Blind test - Welke is welke?

Pas een uitslag posten als mensen aangeven de WAV op een echte set geluisterd te hebben, want de "Soundcloud compressie"/"koptelefoon"/"slechte speakers hahaha" indek-excuses vliegen nu al laag!

Ik kan de wav niet dowloaden. Weet mijn sc login niet meer :D

Via lo-fi speakers op een laptop beluisterd (en geen van de instrumenten ooit live gehoord) denk ik:
1 - Diva VST (full digital)
2 - DSI Pro 2 hybrid synth
3 - Eurorack modular (full analog)
4 - Novation Peak hybrid synth

In 2 denk ik een Prophet te herkennen. 3 komt op mij het meest analoog over, vandaar Eurorack. Diva doet het 'analoog' ook erg goed, vandaar dat ik even tussen 1 en 4 twijfelde. Maar Peak moet het m.i. analoger (veel) beter doen dan Diva, vandaar de Peak toch op 4.

pb? ja graag :D

3 klinkt het leukste daarna 2 en daarna 1 daarna 4.. geen idee. nieuw analoog klinkt ook clean.

als je het verschil hoort tussen een oude ms20 en een nieuwe ms20 best een groot verschil.

beluisterd op een rme ufx+ns10m

Pas een uitslag posten als mensen aangeven de WAV op een echte set geluisterd te hebben, want de "Soundcloud compressie"/"koptelefoon"/"slechte speakers hahaha" indek-excuses vliegen nu al laag!

L*L niet en zeg gewoon wat je het mooiste vindt klinken of het beste kan gebruiken.

cleane sounds zijn wanneer je ze vaak hoort achter elkaar saai . Vandaar dat analoog als levendig wordt ervaren. het is zeker niet zo dat analoog beter klinkt alleen wordt het wel sneller eentoniger. bijvoorbeeld 16 tellen hihats achter elkaar. Dus waarom geen vergelijk met hihats maken waar het echt scheelt.

Hoe goed ik ook m'n best doe, ik hoor wel wat 'kleurverschil' tssn de verschillende sounds, maar om dan te gaan beslissen welke nu analoog of digitaal is...nope. Je merkt meteen ook dat mensen gaan raden wat wat is en dus kan je besluiten dat het toch een erg subjectieve gewaarwording is. Iets wat ik trouwens ook al jaren verkondig. Helaas soms met kwade discussies als gevolg.

Als 3 niet de Eurorack modular is dan heb je gelijk. Als dat wel zo is dus niet. Dan is het standpunt dat een analoge synth opvalt tussen digitale dus waar. De rest boeit niet zo veel als mensen de verkeerde synth raden omdat dat niet het punt is.

Tof dat je dit doet sb-six! Ik vermoed dat je het doet om ongeveer dezelfde redenen die ik hieronder zal opnoemen...

Leuk zo'n (onzinnige) test, maar 't bewijst alleen maar dat software close is en dat je gewoon lekker muziek moet gaan maken ipv zeveren en maar vergelijken. Let's face it, er is geen ultieme synth waar je alles mee wilt doen... (ik bedoel dit in algemene zin) Zelf vind ik hardware fijner als ik tracks bouw, omdat ik dan eenvoudig de sounds kan shapen terwijl ik componeer/jam. Software vind ik vaak weer fijner als het gaat om zaken zoals total recall. Diva klinkt super, maar met een keyboard en een muis of is het toch altijd wat behelpen tov hardware. Maar goed, ik heb dus beide in de studio en dat bevalt me prima!

Over de test, ik heb alleen Diva zelf, de rest heb ik niet, dus ik gok maar wat (net zoals de rest vermoed ik). Ik vind het allemaal vrij close en dit geeft voor mij in ieder geval aan dat voor wat betreft deze 4 ik met alle 4 blij zou zijn als ik ze zou hebben als het om de sound gaat :D. De ene heeft wat meer noise dan de ander, maar noise is goed!

Mocht ik dan toch 1 synth moeten kiezen dan zou ik er eentje kiezen met de beste workflow... Maar goed, mijn bijdrage:

1e peak
2e euro rack
3e pro2
4e diva

Hoor graag (desnoods via pm) wat de uitslag is!

