MC303, op de bank jammen of dat nog niet eens?

na al wat ik las over de mc 303 wil ik er ook geen centen aan hangen...
Ik ga voor de comment van Rvooh hierover.

Origineel geplaatst door Mr.Sequence
Typisch weer zo'n opmerking van iemand, die of zelf nog nooit echt een geluid in de SH-32 heeft geprogrammeerd of gewoon zelf niet eens KAN programmeren. Neem van mij aan: die SH-32 behoort tot de meest onderschatte synthesizers OOIT! Bovendien ook zeer veelzijdig. Je kunt er dus wel degelijk SUPER vette pads en strings mee maken. Ik vrees dat de beperking in jou zelf zit. De drumklanken bovendien zijn van een bijzonder hoog niveau (ik werkte 20 jaar geleden al met de 808, dus ik weet waar ik over praat) en ook nog eens zeer uitgebreid te editen. Presets zijn overigens totaal waardeloos. Ik heb trouwens zelden een synth gehoord, waar ze zulke slechte presets in hadden gestopt. En de ingebouwde demo's zijn helemaal bagger. Ik heb 'm helemaal leeggegooid en ben toen zelf gaan programmeren en ik viel van de ene verbazing in de andere.
Ik heb 'm ook naast mijn SH101 gezet (ook Roland tenslotte) en andere analoge synths en ben gewoon eens heel logisch de geluiden gaan namaken. Het leuke is: je kunt bijvoorbeeld 9 verschillende pulsvormen en 10 blokgolven kiezen en met vergelijken kun je precies horen welke ze van de SH-101 (of een andere synth) hebben gesampled. Zo kun je gewoon precies dezelfde oscillator en sub-oscillator pakken. Er waren dan ook een hoop geluiden, die ik met wat aandacht zodanig kreeg, dat het verschil nauwelijks hoorbaar was. Wel is het werken met het filter iets anders dan je gewend bent, maar ook dat krijg je met wat meer aandacht zonder meer goed aan het werk.

dat klinkt wel hééél interessant! alleen jammer dat ik er geen plaatje van vond op vintagesynth. of is de sh-32 nie van roland? enfin, kga eens verder zoeken op het net...

greetz

clouy

SH 32 is Roland sh 32

Attachments

• roland_sh_32.jpg
    roland_sh_32.jpg
    27,5 KB · Bekeken: 76
Ik kan maar één ding zeggen:

Koop een RM1x, die klinken oké en zijn erg leuk om mee te werken en je kan er altijd nog een hele midi setup mee aansturen.

En voor +/- 350 heb je er al één.

Druid

Je kan een MC-303 pas echt goed benutten als je deze extern bediend anders is het vooral leuk/handig voor de drumsounds en verdere begeleiding van je andere instrumenten. Ik heb er wel leuke patterns en songs mee kunnen maken. Drumpatterns maken is echt een peulenschil.
Zoek, als je er nog een wilt, er wel een met de handleiding anders krijg je niet het maximale eruit (zoals met veel Roland apparaten)!

Ik vind de bediening in dat opzicht van de MC-303 erg prettig in gebruik en als je op een beperkt budget zit (zoals ik) dan is er meer dan prima mee te leven. Je moet er niet een supersynth van verwachten en echt riedeltjes maken kan je niet zonder een extern toetsenbord of sequencer. De geluiden zijn van goede kwaliteit maar er zit ook best wat rotte appels tussen (heb je overal wel).

Maar goed, het is meer te gebruiken als een uitgebreide ritmedoos en daar heeft ie dus genoeg geluiden voor. Speelgoed kan je het noemen maar dat ligt misschien ook wel aan wat je ermee wilt doen want serieuzer werk kan best wel, als je maar wilt! Vooral met de RPS functie kan je dan leuk pielen en het is zelfs leuk voor live varieerend werken waaronder jammen.
De filters en effecten heb ik nooit echt gebruikt, de reverbs en chorus zijn aardig (voor toen vond ik ze persoonlijk best goed) maar de LFO vind ik net iets te slap in combinatie met de andere knoppen (cut-off e.d) maar paste ook eerlijk gezegd niet helemaal bij de dingen die ik ermee wilde maken.

