Behringer beschimpen of ophemelen en aanverwante discussies

De meesten onder ons zullen originaliteit en ontwerp van de klassiekers waarderen. Maar slechts enkelen hebben de middelen om deze ook aan te schaffen.
Ikzelf heb die middelen niet. Maar ben wel fan van het Oberheim geluid. Daarom erg blij met mijn UB-Xa. Het is geen Oberheim maar komt heel dicht in de buurt. In onze liveopzet voldoet het uitstekend. Mocht het er ooit van komen dat er een professionele opname gemaakt moet worden dan kan ik indien nodig een beter instrument huren. Maar ook voor opnames geldt dat veel afhangt van de effecten en de nabewerking waardoor het verschil al weer kleiner wordt of juist (indien gewenst) wordt geaccentueerd. Wat ik wel waardeer aan Behringer is dat zij instrumenten doneren aan scholen die dat anders niet kunnen betalen zodat meer jongeren in staat zijn om zich te ontwikkelen in de muziek.
Na een kleine 2,5 jaar aan renovaties en verbouwing kan ik eindelijk orde scheppen (en veeeeel stof verwijderen) om me geheel te wijden aan muziek maken.
Verhuren van gear ben ik niet van plan, maar misschien is het toch interessant voor je om mijn profielverhaal te lezen.

Eens over Behringer, vooral hun prijzen maken synths ten minste bereikbaar voor makers en dat is belangrijk: van de profi muziekindustrie verwacht ik heel weinig interessants.

In dit topic, maar ook in andere, lees ik veel opmerkingen over de bouwkwaliteit van (Behringer) synthesizers. Wat ik mij vervolgens af vraag is: Wat doen jullie met die synths. Uit de reacties hier krijg ik het idee dat de meesten hier hun instrumenten in een studio opzet hebben waar ze vrijwel altijd blijven.
Zelf sleep ik de instrumenten van oefenruimte/studio naar optreden en weer terug. Wel in goede gigbags En heb nog nooit een probleem gehad.
Niet met de DM12 en nu ook niet met de UB-Xa. Qua degelijkheid zijn ze inderdaad niet te vergelijken met mijn Kurzweil monster (23 kg).
Bij transport en opstellen rustig aan werken (en rijden) en alles gaat goed.
Ook met de keybeds nog nooit enig probleem gehad.
En wat betreft de kleine (zwakke?) knopjes? Ik ben bouwvakker met stevige knuistjes. Maar kan mij uitstekend redden op al deze instrumenten.
:):):)

Wat Behringer doet is knap maar heeft meer met geld verdienen te maken dan iets nieuws te creeeren.
Geld verdienen geldt voor elke synthproducent hoor, die zijn (op de marketingafdeling na) echt niet bezig met kunst.

Dat iemand als Ulli daarin dan vrij succesvol is door meer van hetzelfde te maken, maakt wmb niet uit. It's the sound that counts.

btw: Behringer maakt overigens wel meer dan spul met kleine knopjes. Zie de UB Xa of de DM's

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Het is meer it's the money that counts bij Behringer. Clones van klassiekers blijven inferieur.
Ethisch sta ik hier persoonlijk niet achter. De keuze om toch voor sommige Behringer producten te kiezen begrijp ik, ik heb het ook gedaan, ze maken soms ook goede producten.. Maar die clones staan voor alles waar ik een hekel aan heb.

