Simpele DAW software voor kinderen / jonge volwassenen

jeroentuitd

Stamgast
Hoi,

De muziekschool waar ik wekelijks keyboardles geef wil ook een zogenaamde 'studio-les' gaan aanbieden voor kinderen vanaf +/- 8 jaar. Het is de bedoeling dat ik deze lessen ga geven.mocht er voldoende animo zijn. Het zou leuk zijn als de kinderen zelf iets kunnen opnemen en kunnen editen en bewerken. Maar ook zelf in the box iets kunnen maken op een leuke toegankelijk manier. Ik zelf werk al jaren met Cubase, maar ik vraag me af of er nog leuke standalone programma's of plugins zijn die niet meteen te ingewikkeld (of te duur) zijn voor deze leerlingen. Ik heb vroeger bv veel plezier gehad aan fruityloops. Garageband is ook leuk, maar niet iedere leerling zal thuis een mac hebben staan.

Ideeën, tips en suggesties zijn welkom!

gr.

Jeroen

Denk dat fruityloops even net wat toegankelijker is voor kleintjes als cubase, logic, ableton etc. Alhoewel ableton is ook erg simpel in gebruik. Misschien ook vermelden waard, Reaper!

Reaper is gratis in gebruik zonder commerciele doeleinden, misschien wel iets minder toegankelijk als ableton of fruityloops maar toch een stuk makkelijker te begrijpen als cubase althans voor mij. Cubase heeft mij best wat tijd gekost om uit te zoeken hoe je simpele dingen doet en met reaper deed ik eigenlijk meteen alles al wat ik in ableton ook kan.

Leuke free plugins genoeg, zoek maar eens op dit forum. Er zijn een aantal topics over beste gratis plugins en die kunnen prima mee met betaalde plugins.

Leuk trouwens om op een basisschool het aanbod te verbreden met "studioles" bij mijn kleine op school hebben ze wel muziek les maar daar houd het op.

Wat trouwens lekker simpel is en ook goed werkt voor jouw doel, Nano studio, dat is een all in one pakket en ben je in een keer klaar, geen installatie van plugins en testen etc gewoon installeren en klaar.

Dit is een betaalde IOS app voor op de iPad, met synths, samplers, en drumcomputer en sequencer uiteraard maar...

Het leuke van deze app is, er is ook een mac en windows versie (win xp, win7, win8 win10) van die gratis is te downloaden! Het is best wel een compleet pakket met uiteraard synths sampler drums en mixer, insert en aux effecten en de sequencer en wave editor. Eigenlijk een volledig pakket om wat leuks mee te maken en best wel toegankelijk, tegelijkertijd is de sequencer simpel gehouden zodat je niet in opties verzuipt maar genoeg mogelijkheden om wat verder te gaan als een heel simpel pakket. En je bent snel klaar met installeren, geen gedoe met plugins en daw instaleren en kleintjes de folder structuur uitleggen om bijvoorbeeld plugins te laden.

Download link http://www.blipinteractive.co.uk/download.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Attachments

• hqdefault.jpg
    hqdefault.jpg
    23,2 KB · Bekeken: 102
  • 382263651-ipad-2.jpg
    382263651-ipad-2.jpg
    45,5 KB · Bekeken: 88
  • 382263651-ipad-0.jpg
    382263651-ipad-0.jpg
    37,8 KB · Bekeken: 108
  • 382263651-ipad-1.jpg
    382263651-ipad-1.jpg
    29,7 KB · Bekeken: 94
  • 382263651-ipad-4.jpg
    382263651-ipad-4.jpg
    22,1 KB · Bekeken: 97
GarageBand is zalig eenvoudig.. cut & paste verstaan, en je kunt er al heel ver mee gaan. Dat het niet op Windows loopt is IMO een plus punt: op school mogen ze wel af en toe leren dat niet heel het universum op Windows draait..

Ik zou toch echt voor Ableton gaan. In ieder geval niet iets als garageband of audacity wat in veel gevallen later omleren gaat inhouden. Ableton is speels, heeft genoeg in zich voor de DAW experience en vertaalt zich heel goed naar live spelen.

Daarbij is midi controller mapping een lachertje.

Ik denk ook Garageband of FL Studio (fruityloops). Garage band is simpele multitracker en FL is handig om als een stepsequencer nootjes in te klikken.

