Heb je dat ook weleens?

justin

Shauna
Heb je dat ook weleens. Heel vaak wanneer ik tracks van anderen hoor,dan hoor ik er altijd nog geluiden en passages bij.
Maar wanneer ik zelf aan een track werk en hem luister lijk ik wel dicht te klappen,ik hoor er dan gewoon niks bij. Heb ook weleens dat ik alleen een drumtrack inelkaar zet met een lekkere bass maar dan nog heb ik weleens het gevoel dat ik er hellemaal niks meer bij hoor.

Hebben wel meer dit? Snap het ook niet. Daardoor komt het vaak voor dat de track in het geheel oke is,maar in mijn ogen mist er dan vaak nog wat in.

Kan het ook zijn dat je je tracks,drum tracks te ingewikkeld bouwt waardoor je minder ruimte open houd,voor nieuwe ideeen en inspiratie?

Re: Heb je dat ook weleens?

Origineel geplaatst door justin
Heb je dat ook weleens. Heel vaak wanneer ik tracks van anderen hoor,dan hoor ik er altijd nog geluiden en passages bij.
Maar wanneer ik zelf aan een track werk en hem luister lijk ik wel dicht te klappen,ik hoor er dan gewoon niks bij. Heb ook weleens dat ik alleen een drumtrack inelkaar zet met een lekkere bass maar dan nog heb ik weleens het gevoel dat ik er hellemaal niks meer bij hoor.

Hebben wel meer dit? Snap het ook niet. Daardoor komt het vaak voor dat de track in het geheel oke is,maar in mijn ogen mist er dan vaak nog wat in.

Kan het ook zijn dat je je tracks,drum tracks te ingewikkeld bouwt waardoor je minder ruimte open houd,voor nieuwe ideeen en inspiratie?

goeie afmix, eq scheelt een heleboel. daarmee kun je geluiden elkaar de ruimte geven. en niet te veel reverb, delay, release in de geluiden, enz

Justin, je moet 2 sets kaartjes maken met op elk kaartje een tekt:

de eerste set heeft (bijvoegelijke naam-) woorden woorden als: leeg, vol, funky, houterig, romantisch, lo-fi, gruizig, exotisch, hoog, laag, strak, overweldigend, vals, gevaarlijk, zielig etc.

de twee set heeft zelfstandige naamwoordenwoorden als: piano, bliepje, effect, percussie, string, koor, vocaal, stab, bass, mondharp etc.etc.

trek als je vast zit 2 kaarten (1 uit elke stapel) en dan *moet* je gewoon een funky string of een houterige mondharp toevoegen vanzeld (DWING jezelf om dit te doen)....je kan er nog leuker maken door een 3e set toe te voegen met apparaatnamen (van de machines die je hebt) en dat je dan dat apparaat MOET gebruiken.....ik ben *heel* benieuwd hoe je dan een 'zielige vocaal uit bijvoorbeeld een an1x' zal moeten persen.

Als dit je niet aan het denken zet: dan moet je een andere hobby zoeken, want dan ben je niet creatief.

;)

Oh, en het helpt ook em 's random de helft van je tracks uit te zetten: er komt dan vanzelf ruimte bij voor nieuwe dingen.

Samenwerken met iemand anders?
Je song laten uitwerken door een ander is soms ook een optie.

Re: Heb je dat ook weleens?

Als ik op een goeie party ben, voortdurend.....dan zou ik 't liefst direct de studio induiken.
Als ik dan eenmaal (de volgende dag) weer in de studio zit, is het van "hé, waar zijn nou al die gave ideeën gebleven..?" :stupid

Origineel geplaatst door bazziman
Justin, je moet 2 sets kaartjes maken met op elk kaartje een tekt:

de eerste set heeft (bijvoegelijke naam-) woorden woorden als: leeg, vol, funky, houterig, romantisch, lo-fi, gruizig, exotisch, hoog, laag, strak, overweldigend, vals, gevaarlijk, zielig etc.

de twee set heeft zelfstandige naamwoordenwoorden als: piano, bliepje, effect, percussie, string, koor, vocaal, stab, bass, mondharp etc.etc.

trek als je vast zit 2 kaarten (1 uit elke stapel) en dan *moet* je gewoon een funky string of een houterige mondharp toevoegen vanzeld (DWING jezelf om dit te doen)....je kan er nog leuker maken door een 3e set toe te voegen met apparaatnamen (van de machines die je hebt) en dat je dan dat apparaat MOET gebruiken.....ik ben *heel* benieuwd hoe je dan een 'zielige vocaal uit bijvoorbeeld een an1x' zal moeten persen.

Hmmmm.....waar heb ik dit eerder gelezen ? In een interview met een bekende producer...in één of ander muziekblad (SOS? )

laat het eens een week helemaal links liggen en ga dan verder.

Origineel geplaatst door Exzit
Samenwerken met iemand anders?

