Heb je dat ook weleens?

Ik stelde het ook niet als een probleem, het is meer een constatering die ik achteraf heb gevonden. Maar het is toch opvallent dat wanneer je een stukje muziek componeert,,, het totaal anders klinkt wanneer je het transponeert. Je zou toch zeggen dat het niet uitmaaakt op welke pitch het staat , als de nderlinge samenhang maar klopt,,,, maar z0 werkt het t0ch niet helemaal. wel interessant

De toonhoogte brengt ook een gevoel mee.
Een baslijntje gemaakt met een square golf fokt ook veel meer op als je hem 3 tonen omhoog transponeert zodat ie onder tegen het middengebied aan staat als het ware.
Tijdens een livejam alles 1 toon hoger gooien (behalev de drums) is ook altijd feest.

Ik maak geen composities op basis van een paar begin akkoorden e.d. Ik speel een basje in en zoek later wel uit wat de toonsoort is e.d. en wat er bij past. Vaak zet ik een melodie ook 7 tonen hoger dan de bas. Dat geeft ook een leuk effect.

Als ik iets maak dan knal ik in één keer een heleboel eruit wat eigenlijk al maanden lag te rijpen in mijn gedachten.

-C-

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Hmmmm.....waar heb ik dit eerder gelezen ? In een interview met een bekende producer...in één of ander muziekblad (SOS? )

....brian eno.... :confused:

Teken es wat willekeurige nootjes er bij in en haal degenen die totaal niet klinken weg.
Op bases van die bliepjes en piepjes kun je vast wel verder.

-C-

Origineel geplaatst door maxdox
....brian eno.... :confused:

voor de Brian Eno Olblique Strategies techniek (maar dan correct) klik hier

verder: is dit niet gewoon muziekmaken?
volgens mij is er geen truc voor omdat muziek maken gewoon inhoudt dat je arrangement, geluiden, sfeer en opbouw zelf moet maken. als je dat niet kan ben je muzikaal gehandicapt lijkt me (no offence).

ga jammen op je eigen nummer met verschillende instrumenten, dus ook met percussie...

Origineel geplaatst door cyan_circle
voor de Brian Eno Olblique Strategies techniek (maar dan correct) klik hier

verder: is dit niet gewoon muziekmaken?
volgens mij is er geen truc voor omdat muziek maken gewoon inhoudt dat je arrangement, geluiden, sfeer en opbouw zelf moet maken. als je dat niet kan ben je muzikaal gehandicapt lijkt me (no offence).

Dat zou evt ook kunnen,ik zal eens beroep doen op een praatgroep.Maar even serieus iedereen kan wel een arrangement,geluiden,sfeer en opbouw maken dat is niet moeilijk. De tweede vraag is klinkt het wel en is het geheel harmonisch in balans en vult het elkaar individueel aan. Dat is wat muziek maken moeilijk maakt,de juiste geluiden kiezen bij je arrangement zodat het een word met elkaar,en dat dingen inelkaar vallen zoals een puzzel etc... Toch?

Tja ik weet ook niet wat het bij mij is,over het algemeen heb ik vrij veel inspiratie en ben vrij creatief. Mischien is het dat ik me teveel focus op bepaalde elementen waardoor je dan jezelf belemmerd. Zal eens kijken.

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Hmmmm.....waar heb ik dit eerder gelezen ? In een interview met een bekende producer...in één of ander muziekblad (SOS? )

Idd.

Het kaartjes systeem is een bekende techniek in de 'creativiteits business' (waar ik dan ook professioneel in actief ben, je zou 's moeten weten hoeveel geld er met dit soort advies te verdienen valt), dit is mijn persoonlijke variatie erop; hierdoor is het iets makkelijker om binnen je eigen setup dit soort dingen te doen *en* je maakt tig keer meer variaties: door dat je 2 of 3 kaartjes met elkaar combineert.

