Toekomst qua synths

Origineel geplaatst door Yoozer

Firewire is goed zat, denk ik. Verder is TCP/IP ruk op 't gebied van zelf-organisatie :).
Er hoeft natuurlijk niet per se voor TCP te worden gekozen. Een compleet nieuw dataprotocol is ook prima. Het zou op zich wel een verademing zijn voor bijvoorbeeld samplers, gezien een SDS dump nu niet bepaald toepasbaar is (leuk voor samples van een paar (kilo)bytes, maar meer ook niet).
Firewire of desnoods USB is ook prima, zolang de controllers en dergelijke maar een hogere resolutie krijgen, de snelheid flink wordt opgeschroefd en er betere controlemechanismen worden ingebouwd. De standaard 31k verbinding van MIDI is echt niet meer van deze tijd.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Ik denk dat er teruggegrepen wordt op de eerste opzet mbt electronische muziek. De synthesizers zijn voortgekomen uit de electronische studio's van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw, maar niet alle modulen waren relevant genoeg om commercieel te fabriceren. RingModulator en Sample&Hold komen zo hier en daar wel voor, maar daar houdt het mee op. Samen met VA, vooral de opslag in een geheugen (eventueel computer) wordt dit de nabije toekomst. Modulen als BinaireCounters, ModulatingSwitches en Mux komen weer terug. PitchTrackers en PitchShifters zijn op een hedendaagse synthesizer afwezig. Is er ergens een synth die een Flip-Flop, het liefst een schakelbare, heeft?
Retro is een nieuwe weg :)
Ik geloof dat ik een synth ken die het wel krijgt, maar dat is een ander verhaal...

Wout

precies, meer van dat soort dingen op een synth. Netals de moduleerbare envelope, heb ik alleen nog maar op de modular gezien.. wat is er nu vreemd of niet commercieel aan een lfo op de decay ofzo zetten? 't klinkt fantastisch

ik denk dat de synths beter worden en duurder kwa prijs. en er minder low-budget synths komen, omdat die markt al verzadigd is.

dus gaan de fabriekanten wat meer state-of-the-art apparatuur maken. zoals ook synths met verschillende software erin zoals nu de Roland Vari-os en zo

mensen die goedkoop willen werken gaan via softsynths werken. die controllers hiervoor worden ook steeds beter en uitgebreider.

de hardware koper komt uit bij de tritons, Andromeda, neuron ed, maar dan beter en iets goedkoper.

verder wordt t sequencen op hardware beter, en VA worden multi-timbraal enzo

Origineel geplaatst door MSXUser
De standaard 31k verbinding van MIDI is echt niet meer van deze tijd.
de verwaande kwast die zo graag elke synth qua knopjes en schuifjes wil opnemen is wel van deze tijd...

de kwaliteit van een telefoon signaal is ook niet meer van deze tijd maar daar gaan we toch ook nog steeds mee accoord? dus...

Ik zie momenteel niet in wat er op gebied van klanksynthese nog kan gedaan worden wat nog niet bestaat Alles is er.
Wel is het wachten (ik wacht al zo 15 jaar) op grote verbeteringen inzake realtime berekening van spectrale gegevens van sounds ( wel realtime) terug te vinden op de (oude) AXCEL Resynthesizer en nu op de Neuron, maar is nog steeds in ontwikkelstadium.
Feit is dat je met dit synthese-principe zowat alles kan wat mogelijk is. Ik heb ooit een demonstratie van de Axcel kunnen bijwonen en toen dingen gehoord die ik nooit meer heb gehoord.
Sindsdien heb ik geen rust meer gevonden en blijf wachten op een begrijpbare en betaalbare vorm van dit synthese-principe. Het waanzinnige eraan is dat men instaat is om in realtime volledige harmonische structuren te wijzigen.
Tijdens die demonstratie heb ik klanken gehoord die voortdurend evolueerden, maar dan harmonisch en spectraal, niet qua frequenties of golfvormen. De test kwam hier op neer : vingercymbaaltjes en een grote Japanse gong blijken veel gemeenschappelijke harmonischen te hebben. Die gemeenschappelijke structuren zijn echter aanwezig met totaal verschillende amplitudes waardoor je onderscheid kan maken tssn de 2 instrumenten. Onder het modulatiewiel van het midi-klavier was een wiskundige formule geactiveerd die realtime die amplitudes berekende, zodat eer een soort van morph was tussen die vingercybaaltjes en de Japanse gong. Maar wat je hoort is geen morph, maar een soort van verschuiving van frequenties en phases, hetgeen onwaarschijnlijk weird overkwam. Het is éénvoudigweg niet
te beschrijven. Ik was met verstomming geslagen en heb nooit meer iets soortgelijks gehoord. Ook niet op de Neuron al gaat het in de goeie richting. Het vervelende aan de Neuron is dat ie het wel kan, maar volgens een aantal vastgelegde algoritme's waardoor het resultaat vaak te wensen over laat en eerder slecht te noemen is. Maarmen is duidelijk op de goeie weg.
Een voordeel van re-synthese is dat je nagenoeg alle acoustische instrumenten kan nabootsen zonder de vervelende pitch eigenschappen van bv sampling. Want bij sampling blijft de harmonische structuur steeds behouden en veranderd de pitch waardoor je smurf-effect krijgt.
Yamaha paste reeds een deel van deze wiskundige berekeningen toe in zijn VL1 die dus perfect een aantal solo-blaasinstrumenten namaakt. Het is echt wachten op de uitontwikkeling van dit systeem, maar grote fabrikanten houden er zich bewust niet mee bezig omdat het een bedreiging / alternatief is voor alles wat we kennen en omwille
van de sluitende mogelijkheden die resynthese biedt.
http://www.synrise.de/user/acxel.htm

