Appegiator JP8080/Virus

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Wat de JP 8080 betreft.
Ik heb daar een tijdje geleden ook naar lopen zoeken.

Waarschijnlijk heb je midi gewoon op de 'in' poort van de JP aangesloten;
wel dan doet hij het inderdaad niet.
Sluit je de midi 'in' op de 'remote keyboard in', dan doetie het wel vanaf je toetsenbord.
Waar om dan wel? Geen idee...:confused:

gr. Tom

Zo heb ik ´m ook aangesloten en loopt retestrak.
Het leuke van de midi-remote is dat je een andere synth mee kan laten huppelen op de arpeggio van de JP 8080.
Dan wordt die externe synth die je daarmee aanstuurt een stukje luxer.

Origineel geplaatst door crossroad
Zo heb ik ´m ook aangesloten en loopt retestrak.
Het leuke van de midi-remote is dat je een andere synth mee kan laten huppelen op de arpeggio van de JP 8080.
Dan wordt die externe synth die je daarmee aanstuurt een stukje luxer.

Dus met andere woorden. Ik kan ook de Virus b erop aansluiten zodat ik alleen de appegiator van de jp gebruik of kan dat niet. Dan heb ik de appegiator van de virus niet nodig of heb ik het nu verkeerd?

Die mogelijkheid heb je
Dan moet wel de remote kbd channel overeenkomen met de synth.

Staat je synchronisatie van je sequencer goed ingesteld? dat zou ook het probleem kunnen zijn.
Andere midi-kabel al geprobeerd?

Ik ga het even allemaal proberen laat nog wel even weten hoe het gegaan is.

Nou met de appegiator van de JP8080 is het gelukt via mijn externe midi keyboard alleen krijg het niet voor elkaar om de virus en de jp8080 synchroon te laten lopen met cubase Sx. Heb ik cubase de midi clock en time code aangezet en in bij de synths ook de gesynct alleen het loopt niet lekker. het tempo komt ongeveer wel overeen maar hij verloopt af en toe en gaat dan weer wat sneller en dan weer langzamer. Ik denk dat het een beetje op houdt. Ik heb trouwens de synths aangesloten op een midex8 misschien dat het daaraan ligt. In iedergeval bedankt voor de tips. Ik denk dat ik de appegiators dan voorlopig maar niet gebruik want op deze manier heb ik er niet zoveel aan.=( =(

Probleem mag misschien voor de arpeggiator al opgelost zijn, toevallig kreeg ik van de week ook te maken met dit probleem. En het is echt irri, je bent soms echt verschrikkelijk lang bezig om de juiste instellingen te vinden. Ik heb voor mezelf een soort van handleiding gemaakt, waarin ik de aansluiting helemaal heb omschreven. Want ik zie het al voor me, over een poosje ben ik het weer vergeten, en aangezien ik nu een opstelling heb die over een poosje weer gaat veranderen, leek me het wel makkelijk.

Ook heb ik een stroomschema gemaakt. Misschien voor anderen die (net) een JP8080 hebben, en er ook vaak mee in de knoei zijn.
In dit schema wordt er gebruik gemaakt van een externe synthesizer. En wordt er gebruik gemaakt van een sequence programma, bijvoorbeeld Cubase.

Een probleem waar ik vaak mee te maken heb gehad:

Je hebt een track ingespeeld, en je wilt over je Roland JP8080 afspelen en je hoort geen geluid, wat nu?

In je sequence programma heb je te maken met diverse sporen, bijv 1 tm 16. De JP8080 maakt hier (intern) ook gebruik van. De JP8080 heeft intern al aangewezen naar welk spoor deze ze uitstuurt. Bijvoorbeeld spoor 2. Nu moet je in je sequence programma ook spoor 2 aanwijzen waarin je gespeelde track staat. In de JP8080 varieërt het nogal, je kunt dit handmatig instellen bij "Remote KBD CH". (Edit, en dan onder knop 5/midi) De upper en lower worden ook allebei appart verzonden, dit kun je ook wijzigen, bij "Part MIDI CH" (Edit, en dan onder knop 3/part).

Attachments

• stroomschema (custom).jpg
    stroomschema (custom).jpg
    21 KB · Bekeken: 114
het probleem met niet straklopende arps aan de hand van de midiclock wordt veroorzaakt doordat er 2 systeemklokken in je computer zitten waarop je je timing kan baseren. Voor de midex 8 dien je de volgende midi settings te gebruiken:

DirectMusic emulated ports en “Use System Timestamp” aangevinkt.

dus bij je midex 1 - 8 kies je de emulated variant. De system timestamp moet aangevinkt zijn zodat de synth weet op welke tijdstip de noot of sync verstuurd wordt.

Bij mij loopt het retestrak, ook op de virus en jp8000.

Origineel geplaatst door virkaz
Ik dacht dat die emulated ports juist werden afgeraden Quifster?
verklaar u nader ;)

dat hangt helemaal af van de gebruikte midi interface. emulated en niet emulated drivers geven aan welke system clock er gebruikt wordt, afhankelijk van de gekozen midi interface zijn er testen gedaan waarin de prefered settings per midi interface als advies gegeven wordt. Uit die testen is gebleken voor een midex 8 dat de midex 8 stabieler en strakker loopt via de direct windows drivers en de system timestamp optie.

om even compleet te zijn:

De volgende interfaces draaien het best met emulated drivers en de system timestamp optie aan:
Echo Mia
Frontier Design Dakota
M-Audio Audiophile 2496
MOTU 828 MKII
MOTU Express XT
MOTU MTP-AV
Steinberg MIDEX-8
Yamaha SW1000XG

De volgende interfaces draaien het best met native drivers (dus niet emulated) en system time stamp uit:
Aardvark LX6
Aardvark Q10
Edirol UMT-880
Emagic Unitor8 MK1
Emagic Unitor8 MK2
Emagic AMT-8
M-Audio MIDISport
RME Digiface
RME 9632

en dan is er nog 1 uitzondering, die draat met native drivers en system time stamp aan het best:
Wami Rack-24

Thanks!

Hoe krijg ik die emulated drivers weer terug? Ik neem aan dat ignoreportfilter bestandje weer in die emulatedports directory zetten?

Origineel geplaatst door virkaz
Thanks!

Hoe krijg ik die emulated drivers weer terug? Ik neem aan dat ignoreportfilter bestandje weer in die emulatedports directory zetten?

klopt

Back