Normaal kostte dit afvies 500Euro (okay, dan had ik er ook nog een uurtje over gebabbeld) jij krijg het gratis en voor niets! :dj:

Die kaartjes die jij bedoelde waren net iets anders: daar stonden een soort opdrachtjes op zoals: gebruik geen samples, doe alles in mineur, zet al je apparaten uit behalve het apparaat dat je het langst niet hebt gebruikt etc.etc.etc. Stond idd in de SOS of the FM ofzo en volgens mij was het idd Brian Eno die dat ook deed.

(ik zie nu zelfs een link naar zijn kaartjes)....

Origineel geplaatst door bazziman
Normaal kostte dit afvies 500Euro (okay, dan had ik er ook nog een uurtje over gebabbeld) jij krijg het gratis en voor niets! :dj:

Dank U, dank U !!! :halleluja
Ik denk dat je met een groene :peukie: vanzelf ook meer dat soort "willekeurige"dingen doet...
en dan gaat 500 Euro lang mee...:mega:

Ik begrijp wat je bedoelt en heb het zelf ook wel eens.
Persoonlijk denk ik dat het iets 'psychisch' is.
Als je naar iemand anders zijn track luistert, doe je dit meestal relaxed en kritisch tegelijk.
Als je dan zelf je track goed wilt gaan neerzetten komt er een soort van 'moeten/willen' om de hoek kijken wat je creatief denkvermogen danig ondermijnd. Het wordt dan een stuk moeilijker om op 'die' extra partijen te komen die erbij passen.

Wat ik ook nogal eens heb is wanneer ik een nieuwe track ga maken ik deze al helemaal in m'n hoofd heb afgeproduceerd met alles erop en eraan.
Maar dan komt het proces dat ik hem dan nog daadwerkelijk moet gaan maken. Als ik daar dan mee bezig ben heb ik de neiging om aanvullende partijen te 'vergeten' omdat ik ze al in m'n hoofd heb zitten. Op de één of andere manier vult m'n brein die missende stukjes automatisch in en is de track voor mij eigenlijk af terwijl dat niet zo is. Ik kom daar dan achter als ik de track een aantal weken niet geluistert heb en hem dan ineens weer op zet. Dan luister je eigenlijk op de manier waarop je naar iemand anders z'n track luistert en hoor je het ineens wel.

Wat helpt om dit te voorkomen is om je track van begin tot eind stapje voor stapje geheel af te maken. Ik bedoel daarmee dat je eerst je intro helemaal tot tevredenheid maakt, dan je couplet (of misschien al chorus), dan je lead of bridge, etc.
Als je dat niet doet en de track over z'n gehele lengte laagje voor laagje opbouwt, heb je de neiging om zaken te 'vergeten' noem ik het maar. Dit komt denk ik weer door het feit dat je de track zo vaak hoort dat je hem al eigelijk helemaal zat bent. En om in die conditie dan nog de laatste ozo belangrijke juiste bijgeluiden toe te voegen wordt dan een moeilijke zaak.

Mijn ervaring.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik begrijp wat je bedoelt en heb het zelf ook wel eens.
Persoonlijk denk ik dat het iets 'psychisch' is.
Als je naar iemand anders zijn track luistert, doe je dit meestal relaxed en kritisch tegelijk.
Als je dan zelf je track goed wilt gaan neerzetten komt er een soort van 'moeten/willen' om de hoek kijken wat je creatief denkvermogen danig ondermijnd. Het wordt dan een stuk moeilijker om op 'die' extra partijen te komen die erbij passen.

Wat ik ook nogal eens heb is wanneer ik een nieuwe track ga maken ik deze al helemaal in m'n hoofd heb afgeproduceerd met alles erop en eraan.
Maar dan komt het proces dat ik hem dan nog daadwerkelijk moet gaan maken. Als ik daar dan mee bezig ben heb ik de neiging om aanvullende partijen te 'vergeten' omdat ik ze al in m'n hoofd heb zitten. Op de één of andere manier vult m'n brein die missende stukjes automatisch in en is de track voor mij eigenlijk af terwijl dat niet zo is. Ik kom daar dan achter als ik de track een aantal weken niet geluistert heb en hem dan ineens weer op zet. Dan luister je eigenlijk op de manier waarop je naar iemand anders z'n track luistert en hoor je het ineens wel.

