dub dellay's en manieren?

steeds blijer verrast dat er toch nog zoveel mensen nar dub luisteren. zijn er dan ook wel eens mensen die zelfgemaakte dub nummers posten hier?

Origineel geplaatst door korgkonijn
steeds blijer verrast dat er toch nog zoveel mensen nar dub luisteren. zijn er dan ook wel eens mensen die zelfgemaakte dub nummers posten hier?

Ik heb eens een dub nummer gemaakt en gepost. Nu heb ik zin om dat weer te doen, maar met wat extra hulpmiddeltjes zoals dus de RE201..

Arv

nog meer:

dit is een erg vette reason-template, ook leuk om te analyseren:

http://129.241.146.251/hillestad/Reason/TapeEcho_Template.rns

enne....

van het reason forum:

"My favorite dub delay setup in Reason goes like this:
Aux out - Compressor - Delay - 2 band EQ - return channel (not aux return)

I have the following settings:
Compressor: Use it as a litmiter to take away unwanted spikes
Delay: Whatever timing you want. As a side note, Mad Professor didn't like tempo synced delays suchs as 3/16s, but I usually use just that.
EQ: The EQ is used to add character to the delay sound. I usually set a narrow filter with quite heavy gain, and here's the trick - route a slow LFO CV from any synth in the rack to the EQs frequency input. When the delay feedback goes into the eq, different frequencies will be boosted since it will be sweeping up and down. It creates a rich sound and helps against runaway feedback.
Return channel: Cut both a little treble and most of the bass. Use the aux send on the channel to control the amount of feedback. Be careful.

/Tage"

en last but not least:

http://www.interruptor.ch/vst_overview.shtml

met ook VEEL info over dub effecten..

Origineel geplaatst door Arv
Tja. maar toch.. Het geluid van de tape echo is zo fout vaag mooi dat ik gewoon niet anders wil..

Dat zeg ik. Een echte dub-freak zal waarschijnlijk alleen tevreden zijn met the real thing. Maar voor ieder ander is de Line 6 een mooi compromis.

Ook het wegsterven van de echo met tape is niet te evenaren met andere digitaal spul.. Dat is juist het mooie: die echo's waar je op een gegeven ogenblik een brij van frequenties overhoud waarin je het oude signaal niet meer herkend. En die moderne echo's gaan tot in het oneindige door met precies dezelfde echo: er veranderd nix

Die 'moderne echo's' gaan zeker niet door met precies dezelfde echo; ze emuleren wat een tape doet, en je kan je geluid ook gemakkelijk laten veranderen in een dikke, onherkenbare brij. Dat geldt zelfs voor de Tape Echo in Logic 6, of Karlette in Cubase. Maar inderdaad, het klinkt niet exact hetzelfde als tape.

Mocht ik me vervelen vanmiddag dan kan ik misschien wel wat voorbeeldjes maken van die Line 6.

Ik ben trouwens met een boek bezig getiteld "Bass Culture" (voor de geinteresseerden) waarin het onstaan en geschiedenis van reggae en met name DUB uit de doeken wordt gedaan. Het is heavy Engelse shit, maar er staan echt coole feitjes in. BV over Lee Perry die zo vaak bouncede en overdubs deed dat die sound onmogelijk na te maken is/was. Supah!

Arv

Origineel geplaatst door lo-fi
Dat zeg ik. Een echte dub-freak zal waarschijnlijk alleen tevreden zijn met the real thing. Maar voor ieder ander is de Line 6 een mooi compromis.

Die 'moderne echo's' gaan zeker niet door met precies dezelfde echo; ze emuleren wat een tape doet, en je kan je geluid ook gemakkelijk laten veranderen in een dikke, onherkenbare brij. Dat geldt zelfs voor de Tape Echo in Logic 6, of Karlette in Cubase. Maar inderdaad, het klinkt niet exact hetzelfde als tape.

