de winnaar is meer dan 400 keer beluisterd en er is ook een track met slechts 52 beluisteringen.... Heeft onze Dr daar geen statistiekje van?

ik zie dat onze andere dr. ondertussen al hetzelfde poneerde. great minds think alike zal ik dan maar bescheiden opmerken ;-)

Het tegelijk beschikbaar stellen van alle inzendingen vind ik wel een goed idee denk ik.

Ik heb kort gekeken naar de contest, maar haakte af toen ik zag dat je weet ik hoeveel topics door moest spitten. Idee: 1 topic waarin alle nummers komen te staan. En waarbij je in datzelfde topic ook kan kiezen. Met idd als gevolg dat alles in 1 keer wordt vrijgegeven.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat inzendingen die bovenaan in de lijst staan, per definitie meer stemmen ontvangen. Ik heb over de afgelopen 5 edities van de contest charts gemaakt met de verdeling van de stemmen op alfabetische volgorde. Oordeel zelf.
Mij valt op: het winnende nummer (de topscore) zit telkens in de eerste helft. De inzendingen met de minste stemmen (de dalen) zitten echter niet opvallend vaker in de tweede helft. Deelnemers aan het begin van het alfabet lijken dus een licht voordeel te ondervinden.
Misschien kun je ook concluderen dat de stemmen van 2016 ondanks het recordaantal deelnemers evenrediger verdeeld zijn. Wellicht omdat nu alles weer op 1 pagina past, maar dat probleem bestaat pas sinds vorig jaar, toch?

het aantal beluisteringen (dat is niet hetzelfde als het aantal stemmen) lijkt mij minder in het midden segment. Wat je duidelijk kon merken was dat er mensen waren die van boven naar onder gingen en mensen die van onder naar boven werkten. Door tijdsgebrek (of natuurlijk gebrek aan motivatie) geraakt niet ieder er door. Na het beluisteren vna ene tiental numlmers zien sommigen de omvang van de opdracht , zien dat z eer niet gaan geraken op die 2 weken enen beginnen nummers te skippen op basis van bijvoorbeeld de commentaren.
Een langere stemronde maakt de kans groter dat alle nummers beluisterd worden.

ik geloof er niet zo in dat de plek in de lijst bepaald hoevaak je geluisterd wordt. Ik denk dat je naam en je posts hier op het forum er meer toe doen, zodat mensen denken van he, die naam ken ik van dat soort posts, laat ik eens luisteren hoe een track van die persoon klinkt.

ik heb het niet gechecked, maar ik denk dat de mensen die hoog staan in de lijst bijna allemaal wel een redelijk hoge post count hebben.

Maar goed, who cares, het is natuurlijk voor de fun en het is goed geregeld allemaal verder.

wat dingen die mij handig lijken voor volgend jaar:

- ik zou een playlist wel handig vinden waarin je alle nummers achter elkaar kunt luisteren en snel kunt skippen als je naar de volgende wil. Volgens mij heeft demian (als ik het me goed herinnern) vroeger zoiets beschikbaar gesteld en dat was enorm handig om door de lijst heen te gaan.
- ik pleit toch voor categorieën, dat beperkt het aantal inzendingen per categorie waardoor er automatisch meer overzicht komt. Bijvoorbeeld een Category: EDM of een Categorie Ambient, of een categorie: Experimental, etc.. (gewoon iets van 4 categorieën. Dan kun je ook mooi vergelijken met in elke categorie een winnaar van die categorie.
- De suggestie hier om de nummers pas beschikbaar te stellen tijdens het stemmen is een goede, maar aan de andere kant, veel nummers zijn al eens gepost hier in de tracks, dus of dat zin heeft is maar de vraag. Het is op zich ook wel handig dat je je nummer gewoon op tijd post als je dat belangrijk vindt.

Maar als er niets veranderd vind ik het ook prima, het is nu ook al goed geregeld en het is natuurlijk een fun wedstrijd, belangrijkste is dat het een mooie inzage geeft in waar de leden mee bezig zijn kwa muziek.

ik zie nu deze draad pas. Dit had ik net in de resultaats draad geplaatst, maar het hoort hier thuis.

