Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

Ja dat we even weer weten waar we staan, zeg maar...

Fan van haar stem of van haar..euhm of beiden. :D
Het hele pakket. Zelfs nu de rolstoel. Ff zonder gekheid, vond het wel een opzwepende sound. Mooie herinneringen aan. Maar ook aan Kate Bush, of stevie nicks. Ik dwaal af geloof ik… tijd voor m’n pilletje ;)

Voor degenen die hun muziekkennis en/of platenkast nog wat willen uitbreiden geef ik deze geschiedenis nog mee. Na het gigantische succes in de seventies van Moogbutu in heel Congo en ver daarbuiten zijn er uiteraard ook wat knock-off bands gekomen die wilden meeliften op het succes van Moogbutu. Muzikaal iets minder interessant, ook allemaal wat meer low budget en natuurlijk stevig gehinderd door het embargo op merksynths die niet verder dan het presidentieel paleis geraakten. Maar leuke albums om te hebben om de collectie te vervolledigen en voor het tijdsbeeld. Deze bv valt wat tegen, klinkt een beetje als een eenvoudiger, minder spannend Moogbutu album:

Behrazzaville 1.jpg

Deze kwam wat later op de scene, was ook low budget en duidelijk op Moogbutu geïnspireerd, maar had toch meer eigen ideeën:

casiongo 2.jpg

Ik heb mogelijk nog wel wat in dit genre in de kast staan. Vooral het latere werk is obscuur dus daar heb ik niet veel van. Ik ben heel blij dat ik destijds deze heb gevonden, weliswaar uit een buurland maar duidelijk nog steeds geïnspireerd op de grondlijnen die Moogbutu 15 jaar eerder gelegd had:

behrundi 1.jpg

Deze laatste moet je trouwens niet voor de muziek kopen, kwalitatief bedenkelijk en sommige nummers lijken ook wel heel erg op Moogbutu originals.

Het is trouwens niet zo dat enkel de Congoscene belangrijk is geweest voor Afrikaanse elektronische muziek. Er was ook een levendige east coast scene. In typische "roeien met de riemen die je hebt" manier, maar beter dan niks. Ik heb er zelf heel weinig van kunnen vinden omdat de meeste albums ondertussen recycled zijn als fruitschalen voor de Wereldwinkel, maar deze heb ik nog in originele vlakke toestand kunnen vinden:

libehria 1.jpg

Jammer dat de kwaliteit van de gebruikte technologie niet beter was, maar het geeft toch een idee van wat men probeerde te bereiken.

Deze keer een mic van Der Uli.
Gold-Sputtered Large-Diaphragm Studio Condenser Microphone.

Adviesprijs $99, bij der thomann €77
Die bestaat toch al sinds 2004... maar nu dus ook in het zwart, naast de zilverkleurige behuizing.

Op Glassdoor (het Trustpilot van bedrijven, met o.a. reviews van geverifieerde medewerkers) is slechts 6% van de Behringer-medewerkers te spreken over het gedrag van hun eigen CEO (bron).
Of je dat serieus kan nemen ligt heel erg aan de verificatie die ze toepassen. Ik krijg op dergelijke sites domweg de vraag 'werk je hier?'. Als dat alles is wat nodig is een negatieve review te geven denk ik eerder dat zo'n score ligt aan anti-Behringer hype op socials dan dat echte medewerkers die hebben uitgedeeld.
Ik ben ook geen B fan, maar als je kritiek hebt vind ik wel dat argumenten steekhoudend moeten zijn...

Ik betwijfel of de gemiddelde Music Tribe sweatshop Chinees überhaupt op Glassdoor kan komen, laat staan dat 'ie er een account heeft en kritische reviews durft achter te laten.

-edit- Die link gaat naar de Engelse Glassdoor en bevat welgeteld 33 reviews over de afgelopen 15 jaar ofzo, waarvan het merendeel anoniem en uit 2013-2014. Dat zegt dus helemaal niets.

