Origineel geplaatst door Errol
vinyl klinkt in principe altijd lekkerder.
Waarom? heel eenvoudig.
Vinyl loopt af bij 50Hz en bij 12Khz gaat het ook al naar beneden.
Laat dit nu ook nog ns het bereik van ons "hoorbare" gehoor zijn.
Ik heb wel ns een master gedaan bij ons en die was heel helder en wat mij betreft een beetje ad scherpe kant.
Dove klant weetjewel.
Bij recordindustry was ik ook aanwezig tijdens het masteren naar vinyl en toen vond ik hem ineens heel prettig klinken.
Omdat we bij cd natuurlijk veel meer met freq's kunnen stoeien zijn we daar een beetje te ver in gegaan.
Ik heb presets gemaakt in mn weiss eq waarmee ik dit vinyl bereik kan simuleren.
Klinkt echt wel lekkerder daardoor .
Toch zijn er ook mensen die absoluut dat hoog willen hebben wat vinyl niet heeft en die vinden vinyl helemaal niet zo lekker klinken.
En zo blijf je aan de gang.
klopt van die roll-off's...dat is ook een deel van het verhaal....ineens klinkt het "Warmer" .... vandaar dat ik ook die EQ erbij vindt horen om die roll-off's en evt bumps erbij te kunnen maken.... ik vindt het zelf nl prettiger klinken als er niet zoveel hoog in zit...dat klinkt al snel "schel" ....
overigens heb ik nog steeds het plan om op 1 van onze releases een sine sweep te zetten en daar vervolgens een impulse response mee te maken...je pakt dan niet de non-lineaire dingen mee maar het is wel interessant om naar te kijken/luisteren..
maargoed, ander onderwerp he