Opknappen DX7 II

Ik zie aan de soldeerresten op random IC-pootjes dat hier ooit een Grey Matter E! expansion ingezeten heeft. Dat vertelt me helaas niet waarom er van alles stuk is.

Ik ben iets verder met die knipperende cursor, het lijkt een soort computerspelletje. Als ik op de goede manier door de edit-menu's klik kan ik de cursor op het scherm krijgen, en dan blijft de cursor het doen totdat ik edit mode weer uit ga.

Ik heb geprobeerd patches in te laden met sysex want ik hoor nu alleen maar vaag gepiep. Als ik een patch erin kan krijgen zou ik meer inzicht krijgen in wat het wel en niet doet. Helaas staat de memory protect aan, en krijg ik die niet uit zonder +/- knop en data slider. De DX7 ontvangt de sysex en zegt vervolgens dat hij het niet opslaat wegens memory protect. Grr.

Wederom bedankt voor de reacties. :)

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zo gekomen is. Ik heb nog maar een mailtje naar de verkoper gestuurd maar ik weet niet of die meer weet, we zullen zien.

Ik heb de ADC gisteravond nagekeken met mijn oscilloscoop. Het lijkt toch echt alsof die chip in orde is. Ik zie regelmatige digitale signalen binnenkomen op de verwachte pinnen, en op de output bus zie ik verandering in de MSB wanneer ik de schuiven bedien.

De keyscanner moet volgens mij ook in orde zijn, in ieder geval voor de knopjes. (Pianotoetsen kan ik moeilijker zeggen zo zonder bruikbare patches.) De +/- knoppen lijken de enige te zijn die het niet doen. En de scan-lijnen waar die op zitten moeten het doen want andere knoppen op dezelfde lijnen komen wel door.

Dit blijft heel vreemd vind ik. De knoppen en de sliders zitten op dezelfde databus. Vrijwel alle knoppen doen het dus de CPU is actief op die bus. Ik kan zien dat de IO sub-CPU de ADC aandrijft. Waarom gebeurt er dan vervolgens niks met de slider data van de ADC? Ik zou haast denken aan een software probleem.

Ik ben heel benieuwd of er iets verandert wanneer ik de nieuwe firmware erin kan zetten.

Volgens mij had je hem beter eerst open kunnen schroeven toen je hem ophaalde. ;)

Zo te zien ben je wel goed met het vinden van al die defecte.

Ben ook wel onder de indruk van de kennis en drive van jvq.

Tja, kennis, al doende leert men. In het Engels zou ik zeggen: I know enough to be dangerous.

Ik heb het ding ongezien op eBay gekocht. Het is een leuke puzzel, ik heb er geen spijt van. Om heel eerlijk te zijn ben ik soms meer bezig met DIY synths bouwen en repareren dan muziek maken met het spul, dus ik heb hier gewoon mijn lol mee. Alhoewel ik ook erg uitkijk naar mijn oorspronkelijk bedoelde uitdaging, namelijk FM sounds leren programmeren.

Ik heb de nieuwe knopjes (46 stuks) binnengekregen dus die ga ik er nu in zetten. Is tijdrovend werk met alleen maar een hand-desoldeerpomp. Maar ik heb dat eerder gedaan dus het komt wel goed.

Succes!

Succes! En als hij terug werkt dan link ik hier wel even naar een oude post van me waar ik in uitleg hoe ik destijds een goede start met DX7 programmeren heb kunnen maken. Het hielp me enorm om me eerst in de DX7 te kunnen uitleven in een overzichtelijk, voorspelbaar gebied van zijn bereik. En pas eens dat onder de knie was mezelf te wagen in de donkere krochten getiteld "veel feedback en veel operators verticaal".

Nicholas 2000: cool!

Ik ben alleen nog wel even bezig; de situatie is er een beetje op achteruit gegaan.

Voor het vervangen van de knopjes moet je het toetsenbord (de pianotoetsen) eruit halen. Onderop het toetsenbord zit een klein PCB'tje wat onderdeel is van de aftertouch. Wat blijkt, als je het toetsenbord met de toetsen naar boven op een tafel legt dan rust het gewicht van dat geheel op dat aftertouch PCB'tje en dan kan het breken. :( Gelukkig zijn die PCB'tjes tweedehands te krijgen, ik heb meteen een nieuwe besteld. €30 inclusief verzending. Stom van me maar weer wat geleerd; volgende keer die toetsen op de kop leggen.

Dat is tot daar aan toe maar nu ik de knopjes vervangen heb wil de DX7 opeens niet meer opstarten. Ik moet ergens iets verstoord/beschadigd hebben op het moederbord denk ik. Hier baal ik wel van want ik zie niet wat er mis is. Ik heb al een paar uur zitten zoeken maar het is nog steeds mis. Ik moet nu maar rustig gaan nalopen met de scoop om te zien waar het fout zit.

Wordt vervolgd.

OK een lichtpuntje. Mijn theorie over waarom de aftertouch stuk is klopt niet, het toetsenbord is zo gemaakt dat dat PCB'tje beschermd is door een stuk metaal wat het gewicht draagt. En ik heb nog eens goed gekeken naar een foto van de eerste keer dat ik de DX7 openmaakte: ik denk dat dit gewoon al stuk was toen ik hem kreeg. Een kleine troost dat dat in ieder geval niet mijn schuld is. :)

Uitpluizen van wat er met de CPU gebeurt is lastig. Ik zie op veel CPU pinnen 1,2V staan, ipv 0 of 5V. Ik denk dat dit een soort crash staat is, want op sommige van die lijnen zie ik wel 5V signalen tijdens het opstarten.