In dit topic, maar ook in andere, lees ik veel opmerkingen over de bouwkwaliteit van (Behringer) synthesizers. Wat ik mij vervolgens af vraag is: Wat doen jullie met die synths. Uit de reacties hier krijg ik het idee dat de meesten hier hun instrumenten in een studio opzet hebben waar ze vrijwel altijd blijven.
Zelf sleep ik de instrumenten van oefenruimte/studio naar optreden en weer terug. Wel in goede gigbags En heb nog nooit een probleem gehad.
Niet met de DM12 en nu ook niet met de UB-Xa. Qua degelijkheid zijn ze inderdaad niet te vergelijken met mijn Kurzweil monster (23 kg).
Bij transport en opstellen rustig aan werken (en rijden) en alles gaat goed.
Ook met de keybeds nog nooit enig probleem gehad.
En wat betreft de kleine (zwakke?) knopjes? Ik ben bouwvakker met stevige knuistjes. Maar kan mij uitstekend redden op al deze instrumenten.
:):):)

Bouwkwaliteit is inderdaad een terugkerend onderwerp, maar ik heb vaak moeite met hoe men het behandelt in reviews.

Als ik kijk naar hoe mijn instrumenten/keys eventueel kapotgaan, dan zie je:
*Veruit het meeste: Knopjes die niet meer goed reageren, of wispelturige draaiknoppen, of ruisende volumeknoppen
*Ik heb instrumenten gehad die er gewoon mee ophielden. Korg PS-60 was een voorbeeld
*Een toets kan afbreken, maar dit gebeurt zelden
*Interne connectoren die een beetje losschieten en niet meer werken als een product veel door elkaar is gehusseld. Dit kan bijv gebeuren met de connectoren van keyboards op een main board.
*Slijtage, of bijvoorbeeld vergeling of plakkerig worden van plastic, of een Behringer mixer die ineens veel begon te ruisen

In reviews wordt er vaak gevoeld aan de behuizing. Als die van metaal of hout is, of zwaar vanwege een andere reden, wordt er gezegd dat de bouwkwaliteit goed is. Maar volgens mij zegt het weinig over de dingen die echt misgaan. Natuurlijk geeft metaal wel wat meer vertrouwen "on the road" dan een plastic keyboardje dat makkelijker van een standaard kan vallen.
Er wordt ook vaak gevoeld aan hoe stevig de draaiknoppen vastzitten. Wellicht zegt dat iets meer of de levensduur van de knoppen, al ben ik niet 100% overtuigd... ;)

Meerdere Behringer producten gehad, maar ik kan niet zeggen dat ze er slechter uitkomen dan die van andere merken.

Ik ben wel altijd fan geweest van de producten en support van Roland. Bij Korg kom je dan altijd uit bij Voerman, wat een verschrikking is.

In reviews wordt er vaak gevoeld aan de behuizing. Als die van metaal of hout is, of zwaar vanwege een andere reden, wordt er gezegd dat de bouwkwaliteit goed is. Maar volgens mij zegt het weinig over de dingen die echt misgaan. Natuurlijk geeft metaal wel wat meer vertrouwen "on the road" dan een plastic keyboardje dat makkelijker van een standaard kan vallen.
Er wordt ook vaak gevoeld aan hoe stevig de draaiknoppen vastzitten. Wellicht zegt dat iets meer of de levensduur van de knoppen, al ben ik niet 100% overtuigd... ;)
Kan daarin voor een deel met je meegaan, zwaar en minder plastic zegt niet alles over bouwkwaliteit.
Ik heb ooit oa een Toyota Corolla en een Mercedes C klasse gehad, beide waren al wat jaren oud want ik geef nooit veel geld uit aan auto's.
De kwaliteitsbeleving in de Mecedes was 3 x zo hoog als de Toyota die overall heel plastiekerig aanvoelde en nou heb ik met die Mercedes niet echt veel gedoe gehad maar in die Corolla heb ik in die 5 jaar dat ik 'm reed nog geen lampje vervangen, de beste auto die ik ooit heb gehad. :okdan:

• Duimpje
Duimpjes: pip
Ik ben wel altijd fan geweest van de producten en support van Roland.
In het verleden twee keer beroep gedaan op de support van Roland. In beide gevallen hebben ze de verwachtingen ruimschoots overtroffen.

