Compressors and Effect gear

Origineel geplaatst door Errol
vinyl klinkt in principe altijd lekkerder.
Waarom? heel eenvoudig.

Vinyl loopt af bij 50Hz en bij 12Khz gaat het ook al naar beneden.
Laat dit nu ook nog ns het bereik van ons "hoorbare" gehoor zijn.

Ik heb wel ns een master gedaan bij ons en die was heel helder en wat mij betreft een beetje ad scherpe kant.
Dove klant weetjewel.

Bij recordindustry was ik ook aanwezig tijdens het masteren naar vinyl en toen vond ik hem ineens heel prettig klinken.

Omdat we bij cd natuurlijk veel meer met freq's kunnen stoeien zijn we daar een beetje te ver in gegaan.

Ik heb presets gemaakt in mn weiss eq waarmee ik dit vinyl bereik kan simuleren.
Klinkt echt wel lekkerder daardoor .

Toch zijn er ook mensen die absoluut dat hoog willen hebben wat vinyl niet heeft en die vinden vinyl helemaal niet zo lekker klinken.

En zo blijf je aan de gang.

klopt van die roll-off's...dat is ook een deel van het verhaal....ineens klinkt het "Warmer" .... vandaar dat ik ook die EQ erbij vindt horen om die roll-off's en evt bumps erbij te kunnen maken.... ik vindt het zelf nl prettiger klinken als er niet zoveel hoog in zit...dat klinkt al snel "schel" ....

overigens heb ik nog steeds het plan om op 1 van onze releases een sine sweep te zetten en daar vervolgens een impulse response mee te maken...je pakt dan niet de non-lineaire dingen mee maar het is wel interessant om naar te kijken/luisteren..

maargoed, ander onderwerp he ;)

jaaaa

jaaaa

die voorman is me net iets te enthousiast ... ;)

kijk er is niks mis met latency maar dan moet het wel gecontroleerde latency zijn .
Hetzelfde als strakte van bijv midi .. zodra ik niet kan bepalen of het strak of wat losser moet heb ik een probleem
want ik kan het niet controlleren als ik een slechte midi timing heb ..

hetzelfde geld voor latency ...

en volgens mij is de kracht van vinyl vooral de boven en ondertonen en dus interferentie die het geluid van vinyl maakt
( 440 hz heeft invloed op 880 hz etc tot aan het effect heeft op frequenties boven onze waarnemingen en die hebben op hun beurt weer effect op die 440 hz freq. = chaos theorie ?)
maar veel masters voor vinyl zouden toch digitaal worden aangeleverd dus dan maakt het niet zoveel uit ...

daarnaast resoneert het geluid uit de boxen weer met de naald die het geluid dus op 2 manieren oppikt ..

Re: jaaaa

Re: jaaaa

Origineel geplaatst door MadR
die voorman is me net iets te enthousiast ... ;)

kijk er is niks mis met latency maar dan moet het wel gecontroleerde latency zijn .
Hetzelfde als strakte van bijv midi .. zodra ik niet kan bepalen of het strak of wat losser moet heb ik een probleem
want ik kan het niet controlleren als ik een slechte midi timing heb ..

hetzelfde geld voor latency ...

en volgens mij is de kracht van vinyl vooral de boven en ondertonen en dus interferentie die het geluid van vinyl maakt
( 440 hz heeft invloed op 880 hz etc tot aan het effect heeft op frequenties boven onze waarnemingen en die hebben op hun beurt weer effect op die 440 hz freq. = chaos theorie ?)
maar veel masters voor vinyl zouden toch digitaal worden aangeleverd dus dan maakt het niet zoveel uit ...

daarnaast resoneert het geluid uit de boxen weer met de naald die het geluid dus op 2 manieren oppikt ..

leuke theorie maar dat laatste maakt vinyl niet lekkerder klinken hoor.