Wil je alleen geluiden opnemen, alleen samples sequencen of allebei?

Reason werd vroeger ook nog wel eens door jongerencentra enzo gebruikt. Even uitzoeken, maar een tof programma.

Denk dat Mixcraft wel eens heel goed zou kunnen werken voor kids. Temeer daar er een alleraardigste integratie is tussen muziek en video (welk kind wil nu niet zijn eigen muziek- en videoclip kunnen laten zien?) en Melodyne Essential er standaard bij geleverd wordt.

Daarnaast hebben ze educatieve prijzen aldus hun website.

http://www.acoustica.com/mixcraft/index.htm

Laat ze een mac kopen. Mijn ervaring is dat een goede G4 eMac/iMac 3-5 tientjes kost, zit Garagaband bij, en met USB Midi controller 10 € meer, daar kan geen PC tegenop. En veel leuker op de kinderkamer.
Risico: je flikkert direct je PC het raam uit als je merkt dat die krengen in 10 seconde opstarten, vooral een eMac op 10.4.11 is bloedsnel, weet niet wat voor een HD daar in zit, maar die wil wel.

Laat ze een mac kopen. Mijn ervaring is dat een goede G4 eMac/iMac 3-5 tientjes kost, zit Garagaband bij, en met USB Midi controller 10 € meer, daar kan geen PC tegenop. En veel leuker op de kinderkamer.
Risico: je flikkert direct je PC het raam uit als je merkt dat die krengen in 10 seconde opstarten, vooral een eMac op 10.4.11 is bloedsnel, weet niet wat voor een HD daar in zit, maar die wil wel.

Bericht door een moderator:
Het onderwerp van deze discussie is "Simpele DAW software voor kinderen / jonge volwassenen". Discussies over PC vs Apple horen niet thuis op het synthforum.

In een regel het woord PC en Mac gebruiken is geen Apple-vs-PC strijd ontketenen. Ik verbaas me enkel dat die dingen zo goedkoop zijn.

Ik denk inderdaad dat de IOS route best interessant kan zijn. Je kunt voor IOS voor weinig geld best wel volwassen apps kopen en in de meeste gezinnen is er toch wel al iets van een iPad aanwezig (al kiezen mensen soms ook voor android of een surface en op dat gebied is het aanbod fors beperkter).

Indien laagdrempelig 1 van de eisen is zit je in deze hoek in ieder geval goed.

Deze d.a.w. heeft naar het schijnt weinig fratsen:

https://www.tracktion.com/

en is erg goedkoop.

Zelf ben ik bekend met FL studio en Ableton. FL studio heeft mijn voorkeur.

Risico: je flikkert direct je PC het raam uit als je merkt dat die krengen in 10 seconde opstarten

In een regel het woord PC en Mac gebruiken is geen Apple-vs-PC strijd ontketenen.

Tuurlijk niet, alleen weer even zeiken dat je je pc snel eruit flikkert.
Het is iedere keer weer hetzelfde gezeik wat volledig aan de vraag van de topicstarter voorbij gaat.
Hou je gewoon 'ns bij de vraag, daar heeft de topicstarter veel meer aan, die zit niet op jouw mening over een pc te wachten en ik denk veel forumgenoten ook niet.

Sorry, maar in die opmerking zat geen mening over een PC in de zin van windows bak, ben zelf allesgebruiker, win, mac, nix. Excuses voor de foute woordkeuze, maar imo is een mac ook een pc. Die term mag je dan ook vervangen door iMac Pro 2017 of wat je maar wilt. Enige waar ik zo enthousiast over was is dat die oude eMac bakken zo snel zijn, en dat zonder ssd. En dus een geweldige eenvoudige en cheap DAW voor kinderen, dus volledig on topic.

Tuurlijk niet, alleen weer even zeiken dat je je pc snel eruit flikkert.
Het is iedere keer weer hetzelfde gezeik wat volledig aan de vraag van de topicstarter voorbij gaat.
Hou je gewoon 'ns bij de vraag, daar heeft de topicstarter veel meer aan, die zit niet op jouw mening over een pc te wachten en ik denk veel forumgenoten ook niet.
Uiteraard is het gezeik. Maar misschien is hier wel een belangrijk punt uit te destilleren; jonge mensen zijn gevoellig voor invloeden. Wil je wel (gratis) reclame zitten maken voor een commerciële partij?

Back