Dus als je nooit met zo'n apparaat gewerkt hebt is de MC-303 naar mijn idee best een goede keuze. Als je al eerder met dit soort machine's gewerkt hebt en meer wilt dan alleen drums en simpele sounds, vooral gaan zoeken naar iets wat toch net een klasse hoger zit mits je het geld daarvoor hebt. Voor jammen en begeleiding kan je de MC-303 goed gebruiken mede dankzij de RPS in combinatie met je eigen patterns.

Toen ik mijn MC-303 kocht had ik geen geld voor MC-505 dat is gewoon echt een hele klasse hoger.
Veel vrienden (die ook synthesizers en keyboards hadden) van mij vonden het toen overigens een te gek ding omdat het zo makkelijk en bovendien nieuw was want het is gewoon de eerste Groovebox van Roland. Nu zou ik echter zo een MC-307 willen maar ja... helaas nu eventjes niet de koopkracht daarvoor.

Succes met je keuze in ieder geval.

Groet

Convicted

Laatst gewijzigd:
Als een SH32 niet veel duurder is dan zou ik dat zeker doen.
Zelf nooit mee gespeeld maar eventjes gekeken op de roland site en het is wel een beter apparaat dan de MC-303 als ik kijk naar wat je kan tweaken, logisch want het is ook meer een synth dan de MC-303. :)

Echter hij heeft wel wat minder drumkits dus als je alleen daar voor zou gaan dan is een MC-303 misschien wel wat beter. Kortom, MC-303 is vooral een leuke ritmeboxje zoals ik al een beetje aangaf, leuk voor de basis in ieder geval. Ik zal anders zelf maar eens moeten luisteren naar het verschil in de winkel (ga er binnenkort toch naar toe).

Hier een link naar iemand die voornamelijk met een MC-303 werkt. Justin Mullins.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door marcuuu
SH 32 is Roland sh 32

@anoniempje: die prijs ben ik nog op andere plaatsen tegen gekomen ook!

goed, ben da eens gaan bekijken op het net. het ding ziet er niet zo speciaal uit, en de meeste samples
klinken inderdaad goed kut. (behalve plasmadrops, da klinkt verdomd goed!)

Ik heb een winkel gevonden in roeselare die er verkoopt. eens mailen om te weten wat ze vragen ook ;-)

owkee, da wordt weer twijfelen wat mijn eerste synth wordt :)

hmm, en toch, desondanks alles, lees ik nog positieve kritiek over de mc-303...
sorry mensen, maar dat ding is mijn vertrouwen kwijtgeraakt in de vele negatieve posts hierzo...
het mag dan nog zo goedkoop zijn...

wat de rm1x die ook hier nog aangeprezen wordt betreft: kun je daar op jammen? maar echt realtime jammen? want da had toch een wat rare beperking waarmee je bepaalde tracks nie kon horen (in een bepaalde modus)?

anywayz...

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door cloudman
@anoniempje: die prijs ben ik nog op andere plaatsen tegen gekomen ook!

goed, ben da eens gaan bekijken op het net. het ding ziet er niet zo speciaal uit, en de meeste samples
klinken inderdaad goed kut. (behalve plasmadrops, da klinkt verdomd goed!)

Ik heb een winkel gevonden in roeselare die er verkoopt. eens mailen om te weten wat ze vragen ook ;-)

owkee, da wordt weer twijfelen wat mijn eerste synth wordt :)

hmm, en toch, desondanks alles, lees ik nog positieve kritiek over de mc-303...
sorry mensen, maar dat ding is mijn vertrouwen kwijtgeraakt in de vele negatieve posts hierzo...
het mag dan nog zo goedkoop zijn...

wat de rm1x die ook hier nog aangeprezen wordt betreft: kun je daar op jammen? maar echt realtime jammen? want da had toch een wat rare beperking waarmee je bepaalde tracks nie kon horen (in een bepaalde modus)?

anywayz...

greetz

cloudy

hehe deed me beetje aan kraftwerk's aerodynamik denken... opzich wel vet geluid maar nee hoef em niet;)

Back