Strings hardware of VST ?

hardware ?

k2000 no doubt about it !!!!

en de chello's ook trouwens !!

moet hem maar weer snel gaan gebruiken

echt een moord bak met beestachtige karakter ~!!

Voor natuurgetrouwe strings heb ik geen idee, maar voor gewoon "string-achtige" synth sounds en pads is Rob Papen's Albino VSTi best wel ok.

Hardware: Prophet VS

Software:
Saggitan string library (beter dan Vienna)

Ik zou zowiezo voor hardware gaan ipv software,,,, die software string librarys die goed zijn, zijn ook meteen vreselijk duur.

Mischien is die Emu Virtuoso goed,,, die kan je tegenwoordig voor niet al te veel geld krijgen.

Kat Yidaki citaat:
Origineel geplaatst door Equo
Met welke toepassing krijg je nu de mooiste strings ?

Wat vind je mooi?

Hoe moet ik het uitleggen, hhhmm, tja ik ben gek op klassieke muziek en wil dit graag verwerken in mijn tracks
Durf het hier bijna niet te zeggen, maar Tiƫsto gebruikt op sommige cd's echt hele mooie intro's (welke je trouwens nooit op de radio of ergens anders hoort).
Laten we maar zeggen een beetje een slepend/droevig melancholisch strijkorkest.
Ik heb dan wel wat VST's en volgens de boekjes moet het ook op de Electribe MX kunnen, maar ik krijg het er niet uit.

Origineel geplaatst door GREENSKiN
Iemand ervaring met East West/Quantum Leap Symphonic Orchestra?
Ervaring? Niet direct, maar ik vind de demos ervan erg synthetisch klinken, helemaal niet mooi (er komt trouwens wel een budget versie uit van rond de 250 dollar meen ik).

Zelf gebruik ik de hier al eerder genoemde Vienna library, vooral vanwege de performance elements die geen enkele andere library heeft en die de boel toch uniek maken.

Klein demo-tje van strings + ensemble french horns:

http://www.xs4all.nl/~jclmavg/tense_theme.mp3

Maar wat is het budget van de TS eigenlijk? D'r zijn namelijk wel wat budget libraries in de omloop.

Yamaha SY-22? Daar doet Moby z'n strings mee...

Ik twijfel op dit moment zelf tussen een nieuwe, snellere pc (meer softsynths) of inderdaad hardware, vooral voor strings.
Wat vinden jullie van de Roland JV 1080 daarvoor?

Ik persoonlijk vindt Absynth heel overtuigend met strings.En aangezien dit een heel uitgebreide synth is,kun je de sound dus ook heel diepgaand editen.En verder is de Edirol Orchestral ook zeer geschikt.

Hangt er toch echt vanaf hoor.

Novation heeft mooie trance strings bijv, maar ook wat synth strings achtig als je de filters wat tempert. Hij springt er een beetje uit bij de VA's maar die klinken qua strings ook allemaal erg interessant. Wel synth strings, maar dat lijkt me ook niet gek met alleen maar OSC.

Vintage bakken hebben die zelfde klank maar dan veel genuanceerder en warmer over het algemeen. Gewoon vette synth strings dus. :)

De JV/XV serie heeft ook mooie strings. Beetje plastic dat wel maar erg lekker.

Yamaha's romplers klinken ietsje meer klassiek vind. Maar ook synty achtig. De FM's zijn een klasse apart. Die klinken helemaal synth. Maar ook erg lekker.

De Korg triton/trinity/wavestation zijn ook OK maar niet echt klassiek. Meer ambient vind ik zelf.

Strings uit samplers zijn meestal heel droog maar komst IMO dichtst in de buurt bij de echte strings. Maar dan moet je echt gaan nadenken over de sound en heel goed op je mixen letten.

Gloeiende! Het klinkt allemaal lekker! ;)

Gewoon zelf veel proberen met synths te spelen denk ik dan maar.