Laatst gewijzigd:
Wel grappig eigenlijk dat mensen die niks met Behringer te maken willen hebben, hele dagen vullen met gal spugen ove alle nadelen van Behringer.
Beetje empathie met de loonslaven op kantoordag aub

Ik betwijfel of de gemiddelde Music Tribe sweatshop Chinees überhaupt op Glassdoor kan komen, laat staan dat 'ie er een account heeft en kritische reviews durft achter te laten.

-edit- Die link gaat naar de Engelse Glassdoor en bevat welgeteld 33 reviews over de afgelopen 15 jaar ofzo, waarvan het merendeel anoniem en uit 2013-2014. Dat zegt dus helemaal niets.
Fair enough, die bron zegt helemaal niks. Het blijft OSINT en die kan gemanipuleerd worden (door zowel voor- als tegenstanders). Uli heeft er in ieder geval sterk belang bij dat het beeld positief blijft, dus zal aan damage control doen waar nodig. Sowieso beter om naar Music Tribe in het algemeen te kijken dan naar Behringer (ook op Glassdoor). Ik vind die stakingen uit 2017 en 2023 meer zeggen, want in China ga je echt niet zomaar staken.

Ik stoor mij vooral aan de strategie van Behringer om andermans werk te kopiëren, want daarmee profiteren ze van de investeringen, innovatie en risicobereidheid van andere ondernemers, voor eigen gewin. In 1997 hadden ze al hun eerste rechtszaak aan hun broek omdat ze Mackie-mengpanelen aan het kopiëren waren. En in 2009 heeft Behringer zelfs de Apple-website gekopieerd... Diefstal zit verwerkt in hun DNA en bedrijfsstrategie, en ik vind dat dat niet valt goed te praten met één of ander Robin Hood verhaal. Ik zou liever zien dat ze standaard d.m.v acquisitie de fabrikanten achter de interessante producten overnemen (zoals ze met Midas, TC Electronic en Tannoy hebben gedaan), om hun product vervolgens zo goedkoop mogelijk te produceren. Dan speel je het spel eerlijk.

Kapitalisme is een lompe bedrijfseconomie filosofie. En dit is een schaak uitkomst van een bepaalde destructieve strategie.

Een gezonder systeem is gematigd kapitalisme, en gematigd belasting systeem. En meer lokale productie.

Spaar zo het milieu.

Creëer regionale producten (eurorack doet het prima )

30 jaar oude ontwerpen herontwerpen lijkt me ook ergens een vorm van recycling.

Maar stelen, of ideologieën verpakken in producten, handelsafspraken en macht moet we voor waken.

P.s.
Ik ben voorstander om per product en in ons forum geval de synthesizer e.d. vanaf nu ook in elke handleiding een index met de gebruikte componenten en de uitvinder daarvan. Alvast dank x

Laatst gewijzigd:
Ik stoor mij vooral aan de strategie van Behringer om andermans werk te kopiëren, want daarmee profiteren ze van de investeringen, innovatie en risicobereidheid van andere ondernemers, voor eigen gewin.
Ontwikkelaars van softsynths doen niet anders, maar daar hoor ik zelden iemand over.

En laten we nu niet doen dat die arme Roger Linn of Mu-tron etc. nu op apegapen liggen omdat hun deceniaoude apparaat (waar ze meestal zelf niks meer aan doen) is gekloond. Hadden ze maar zo slim moeten zijn (Zie DSI) om zichzelf te klonen of - zoals Linn - gewoon toegeven dat ze niet meer geinteresseerd zijn in die apparaten.

Maar geeft hen dat het recht anderen te ontzeggen ze na te maken? Is toch een idiote redenatie dat als iemand ooit iets heeft ontwikkeld, daar nooit iemand anders meer mag aankomen? In dat geval zouden we nog allemaal op IBM-pc's deze berichten tikken.

Het is niet zo zwart-wit. Software-ontwikkelaars bootsen de klank en soms de interface na, niet het product.