In het verleden twee keer beroep gedaan op de support van Roland. In beide gevallen hebben ze de verwachtingen ruimschoots overtroffen.
Mijn ervaring is minder goed.
Ik kocht ooit een jd xi en dat was m'n eerste Roland aankoop en kwam er na 8 maanden achter dat je binnen een half jaar na aankoop 'm moest registreren, dan had je recht op fabrieksgarantie, wist ik niet en dacht je sowieso na aankoop van een nieuw artikel altijd recht had op garantie van de fabrikant maar ik kon 'm niet meer registreren.
Met Arturia afgelopen jaar problemen met m'n Keystep Pro in het derde jaar na aankoop en uiteindelijk stuurde Arturia me een hele nieuwe Keystep Pro op, dat vond ik een prima service en ik heb nu een nieuwe Keylab 49 mk 3 besteld want zo'n bedrijf heeft wel m'n vertrouwen gewonnen.

Het duurde toch 69 pagina's maar bij deze mijn mening.
Het (Behringer, maar ook merken die hun klassiekers opnieuw uitgeven) zijn m.i. typische producten voor deze tijd.
Behringer speelt er handig op in maar investeringen zijn het niet. Je krijgt ze nog net niet gratis bij een pak melk.

Het hoeven ook geen investeringen te zijn, dat zijn clones bijna nooit maar het wordt zo'n consumptieartikel.
Goedkope materialen (uitzonderingen daargelaten), , ienieminie knopjes, je kan er zelf geen onderhoud meer aan doen, gekopieerde looks ( intern zijn ze toch vaak anders).

En ik snap wel dat er vraag naar is. De klassiekers zijn duur geworden. Maar dit is net zoals met vst's die ze tegenwoordig gratis weggeven. Als je clones van klassiekers gaat maken dan is er altijd weer een nieuwe clone die ze weer op de markt zetten als beter.

Ik pas daar tegenwoordig voor. Ik waardeer de originaliteit en de ontwerpen die Lovetone (die ze nu kopieren) bijvoorbeeld had en zie dat ook als kunst.
Wat Behringer doet is knap maar heeft meer met geld verdienen te maken dan iets nieuws te creeeren.
Ik wil niet op de man spelen, maar ik vind je reactie wel grappig.

Behringer speelt er handig op in maar investeringen zijn het niet.
vs

Behringer instrumenten zijn inderdaad geen investering. Moet een instrument een investering zijn? Koop je een instrument niet om muziek te maken?
Wie doet het dan voor het geld?
Maakt het voor het beluisteren van de song uit of die op een originele Roland TB-303 van 3000€ is gemaakt of op een Behringer TD-3 van 100€?

Ik kocht ooit een jd xi en dat was m'n eerste Roland aankoop en kwam er na 8 maanden achter dat je binnen een half jaar na aankoop 'm moest registreren, dan had je recht op fabrieksgarantie, wist ik niet en dacht je sowieso na aankoop van een nieuw artikel altijd recht had op garantie van de fabrikant maar ik kon 'm niet meer registreren.
Je hebt sowieso altijd recht op minstens 2 jaar garantie in de EU, daarvoor is je factuur van de winkel voldoende. Dat is gewoon regelgeving. Vaak zijn er wel acties dat je extra, niet wettelijke, garantie kunt krijgen bij registratie, dat het dan 3 jaar of 5 jaar wordt ofzo.

Overigens zijn daar ook nog discussies over, want ook de verwachte levensduur / economische waarde telt mee, al kom je dan wel snel in juridische moerassen terecht waar niet altijd even duidelijk is waar precies de grens ligt. Zo mag een wasmachine het eigenlijk niet begeven na 2 jaar als je garantie voorbij is, maar zou minstens 5-7 jaar mee moeten gaan en kun je dus aanspraak maken op garantie als ie er na 4 jaar mee kapt. Maar ja, of een fabrikant dan ook meewerkt is altijd weer een tweede.