Origineel geplaatst door emroo
Ik twijfel op dit moment zelf tussen een nieuwe, snellere pc (meer softsynths) of inderdaad hardware, vooral voor strings.
Wat vinden jullie van de Roland JV 1080 daarvoor?

ik ben zelf helemaal dol op alle klanken die de JV x080 voortbrengt, ook al zijn het echt wel de meest afgezaagde geluiden die er zijn (natuurdocumentaire... hee een JV1080! dubro reclame... hee een JV1080! etcetera)

softsamplers eten toch beter die grote klassieke sample libraries en zijn daarbij nog flexibeler qua implementatie en routing.
bovendien zijn er echt hele goede stringsynths (voor de artificiele stringklanken) die erg goedkoop of zelfs gratis zijn... ik noem een Cheeze Machine.
software is gewoon beter ;)

Origineel geplaatst door BasicSystem
Hardware : Korg Wavestation

Software : Ik gebruik het niet maar de strings van Atmospere klinken waanzinnig

Ik was in 1e instantie ook overdonderd door Atmosphere maar ben daar iets op teruggekomen.
Ben toevallig bezig met een synth-stringstuk en wilde in eerste instantie Atmosphere daarvoor nemen.
Nadat ik de partijen in midi had gecreerd en ze met atmosphere en m'n JD 990 en JP 8080 had vergeleken was duidelijk te horen dat Atmosphere in de hoogte e.e.a. mist. Ik denk dat dit toch te maken heeft met het opnameverhaal.
Vanaf 20 k zijn waarschijnlijk alle frequenties weggehaald omdat je 'dat toch niet hoort'. Echter mis je dan ook de interactie van die onhoorbare frequenties met de hoorbare frequenties en dat hoor je uiteindelijk als je het vergelijkt met een hardware synth.
Als je dus voor synth strings gaat dan is de hardwarevariant de betere. Wat wel goed te doen is met Atmosphere of soortgenoten is de synthstringpartij in de lagere regionen. Als je dit dan combineert door de hogere strings uit je hardware te trekken dan kan dit prima klinken zolang je die hoge strings maar uit je hardware haalt.

En voor de echte violen sound ben je inderdaad afhankelijk van vleeselijk of digitaal strijkorkest.

gr. Tom

Die Software plugs, hebben een soort oppervlakkige aantrekkingskracht. Maar elke keer als ik mn sounds uit de echte bakken erbij haal, klinken ze gewoon beter,, voller overtuigender. Soft is voor mij nog steeds een synoniem voor NEP.
Die echtheid hoor je duidelijk terug in mn muziek. De nummers waarbij ik meer hardware heb gebruikt, klinken volwassener en meer integer.
Die nummers met softshit klinkt een beetje oppervlakkig,, een soort ongefundeerde coolheid. Dat is ook een van de redenen dat ik voorlopig op hardware wil overstappen.

Atmosphere is op dit moment het beste,,,, maar vergelijk hem met een Prophet VS,, een Kurzweil Oberheim,, en er blijft niks meer van over.

Ik denk persoonlijk wel dat Orchestral libraries en andere multisample geluiden wel erg geschikt zijn. Alleen geluid generen is iets wat een pc naar mijn mening niet goed kan nog.

als je meer into synthstrings bent kan je denk ik voor hardware beter een FM ala DX7, TX serie gebruiken. Prophet 5, wavestation, JD800 dat soort bakkies. Mijn VFX kan ook goede strings voortbrengen. Mellotron trouwens ook ;)

Voor software Superwave8P voor goede synthstrings. Mellorack voor een gratis goede mellotron weergave. Fm7 voor DX7 achtige strings. En pro53 voor prophet achtige strings...