Re: Re: jaaaa

Re: Re: jaaaa

leuke theorie maar dat laatste maakt vinyl niet lekkerder klinken hoor.

voor zover ik weet wel ... maar dat ligt aan het geleidings materiaal
bij nighttown hebben ze jarenlang de dj op een houte podium gezet waar ook de boxen op staan
dan klonk het oke .. maar ze hebben ook wel eens de dj's op de betonnen vloer gezet
en dat klonk toch vele malen beter ....

:)

een cd speler heeft daar geen last van ..
dus oke het wordt er niet beter van maar heeft wel invloed

Die RNC kun je online bij http://www.mercenaryaudio.com bestellen met je CC. Zelfs met een europeese adapter.
Altijd nog goedkoper dan de gemiddelde muziekwinkel in de EU.

En het staat wel stoer als je een shipment uit de US krijgt. ;)

Maar over die compressors. Daar kun je eigenlijk niet genoeg van hebben.
En zelf hang ik er ook wel eens een exciter achter die je ook als pseudo dynamische EQ kan gebruiken.
Daar kun je ook leuk mee kleuren.

Die C1 vind ik trouwens helemaal niet zo transparant eigenlijk. Hij knijpt al vrij gauw vinnik. Dan zou ik eerder voor die digitalfishphones gaan als ik een fijne niet al te opvallende compressor wil gebruiken.

En natuurlijk zwaar onzin dat digitale perse compressors ruk zijn. Alleen de look ahead functionaliteit is al superhandig. Lijkt me retegaaf om die nieuwe Focusrite eens aan de gang te zien met impuls models van analoge compressors of digitaal gemodelleerde versies daarvan. Kun je zo ranzig maken als je zelf wilt. :D

Re: Re: Re: jaaaa

Re: Re: Re: jaaaa

Origineel geplaatst door MadR
voor zover ik weet wel ... maar dat ligt aan het geleidings materiaal
bij nighttown hebben ze jarenlang de dj op een houte podium gezet waar ook de boxen op staan
dan klonk het oke .. maar ze hebben ook wel eens de dj's op de betonnen vloer gezet
en dat klonk toch vele malen beter ....

:)

ja feedback/resonantie heeft toch wel degelijk invloed op de klank van vinyl.....of eigenlijk beter gezegd: van de reproduction-chain..... de klank wordt opgepikt in de kast van de draaitafel en/of de tone-arm/element, en dit veroorzaakt weer phase-verschuivingen en resonanties/bumps/cuts in de frequenties.....ik vraag me alleen af in hoeverre dit heel erg duidelijk te horen is..zelf denk ik dat vooral die spherical distortion, dus de naald die in de groef beweegt maar niet perfect de groef kan volgen, het belangrijkste vinyl-typische effect is, dit in combinatie met het door errol beschreven "beperkt" frequentie-bereik PLus nog het feit dat de gemiddelde phono preamp met RIAA EQ curve het signaal veel harder oppompt dan de line-level ingangen op een DJ mixer..en je weet: harder klinkt beter...
gooi voor het experiment maar eens een drumloop door die grungelizer plugin, met alle settings op OFF behalve de distortion...je hoort dan onmiddelijk dat typische effect van een drumloop die vanaf vinyl over een PA komt..echt een ranzige distortion rand op de transients/attacks van vooral het laag, dus kick en bass, maar ook de hihats enzo...... ik heb erg lang gezocht en gefilosofeerd over dit soort stuff (omdat ik al lang geleden van vinyl op 100% CD's ben overgestapt voor DJ'en) en toen ik dat grungelizer effect hoorde, en vervolgens met oa een ontwikkelaar van Ableton en geluids-guru David Mancuso daarover heb gefilosofeerd ben ik tot de conclusie gekomen dat die distortion het meest opvallende effect is, denk wel 80% van de klank...verder dat het midden relatief minder hard door komt dan het laag en hoog, waarschijnlijk door die feedback op het element/kast/tone-arm en/of de phono preamp met RIAA curve die het laag oppompt en het hoog wegduwt....

maargoed, heel OT, PM of email me maar als iemand het interessant vindt om daar es verder over te filosoferen of misschien zelfs wel wat concrete experimenten mee wil doen....