Ik wil niet op de man spelen, maar ik vind je reactie wel grappig.

vs

Behringer instrumenten zijn inderdaad geen investering. Moet een instrument een investering zijn? Koop je een instrument niet om muziek te maken?
Wie doet het dan voor het geld?
Maakt het voor het beluisteren van de song uit of die op een originele Roland TB-303 van 3000€ is gemaakt of op een Behringer TD-3 van 100€?
Ik begrijp je niet helmaal met die twee citaten van mij. Die sluiten elkaar niet uit naar mijn idee?
Het hoeft ook geen investering te zijn ( dat zeg ik ook letterlijk in mijn tekst). Het is nu het andere uiterste: je kan ze aan de straatstenen niet kwijt op marktplaats.
Het kopieergedrag vind ik een puur ethische kwestie. En maakt het uit of het door een behringer of roland gemaakt is? Natuurlijk niet. 99% zal het niet horen.

Je hebt sowieso altijd recht op minstens 2 jaar garantie in de EU, daarvoor is je factuur van de winkel voldoende. Dat is gewoon regelgeving. Vaak zijn er wel acties dat je extra, niet wettelijke, garantie kunt krijgen bij registratie, dat het dan 3 jaar of 5 jaar wordt ofzo.

'Fabrieksgarantie' is meestal onzin om je te verleiden je gegevens te registreren zodat je voor de eeuwigheid reclamemail krijgt.

Vaak zijn er wel acties dat je extra, niet wettelijke, garantie kunt krijgen bij registratie, dat het dan 3 jaar of 5 jaar wordt ofzo.
Nu je dit zegt herinner ik me weer hoe het precies was, het had idd met een extra jaar garantie te maken als je binnen 6 maanden registreerde.
Eigenlijk zou het niet moeten uitmaken of je wel of niet geregistreerd hebt, het blijft hetzelfde produkt maar het zal wel met iets commercieels te maken hebben of zoiets, misschien dat klanten worden doorgespeeld aan andere bedrijven waar je dan weer mails van krijgt of zo?
Anderen doen dat ook en ik weet dat als je Behringer kocht dan werd dat expliciet door oa Thomann en Bax ook vermeld dat je je moest registreren voor een extra jaar maar bij die Roland werd daar niets over gecommuniceerd.

Ik begrijp je niet helmaal met die twee citaten van mij. Die sluiten elkaar niet uit naar mijn idee?
Het hoeft ook geen investering te zijn ( dat zeg ik ook letterlijk in mijn tekst). Het is nu het andere uiterste: je kan ze aan de straatstenen niet kwijt op marktplaats.
Het kopieergedrag vind ik een puur ethische kwestie. En maakt het uit of het door een behringer of roland gemaakt is? Natuurlijk niet. 99% zal het niet horen.
Het kwam bij over dat als Behringer geld wil verdienen aan hete namaken van oude meuk, dit slecht is.
Maar kennelijk is het geen probleem dat 'muzikanten' geld willen verdienen aan oude meuk door ze als investering te kopen.

Instrumenten dienen om muziek te maken.
Ik ben zelf zeer blij met de democratisering van instrumenten.
Men kan klagen over het kopiëren, maar wat belet andere fabrikanten om zelf deze instrumenten uit te brengen? Behringer doet niets magisch.

Het kwam bij over dat als Behringer geld wil verdienen aan hete namaken van oude meuk, dit slecht is.
Maar kennelijk is het geen probleem dat 'muzikanten' geld willen verdienen aan oude meuk door ze als investering te kopen.

Instrumenten dienen om muziek te maken.
Ik ben zelf zeer blij met de democratisering van instrumenten.
Men kan klagen over het kopiëren, maar wat belet andere fabrikanten om zelf deze instrumenten uit te brengen? Behringer doet niets magisch.

Ik wilde hiermee meer aankaarten dat het een consumptiegoed geworden is. En dat vind ik niet positief als het over de rug van andere fabrikanten gedaan wordt. Legaal zou het vast mogen maar ethisch is dit niet iets waar ik echt achter kan staan.

