Opknappen DX7 II

Ik dacht dat hij het analoge deel van de knoppen al helemaal getest had.

Ja. Net even terug gelezen maar, als ik hem goed begrijp, is het voltage verder in dat pad weer te laag.

Daartussen moet je volgens mij het probleem kunnen isoleren. En in samenspel met die 2 andere datalijnen. Dus ze moeten bijna wel iets gemeenschappelijks hebben waar de fout door ‘dendert’.

Echter wil ik blijven benadrukken dat het echt vaak kleine mensenlijke fouten zijn bij dit soort dingen.

Ik vraag me ook af of ik iets gemold heb met statische elektriciteit. De chips in dit gedeelte zijn een mix van 74xx (25 ct per stuk of minder) en moeilijk vervangbaar (specifieke jaren 80 8-bit ADC chip, microcontrollers). Als ik heel veel pech heb zijn er in de fabriek settings in die microcontrollers gebrand.

Die knoppenborden die doen het. Heel simpele schakeling, je drukt een knop in en tussen twee pinnen op de connector komt een diode. Dat zie ik gebeuren op de multimeter. Het gaat mis in de chips die contact maken met de knoppen, en tussen die chips en de CPU.

Ten eerste moeten er signalen de knoppenborden ingestuurd worden. Dit gebeurt niet overal. Zou een kapotte 74HC138 decoder kunnen zijn. Ten tweede moet er leven in de brouwerij zijn op de IO databus, met interrupts van en naar de sub-CPU en activiteit op de datalijnen van de IO bus. Maar ik zie geen interrupts en zoals gezegd sommige lijnen van de databus laten normale waardes zien, andere niet. Ik heb de datalijnen ook even doorgemeten naar de 5V. De meeste meten ongever 5K maar 1tje leest maar 200R. Dat lijkt mij een kortsluiting of kapotte chip. Maar welke? Dat is een lijn met 2 microcontrollers, de ADC en een 74HC240 inverting buffer erop.

Als die 74HC240 als enige stuk is dan heb ik mazzel. Maar als het een microcontroller of de ADC is, dat wordt me wat te gortig.

Ik zou dus als volgende stap de goedkope IC's in het keyscan circuit kunnen vervangen. Maar daarna weet ik het niet echt meer.

Ik zou ook verwachten dat het 1 eenvoudig ding is. Anderzijds spookt het al langer op dit moederbord. Want ik moest opeens een chip select lijn repareren van de EPROM nadat ik de knoppen had vervangen. Hoezo gaat er nou zoiets stuk?

Het zou heel fijn zijn als ik een defect onderdeel kon aanwijzen wat zowel de kapotte chip select als de keyscanner problemen verklaart. Het helpt alleen niet dat het EPROM chip select circuit op mijn bord anders is dan in het schema.

Bedankt voor de reacties toch weer, ik begin dit een beetje beu te worden maar nu heb ik toch wel nog de motivatie om maar wat random 74xx logic chips te gaan vervangen. Is niet heel duur, kost alleen tijd.

Ik heb die andere chips nog even gecheckt. De ADC is zeldzaam, iemand verkoopt er een set van 5 voor 45GBP op Ebay. Vind ik een beetje duur. De IO sub-CPU heeft een interne ROM dus die kan ik niet vervangen zonder een programmer te vinden waarmee ik de bestaande interne ROM kan kopiëren naar de nieuwe CPU. Dat gaat hem niet worden.

De hoofd-CPU is voor €20 in Europa te krijgen, of €10 uit het verre oosten. En daar zitten zo te zien geen ROM of fuses in dus in theorie zou ik die kunnen vervangen.

Maar dat vind ik vergezocht want de CPU reageert nog wel goed op MIDI IN, stuurt het display aan etc.

Laatst gewijzigd:
Al eens forumlid Vic om raad gevraagd of zijn DX7 draadje gezocht? Het is lang geleden, ik weet niet meer wat er bij hem allemaal niet werkte.

Bedankt voor de tip Nicolas 2000, ik denk dat je deze bedoelt. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=133930

Ook leuk te zien hoe iemand anders over hetzelfde schrijft, zij het met meer succes in de reparatie. :)

Helaas zijn de foto's zoek. Maar ik begrijp uit de tekst waar hij mee bezig is. Voordat deze synth aankwam zat ik erg te hopen dat ik niet aan dat YA3 board hoef te zitten. Dat is zoals Vic schrijft het analoge gedeelte van de DX7II, het stuk tussen de DAC en de output jacks zeg maar. Een tweezijdig dochterboard dat met 43 pinnen op het moederbord zit gesoldeerd, half SMD. Maar goed dat is mijn probleem nu niet.

Ik zit nu te wachten op vervangende logic chips. Ik verwacht er weinig van maar ik wil het geprobeerd hebben.

Ik zou ook effe kijken of je niet ergens anders nog een defecte DX 7 II kan vinden voor weinig.

Als je al de moeite neemt om wat ingewikkelde bakken te fixen zou ik er vol voor gaan of niet. Risico heb je al genomen dus als je straks vast zit zou je onderdelen/boards kunnen swappen om van 2 kapotte 1 werkende te kunnen maken. Niet geheel zonder risico natuurlijk maar soms is het gewoon trial en error.

Ja ik ben alweer gaan zoeken. Zelfs al vind ik er 1 die in orde is, vind ik ook best. Baal een beetje omdat ik er vorige week door een paar dagen niet op te letten net 1 op Marktplaats gemist heb. Maar je ziet ze wel vaker.

De tact switches zijn toch bijna altijd knudde dus ik kan in ieder geval die PCB's uitswappen.

Soms zie je er in eens 2 in korte tijd en dan niet. Zo vlug zijn ze normaal ook niet weg. Blijft een geinig ding voor weinig. Kijk ook niet zo vaak, nu een tijdje niet.

Denk je echt dat dat defecte ding ooit nog 100% krijgt. Ik zag toen dat er dingen uit waren en schroeven weg. Toen dacht als analoge was oke. Maar niet bij DX7 gaat dat lukken. Of echt super super tech.

Mijn verwachtingen zijn laag. Ik heb de logic chips vandaag binnen gekregen maar nog geen tijd gehad om ze erin te zetten. Als dat niks oplost is het einde verhaal wat mij betreft. Dan heb ik pech gehad maar wel weer van alles geleerd, en een DX7 II vol bruikbare onderdelen over.

Ik geef het op. Logic chips vervangen maakte geen snars uit.

Maar, ook goed nieuws, ik heb een nette DX7 IID kunnen kopen vandaag. Ik kijk even een tijdje aan of die nieuwe onderdelen nodig heeft en zo niet, dan ga ik het exemplaar met het gare moederbord als defect verkopen.

Ben heel blij dat ik nu eindelijk iets met FM synthese kan doen. :)

Mooie thread en jammer dat het niet gelukt is de DX7II weer in leven te krijgen.
Maar wat je in post 73 schrijft snijdt hout: weer een hoop geleerd.

Veel plezier met de nieuwe DX7.

Back