Wat helpt om dit te voorkomen is om je track van begin tot eind stapje voor stapje geheel af te maken. Ik bedoel daarmee dat je eerst je intro helemaal tot tevredenheid maakt, dan je couplet (of misschien al chorus), dan je lead of bridge, etc.
Als je dat niet doet en de track over z'n gehele lengte laagje voor laagje opbouwt, heb je de neiging om zaken
te 'vergeten' noem ik het maar. Dit komt denk ik weer door het feit dat je de track zo vaak hoort dat je hem al eigelijk helemaal zat bent. En om in die conditie dan nog de laatste ozo belangrijke juiste bijgeluiden toe te voegen wordt dan een moeilijke zaak.

Mijn ervaring.

gr. Tom

Hahhha klopt! Je zegt het precies zoals ik het bedoel. Eindelijk iemand die me begrijpt:D

Bedankt! Tom

(...) Oh, en het helpt ook em 's random de helft van je tracks uit te zetten: er komt dan vanzelf ruimte bij voor nieuwe dingen.

Precies. Of je zet tracks uit en het is meteen goed! Klaar. Er is een nummer van Manna (kent iemand dat?) op de CD 5:1 waarmee dat volgens mij gebeurt is. Het nummer "Piano". Fantastisch.

Het idee van de Kaarten vind ik erg leuk. ga ik ook een keer doen - gewoon voor de lol.

Wat ook leuk is: Andere instrumenten toekennen aan bestaande track. Je krijgt je reinste Steve Reich als je drumpartijen door een piano laat uitvoeren.

Is het dan niet een kwestie van anders leren luisteren?

Een goede tip van Nick Nova vond ik dat je de muziek aanzet en in een andere kamer wat anders gaat doen.
Opruimen of kantklossen of zoiets. En dat je dan een ander gehoorsperspectief beleeft. (mooi scrabblewoord)

Idd.

Het kaartjes systeem is een bekende techniek in de 'creativiteits business' (waar ik dan ook professioneel in actief ben, je zou 's moeten weten hoeveel geld er met dit soort advies te verdienen valt), dit is mijn persoonlijke variatie erop; hierdoor is het iets makkelijker om binnen je eigen setup dit soort dingen te doen *en* je maakt tig keer meer variaties: door dat je 2 of 3 kaartjes met elkaar combineert.

Dit advies werkt ook erg goed bij SEX. Wel andere kaartjes natuurlijk.....................:D

Ik weet niet of je welleens een blowtje rookt - wil je er ook niet toe aanzetten natuurlijk - maar moet je dat is proberen terwijl je in de studio zit en dan naar je nummers luisteren....

Soms helpt het.....soms ook niet

groeten

Origineel geplaatst door SanderSchuurman
Ik weet niet of je welleens een blowtje rookt - wil je er ook niet toe aanzetten natuurlijk - maar moet je dat is proberen terwijl je in de studio zit en dan naar je nummers luisteren....

Soms helpt het.....soms ook niet

groeten

Zal wel niet helpen,val ik in slaap/(zonde van me tijd). Voeg gewoon alle tips tot nu toe bijelkaar en ga eens lekker relax klooien.

Bedankt.

Origineel geplaatst door fuse
Is het dan niet een kwestie van anders leren luisteren?

Een goede tip van Nick Nova vond ik dat je de muziek aanzet en in een andere kamer wat anders gaat doen.
Opruimen of kantklossen of zoiets. En dat je dan een ander gehoorsperspectief beleeft. (mooi scrabblewoord)

Who you callin' nick nova???

:P

-C-

Back