Blind test - Welke is welke?

Het verhaal is dat veel mensen idd niet het verschil horen. Net als veel niet het verschil horen tussen verschillende CD spelers of in een blinde live muziek vs hifi speaker set.

Ik heb door de jaren heen heel veel hifi beluisterd maar zodra je in een bepaalde zeg maar prijsklasse komt moet je echt een hele flinke stap qua geld maken om weer een kwaliteits verbetering te merken.
En zelfs dan is meer geld niet altijd beter qua geluid.
Een vriend van me had indertijd een Wadia loopwerk als cd speler; voor de kenner wel zo ongeveer de referentie maar de meesten horen niet het verschil tussen een wadia en een andere cd speler.
Het is vooral subjectief en misschien dat mensen met een absoluut gehoor wat dat betreft een voorsprong hebben maar de meesten die horen niet zo goed.
Een tijdje terug was ereen blinde test tussen een model D en een se-02 en de meesten vergisten zich (ook forumleden) terwijl je toch mag aannemen dat hier op het forum zat getrainde luisteraars tussen zitten.
Maar ik ben benieuwd als de test vrijgegeven wordt?

Nou nee het is niet subjectief. Want ik pik er gewoon altijd de VST, echte 808 of de vol analoge synth uit.

...maar je ziet toch dat er meer getrainde oren er zo de vol analoge bak of de VST eruit halen.

De ratio in DB-Six is ongeveer dat van de * er * dat doen! Hoezo subjectief? :P

Mooi. Zegt u maar: welke is de VST.

Nou nee het is niet subjectief. Want ik pik er gewoon altijd de VST, echte 808 of de vol analoge synth uit.
Het verhaal is dat veel mensen idd niet het verschil horen. Net als veel niet het verschil horen tussen verschillende CD spelers of in een blinde live muziek vs hifi speaker set. Dat maakt alemaal verder niet uit of zo, niet dat het een beter dan het andere is maar je ziet toch dat er meer getrainde oren er zo de vol analoge bak of de VST eruit halen.
+ 10

Nee.

Last edited by a moderator:
Ik denk:
1. Pro 2
2. Peak
3. Eurorack
4. Diva

Bij #1 dénk ik de DSI sound te horen (ik heb de Prophet 08, Mopho en Tetr4 gehad).
Bij #2 heb ik het idee dat ik een analoog filter hoor maar het is vrij 'netjes'.
Bij #3 hoor ik een gelaagdheid en imperfectie die ik zou verwachten bij vol analoog.
Bij #4 hoor ik goede klanken maar toch een enigszins braaf/voorspelbaar karakter.

Geluisterd met koptelefoon, maar ik luister sowieso bijna altijd alles met koptelefoon dus dat heeft geen invloed op mijn inzending :D

Ik heb door de jaren heen heel veel hifi beluisterd maar zodra je in een bepaalde zeg maar prijsklasse komt moet je echt een hele flinke stap qua geld maken om weer een kwaliteits verbetering te merken.
En zelfs dan is meer geld niet altijd beter qua geluid.
Een vriend van me had indertijd een Wadia loopwerk als cd speler; voor de kenner wel zo ongeveer de referentie maar de meesten horen niet het verschil tussen een wadia en een andere cd speler.
Het is vooral subjectief en misschien dat mensen met een absoluut gehoor wat dat betreft een voorsprong hebben maar de meesten die horen niet zo goed.
Een tijdje terug was ereen blinde test tussen een model D en een se-02 en de meesten vergisten zich (ook forumleden) terwijl je toch mag aannemen dat hier op het forum zat getrainde luisteraars tussen zitten.
Maar ik ben benieuwd als de test vrijgegeven wordt?

