Reken wel dat voor die extra resolutie 2 of meer controllers nodig zijn en dus je uiteindelijke snelheid al wordt gehalveerd. Daarnaast is MIDI nooit bedoeld voor hele moeilijke composities en synthesizers die 64 noten (of meer) polyfoon zijn. Voor moderne, elektronische muziek voldoet MIDI meestal wel, maar wil je een overtuigend stuk klassiek in elkaar zetten, dan loop je al heel erg snel tegen problemen aan. Gooi je sequences maar eens vol met aftertouch en controllerdata. Binnen de kortste keren zitten de buffers vol en/of klinkt je sequence verre van strak. Daarnaast is de resolutie te laag om serieus vloeiende overgangen te maken.Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Midi werkt perfect waarvoor het moet dienen en is snel genoeg. Dat wordt intussen bijna 20 jaar bewezen, en nog alle dagen door mensen die hits schrijven.
Leg me dus alsjeblieft uit waarom je voor midi 10/100 Mb verbinding wil gebruiken ? Wou je graag 10.000 synthesizers aansturen misschien ? Of MidiSampleDump? Daar was midi oorspronkelijk niet voor ontworpen dacht ik.
Ik kan de 0-127 beperking nog begrijpen, maar daar is makkelijk iets aan te doen en je ziet nu toepassingen met fader-resoluties van 0-256...over diezelfde midibus.
Vrijwel de enige mogelijkheid is het aanschaffen van een multi I/O MIDI interface en meerdere synths van hetzelfde type.
MIDI is in principe snel genoeg om ongeveer 650 noten per seconde aan en uit te zetten. ((31125/
)/6). Dat lijkt heel wat, alleen reken daar eens alle andere informatie bij als controllers, program changes, SMPTE/MTC, SysExe, enz... Het aantal noten wordt zo al enorm beperkt en de vertraging neemt eveneens enorm toe.Goed, een 10/100Mb verbinding is misschien overkill voor de meeste dagelijkse toepassingen, echter moeten we ook een beetje naar de toekomst kijken. Synths worden steeds uitgebreider, beter en om alles uit zo'n ding te halen is er een protocol nodig wat daarop is berekend. MIDI is dat eigenlijk al jaren niet meer. Zaken als SDS zitten al standaard in MIDI, maar zijn compleet nutteloos vanwege de traagheid. Een samplebank van 4MB uploaden duurt al een half uur en daar gaat niemand op zitten wachten.