Mono keys leren spelen

Rocsee

Nieuwkomer
Ik ben al een paar decennia met muziek bezig. Heel lang sax en klarinet gespeeld, en ook al een hele tijd geprutst met synths en sequencers. Maar voor dat laatste heb ik eigenlijk echt nooit les gevolgd of op mijn eigen geleerd. Vaak was het zelf wat experimenteren (waarbij ik om een of andere reden eigenlijk altijd in C-minor toonaard uitkom) of wat dingen naspelen.

Ik zou nu echter eindelijk eens deftig willen leren spelen. Ik heb wel al eens al wat piano beginnen spelen, maar de nadruk daar ligt dan natuurlijk ook op het spelen met 2 handen. Mijn meeste interesse gaat echter gewoon naar het goed op een synth kunnen spelen met 1 hand (en linkerhand voor PB/MW/...) en het lijkt me dat als je je daarop toelegt ook veel sneller vooruit kan. Ik begrijp ook wel dat piano kunnen spelen een veel betere basis vormt, maar ik heb met fulltime job en 2 kinderen nu ook weer niet zo heel veel tijd en wil toch vrij snel al wat resultaten die verder rijken dan wat ik nu kan.

Zijn er eigenlijk goede boeken/cursussen/YT kanalen/... om op een wat meer systematische manier zo te leren spelen ?

Ik vond Melodics heel erg leuk om een beetje te leren vingerdrummen, zie https://melodics.com/ voor het programma. Ik vond de opzet en de opbouw erg fijn, meer het spelletjes-idee dan echt muziekles, en dat werkte erg lekker. Koptelefoon op en een beetje oefenen in de avonduurtjes, of 's ochtends vroeg.

Sinds kort hebben ze een 2e versie van Melodics uit waar ze hetzelfde principe ook gebruiken voor toetsen, dus voor baslijntjes en simpele akkoorden en dergelijke. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dat is wellicht wel iets om te proberen.

Als je al heel lang toetert kun je vast wel over akkoordschemas soleren of begeleiden? Over C-mineur gaat het wel makkelijk idd.
Probeer eens met je (rechter-) duim over te pakken als je grotere intervallen of langere phrases speelt (duim onder je hand richting ringvinger).

Als je al heel lang toetert kun je vast wel over akkoordschemas soleren of begeleiden? Over C-mineur gaat het wel makkelijk idd.

Bedoel je op synth ? Dat lukt dus al niet zo denderend, ook al omdat ik eigenlijk nog nooit toonladders of akkoordoefeningen gedaan heb op keys.

Probeer eens met je (rechter-) duim over te pakken als je grotere intervallen of langere phrases speelt (duim onder je hand richting ringvinger).

Het is o.a. dat soort technieken dat ik eigenlijk hoop aan te leren.

Maar misschien zoek ik het te ver, en kom ik gewoon al een heel eind met simpelweg toonladders/akkoorden te oefenen...? Misschien moet ik zelfs eens gewoon mijn studieboeken van sax erbij nemen en die proberen in te spelen en memorizeren op synth. Finger memory op synth is momenteel nog onbestaande.

Finger memory op synth is momenteel nog onbestaande.

Daar begin het toch mee als je een beetje vloeiend wil spelen, veel oefenen.
En je zou kunnen kijken bijv bij funk muziek waar de monosynth gebruikt wordt, daar zijn wel wat clips van en funk is lekker om een goede timing te ontwikkelen.
Je zegt dat je je linkerhand alleen voor pitchbending en modwheel gebruikt maar er wordt ook veel zoals bijv in funk begeleid met de linker voor wat basnootjes bijv.
Deze jongen heeft twee clips op yt;

Bedoel je op synth ? Dat lukt dus al niet zo denderend, ook al omdat ik eigenlijk nog nooit toonladders of akkoordoefeningen gedaan heb op keys.

Het is o.a. dat soort technieken dat ik eigenlijk hoop aan te leren.

Maar misschien zoek ik het te ver, en kom ik gewoon al een heel eind met simpelweg toonladders/akkoorden te oefenen...? Misschien moet ik zelfs eens gewoon mijn studieboeken van sax erbij nemen en die proberen in te spelen en memorizeren op synth. Finger memory op synth is momenteel nog onbestaande.

Om het soepenleder te maken zei mijn Muzieklerares altijd : "Oefen enkel de linker hand (Bass toontjes) langzaam en dan elke keer een beetje vlugger en vlugger, als je dat onder de knie heb dan pak je de linkerhand erbij en dan de melodielijnen verwerkt in Akkoorden spelen (Ook wel eerst enkel de rechter hand oefenen) en dan samen !!! Dan komt het vast wel goed.

Ik speel ook veel (Zeg maar altijd) op m'n Tyros en daar door wordt ook mijn Linker Hand LUI :dubbel: door de arranger !!! Akkoordjes pakken met je linker hand en melodielijntje met rechter hand of verwerkt in Akkoorden en verder niets !!

Succes ermee !!!

Googelen en zet zinnen zoals 'hoe speel ik riffs,solo's,enz op keyboard'.Kun je ook zetten op YT zoals how to play riffs on keyboard'.
Zou de pentatonic scales toch aanleren als je lekker solo met je rechterhand wilt spelen.Vul je gewoon in op YT(in het kadertje zoeken links bovenaan) zoiets als 'how to play pentatonic scales on keyboard'en voila,en je ziet het einde niet.

Die filmpjes van die man met zijn Gaia zijn echt wel goed. Ik kan echt niks leren van youtube filmpjes, vind ik meestal verschrikkelijk, maar daar zitten echt goeie tips in.
-met 2 handen spelen (ondanks de 2 hands on a mono bullshit memes)
op een keyboard snelle ritmes spelen is moeilijk, door je 2 handen te gebruiken verdubbel je dus zowat je maximaal tempo

ghost notes, noten die door legato gespeeld te zijn geen percussieve attack hebben (envelope word niet ge-retriggered) en dus als het ware de vorige noot 'muten' ook vaak door de linker hand gespeeld, zijn geweldig voor funky grooves

bewust afwisselend legato/staccato noten spelen is behoorlijk moeilijk. Dan nog eens velocity naar resonance en filter gebruiken voor accenten en pitchbend slides erbij, das wel ff oefenen. En te denken dat de ouwe minimoog een pitchwiel had zonder veer, dus dan moest je dus op het gehoor herstemmen tijdens het spelen.Waw.

Je kan beginnen met bekende grooves, zoals another one hits the dust, michael jackson nummers of Heard it through the grapevine etc, dingen die je eigenlijk al kent en die proberen reproduceren.
Of zoek de vingerzetting van een 2 octaven toonladder op, zet een drumloop aan en probeer wat licks/ korte melodische fragmnten te bedenken.
Hoe korter hoe beter, probeer alles minstens 2 keer te spelen, zo train je je musikaal geheugen, en maak dan een variatie op dezelfde lick, door middel van aanpassing van het ritme, een andere noot, of gewoon op een zwakke tijd inzetten ipv zware. Hoe kleiner de aanpasing hoe beter, want door dingen mee te nemen en te varieren krijg je een interssant 'verhaal' en vraag-antwoord.

Het is misschien wel stoer om als een bezetene op en neer de toonladder te scheuren zoals je vaak bij synth key spelers ziet, maar daar raak je als luisteraar toch rap op uitgekeken.

Laatst gewijzigd:
Back