Hoe goed ik ook m'n best doe, ik hoor wel wat 'kleurverschil' tssn de verschillende sounds, maar om dan te gaan beslissen welke nu analoog of digitaal is...nope. Je merkt meteen ook dat mensen gaan raden wat wat is en dus kan je besluiten dat het toch een erg subjectieve gewaarwording is. Iets wat ik trouwens ook al jaren verkondig. Helaas soms met kwade discussies als gevolg.
+10

Altijd lastig vergelijken.

Een "exact" gelijkklinkende patch maken op 2e verschillende apparaten is al een schier onmogelijke uitdaging.

Oscillators, filters en enveloppes verschillen nu eenmaal. Bij de filter sweep hoor ik bijvoorbeeld in #3 (en ook #4) meer oneven harmonischen (uit de oscillators neem ik aan) dan bij #1 en #2.

Het is al lastig genoeg om vanaf scratch een exact gelijkklinkende patch te maken op hetzelfde apparaat ;-)

Dus blijft hoe dan ook altijd een beetje appels en peren vergelijken. Je vergelijkt uiteindelijk ook meer verschillende apparaten dan analoog of digitaal.

Maar er zijn vast wel "kenmerkende" elementen te benoemen. Voor zowel "analoog" als "digitaal".

Bij "analoog" denk ik vooral aan "traploos": (potentieel) "onbegrensd" in frequentie en resolutie. En grappig genoeg juist "minder" scherp en een beetje meer "Low pass filtered".

En "digitaal" hoop ik dan te herkennen aan al dan niet geslaagde "truuks" om met de beperkingen (van digitale signaal bewerking) om te gaan. Rekenresolutie, samplerate, aliasing enzo. En wat "scherpere" karakteristieken omdat hogere frequenties lastig zijn in het digitale domein. Zeker in wat ouder digitale domeinen (met lagere bit- en samplerates).

De dynamiek in klank/modulatie is inmiddels misschien minder kenmerkend voor "analoog" omdat veel digitale synthesizers ook de nodige mogelijkheden bieden om "onzekerheid" en "instabiliteit" te introduceren in een klank.

Vooral op basis van filter en resonantie gedrag....1 klinkt voor mij het meest "traploos" vooral in hogere frequenties (o.a. bij resonantie), dan 3, dan 2, dan 4.

Dan maak ik van de 1e maar analoog. En dan maak ik van de 4e maar modern digitaal: Diva.
Dan 2 maar voor de DSI en 3 voor de Novation.

Blijft een educated guess....maar naar geheel analoog en geheel digitaal ben ik toch stiekem wel benieuwd.

Kan wel verschillen horen en evt bedenken welk ik wel of niet zou aanschaffen qua sound. Het lijkt errrug veel op elkaar (behalve volume, resonantie) dat het ook allemaal dezelfde synth zou kunnen wezen en dit een candid luistertest is. Had gehoopt met wavlab door voldoende in te zoemen eea duidelijk te krijgen maar dan zijn ze allemaal erg digitaal (wellicht doordat het ook zo is opgenomen:dubbel:)

intressant :-) Ik denk dat de volgorde hetzelfde is als de opsomming:
1novation
2pro2
3modular
4diva

Op basis van wat ik denk te horen als karakter in het geluid.
Digitaal minder diepgang, holler.... analoog rijker , even in mijn verwoording..
En dan is het lastig het filter er uit te 'filteren' want die zijn allemaal analoog !

Altijd lastig vergelijken.

Een "exact" gelijkklinkende patch maken op 2e verschillende apparaten is al een schier onmogelijke uitdaging.

Oscillators, filters en enveloppes verschillen nu eenmaal. Bij de filter sweep hoor ik bijvoorbeeld in #3 (en ook #4) meer oneven harmonischen (uit de oscillators neem ik aan) dan bij #1 en #2.

Het is al lastig genoeg om vanaf scratch een exact gelijkklinkende patch te maken op hetzelfde apparaat ;-)

Dus blijft hoe dan ook altijd een beetje appels en peren vergelijken. Je vergelijkt uiteindelijk ook meer verschillende apparaten dan analoog of digitaal.