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik was in 1e instantie ook overdonderd door Atmosphere maar ben daar iets op teruggekomen.
Ben toevallig bezig met een synth-stringstuk en wilde in eerste instantie Atmosphere daarvoor nemen.
Nadat ik de partijen in midi had gecreerd en ze met atmosphere en m'n JD 990 en JP 8080 had vergeleken was duidelijk te horen dat Atmosphere in de hoogte e.e.a. mist. Ik denk dat dit toch te maken heeft met het opnameverhaal.
Vanaf 20 k zijn waarschijnlijk alle frequenties weggehaald omdat je 'dat toch niet hoort'. Echter mis je dan ook de interactie van die onhoorbare frequenties met de hoorbare frequenties en dat hoor je uiteindelijk als je het vergelijkt met een hardware synth.
Als je dus voor synth strings gaat dan is de hardwarevariant de betere. Wat wel goed te doen is met Atmosphere of soortgenoten is de synthstringpartij in de lagere regionen. Als je dit dan combineert door de hogere strings uit je hardware te trekken dan kan dit prima klinken zolang je die hoge strings maar uit je hardware haalt.

En voor de echte violen sound ben je inderdaad afhankelijk van vleeselijk of digitaal strijkorkest.

gr. Tom

hoeveel KHz denk je dat er uit je JD en JP komen? ;)
tzit echt tussen de oren ..tenzij je natuurlijk een crappy soundcard gebruikt...

maar je moet natuurlijk gewoon kiezen wat je zelf prettig vindt ;)

Origineel geplaatst door bobaphat
Die Software plugs, hebben een soort oppervlakkige aantrekkingskracht. Maar elke keer als ik mn sounds uit de echte bakken erbij haal, klinken ze gewoon beter,, voller overtuigender. Soft is voor mij nog steeds een synoniem voor NEP.
Die echtheid hoor je duidelijk terug in mn muziek. De nummers waarbij ik meer hardware heb gebruikt, klinken volwassener en meer integer.
Die nummers met softshit klinkt een beetje oppervlakkig,, een soort ongefundeerde coolheid. Dat is ook een van de redenen dat ik voorlopig op hardware wil overstappen.

Atmosphere is op dit moment het beste,,,, maar vergelijk hem met een Prophet VS,, een Kurzweil Oberheim,, en er blijft niks meer van over.

Ik denk persoonlijk wel dat Orchestral libraries en andere multisample geluiden wel erg geschikt zijn. Alleen geluid generen is iets wat een pc naar mijn mening niet goed kan nog.

goh...grappig..ik heb hele verschrikkelijke kleutermuziek geh....achja..laat maar, je weet al wat ik wil gaan zeggen 8D

voor goede mooie strings: layeren..... software met hardware, hardware met hardware, analoog met digitaal etc.etc....mix and match..geeft levendigheid, en het "werkt" met elkaar

Origineel geplaatst door olafmol
hoeveel KHz denk je dat er uit je JD en JP komen? ;)
tzit echt tussen de oren ..tenzij je natuurlijk een crappy soundcard gebruikt...

maar je moet natuurlijk gewoon kiezen wat je zelf prettig vindt ;)

Of het nu aan dat 20k verhaal ligt of aan iets anders, ik kan het verschil duidelijk horen dus het zit niet tussen de oren.
Misschien zit het wel 'in' de oren. Ik heb in m'n 'discotheek tijd' bewust nooit voor die luide boxen gestaan en altijd m'n oren dicht gedrukt als ik er langs liep dus heb nog 't e.e.a. in m'n oren over om het tophoog te horen....:D

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Of het nu aan dat 20k verhaal ligt of aan iets anders, ik kan het verschil duidelijk horen dus het zit niet tussen de oren.
Misschien zit het wel 'in' de oren. Ik heb in m'n 'discotheek tijd' bewust nooit voor die luide boxen gestaan en altijd m'n oren dicht gedrukt als ik er langs liep dus heb nog 't e.e.a. in m'n oren over om het tophoog te horen....:D

gr. Tom

in de JD zitten samples (16 bits? 18 bits?) en de JP wordt met DSP opgebouwd ..... er is geen enkel verschil met je PC behalve misschien dan de DAC's... welke geluidskaart gebruik je? heb je ervoor gezorgd dat het volume gelijk is?

(damn trap ik er weer in!)

Back