Mocht ik me vervelen vanmiddag dan kan ik misschien wel wat voorbeeldjes maken van die Line 6.

idd lofi, wat een kul..juist met digitale oplossingen kan je helemaal los gaan....... juist een mooi kernmerk van de dub-gurus was dat ze helemaal los gingen met nieuwe apparatuur.....die gasten zouden nu helemaal in het paradijs zijn met al die software en digitale stuff...... maar nee hoor...de dub-puristen moeten juist weer *precies* die sound van vroeger nabootsen..waar is de vooruitgang? ;)

anyway, ik snap em wel hoor...maar toch, moest het ff zeggen..maar kijk bv es naar reason, je kan echt *alles* in zo'n chain knallen, je kan het signaal dus verschrikkelijk vernaggelen...echt heel gaaf..en elke feedback-loop veranderd je signaal meer en meer, dus nix statisch hoor...die DL4 van line6 is echt ook best wel goed hoor.....wat ik ook van space-echo bezitters hoor....

verder: mad professor heeft voor de propellerheads een mooie track gemaakt in alleen reason.....en dat klinkt helegaar niet slecht hoor!

http://www.propellerheads.se/replacehardware/viking.htm

Origineel geplaatst door olafmol
verder: mad professor heeft voor de propellerheads een mooie track gemaakt in alleen reason.....en dat klinkt helegaar niet slecht hoor!

http://www.propellerheads.se/replacehardware/viking.htm

Tja er is Dub en er is Dub.. Zo is er oude Dub en nieuwe Dub. Klaar
De oude Dub (Jamaica) is in elkaar gezet met oude troep en in elkaar gesoldeerde mengpaneeltjes.. Echt geen nieuwe gear, no way!

Dat nummer van Mad Professor vind ik overigens zuigen, maar dat is mijn mening. Ik ben jarenlang Mad Professor fan geweest (heb hem live gezien in Nighttown, samen met MackaB dat was tof) maar wat ie de laatste jaren uitbrengt is verre van vernieuwend en het klinkt steeds sterieler (hoe zou dat nou komen?? :D )

ps, heb ik nu genoeg olie op het vuur gegooid? :)

Arv

Tja er is Dub en er is Dub.. Zo is er oude Dub en nieuwe Dub. Klaar
De oude Dub (Jamaica) is in elkaar gezet met oude troep en in elkaar gesoldeerde mengpaneeltjes.. Echt geen nieuwe gear, no way!

ahum..volgens mij was het TOEN behoorlijk vooruitstrevend hoor, ook al zaten veel van die studios in kippenschuurtjes ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ahum..volgens mij was het TOEN behoorlijk vooruitstrevend hoor, ook al zaten veel van die studios in kippenschuurtjes ;)

vooruitstrevend ja, maar wel met ouwe troep

wat ik doe is, ik gooi m'n geluid door de delay, nee geen space echo maar een heuse yamaha rev100, en dan in de audio in van m'n virus en dan lekker filteren.....
kijk, mijn mening over dub is volgende: je kan dub maken, the authentic way, dus met gevaar voor eigen leven dingen in elkaar solderen, of je kan de spirit van dub nemen, en die een eigen draai geven. vele noemen pole electronica, maar ik vind het dub. zelfde voor burnt friedman of jan jellinek of deadbeat of basic channel of chainreaction of rhythm and sound....en tuurlijk gebruiken ze de space echo, maar volgens mij kun je zlefs dikke dub maken met alleen een w30....

bla bla bla...

Origineel geplaatst door bob303vs909

...of je kan de spirit van dub nemen, en die een eigen draai geven...

ik heb gister de tweede release van chain reaction gekregen (nog voor mijn verjaardag) en die heb ik ook een draai gegeven op mn draaitafel:dj: 8~

Tja. maar toch.. Het geluid van de tape echo is zo fout vaag mooi dat ik gewoon niet anders wil.. Ook het wegsterven van de echo met tape is niet te evenaren met andere digitaal spul.. Dat is juist het mooie: die echo's waar je op een gegeven ogenblik een brij van frequenties overhoud waarin je het oude signaal niet meer herkend. En die moderne echo's gaan tot in het oneindige door met precies dezelfde echo: er veranderd nix

heeeeeeeeeeeeel erg niet waar

ohmboyz!!!!!

je hebt inderdaad gelijk, die Ohmboys is echt bruut!
is alleen wel goed oppassen met de instellingen, vooral de feedback (auw!)

ik heb woensdag line6 echo pro gekocht en ik ben er tot nu wel happy in mn nopjes erover
echte aanrader voor als je op zoek bent naar delays

Is er iemand die een voorbeeldje van de line-6 tape-delay online wil zetten?

Ben zeer nieuwschierig. (ohja. TC electronics M300 heeft ook een aardige tape-delay sim.)

Die Ohnmboyz delay is de beste! Zeker voor dub delays!! Heeft zeer vette filters en veel veeeeel meeer!! Go forr it! Hij is ook vrij zuinig met de CPU..

Back