Het eerste dat ik zou willen zien verdwijnen is midi. Deze standaard hangt als een molensteen om de nek van de muziek industrie en wordt alleen als legacy feature in stand gehouden maar is in de huidige tijd werkleijk totaal achterhaald.

Qua synthese is additieve synthese het enigste principe waarmee in feite alle denkbare en ondenkbare geluiden mee gemaakt kunnen worden en is derhalve nog steeds - naar mijn persoonlijke mening - ondergewaardeerd en slecht begrepen!! Mijn hoofd argument is dat additieve synthese in feite niets anders is als schilderen in het geluids spectrum. Maar: de huidige additieve synths schieten nog steeds te kort in de mogelijkheid op een zinnige manier de harmonischen te sturen, tekenen, veranderen, moduleren, kortom: te besturen. Daarom zie ik nog steeds veel ruimte voor een additieve synth met een slimme user-interface.

Ik ben geen echte fan van uitgebreide re-synthese principes met als argument dat we er niet naar moeten streven bestaande geluiden te benaderen, maar nieuwe wegen in te slaan.

Helemaal met cooper eens.

En vergeet ook niet de resolutie van de midi. Want die is dan 7 bits en da's voor cutoffs enzo al veels te weinig.

De snelheid is ook belachelijk traag. Je krijgt er allerlei vertragingskwesties door die je helemaal niet wilt.
En toevallig dat ik midi door een USB kabel hier heb lopen en die is minstens een factor 10 sneller en da's zeker veel en veel en veel makkelijker mee te werken.

En die vergelijking met telefoon is niet goed want zelfs de telefoons heeft in de loop der tijd een aantal upgrades gehad. En de TV ook en video ook. En dan zou midi niet mee moeten gaan met z'n tijd?

Origineel geplaatst door 6 trak
de verwaande kwast die zo graag elke synth qua knopjes en schuifjes wil opnemen is wel van deze tijd...

de kwaliteit van een telefoon signaal is ook niet meer van deze tijd maar daar gaan we toch ook nog steeds mee accoord? dus...
Da's appels met peren vergelijken. De telefoon is er puur voor spraak en dan voldoet de huidige smalle bandbreedte. Een telefoonnetwerk voorzien van DTS kwaliteit is mijns inziens onzin.
Wat betreft MIDI: Er zijn al jaren heel veel mensen die klagen over de 'snelheid' en beperkte resolutie. Computers worden steeds sneller, synths worden steeds krachtiger en fabrikanten moeten duidelijk allerlei kunstgrepen toepassen of functies weglaten om het maar binnen het MIDI protocol te laten passen. MIDI is prima toepasbaar op synths met een beperkte polyfonie en controlling, maar wil je net iets meer dan kom je al gauw in de problemen en moet je in veel gevallen genoegen nemen met minder.

Ik denk dat er binnenkort ook DSP Convolving Techniek wordt toegepast voor het reproduceren van klassieke synths.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Onder het modulatiewiel van het midi-klavier was een wiskundige formule geactiveerd die realtime die amplitudes berekende, zodat eer een soort van morph was tussen die vingercybaaltjes en de Japanse gong. Maar wat je hoort is geen morph, maar een soort van verschuiving van frequenties en phases, hetgeen onwaarschijnlijk weird overkwam. Het is éénvoudigweg niet te beschrijven.

Ik ken dat voorbeeld en wat nou zo jammer is dat zowel vingercymbaaltjes als gongen zo'n heerlijk onregelmatig harmonisch patroon hebben. Een trompet in een menselijke stem laten overgaan, dat lijkt me moeilijker. Maar die techniek staat natuurlijk nog in de kinderschoenen.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een trompet in een menselijke stem laten overgaan, dat lijkt me moeilijker. Maar die techniek staat natuurlijk nog in de kinderschoenen.

Wout

Luister naar de kinderschoenen der techniek!

