Altijd lastig vergelijken.
Een "exact" gelijkklinkende patch maken op 2e verschillende apparaten is al een schier onmogelijke uitdaging.
Oscillators, filters en enveloppes verschillen nu eenmaal. Bij de filter sweep hoor ik bijvoorbeeld in #3 (en ook #4) meer oneven harmonischen (uit de oscillators neem ik aan) dan bij #1 en #2.
Het is al lastig genoeg om vanaf scratch een exact gelijkklinkende patch te maken op hetzelfde apparaat ;-)
Dus blijft hoe dan ook altijd een beetje appels en peren vergelijken. Je vergelijkt uiteindelijk ook meer verschillende apparaten dan analoog of digitaal.
Maar er zijn vast wel "kenmerkende" elementen te benoemen. Voor zowel "analoog" als "digitaal".
Bij "analoog" denk ik vooral aan "traploos": (potentieel) "onbegrensd" in frequentie en resolutie. En grappig genoeg juist "minder" scherp en een beetje meer "Low pass filtered".
En "digitaal" hoop ik dan te herkennen aan al dan niet geslaagde "truuks" om met de beperkingen (van digitale signaal bewerking) om te gaan. Rekenresolutie, samplerate, aliasing enzo. En wat "scherpere" karakteristieken omdat hogere frequenties lastig zijn in het digitale domein. Zeker in wat ouder digitale domeinen (met lagere bit- en samplerates).
De dynamiek in klank/modulatie is inmiddels misschien minder kenmerkend voor "analoog" omdat veel digitale synthesizers ook de nodige mogelijkheden bieden om "onzekerheid" en "instabiliteit" te introduceren in een klank.
Vooral op basis van filter en resonantie gedrag....1 klinkt voor mij het meest "traploos" vooral in hogere frequenties (o.a. bij resonantie), dan 3, dan 2, dan 4.
Dan maak ik van de 1e maar analoog. En dan maak ik van de 4e maar modern digitaal: Diva.
Dan 2 maar voor de DSI en 3 voor de Novation.
Blijft een educated guess....maar naar geheel analoog en geheel digitaal ben ik toch stiekem wel benieuwd.