muzikale kunstmatige intelligentie

Gezien dat de resultaten van computers die kunst* maken tot nu toe zwaar prut zijn (een 4-jarige doet het beter), duurt het nog wel eventjes voordat er iets zinnigs uit komt. De resultaten leggen tot nu toe vooral behoorlijke lacunes bloot in de gehanteerde methodes, en laten vaak ook zien dat de makers vaak niet bijster goed hebben nagedacht of op de hoogte zijn over het hoe en waarom van menselijke werkwijzes (wat vreemd is, gezien de zeer uitgebreide literatuur die er over het onderwerp bestaat).

Op dit moment ben ik het boek "Electronic and computer music" van Peter Manning aan het lezen, en het is wel grappig om te zien hoe in de vroege jaren van de elektronische muziek sommige ingenieurs eigenlijk dezelfde fout maakten door het creëren van muziek te reduceren tot een mechanistisch proces waarbij ze aannamen dat als je maar dicht genoeg bij de technische aspecten van muziek kwam het mogelijk moest zijn een apparaat te bouwen dat automatisch melodiën van dezelfde kwaliteit als vooraanstaande componisten produceerde :halleluja. Ook daar waren de resultaten niet zo best...:erm:

* Zie voor een amusant voorbeeld dit artikel: https://arstechnica.co.uk/information-technology/2017/05/ai-paint-colour-names/. De commentaren onderaan dat artikel geven een duidelijke uitleg van wat er waarschijnlijk fout is gegaan (en het was allemaal voorspelbaar:eureka:).

Geinig linkje! (die van de kleuren...)

Gezien dat de resultaten van computers die kunst* maken tot nu toe zwaar prut zijn (een 4-jarige doet het beter), duurt het nog wel eventjes voordat er iets zinnigs uit komt.

Nou...

https://en.wikipedia.org/wiki/Emily_Howell

Wat je ziet is dat als je slechts op hobby-niveau met neurale netwerken aan het spelen bent - in combinatie met een kleine set data - er voornamelijk rare rommel uit komt.

Maar wel leuke rommel - http://lewisandquark.tumblr.com/post/158952162057/cthulhu-in-the-kitchen

Hier een vraag en antwoord tussen pianist en AI "the Continuator" van François Pachet and Marco Marchini

En hier een reflexive looper, gebaseerd op dezelfde techniek die op je reageert en okay, het is nog niet eigen muziek maar het is wel een aardige stap.

Ik denk dat je wel een soort van programma kan ontwikkelen die dmv een begin input zelf met resultaten op de proppen kan komen maar iets wat helemaal uit zichzelf muziek maakt dat lijkt me vrij lastig.
Je kan het vergelijken met AI die schaken of bijv Go hebben geleerd, die kregen toch ook eerst de input die ze nodig hadden om vervolgens op een hoger niveau dan mensen te komen.
Zonder die input had Deep Blue nooit Gary Kasparov verslagen.
Aan de andere kant; hoeveel mensen heb je die zonder enige beïnvloeding van buitenaf muziek zijn gaan maken?
De meesten hebben toch muziek in hun jeugd gehoord of zijn naar les geweest en hebben enige referentie.
Je zou volgens mij heel goed de vergelijking kunnen trekken met die enkele kinderen die verwilderd tussen dieren zijn opgegroeid, hoeveel van hun zijn muziek gaan maken voordat ze met "de beschaving" in kontakt kwamen?
Ik denk geen een als ik eerlijk ben.

Back