De tactiele ervaring van sommige originele synths zijn niet te evenaren, lengte van faders (Boutiques van Roland), aftertouch response of de hoeveelheid toetsen (Roland VP-330 vs de Behringer VC-340 bijv).
Die inspireren ook wat je met de synths doet terwijl je ermee werkt, waar ze toe uitnodigen.
Bepaalde levendige wervelingen maken langere noten interessanter, de icey kristallen van Arp strings of de luchtigheid van een Lexicon Model 200 maken voor mij wel verschil.

Ik zie vintage gear niet als koude investeringsobjecten maar als je ze verkoopt voor dezelfde prijs heb je een dure synth toch een soort van gratis gehad.
Of een chip gaat kapot en je hebt een drain.

De simpelheid van sommige ouden maakt ze ook wel beter te repareren soms.
Of geliefde Behringers of anderszins 45 jaar lang te repareren zijn zullen we zien.

Bouwkwaliteit is inderdaad een terugkerend onderwerp, maar ik heb vaak moeite met hoe men het behandelt in reviews.

Als ik kijk naar hoe mijn instrumenten/keys eventueel kapotgaan, dan zie je:
*Veruit het meeste: Knopjes die niet meer goed reageren, of wispelturige draaiknoppen, of ruisende volumeknoppen
*Ik heb instrumenten gehad die er gewoon mee ophielden. Korg PS-60 was een voorbeeld
*Een toets kan afbreken, maar dit gebeurt zelden
*Interne connectoren die een beetje losschieten en niet meer werken als een product veel door elkaar is gehusseld. Dit kan bijv gebeuren met de connectoren van keyboards op een main board.
*Slijtage, of bijvoorbeeld vergeling of plakkerig worden van plastic, of een Behringer mixer die ineens veel begon te ruisen

Meerdere Behringer producten gehad, maar ik kan niet zeggen dat ze er slechter uitkomen dan die van andere merken.

Ik ben wel altijd fan geweest van de producten en support van Roland. Bij Korg kom je dan altijd uit bij Voerman, wat een verschrikking is.

Voor mijn instrumenten heb ik gelukkig nog nooit een dealer hoeven inschakelen.
Het enige instrument wat reparatie nodig had was de Kurzweil ( maar daar was de prijs dan ook naar).
Ik heb zelf een nieuw scherm en een paar toetsen besteld en gemonteerd en klaar was het.
Alles werk perfect ook na diverse optredens met transport.
Ruis in de potmeters heb ik nog geen last van gehad (gelukkig).
Ook met vroegere instrumenten in een ver verleden niet (Yamaha CP30, Korg Poly61, Crumar stratus).
Misschien heb ik geluk gehad. Maar ik probeer zo goed mogelijk op de instrumenten te passen.
Na gebruik afdekken met een hoes. En bij langer niet gebruik gaan ze in de gigbag.

Het is meer it's the money that counts bij Behringer. Clones van klassiekers blijven inferieur.
Ethisch sta ik hier persoonlijk niet achter. De keuze om toch voor sommige Behringer producten te kiezen begrijp ik, ik heb het ook gedaan, ze maken soms ook goede producten.. Maar die clones staan voor alles waar ik een hekel aan heb.
Als het echt om het geld zou gaan dan zouden ze hun prijzen zonder problemen 20% hoger kunnen maken. Dan nog zouden zij net zo veel verkopen.
Maar ik weet geen andere fabrikant die een jaar na de introductie de prijzen verlaagt omdat ze goedkoper produceren (of meer verkopen) dan verwacht bij introductie.

'Fabrieksgarantie' is meestal onzin om je te verleiden je gegevens te registreren zodat je voor de eeuwigheid reclamemail krijgt.
Sinds AVG/GDPR is dat niet meer zo, tenzij je expliciet toestemming geeft. En die kun je ook weer intrekken.

Back