"Ik heb eens even rond gekeken en er zijn maar liefst 11 nummers die rond de 70 keer maar beluisterd zijn en nog eens een 10 tal rond 80a 90 keer. pakweg een 25 tal nummers die minder dan 100 keer beluisterd zijn. spijtig toch bij 109 deelnemers.
Maar ook hulde aan IDM! een 19de plaats met slechts 91 beluisteringen, en 22 stemmen dat betekent dat 1 op 4 beluisteringen van zijn nummer tot een stem leidde!!! Ik heb het niet opgenomen op middernacht maar ik denk dat dat de beste verhouding stem/beluistering is! Dat is ook eeuwige roem waard! maar een beetje minder dan 1pauluzz1 natuurlijk."

Ik stel voor de nummers van de contest pas te "publiceren" als de stemronde begint. Iedereen heeft zo dezelfde "exposure". Je kan wel het zelfde systeem als vandaag gebruiken zodat je ziet wie er al meedoet, maar de nummers zelf pas met de start van de stemming beschikbaar stellen. Bijgevolg kan je , zonder dat het vervelend of langdradig wordt, de stemperiode tot 4 weken verlengen.
de kans dat er nummers 8 keer minder beluisterd worden dan andere is dan heel wat kleiner. Niet vergeten: de winnaar is meer dan 400 keer beluisterd en er is ook een track met slechts 52 beluisteringen.... Heeft onze Dr daar geen statistiekje van?

Het aantal keren dat een thrread wordt bekeken, hangt ook nauw samen met het moment dat deze wordt gepost. Zoals je misschien weet, hebben we er dit jaar bewust voor gekozen om tijdens de inzendperiode de track listing in volgorde van aantal keren bekeken (de thread dus, niet de inzending zelf) te plaatsen, met de minst bekenen bovenaan. Het idee hierachter was dat ook de latere inzendingen goed beluisterd zouden worden als deze bovenaan in de lijst staan. Wat mij echter opviel was dat de volgorde in de listing nauwelijks veranderde. Kennelijk zijn het de reacties die worden gepost die bepalend zijn voor het aantal keren dat een inzending wordt bekeken. Maar goed, dat gaat nog over de threads, niet over de tracks, hoewel je misschien ook de aanname mag doen dat daar een verband tussen zit.

Op zich ben ik geen tegenstander van het idee om alle tracks op hetzelfde moment vrij te geven. Ik vraag me alleen heel sterk af welk probleem dat gaat oplossen. Het gaat dan namelijk nog steeds om een grote hoeveelheid inzendingen die beluisterd dienen te worden. Misschien is het wel prettiger om druppelsgewijs te luisteren zoals nu gebeurt.

Nog even over het beluisteren van tracks: ik heb zelf bepaalde tracks zeker 10 keer beluisterd omdat ik dat de moeite waard vond. Daarmee wil ik aangeven dat het niet perse om unieke luisteraars gaat als je kijkt naar het aantal keren dat een track is afgespeeld. Op persoonlijke titel wil ik wel toevoegen dat ik het normaal/netjes had gevonden als elke track minimaal 109 keer beluisterd zou zijn.

Mij valt op: het winnende nummer (de topscore) zit telkens in de eerste helft. De inzendingen met de minste stemmen (de dalen) zitten echter niet opvallend vaker in de tweede helft.

Ja.

Deelnemers aan het begin van het alfabet lijken dus een licht voordeel te ondervinden.

Niet perse. Volgens mij mag je dat alleen concluderen als je weet dat de kwaliteit van alle tracks op hetzelfde niveau liggen. Logisch gezien is dat natuurlijk nooit vast te stellen, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde tracks simpelweg als beter worden ervaren (ook wel handig overigens als het om een contest gaat). Wat ik wil aangeven is dat ik het eens ben met je constatering, maar niet perse met de conclusie die je eruit trekt. Een beetje als:

1. Boer Harms heeft alleen maar witte koeien met zwarte vlekken.
2. De conclusie luidt dat alle witte koeien met zwarte vlekken van boer Harms zijn.