Maar er zijn vast wel "kenmerkende" elementen te benoemen. Voor zowel "analoog" als "digitaal".

Bij "analoog" denk ik vooral aan "traploos": (potentieel) "onbegrensd" in frequentie en resolutie. En grappig genoeg juist "minder" scherp en een beetje meer "Low pass filtered".

En "digitaal" hoop ik dan te herkennen aan al dan niet geslaagde "truuks" om met de beperkingen (van digitale signaal bewerking) om te gaan. Rekenresolutie, samplerate, aliasing enzo. En wat "scherpere" karakteristieken omdat hogere frequenties lastig zijn in het digitale domein. Zeker in wat ouder digitale domeinen (met lagere bit- en samplerates).

De dynamiek in klank/modulatie is inmiddels misschien minder kenmerkend voor "analoog" omdat veel digitale synthesizers ook de nodige mogelijkheden bieden om "onzekerheid" en "instabiliteit" te introduceren in een klank.

Vooral op basis van filter en resonantie gedrag....1 klinkt voor mij het meest "traploos" vooral in hogere frequenties (o.a. bij resonantie), dan 3, dan 2, dan 4.

Dan maak ik van de 1e maar analoog. En dan maak ik van de 4e maar modern digitaal: Diva.
Dan 2 maar voor de DSI en 3 voor de Novation.

Blijft een educated guess....maar naar geheel analoog en geheel digitaal ben ik toch stiekem wel benieuwd.

Ja het viel me inderdaad ook tegen hoe moeilijk het was om nagenoeg dezelfde patches te maken. Idd verschillende curves van de envelopes, en sommige filters die heel veel gain verliezen als je aan de resonance draaien en anderen juist weer heel veel extra gain krijgen etc. Daarnaast ook nog hoe diep de params gaan. Op de peak is 100% env amount ongeveer hetzelfde als 25% in eurorack. Dacht het in 1 uurtje te fixen maar ben er heel de zondag mee bezig geweest :)

oei...oei .. oei , ontzettend moeilijk...
vind ze wel redelijk gelijk allemaal
nr3 spreekt mij het meeste aan toch en denk dat dit de eurorack modular is.
vd 4 heb ik alleen de Pro2, maar ik kan niet eens zeggen welke vd waves die is.
op koptelefoon beluisterd overigens.

Hihi ja Hoe zullen we het doen met het antwoord, misschien via pb? Dan verpest ik het voor niemand :)

Ik zou zeggen laat de mensen een weekje raden en dan komend weekend het verlossende woord. Ik heb nog niet kunnen luisteren, maar als ik de uiteenlopende reacties zie, dan weet ik al dat het heel subjectief is.

Ik zal binnenkort ook het experimentje posten met twee keer dezelfde track, waarvan de een in een DAW is "gesummed" en de andere via een analoog mengpaneel. Was ook een ontnuchterende exercitie.

Lache zeg, zie nu deze pas:

attachment.php

Wat een eer! :halleluja

-

Attachments

• sbsix.PNG
    sbsix.PNG
    18,3 KB · Bekeken: 85
Ik zou zeggen laat de mensen een weekje raden en dan komend weekend het verlossende woord. Ik heb nog niet kunnen luisteren, maar als ik de uiteenlopende reacties zie, dan weet ik al dat het heel subjectief is.

Nou nee het is niet subjectief. Want ik pik er gewoon altijd de VST, echte 808 of de vol analoge synth uit.
Het verhaal is dat veel mensen idd niet het verschil horen. Net als veel niet het verschil horen tussen verschillende CD spelers of in een blinde live muziek vs hifi speaker set. Dat maakt alemaal verder niet uit of zo, niet dat het een beter dan het andere is maar je ziet toch dat er meer getrainde oren er zo de vol analoge bak of de VST eruit halen.

De ratio in DB-Six is ongeveer dat van de * er * dat doen! Hoezo subjectief? :P

Wat betekend dit? Nou niets dus. of je nou een VST of een hybride of analoge synth gebruikt garandeerd geen goede muziek.

Back