Ik vraag me ook af of ik iets gemold heb met statische elektriciteit. De chips in dit gedeelte zijn een mix van 74xx (25 ct per stuk of minder) en moeilijk vervangbaar (specifieke jaren 80 8-bit ADC chip, microcontrollers). Als ik heel veel pech heb zijn er in de fabriek settings in die microcontrollers gebrand.
Die knoppenborden die doen het. Heel simpele schakeling, je drukt een knop in en tussen twee pinnen op de connector komt een diode. Dat zie ik gebeuren op de multimeter. Het gaat mis in de chips die contact maken met de knoppen, en tussen die chips en de CPU.
Ten eerste moeten er signalen de knoppenborden ingestuurd worden. Dit gebeurt niet overal. Zou een kapotte 74HC138 decoder kunnen zijn. Ten tweede moet er leven in de brouwerij zijn op de IO databus, met interrupts van en naar de sub-CPU en activiteit op de datalijnen van de IO bus. Maar ik zie geen interrupts en zoals gezegd sommige lijnen van de databus laten normale waardes zien, andere niet. Ik heb de datalijnen ook even doorgemeten naar de 5V. De meeste meten ongever 5K maar 1tje leest maar 200R. Dat lijkt mij een kortsluiting of kapotte chip. Maar welke? Dat is een lijn met 2 microcontrollers, de ADC en een 74HC240 inverting buffer erop.
Als die 74HC240 als enige stuk is dan heb ik mazzel. Maar als het een microcontroller of de ADC is, dat wordt me wat te gortig.
Ik zou dus als volgende stap de goedkope IC's in het keyscan circuit kunnen vervangen. Maar daarna weet ik het niet echt meer.