Studio kindveilig maken?

Bathmutz

Ouwe rot
Ik heb hier mijn (redelijk compacte) studio in de huiskamer staan omdat we in een best klein huisje wonen. Hartstikke gezellig en knus natuurlijk maar onze dreumes begint nu flink door het hele huis te kruipen en rollen en wil graag aan dingen trekken.

Nu vroeg ik me af, heeft er hier iemand ervaring met het kinderveilig maken van een studio? Gebruik je hiervoor een hekje bijvoorbeeld? Of heb je alle kabels etc. weggewerkt dat hij er niet bij kan?

Alle tips zijn welkom. :okdan:

't klinkt misschien niet leuk maar ik denk dat je de komende tijd misschien wat meer met softsynths moet doen en alleen de hoognodige hardware neerzetten op het moment dat je ermee aan de gang gaat.
Als je geen kamer hebt waar je het spul een beetje rustig kan neerzetten dan wordt het erg lastig.
Dreumesen willen ontdekken en overal aanzitten dus zal het de komende tijd een beetje kindvriendelijk moeten worden.
Hekjes kunnen werken maar niet in de huiskamer want je woont vrij klein zeg je.
En voor de rest op een rustige maar duidelijke manier grenzen aangeven maar het kan af en toe misgaan natuurlijk.
Toen wij net een kleine hadden rondkruipen hebben wij voor een jaar of 2 alle kwetsbare zaken opgeruimd want anders is de kans aanwezig dat je op een gegeven ogenblik flink uit je slof schiet.
En ach; wat is 2 jaar op een mensenleven als je daardoor een stuk minder ergernis hebt?

Een grote box kopen. Niet voor je kind maar voor jezelf met de gear. Ff serieus: Een kind ontdekt de wereld door ALLES aan te voelen en in zijn/haar mondje te stoppen. Als die wereld een studio is...tja.
De eerste maanden kan je in principe alles op bureau hoogte zetten. Alle kabels op je bureau laten rusten en een verdeeldoos voor de voeding ook op die hoogte. Hoef je alleen die 1e stekker in de gaten te houden die naar het stopcontact loopt. Die zou je nog aan de kabel kunnen borgen met een ty-rap aan een poot ofzo.
Zodra ze zich beginnen op te trekken om te leren staan...ff een nieuw draadje aanmaken tegen die tijd.

En.. Pas op met geluid. Zo jong horen ze veel beter dan jij, ook frequenties waarvan jij geen weet heb dat er herrie in huis is. Een 20khz+ piep hoeft jij niet perse waar te nemen maar je kan er een onverklaarbaar onrustig kind van in huis hebben.

Kinderen imiteren de ouders. Dus wat jij doet is mega interessant...

Lekker laten doen! Kind moet ontdekken en zo leert dat ding alles. Patchbay geven, kind blij. De tijd nemen om alles uit tee leggen, 300 keer (minimaal) en dan heb jij en mini mens er het langste plezier van. Later komen er vriendjes.... "yoooo wat is dat allemaal" en dan zegt het uber beschermde kind "week nie, is van papa" en het goed opgevoedde kind zegt "ja vet heh! weeet je wat dit knopje doet..???"

Niels heeft op zolder achter de mixer een spel plek. Een regel: Alle kabels IN de mixer laten zitten, en nergens op RAMMEN.

Maar dat is hoe ik mijn kinderen opvoed. Daar hoeft nienand het mee eens te zijn natuurlijk. Maar ik denk dat het werkt. Kinderen willen ook muziek maken. Kind op schoot mee laten kijken, en rustig uitleggen wat wel en niet kan. Heb je het meeste aan. Als je kind nergens aan mag zitten, dan leert ie minder snel.

Ik,ontdekte ooit mijn pa zijn verstopt drumstel. Pa stelt t op en zegt " niet met de voorkant vd sticks drummen, die zijn schuin en scherp afgesleten, dat prikt door t drumvel.
Ik doe t koppig toch en werkt prima. Dus,ik denk " dat is sterk" en dus de stick zo door t drumvel...
Pa kwaad... Nooit hersteld...
Dus als je tegen schade kan, kan je t riskeren

Niet aan een bureau werken maar alles (incl kabels) naar sta hoogte brengen.
Plank aan de muur op 1.10m hoogte daar waar je bureau nu staat. Barkruk er bij en je bent voor een paar jaar gered.