Misschien kun je ook concluderen dat de stemmen van 2016 ondanks het recordaantal deelnemers evenrediger verdeeld zijn. Wellicht omdat nu alles weer op 1 pagina past, maar dat probleem bestaat pas sinds vorig jaar, toch?

Klopt, dat probleem is vorig jaar ontstaan. Er waren toen (voor het eerst) meer dan 75 deelnemers en we hadden op dat moment geen manier om meer dan 75 threads op 1 pagina te krijgen waardoor een deel van de inzendingen op pagina belandde.

ik geloof er niet zo in dat de plek in de lijst bepaald hoevaak je geluisterd wordt. Ik denk dat je naam en je posts hier op het forum er meer toe doen, zodat mensen denken van he, die naam ken ik van dat soort posts, laat ik eens luisteren hoe een track van die persoon klinkt.

ik heb het niet gechecked, maar ik denk dat de mensen die hoog staan in de lijst bijna allemaal wel een redelijk hoge post count hebben.

Maar goed, who cares, het is natuurlijk voor de fun en het is goed geregeld allemaal verder.

wat dingen die mij handig lijken voor volgend jaar:

- ik zou een playlist wel handig vinden waarin je alle nummers achter elkaar kunt luisteren en snel kunt skippen als je naar de volgende wil. Volgens mij heeft demian (als ik het me goed herinnern) vroeger zoiets beschikbaar gesteld en dat was enorm handig om door de lijst heen te gaan.
- ik pleit toch voor categorieën, dat beperkt het aantal inzendingen per categorie waardoor er automatisch meer overzicht komt. Bijvoorbeeld een Category: EDM of een Categorie Ambient, of een categorie: Experimental, etc.. (gewoon iets van 4 categorieën. Dan kun je ook mooi vergelijken met in elke categorie een winnaar van die categorie.
- De suggestie hier om de nummers pas beschikbaar te stellen tijdens het stemmen is een goede, maar aan de andere kant, veel nummers zijn al eens gepost hier in de tracks, dus of dat zin heeft is maar de vraag. Het is op zich ook wel handig dat je je nummer gewoon op tijd post als je dat belangrijk vindt.

Maar als er niets veranderd vind ik het ook prima, het is nu ook al goed geregeld en het is natuurlijk een fun wedstrijd, belangrijkste is dat het een mooie inzage geeft in waar de leden mee bezig zijn kwa muziek.

Vorig jaar heeft Monotron een dergelijke lijst beschikbaar gesteld. Prima initiatief. Omdat we dit jaar echter een nieuwe rangschikking van de draadjes hadden, zou een dergelijke lijst grote invloed hebben op die rangschikking. Daarom hebben we ervoor gekozen om in elk geval tot aan de stemronde zo'n lijst niet toe te laten. Misschien werkt het wel in een andere opzet. Iets met externe hosting van de tracks, beheerd door de mods, alle tracks in 1 keer vrijgeven en dan vervolgens op het forum 1 draadje met 1 Naam-Titel per post waar op de stemknop gedrukt kan worden. Dan is alleen nog de enige vraag op welke manier de posts gerangschikt zouden moeten worden (als we daar uberhaupt al invloed op kunnen uitoefenen).

Als het aantal inzendingen een probleem is, kunnen we er natuurlijk altijd nog voor kiezen om bijvoorbeeld een maximum aantal van 75 toe te laten. Categorieën blijf ik lastig vinden omdat de kans dan bestaat dat de tracks binnen 1 categorie met elkaar vergeleken gaan worden. Als je een track post die niet binnen een specifieke categorie past, begin je dus met een achterstand.

het aantal beluisteringen (dat is niet hetzelfde als het aantal stemmen) lijkt mij minder in het midden segment. Wat je duidelijk kon merken was dat er mensen waren die van boven naar onder gingen en mensen die van onder naar boven werkten. Door tijdsgebrek (of natuurlijk gebrek aan motivatie) geraakt niet ieder er door. Na het beluisteren vna ene tiental numlmers zien sommigen de omvang van de opdracht , zien dat z eer niet gaan geraken op die 2 weken enen beginnen nummers te skippen op basis van bijvoorbeeld de commentaren.
Een langere stemronde maakt de kans groter dat alle nummers beluisterd worden.