Origineel geplaatst door fuse
Die RNC kun je online bij http://www.mercenaryaudio.com bestellen met je CC. Zelfs met een europeese adapter.

tip

ik heb ze uit canada ... en daar hebben ze dezelfde prijs dacht ik
alleen de canadese dolalr is geloof ik minder waard dan de dollar

dat scheelt toch weer paar euro's :eureka:

Origineel geplaatst door fuse

En het staat wel stoer als je een shipment uit de US krijgt. ;)

Maar over die compressors. Daar kun je eigenlijk niet genoeg van hebben.
En zelf hang ik er ook wel eens een exciter achter die je ook als pseudo dynamische EQ kan gebruiken.
Daar kun je ook leuk mee kleuren.

Die C1 vind ik trouwens helemaal niet zo transparant eigenlijk. Hij knijpt al vrij gauw vinnik. Dan zou ik eerder voor die digitalfishphones gaan als ik een fijne niet al te opvallende compressor wil gebruiken.

En natuurlijk zwaar onzin dat digitale perse compressors ruk zijn. Alleen de look ahead functionaliteit is al superhandig. Lijkt me retegaaf om die nieuwe Focusrite eens aan de gang te zien met impuls models van analoge compressors of digitaal gemodelleerde versies daarvan. Kun je zo ranzig maken als je zelf wilt. :D

dank je fuse,

mercenary is een goede tent.
Fletcher de eigenaar is een beetje "grof" in de mond maar weet meestal wel waar die t over heeft.

Bedankt.

dank je fuse,

mercenary is een goede tent.
Fletcher de eigenaar is een beetje "grof" in de mond maar weet meestal wel waar die t over heeft.

Bedankt.

Ted Fletcher, van RAP faam! ;)

Re: Aan Arjan van De Voorman

Re: Aan Arjan van De Voorman

Origineel geplaatst door De Voorman
Ik vindt die dbx waar jij het over hebt slaap verwekkend ik heb hem gehad en ook de 266...

Ik weet dat er vele Forumleden hem hebben gehad maar aan de andere kant het was mijn eerste compressor en toen dacht ik ook>>>dat is vet nu ik er een stuk of wat verder ben(de alesis 3630 transparant hahahahaha wat een gelul een van mijn favoriete met miscchien goedkope chips van het merk pringles erin maar hij is erg paprika met veel zout als je begrijpt wat ik bedoel, Ja natuurlijk staat hij hier nog!!!) heb je vergelijkings materiaal...En vindt ik hem dus ruk de dbx166-266.De oude 160 en 163 zijn dat niet....

Ik denk dat ik erropl zijn zoekjacht naar een drawmer begrijp...Ik heb een oude drawmer van Daft Punk gehoord op een drumtrack en dat is meer een enhancer dan een compressor...Heerlijk...kom maar op met je bijgeluiden...

...ik heb aardig wat vrienden die een behringer verkiezen(nog goedkoper ook boven een dbx) omdat ie meer kleurt meer pompt en dik maakt...de dbx is een beetje (kwalitatief natuurlkijk niet) als mijn tl audio...hij laat alles mooi in je mix straan maar je hoort niet precies waar je pieken nou worden ingeperkt als het ware ...

En nu komt het voor mij belangrijkste>>> na de aanschaf van de triple c(helaas vavoor de oude prijs van meer dan 1000 gulden) wist ik wat ik in een compressor zocht...Als je een compressor zoektvoor let wel:::dance dan zoek je er dus meestal een die lekker de boel A; overeind laat staan en de kick sub bassl,ine oftewel het tapijt van je track zwaar maakt...volumneus...Met andere woorden:

Ik, De Voorman, wil voor mijn insert compressors of bij mix compressors(op schuif a je kick en op schuif b je kick door een 10:1 ratio en een treshold van -20 ofzo als bij mixsignaal in jip en janneke taal(met dank aan fiep westendorp!!!)dat is de grote motown truck...) een compressor die ik juist wel hoor werken!!! Op de eindmix gebruik je heel andere instellingen dus laten we beestjes bij de naam noemen..Van daar dat je in NL overal wel ergens een behringer op de eindmix ziet staan met een 2:1 op 4 db ofzo...stereo ja...

