Ik zie momenteel niet in wat er op gebied van klanksynthese nog kan gedaan worden wat nog niet bestaat Alles is er.
Wel is het wachten (ik wacht al zo 15 jaar) op grote verbeteringen inzake realtime berekening van spectrale gegevens van sounds ( wel realtime) terug te vinden op de (oude) AXCEL Resynthesizer en nu op de Neuron, maar is nog steeds in ontwikkelstadium.
Feit is dat je met dit synthese-principe zowat alles kan wat mogelijk is. Ik heb ooit een demonstratie van de Axcel kunnen bijwonen en toen dingen gehoord die ik nooit meer heb gehoord.
Sindsdien heb ik geen rust meer gevonden en blijf wachten op een begrijpbare en betaalbare vorm van dit synthese-principe. Het waanzinnige eraan is dat men instaat is om in realtime volledige harmonische structuren te wijzigen.
Tijdens die demonstratie heb ik klanken gehoord die voortdurend evolueerden, maar dan harmonisch en spectraal, niet qua frequenties of golfvormen. De test kwam hier op neer : vingercymbaaltjes en een grote Japanse gong blijken veel gemeenschappelijke harmonischen te hebben. Die gemeenschappelijke structuren zijn echter aanwezig met totaal verschillende amplitudes waardoor je onderscheid kan maken tssn de 2 instrumenten. Onder het modulatiewiel van het midi-klavier was een wiskundige formule geactiveerd die realtime die amplitudes berekende, zodat eer een soort van morph was tussen die vingercybaaltjes en de Japanse gong. Maar wat je hoort is geen morph, maar een soort van verschuiving van frequenties en phases, hetgeen onwaarschijnlijk weird overkwam. Het is éénvoudigweg niet
te beschrijven. Ik was met verstomming geslagen en heb nooit meer iets soortgelijks gehoord. Ook niet op de Neuron al gaat het in de goeie richting. Het vervelende aan de Neuron is dat ie het wel kan, maar volgens een aantal vastgelegde algoritme's waardoor het resultaat vaak te wensen over laat en eerder slecht te noemen is. Maarmen is duidelijk op de goeie weg.
Een voordeel van re-synthese is dat je nagenoeg alle acoustische instrumenten kan nabootsen zonder de vervelende pitch eigenschappen van bv sampling. Want bij sampling blijft de harmonische structuur steeds behouden en veranderd de pitch waardoor je smurf-effect krijgt.
Yamaha paste reeds een deel van deze wiskundige berekeningen toe in zijn VL1 die dus perfect een aantal solo-blaasinstrumenten namaakt. Het is echt wachten op de uitontwikkeling van dit systeem, maar grote fabrikanten houden er zich bewust niet mee bezig omdat het een bedreiging / alternatief is voor alles wat we kennen en omwille
van de sluitende mogelijkheden die resynthese biedt.
http://www.synrise.de/user/acxel.htm