Ik ben altijd zo jaloers op mensen die het goedkope product kiezen omdat ze dat het mooiste vinden . Met die moog ook , wat een hoop geld scheelt je dat. Zelf ook de moog model d geprobeerd . Elke patch ooh ja dat nummer en andeee patch oh dat bekende nummer. Maar ben een beetje afgeknapt op de potmetrs die ik best wel los vond zitten op de M model D . Zoiets als de Korg ms20mini gevoel.

luisterend OP MN LAPTOP JA dus mij treft geen enkele blaam als ik t mis heb

1 pro 2. denk ik te herkennen
2 eurorack. denk ik ook te herkennen. rond filtertje. geen idee hoe t laag is allemaal want mijn laptop komt niet onder 5 miljoen hertz
3 peak imperfecties kunnen duiden op brakke kut novation engineering
4 diva cleanig

maar goed, bij het 2e setje sounds denk ik mss andere volgorde

ik vind eigenlijk het verschil in gear m vooral zitten in het gebruik. hoe groot zijn de sweetspots, waar zitten de sweetspots en kom je snel op n sound die je wil. eigenlijk vind ik 1 op 1 sound vergelijkingstest ook niet extreem boeiend

@AdDM
Waarom staat nummer 3 zo zacht? Probeer je de full analog te verstoppen? :)

1 de peak 2 de pro2 4 een een of andere vst.

Het was moelijk omdat de geluiden niet goed zijn afgestemd en je ook geen hogere note speelt. Ben dus niet zeker van mijn zaak

4 een een of andere vst. :mega:

Elke patch ooh ja dat nummer en andeee patch oh dat bekende nummer.

Die herkenbaarheid vind ik zelf vaak juist een nadeel, want hoe klassieker/herkenbaarder een bepaalde sound, hoe groter de kans dat er velen voor je zijn geweest die dat geluid al hebben gebruik in iets dat veeeeel beter is dan je zelf ooit voor elkaar gaat krijgen.

Ik heb geen van de genoemde synths ooit zelf uitgeprobeerd, dus kan niet zeggen welke welke is. Ik hoor wel verschillen, maar dit heeft met name te maken met net andere envelopes en/of hoe ver het filter open staat etc. En hoor bij de ene wat meer beweging dan bij de andere.

Wel kan ik zeggen dat ik nr 1 het mooist vind klinken en ook zoals ik een analoge synth verwacht te klinken. Maar ik ben er ook van overtuigd dat tegenwoordig een digitale/software synth net zo analoog kan klinken.

en dan is het natuurlijk nog steeds zo dat een dco icm met een vcf het allermooiste klinkt.

grapje

dan komen we ook weer terecht bij de wav mp3 discussie.. dat mp3 zo vreselijk slecht klinken ed.. nou heb ik een keer 10 keer het zelfde nummer laten horen aan een aantal personen.. waarvan er 2 mp3 versies tussen zaten (wel 320 kbps ) en de rest wav er was er niet 1 die ze er allebij uit haalde...

OK het is
- Pro2
- Peak
- Modular
- Diva

De pro2 heeft aardige stepping in het filter als je handmatig aan de cutoff draait, goed te horen in het eerste fragment.
De Peak neigt vaak naar een saturated sound voor mijn gevoel.
Eurorack klinkt mij het meest organisch, met veel sizzle in het hoog en veel body in het laag.
Diva vind ik het ook verassend goed doen, is net wat strakker/gladder dan de rest en mist een beetje het organische. Dat is hoe ik het ervaar.

OK het is
- Pro2
- Peak
- Modular
- Diva

De pro2 heeft aardige stepping in het filter als je handmatig aan de cutoff draait, goed te horen in het eerste fragment.
De Peak neigt vaak naar een saturated sound voor mijn gevoel.
Eurorack klinkt mij het meest organisch, met veel sizzle in het hoog en veel body in het laag.
Diva vind ik het ook verassend goed doen, is net wat strakker/gladder dan de rest en mist een beetje het organische. Dat is hoe ik het ervaar.

Je omschrijving komt grotendeels overeen met hoe ik de geluidsfragmenten heb ervaren, maar had dit niet achter de betrokken synths verwacht.
Het viel me op dat de Pro zo weinig ruis bevat, daarom ook verwacht dat het de Peak zou zijn.

Maar leuke test om te doen... volgende maand nog 1? :D

Back