MBT triple c Latency: De enige latency in mijn studio mbt de triple c is die van mijn endeldarm :::Iedere keer als ik mijn jomox door mijn triple c jaag, geeft dat zo'n stomp in mijn buik dat ik altijd windjes moet laten...

Voorman ik ben het met je eens, het moet niet te strak allemaal, dan klinkt het zo "plastic achtig" zo nep.
ik ga naar de winkel om en triple c te kopen.
ik heb 2 compressors nodig welke raad jij mij nog meer aan?
welke compressors heb jezelf allemaal?

bij feedback kost hij 299,- is dit een mooie prijs.

Echt bedankt voor je info....top.

Thomann.de >>>244 euro uit de keys(tijdschrift wat er toe doet...)

beter daar dan bij feedback:)

welke nog meer???

alesis 3630 en een compounder...het is altijd goed om meerdere en verschillende te hebben...bij elkaar (nw/2eh/2eh)

244(=porto=264) en 100 en 400
=764 hou je nog 36 over...

ciao

Eminem...en consorten...

Eminem...en consorten...

244+ porto voor de triple c
100 voor de 3630
en 400 voor de compounder...

ja zat gekocht bij thomann...tot nu kan ik zeggen dat service in Nederland niet verder gaat dan tot de deur...oprechte adviseurs(NL kent hoofdzakelijk verkopers van het type als ik 50 ben heb ik een donkergroen dubbelrij pak en maakt het nog steeds niet uit of ik 2ehands peugeots verkoop)zijn er niet echt in NL...uitzonderingen bevestigen de regel...

Bij thomann...keurig op tijd uitleverenig...zelf als je het met helaas ups vertsuurd komt het bij hen op tijd...ik krijg mijn cd's naar amerika altijd retour...Maar ja eminem zij het al eens:::nobody listens to techno...

Je kan gerust kopen in Duitsland..bellen kost geen reet meer en ook via het net kan je goed kopen...een paar gerenommeerde producers op dit forum volgend dezelfde weg...Voor dat je wil weten of het veilig is...Daar zijn evenveel links op[ geschreven als over het verschil tussen logic en cubase ...]

en draadje of vijf hierboven had ik geschreven (nw/2eh/2eh) oftewel de triple c koop je nieuw en de de 3630 en de comp... 2e hands...

Een Drawmer is inderdaad erg overtuigend. De Drawmer 1960 is ook erg goed voor met name distortion gitaar. Eric Clapton is er ook gek op. Wel erg gevoelig, dus dat is echt een kwestie van doceren!

Ik zelf gebruik de Vc3 van Joemeek en de SC2. Ik gebruik compressors zowel als mixinstrumenten als synthesizers. Joemeek is uniek in zijn sound. Je houdt ervan of je houdt er niet van. Gewoon even luisteren en de VC serie is erg betaalbaar. En dan heb je toch een multifunctionele compressor. Voor zowel vocalen als instrumenten.

Als je meer wilt besteden en je wil een muzikale compressor met een uiterst sensitive eq. Bekijk de Mindprint DTC dan eens. Ik was meteen verkocht naar een paar uur op dat ding pielen. De DTC is echt een instrument. De buizen maken hem echt warm. Een vriend van mij die voornamelijk klassieke vocalen opneemt kiest de DTC zelfs boven de Avalons.
Deze moet je echt checken.

Ik ben overigens erg kritisch wat betreft compressors en andere processing gear. Merknamen zeggen mij niet zoveel. Karakter en functionaliteit zeggen mij meer. Iedere fabrikant probeert iets unieks te produceren. Je hoeft ze niet allemaal te luisteren, maar koop niet te snel. Belangrijkste is dat een apparaat compatible is met jouw muzikale smaak. Als je je eigen smaak volgt in plaats van merken kom je een stuk verder ;)

Succes met je keuze.

Orville

Back