Een hardware clone of zelfs replica incl. namaken van kleurstelling, logo, historische video's is iets anders dan voortborduren op algemene concepten zoals subtractieve synthese of bepaalde historische filter-electronica. Het is aan de originele bedenkers om hun intellectual property te beschermen d.m.v. patenten, en zij kunnen er dan voor kiezen om bepaalde andere bedrijven een licentie te geven om hun concepten in te zetten. Pas zodra een patent verlopen is (na 20 jaar), wordt het als algemene kennis beschouwd waar iedereen van mag profiteren. Daarom zal Roland of Roger Linn ook niet de remakes van Behringer juridisch aanvechten, hooguit op basis van het schenden van het merkrecht. Bij het door Behringer gekopieerde ontwerp van Axel Hartmann rondom de Arturia Keystep ligt het wat anders omdat dit concept veel nieuwer was, maar ik weet even niet in hoeverre Arturia/Hartmann dat ontwerp destijds beschermd hadden en of ze het hebben proberen aanvechten. En zelfs als het juridisch mag, getuigt het van weinig respect voor andermans werk, en dat is precies waarom Behringer's strategie zo omstreden is.

Hoe zou je het vinden als iemand anders jouw nieuwste track op Spotify zet onder zijn/haar eigen naam?

Laatst gewijzigd:
Ontwikkelaars van softsynths doen niet anders, maar daar hoor ik zelden iemand over.

En laten we nu niet doen dat die arme Roger Linn of Mu-tron etc. nu op apegapen liggen omdat hun deceniaoude apparaat (waar ze meestal zelf niks meer aan doen) is gekloond. Hadden ze maar zo slim moeten zijn (Zie DSI) om zichzelf te klonen of - zoals Linn - gewoon toegeven dat ze niet meer geinteresseerd zijn in die apparaten.

Maar geeft hen dat het recht anderen te ontzeggen ze na te maken? Is toch een idiote redenatie dat als iemand ooit iets heeft ontwikkeld, daar nooit iemand anders meer mag aankomen? In dat geval zouden we nog allemaal op IBM-pc's deze berichten tikken.

Fabrikanten kunnen hun producten beschermen middels een patent.
Dit patent eindigt automatische na 20 jaar en kan niet worden verlengt.
Verder kan een fabrikant zijn gebruikte type aanduiding middels een trademark (TM) beschermen.
Als dat niet heeft plaatsgevonden kun je ook de bestaande type aanduidingen gebruiken.
Behringer kiest zorgvuldig de patentvrije apparaten uit om na te maken.
Doet dat vanuit zijn Chinese fabriek en kan daardoor goedkoop produceren.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op al deze 'retro' apparaten en heb er ook geen problemen mee
dat deze voor zeer betaalbare prijzen in de markt gezet worden.

Altijd leuk zo'n discussie, eerst even kort de oppositie foutief samenvatten en er dan met gemak overheen waltzen.

Ja, moesten de klachten over Behringer enkel en alleen gaan over juist of fout patent-gebruik dan hebben jullie gelijk. Maar het mag toch al lang duidelijk zijn dat we hier geen discussie hebben over patentrecht, maar over moraliteit? Dat ze bestaande apparaten van kleine producenten klakkeloos kopiëren wordt raar genoeg niet vermeldt. Make Noise, Xaoc Devices, Arturia? Mutable Instruments kan gerust ook vermeld worden, aangezien Behringer vaak de opensource licentie met de voeten treedt.

We kunnen wel blijven heen en weer roepen, maar aan degenen die hier laat bijkomen en zeggen 'jongens ik heb _nooit gesnapt_ waarom iedereen Behringer zo haat?! Uli lief!' zonder eerst even voorgaande paginas te lezen: Laat zitten. Hoeft niet. Dankjewel.

En omdat dat dan blijkbaar moet, om niet als schuimbekkende anti-Uli wappie neergezet te worden: Ik heb meerdere Behringer apparaten, en er zijn er nog die ik graag wil. Of die er komen is iets anders.

Wel grappig eigenlijk dat mensen die niks met Behringer te maken willen hebben, hele dagen vullen met gal spugen ove alle nadelen van Behringer.
Ach, anderen gaan hardlopen of naar de sportschool om stress van het werk of relatie even af te blazen maar voor sommigen is Behringer een makkelijke keus. :D

Back