Opknappen DX7 II

jvq

drukt op knopjes
Ik heb voor een vriendelijke prijs een Yamaha DX7 II FD gekocht die er goed uitziet maar geen geluid maakt. Dat wist ik toen ik hem kocht. Ik ga proberen hem zelf op te knappen. Voor de leuk zal ik hier bijhouden hoe me dat vergaat.

Ik hoop dat dit een saaie thread wordt. :)

Wat ik tot nog toe weet:

- hij gaat aan
- de displays doen het (led segment display, lcd, lcd backlight) maar de op de lcd staan rare karakters af en toe
- de knoppen rechts van het display lijken allemaal te werken maar voelen alsof ze aan vervanging toe zijn
- links van het display doen noch de cursor knoppen noch de +/- knop het
- geheugenbatterij is zeer waarschijnlijk leeg
- de MIDI staat op 'local off' en wegens kapotte cursor-knoppen krijg ik dat niet op 'local on'

Ik ga nu eerst maar de batterij en de drukknopjes vervangen. Daarmee kom ik al een heel stuk verder denk ik. Met een beetje mazzel is de 'local off' de enige reden dat er geen geluid is.

Ik kan nu niet zien welke firmware ik heb maar ik heb de laatste vast gedownload, en een 27C512 chippie besteld. Nu wachten tot de onderdelen binnen zijn. :)

Ah interessant!

Ik maak uit jouw inleiding op dat je waarschijnlijk verstand van zaken hebt.
De Eprom met firmware kan je blijkbaar zelf branden?
Leuk hoor :)

succes!

Extern MIDI keyboard zou de "local off" vraag alvast moeten beantwoorden, als er natuurlijk nog een klank in het geheugen zit met die mogelijk lege batterij.

Je plan van aanpak lijkt me nuttig. Als je er niet uit zou komen: als ik het me goed herinner heeft forumlid Vic ooit een DX7 gereanimeerd en misschien kan hij je dan nuttige tips geven.

Bedankt voor de reacties! :)

Ik heb hem net opgemaakt. Het wordt niet saai.

Om te beginnen is het een rommeltje met de schroeven. Dit soort apparaten gebruiken verschillende schroeven voor verschillende verbindingen (staal-staal, staal-plastic etc.). Niet overal zitten de goede schroeven. Van binnen is het helemaal een zootje, op meerdere punten ontbreken schroeven waardoor PCB's niet 100% vast zitten zoals ze horen. Vast genoeg dat het niet misgaat, maar als ik bijvoorbeeld een ROM cartridge had en die in het ding zou duwen dan buigt het moederbord door. Hoort niet te gebeuren door schroeven tussen de cartridige sleuf en de cartridge connector, maar die zijn er niet. :)

Eerst naar de voeding gekeken. Dit ziet er meteen gek uit. Daar hoort geen elco te hangen.

IMG_1347.jpg

Wat blijkt, daar is een 2200uF filter elco vervangen door 2 stuks 1000uF parallel. Daar is geen ruimte voor 2 dus 1 hangt er aan de onderkant. Fijn. :)

De voeding ziet er verder wel OK uit voorzover ik kan zien.

IMG_1350.jpg

Ik hoop wel dat dit goedje lijm is en niet gelekte elektrolyt uit elco's... Zit op drie plekken.

IMG_1351.jpg

Door naar het moederbord. Behalve de MIDI local off, helpt het ook niet als de helft van je keyboard scan matrix niet aangesloten zit:

IMG_1354.jpg

De batterij blijk in een knoopcelhouder te zitten, en als ik hem los (onbelast) doormeet krijg ik 3,006V. Is dus nog goed??

Maar dit is toch wel het toppunt. Slordig gesoldeerde rare draadjes tussen wat logic (AND, NOR) 74HCxxx chips. ???

IMG_1361.jpg

IMG_1362.jpg

Ik weet dat ze in de fabriek soms modificaties doen maar dit ziet er echt niet uit. De verbindingen bestaan uit twee losse draadjes die in het midden aan elkaar gesoldeerd zitten (waarom niet gewoon 1 draadje trekken?) met een electriciteitstape plakkertje om de verbinding in het midden. Een van de verbindingen is zijn plakkertje kwijt dus kan kortsluiting maken.

Om het af te maken raar plakkerig spul onderop het moederbord.

IMG_1364.jpg

Ik vraag me af of hier ooit een mod ingezeten heeft, bijvoorbeeld Grey Matter E, die later weer verwijderd is...

Interessant is dat doordat ik de batterij eruit heb gehad het geheugen ge-reset is en de MIDI local nu op 'on' staat. Maar de patches zijn volkomen random en nog steeds niet te editen. Op sommige presets krijg ik nu vaag gepiep als ik op de toetsen speel.

Ook interessant: de pijltjes toetsen doen het nu soms wel, soms niet. Dus die kunnen niet volkomen stuk zijn. Maar geen leven in de +/- knoppen of data entry slider.