Ik,ontdekte ooit mijn pa zijn verstopt drumstel. Pa stelt t op en zegt " niet met de voorkant vd sticks drummen, die zijn schuin en scherp afgesleten, dat prikt door t drumvel.
Ik doe t koppig toch en werkt prima. Dus,ik denk " dat is sterk" en dus de stick zo door t drumvel...

Risico van het opvoeden :D

Als je ze leert fietsen geen ze zelf stuk. Ken je hun uitlachen 8o)

Kind vriendelijk maken, wat mij in deze situatie vrijwel onmogelijk lijkt. Of je kind erbij betrekken (wat ik zou doen), en accepteren dat je de komende 2 jaar mogelijk apparatuur zal moeten afschrijven. En in het slechtste scenario - álle apparatuur! Kinderen zijn nl. tot veel meer in staat dan ouders vaak denken. De laatste optie - waar ik geen voorstander van ben - je kind aan een loopkoordje vast leggen. In al deze gevallen zal jij geen rust hebben om lekker muziek te maken. Sorry, het is niet anders. Bedenk dat het maar voor een paar jaar is, tenzij er natuurlijk een tweede kind op komst is. :D

Kind vriendelijk maken, wat mij in deze situatie vrijwel onmogelijk lijkt. Of je kind erbij betrekken (wat ik zou doen), en accepteren dat je de komende 2 jaar mogelijk apparatuur zal moeten afschrijven. En in het slechtste scenario - álle apparatuur! Kinderen zijn nl. tot veel meer in staat dan ouders vaak denken. De laatste optie - waar ik geen voorstander van ben - je kind aan een loopkoordje vast leggen. In al deze gevallen zal jij geen rust hebben om lekker muziek te maken. Sorry, het is niet anders. Bedenk dat het maar voor een paar jaar is, tenzij er natuurlijk een tweede kind op komst is. :D

Dat dus :D

Hier is niks stuk gegaan. Nou ja, een naald of twee van de Technics 8)

Alles op bureau-hoogte, geen hangende kabels, en niks aan de hand.

Heb daarnaast zelf twee van die Yamaha fm keyboards voor de kids gekocht, dat is een prima afleiding zodat ze zelf ook een papa piano hebben. Al is het wel jammer dat er "Last christmas" in zit, daar moet je tegen kunnen om dat hele dagen aan te horen.

Hoe iedereen zijn kind opvoedt moet ie lekker zelf weten, maar ik zou wel goed kijken of alles met electriciteit (220v) veilig is.
Met name als je veel vintage spul hebt.

Thanks voor de reacties!

Kabels en stekker dozen heb ik al redelijk weg gewerkt. Dus dat komt wel goed. Nog wat extra haken en tiewraps en dan de setup komende jaren niet meer veranderen. :)

We gaan hem sowieso met muziek opvoeden. We spelen al met allerlei percussie enzo, tof hoor. En toy keyboard natuurlijk (de niet ge-circuit bende)

Qua geluid en volume is ook een goeie. Zal ik zeker rekening mee houden.

En ik zal nog wat moeten inperken inderdaad. Maar daar wordt het ook wel weer lekker overzichtelijk van.

Trouwens als ik mn setup zo moet stroomlijnen en dan een tijd het zelfde houden zal dat mn productiviteit ook wel ten goede komen denk ik. Hoe vaak ik niet mijn setup verander is ook niet normaal.

Waar die van mij lol mee hadden: een microfoon met een flink lang snoer ( wel erbij blijven natuurlijk) en zet daar een berg reverb/delay tussen. Maak ze wijs waar de volumeknop zit . Als ze hier mee klaar zijn een grote pan op zijn kop met de mic eronder en geef ze een pollepel. lol. En pitchshifters ook goud.

Dat klinkt een stuk beter dan de hele dag Last christmas :)

Zoveel mogelijk buiten bereik houden en heel duidelijk laten merken als 'ie iets doet dat niet mag. Dan zou het op zich goed moeten gaan, maar je weet het nooit 100% zeker... :D

Misschien zoiets?

59179d50934d70b1e81753914514885d359e1760.jpg

Back