Origineel geplaatst door MSXUser
[BWaar ik op hoop: MIDI gaat verdwijnen en wordt vervangen door een veel sneller, beter en flexibeler protocol (iets met een 10/100MB UTP verbinding zou wel leuk zijn :) ).
[/B]

Midi werkt perfect waarvoor het moet dienen en is snel genoeg. Dat wordt intussen bijna 20 jaar bewezen, en nog alle dagen door mensen die hits schrijven.
Leg me dus alsjeblieft uit waarom je voor midi 10/100 Mb verbinding wil gebruiken ? Wou je graag 10.000 synthesizers aansturen misschien ? Of MidiSampleDump? Daar was midi oorspronkelijk niet voor ontworpen dacht ik.
Ik kan de 0-127 beperking nog begrijpen, maar daar is makkelijk iets aan te doen en je ziet nu toepassingen met fader-resoluties van 0-256...over diezelfde midibus.

Origineel geplaatst door Fatar
om eerlijk te zijn denk ik dat er eerder "hapklare" synths uitgebracht gaan worden, waarmee je zo in een paar tellen een track hebt alla tiesto.

De dag dat dat komt zal ik ook maar stoppen.
Ik sta niet te wachten op een veredelde ritmebox dan is er geen lol meer aan.
Je koopt een synth zet hem aan en de track is al klaar. Da's niks voor mij.

Origineel geplaatst door synthiaks
Ik denk dat Modulair de toekomst is. the sky is the limit:D
Ik denk dat een samensmelting van DSP en modulars interessant kan worden. Dus heel erg krachtige modules gebaseerd op DSP.

Dus VCO modules die 8 voices hebben. Modular, retro, uiterlijk en werkwijze gecombineerd met digitale (en analoge) implementatie.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Midi werkt perfect waarvoor het moet dienen en is snel genoeg. Dat wordt intussen bijna 20 jaar bewezen, en nog alle dagen door mensen die hits schrijven.
Leg me dus alsjeblieft uit waarom je voor midi 10/100 Mb verbinding wil gebruiken ? Wou je graag 10.000 synthesizers aansturen misschien ? Of MidiSampleDump? Daar was midi oorspronkelijk niet voor ontworpen dacht ik.
Ik kan de 0-127 beperking nog begrijpen, maar daar is makkelijk iets aan te doen en je ziet nu toepassingen met fader-resoluties van 0-256...over diezelfde midibus.

Hier kan ik wel een goed voorbeeld van geven. Ik zit me dagelijks groen en geel te ergeren wanneer ik met sound-diver mijn K5000 wil editen en 256 harmonischen uitgewisseld moeten worden. Dit duurt dus veel te lang. Verder, weet je wel hoe lang het duurt een orbit 3 met 4 banken in te scannen in een patch-editor programma?

Midi is misschien wel goed genoeg om note on/off events te versturen, maar zo gauw je patch-editing en bank management over midi doet, kom je snel in de problemen. Tenzij je veel tijd hebt ...... En geduld was nooit mijn sterkste kant.

Groetjes

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik denk dat een samensmelting van DSP en modulars interessant kan worden. Dus heel erg krachtige modules gebaseerd op DSP.

Dus VCO modules die 8 voices hebben. Modular, retro, uiterlijk en werkwijze gecombineerd met digitale (en analoge) implementatie.

met Nord Modular als eerste aanzet?? Misschien met wat meer ingewikkelde modulatie en golfvormen. Wat dat laatste heeft de V-synth natuurlijk al een stap in de goede richting gezet.

off-topic
Origineel geplaatst door Fatar
om eerlijk te zijn denk ik dat er eerder "hapklare" synths uitgebracht gaan worden, waarmee je zo in een paar tellen een track hebt alla tiesto. denk dat de prijs en het gebruikersgemak de belangrijkste aspecten zijn na geluidskwaliteit. evenaring van analoog lijkt me volgens mijn nog wel ff duren, maar wie weet.

Dus jij vindt tiesto's tracks standaard....Misschien dat je dan eens iets beter moet luisteren naar de andere elementen dan alleen de leadpartij, zoals de produktie of de begeleiding.

on-topic:
Hoewel ik zelf de nodige hardware bezit denk ik datop de lange termijn alles de richting van protools-achtige systemen op gaat. Uiteindelijk biedt dit veel meer flexibiliteit en bedieningsgemak.

Origineel geplaatst door Da Fransz
Hoewel ik zelf de nodige hardware bezit denk ik datop de lange termijn alles de richting van protools-achtige systemen op gaat. Uiteindelijk biedt dit veel meer flexibiliteit en bedieningsgemak.
flexibiliteit: helemaal waar.
bedieningsgemak: NO WAY.
bedieningsgemak vindt ik: voor bijna iedere functie een knopje. EN voor iedere synth een controller. Dus als je een beetje uitgebreide setup wil, dan zou ik al snel een berg controllers hebben. Dan kun je net zo goed hardware kopen. Ik ben nog nooit een software programma tegengekomen die even overzichtelijk werkte als een hardware setup.

ik zie midi meer vervangen worden door een multifuntioneel systeem..
waar audio video en data kunnen mee uitgewisseld worden

alles sluit aan op 1 centrale hub (dus geen gezever met in out thru)

Back