Ik denk dat ik die rare draadjes goed ga fotograferen (zodat ik ze kan herstellen) en dan verwijderen. Kijken wat dat doet.

Oh, en een voorbeeld van het gebrabbel op het scherm.

IMG_1368.jpg

Het klopt grotendeels maar er staat rotzooi tussen.

Ik heb de draadjes weggehaald en nu start hij niet meer op. :)

Ik heb wat beter zitten kijken naar het schema. Het lijkt alsof de draadjes verbindingen maakte die er via het pcb hadden moeten zijn. Ik ga continuiteit controleren en ze (netter dan voorheen) terugzetten denk ik.

Draadjes hersteld en terug bij af. Hij start op maar er staat rare prut op het scherm.

IMG_1375.JPG

Die draadjes maken verbindingen die er hadden moeten zijn, maar die er inderdaad niet zijn als ik met de DMM piep. Ze zijn onderdeel van een schakeling die de chip select lijn van IC22, floppy PSRAM, aanstuurt.

Ik vermoed dat er nog meer verbindingen stuk zijn en dat de CPU daardoor rommel uit zijn RAM leest. Als dat zo is is het een kwestie van die verbindingen vinden en meer draadjes trekken.

Het lijkt alsof de CPU een parallele data bus gebruikt om met de RAM chips te praten. Van alle RAM en ROM chips lopen 8 lijntjes terug naar de CPU. Die lijntjes vormen waarschijnlijk 1 byte. Als 1 lijntje verkeerd staat krijg je een bit flip; grotendeels de goede bytes maar op 1 bit verkeerd. Dat zou die rare tekens op het scherm kunnen verklaren. Ik ga maar eens kijken of al die 8 lijntjes van alle chips goed aangesloten zijn.

Hmm, ik zie geen verdere problemen met de data en adres-bussen van de geheugenchips.

Ik heb wat beter zitten kijken naar de brabbel-karakters. Het lijkt alsof elk brabbel-karakter ontstaat door het vijfde bit van het bedoelde karakter op 1 te zetten; dus '| 16'. Bijvoorbeeld: 'm' is 109, 109 | 16 is 125, en ASCII karakter 125 is '}' en dat zie ik soms ipv 'm' op het scherm staan.

Het lijkt ook alsof foute karakters een vaste plek hebben op het scherm. Het 2-na-laatste karakter op regel 1 bijvoorbeeld heeft altijd bit 5 hoog (dus 'm' -> '}').

Superleuk topic! Ik volg het met interesse ��

Altijd interessant om dit soort dingen te lezen ja maar hoop ook voor jou dat ie niet zolang gaat worden.. :) en dat je em snel weer gefixed hebt. Succes!! Hij is igg in goede handen :)

Bedankt voor alle leuke reacties!

Heb veel zitten lezen in de schema's en nog wat dingen geprobeerd.

Ik weet inmiddels dat de cursor-knoppen wel werken (lampjes gaan aan/uit in single mode), alleen niet in edit mode. Heel vreemd. De +/- knoppen lijken zo stuk te zijn dat zelfs als ik met de multimeter de contactjes meet op de PCB en de knop indruk er niets gaat piepen. Ik ben benieuwd wat dat gaat helpen als die vervangen zijn.

Ik vind het vreemd dat in edit mode de data slider ook niets doet. Ik heb de CS1/CS2 sliders (CS2 is de data slider) gevolgd tot op de inputs van A/D converter; elektrisch (analoog) doen die sliders het gewoon. Of de A/D werkt, en of het van de A/D doorkomt naar de rest van de synth: dat weet ik nog niet.

We blijven zoeken.

Ik kijk ook mee, interessant. Succes :okdan:

idd en er zal straks hopelijk wel een super tech meehelpen ;). Vind dit soort draadjes super

Zou handig zijn als je een goede er naast zou hebben ;-)

Ik heb even de EPROM chip uitgelezen, ziet eruit als firmware 1.3.

In de latere firmware zit een test-programma, dat kan ook nog helpen. Maar daarvoor moet ik eerst mijn nieuwe EPROM chips in huis krijgen.

Niet zo handig, ik heb een pootje van de 1.3 EPROM afgebroken. Gelukkig weet ik hoe ik een extra draadje erbij moet solderen. :)

Ik zit me verder te verdiepen in wat er mis is. Het is duidelijk dat edit mode niet goed werkt. Als ik naar filmpjes als dit kijk: https://youtu.be/Tngq5DWSVQ0?t=23s Dan zie ik dat er een knipperend zwart blokje als cursor hoort te zijn. Bij mij is er geen knipperend blokje. Wat ik wel heb is dat de rode LED cijfers boven het LCD display irritant knipperen. Ik dacht eerst dat dat normaal is maar dat is dus niet zo.

En terwijl ik dit type staat hij aan en nu krijg ik opeens wel de knipperende cursor te zien. ??

Back