Ik ben me nu aan het concentreren op de geheugenchips want deze crash geeft mij het gevoel dat de CPU er niet in slaagt zijn programma in te lezen. Een lastigheidje hier is dat het schema wat ik gebruik niet klopt met de realiteit, ik denk dat ik een nieuwer moederbord heb. Op het schema worden de 'chip select' en 'output enable' lijnen van de EPROM aangestuurd via een rare constructie met jumpers en een triple NAND. Op mijn moederbord zit de output enable direct op pin 63 van de CPU, net zoals de output enable van alle andere geheugenchips. En ik heb de chip select nog niet helemaal uitgepuzzeld maar het gaat via pin 6 van IC8, dat is een OR. Een van de inputs van de OR lijkt te kloppen (negatie van A15) maar de ander heb ik nog niet gevonden.

Ik heb die pin 6 op IC8 trouwens gevonden door de DMM op piep te zetten en dan met de probe over pinnetjes roetsjen. Beetje mazzel dat ik hem vond.

Ik ga verder zoeken naar de andere OR input. En als ik die niet vind ga ik maar proberen het vorige schema na te bootsen.

Het verbaasde me al dat er een PCBtje zo kwetsbaar zou zitten. Hoewel dergelijke ontwerp"risico's" wel in sommige synths zitten hoor. Maar goed, het was dus niet jouw fout. :)

Succes met de verdere zoektocht! Zou het leerzaam zijn de tweede OR even te faken om te kijken of hij dan reageert/verder opstart?

Nicholas 2000: ja ik heb die OR gewoon maar eens aangesloten waar ik dacht dat hij hoorde, en tot mijn verbazing start hij weer op. Ik krijg het welkom-scherm en daarna een (random data) patch. Alleen reageert hij dan niet meer op knoppen. Dus ik ben nog steeds verder van huis dan voordat ik de knoppen ging vervangen, want toen reageerden de meeste knoppen nog wel.

Ik heb de knoppen zelf op de PCB nagemeten met de DMM in de diode stand. Die doen het toch echt; ik druk de knop in en tussen de verwachte lijntjes ontstaat een diode-verbinding.

BIAM: bedankt voor het aanbod, ik heb al 27C512's besteld die ik dinsdag in de post verwacht.

Ik vind het heel raadselachtig. Hoe kan het dat de chip select lijn van de EPROM, die het de hele tijd deed, opeens stuk gaat? Daar moet wat gebeurt zijn terwijl ik met de knopjes bezig was. Hoe kan dat zo fragiel zijn daar op dat moederbod...

Je ziet het mysterieuze OR-draadje, dun zwart, hieronder. Niet te verwarren met het dikke zwarte draadje van de jacks naar het analoge audio-board.

IMG_1401.JPG

De kans dat jij iets hebt afgebroken dat nog goed was, is klein. Tenzij "jvq" de afkorting is van "beunhaas". Dus waarschijnlijk was er al een koude soldeerverbinding, gebroken IC pootje oid dat bij het minste behandelen een slecht contact gaat geven. Of ergens een IC waarvan een stuk logica al dood was en die zich nu in een andere logische toestand bevindt waardoor bepaalde functies niet werken?

Digitale elektronica herstellen is niet mijn sterkste kant helaas. Maar als hij kan opstarten met welkomstscherm en een patch laden, lijkt het mij dat de processor op zich het goed doet.

Ik kan me in deze voorstellen dat het een heel fijn gevoel geeft als je DX7 het na vallen en opstaan straks weer helemaal doet ! Succes !

Ik vind het heel raadselachtig. Hoe kan het dat de chip select lijn van de EPROM, die het de hele tijd deed, opeens stuk gaat? Daar moet wat gebeurt zijn terwijl ik met de knopjes bezig was. Hoe kan dat zo fragiel zijn daar op dat moederbod...

Printbreuk? Haarscheuren in de print zijn soms lastig te zien en geven wel dit soort problemen.

Instabiele voeding kan ook nog. Ik heb een DX7 gehad die de 5V niet stabiel hield.

Digitale elektronica herstellen is niet mijn sterkste kant helaas. Maar als hij kan opstarten met welkomstscherm en een patch laden, lijkt het mij dat de processor op zich het goed doet.

Ja alleen in de DX7 zit er meer dan 1 CPU, dus de CPU van de interface kant prima werken, maar degene die de sounds doet kan los daarvan dood zijn helaas.

De DX7 is gelukkig nog redelijk te overzien, het schema past nog op 1 (heel groot) vel papier.

Ik vraag me ook af of er zoiets als een printbreuk in het spel is. Nou valt het schema van de DX7 inderdaad wel mee maar dat kunnen toch veel lijntjes zijn. Ik ga me dan toch bijna afvragen of ik dit exemplaar op moet geven.

Er zitten wel veel goede onderdelen in.

De voeding is ook een goede vraag. Hoe zou ik dat kunnen testen; scoop aan de 5V-rail hangen en kijken of hij gekke dingen doet tijdens het opstarten?

Als het een printbreuk is dan zie ik die echt niet. Ik zie wel veel viezigheid aan de onderkant.

IMG_1403.jpg

IMG_1405.jpg

Ik weet niet of dat een negatief effect heeft, of hoe ik het schoon kan maken. Ik zie volgens mij al een eerdere niet-geslaagde schoonmaakpoging. Ik heb wel wat schoonmaakgoedjes (zoals isopropyl alcohol) maar daar heb ik nog nooit een fijn resultaat mee gehad, meer dat het een smeerboel werd.

Back