Daar zou je best een punt kunnen hebben. Tegelijk duurt de contest 6 weken en heb je als luisteraar dus 6 weken de tijd om 109 tracks te beluisteren. Dat is 2-3 tracks per dag. Zou moeten kunnen toch?

De kans dat er nummers 8 keer minder beluisterd worden dan andere is dan heel wat kleiner. Niet vergeten: de winnaar is meer dan 400 keer beluisterd en er is ook een track met slechts 52 beluisteringen.... Heeft onze Dr daar geen statistiekje van?

Helaas niet. En als ik nu alsnog zo'n statistiek zou gaan maken, zou het een vertekend beeld gaan geven omdat de uitslag al anderhalve dag beschikbaar is en er dus leden na de uitslag bepaalde nummer sullen hebben beluisterd.

Nog iets; de doctor had een hele goede track ingeleverd maar trekt zich terug op moment van stemmen tellen.
Ik vind dat niet nodig, we mogen ervan uitgaan dat iemand die inzend zich niet met de telling bemoeit.

Dit zou ik graag lichtelijk willen nuanceren :). Ik heb mijn inzending inderdaad teruggetrokken, maar pas op het moment dat ik van twee verschillende kanten opmerkingen kreeg over mijn deelname als mod/organisator, dus 5 dagen voordat het stemmen werd gesloten.

Uiteraard mag je ervan uitgaan dat deelnemende mods zich niet met de stemming bezig houden. Dat hebben we ook als zodanig verwoord in de aankondiging. Los daarvan gebeurt het stemmen openbaar en is dus een en ander door iedereen te controleren. Ik denk dat het punt meer was dat je als mod meer stemmen zou kunnen ontvangen, juist omdat je mod bent. Het tegenargument zou kunnen zijn dat je als mod minder stemmen ontvangen, juist omdat je mod bent :). Hoe dan ook, ik ga ervan uit dat de meeste deelnemers en stemmers volwassen mensen zijn die prima kunnen omgaan met deze verantwoordelijkheid :).

Zet ook in het regelement dat een inzending alleen geldig is als de tag hetzelfde is als de tracknaam waarmee geupload wordt.
Het is nu gebeurt dat er iemand inzond en als men de tracktag zag stond er een andere naam.
Dan is het lastig als je later wat tracks terug luistert om nog te achterhalen welke track dat was want op de lijst vind je 'm niet meer terug.

Deze snapte ik tijdens de contest al niet helemaal. Ik weet over welke track je het hebt, want ik heb zelf de naam van dat bestand nog aangepast. Of is het dan zo dat je eerst alle tracks hebt gedownload en toen bent gaan luisteren? Ik verwacht dat de meeste luisteraars de ingebouwde player gebruiken waardoor dat probleem niet zou moeten betsaan.

Maar als je zelf de tracks eerst downloadt, kun je natuurlijk ook zelf de naam van zo'n bestand aanpassen. Ik heb dus ergens nog iets van :?.

Ik heb mijn inzending inderdaad teruggetrokken, maar pas op het moment dat ik van twee verschillende kanten opmerkingen kreeg over mijn deelname als mod/organisator, dus 5 dagen voordat het stemmen werd gesloten.

Ik voel me aangesproken.. Het was niet de bedoeling om je persoonlijk te raken, voor mij gaat het eerder om het feit dat eigenlijk moderators niet mogen meedoen met de contest. Ervaring op andere fora leert me dat moderators altijd de meeste feedback en stemmen krijgen bij een eventuele contest. Maar hier op SF had ik het beter moeten controleren. Dus, het spijt me als ik je hiermee geraakt hebt. :(

Ter compensatie mag je mijn deelname ook verwijderen, ik wil niet als 30ste eindigen met mijn remix, maar eerder lager. Ik wil mijn naam zien verdwijnen uit de uitslag, is dat nog mogelijk ? Volgend jaar ga ik zeker niet meer meedoen. Terwijl zal ik gewoon tracks blijven posten op het hiervoor gemaakte subforum.

I'm really really sorry Bob !

:stupid

Back