Yep, dat is het enige wat werkt voor mij.....als je de juiste persoon hebt gevonden, it works magic !
Kan ff duren om mekaar te leren aanvoelen / aanvullen, maar dan heb je ook wat :D

Zet je track aan, met het volume niet al te hard. Ga de kamer uit en sluit de deur van je studio.
In mijn geval ga ik effe in de keuken wat lekkers maken, een tosti ofzo. Zorg dr voor dat je de muziek nog wat kan horen.
Op een gegeven moment ga je toch weer dingen erbij horen. (Da's mijn ervaring tenminste).
Het nummer afspelen op een lager / hoger tempo kan ook leuke effecten hebben. Of transpose je track iets omhoog of omlaag.
'k Speel mijn basis vaak in C en dan ga ik transposen. De toonsoort is ook belangrijk voor het gevoel van je track. 'k heb wel eens iets gemaakt wat wel leuk klonk maar niet echt een drive had ofzo. Dan trek ik het 3 tonen omlaag en dan heeft het ineens een ander gevoel.

-C-

He Justin,

Je Triesto link thread is weggehaald...!!!

Leve de democratie!=(

sorry,waarvoor is ie weggehaald dan?GVD.:duivels:

Terug naar het onderwerp,bedankt mensen. Zal jullie tips opvolgen.

offtopic: Is het synthforum onderdruk gezet door blackhole?

is ie niet verplaatst en gezorgd dat ie niet in last postings rij terecht komt ?

sorry,waarvoor is ie weggehaald dan?GVD.:duivels:

Ik weet niet...zelf niet gedaan ...ben geen moderator ofzow..

Re: Re: Heb je dat ook weleens?

Re: Re: Heb je dat ook weleens?

Ben ik het niet mee eens eerlijk gezegd. Het belangrijkste is dat de vibe er is, bij keuze van je geluiden op zich moet je al niet hebben dat geluiden niet lekker over het spectrum verdeeld zijn.

Mijn ervaring is in iig dat de beste tracks die ik gemaakt heb het minste werk kwa mixen kosten.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
goeie afmix, eq scheelt een heleboel. daarmee kun je geluiden elkaar de ruimte geven. en niet te veel reverb, delay, release in de geluiden, enz

Goed advies man,,,, dat met dat transposen heb ik ook altijd. Ik heb echt vaak gehad dat ik wanneer ik een track omlaag transponeer dat de hele vibe wegvalt, of soms beter naar voren komt, heel belangrijk om rekening mee te houden, de verhouding tussen de bass en de akkoorden kleurt elke keer anders bij het transposen.

Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen met melodietjes verzinnen, het is juist een van mijn sterkste kanten, mijn zwakste kant zijn de beats, ik kan niet lekker met een pc werken.

Werk je met hard- of software???

Origineel geplaatst door C738
Zet je track aan, met het volume niet al te hard. Ga de kamer uit en sluit de deur van je studio.
In mijn geval ga ik effe in de keuken wat lekkers maken, een tosti ofzo. Zorg dr voor dat je de muziek nog wat kan horen.
Op een gegeven moment ga je toch weer dingen erbij horen. (Da's mijn ervaring tenminste).
Het nummer afspelen op een lager / hoger tempo kan ook leuke effecten hebben. Of transpose je track iets omhoog of omlaag.
'k Speel mijn basis vaak in C en dan ga ik transposen. De toonsoort is ook belangrijk voor het gevoel van je track. 'k heb wel eens iets gemaakt wat wel leuk klonk maar niet echt een drive had ofzo. Dan trek ik het 3 tonen omlaag en dan heeft het ineens een ander gevoel.

-C-

Origineel geplaatst door bobaphat
Goed advies man,,,, dat met dat transposen heb ik ook altijd. Ik heb echt vaak gehad dat ik wanneer ik een track omlaag transponeer dat de hele vibe wegvalt, of soms beter naar voren komt, heel belangrijk om rekening mee te houden, de verhouding tussen de bass en de akkoorden kleurt elke keer anders bij het transposen.

Ik heb zelf eigenlijk nooit problemen met melodietjes verzinnen, het is juist een van mijn sterkste kanten, mijn zwakste kant zijn de beats, ik kan niet lekker met een pc werken.

Werk je met hard- of software???

'k ben een hardware manneke om de simpele reden dat ik op een 486 vroeger geen softsynths had ;).
en tja, op het moment dát ik eindelijk een goeie PC had, had ik inmiddels ook al vele kilo's aan apparaten.
Als ik nu was begonnen was ik gegaan voor een flinke partij software en midi controller op de laptop denk ik.

-C-

ook nog een tip om te proberen:

brand je tracks op cd zoals ie is, en luister vervolgens op je discman in de trein, of op andere plekken, als het maar niet in de studio is! :)
Vaak hoor je het dan meer "zoals je andere muziek hoort" en ga je er weer dingen bij verzinnen.

Origineel geplaatst door bobaphat
Goed advies man,,,, dat met dat transposen heb ik ook altijd. Ik heb echt vaak gehad dat ik wanneer ik een track omlaag transponeer dat de hele vibe wegvalt, of soms beter naar voren komt

Hmm dat probleem heb ik bijna nooit.
Begin mijn songs meestal met akoorden en hoor daardoor meteen of het goed klinkt/vibed in de betreffende toonsoort.

Back