Toekomst qua synths

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Midi werkt perfect waarvoor het moet dienen en is snel genoeg. Dat wordt intussen bijna 20 jaar bewezen, en nog alle dagen door mensen die hits schrijven.
Leg me dus alsjeblieft uit waarom je voor midi 10/100 Mb verbinding wil gebruiken ? Wou je graag 10.000 synthesizers aansturen misschien ? Of MidiSampleDump? Daar was midi oorspronkelijk niet voor ontworpen dacht ik.
Ik kan de 0-127 beperking nog begrijpen, maar daar is makkelijk iets aan te doen en je ziet nu toepassingen met fader-resoluties van 0-256...over diezelfde midibus.
Reken wel dat voor die extra resolutie 2 of meer controllers nodig zijn en dus je uiteindelijke snelheid al wordt gehalveerd. Daarnaast is MIDI nooit bedoeld voor hele moeilijke composities en synthesizers die 64 noten (of meer) polyfoon zijn. Voor moderne, elektronische muziek voldoet MIDI meestal wel, maar wil je een overtuigend stuk klassiek in elkaar zetten, dan loop je al heel erg snel tegen problemen aan. Gooi je sequences maar eens vol met aftertouch en controllerdata. Binnen de kortste keren zitten de buffers vol en/of klinkt je sequence verre van strak. Daarnaast is de resolutie te laag om serieus vloeiende overgangen te maken.
Vrijwel de enige mogelijkheid is het aanschaffen van een multi I/O MIDI interface en meerdere synths van hetzelfde type.

MIDI is in principe snel genoeg om ongeveer 650 noten per seconde aan en uit te zetten. ((31125/8))/6). Dat lijkt heel wat, alleen reken daar eens alle andere informatie bij als controllers, program changes, SMPTE/MTC, SysExe, enz... Het aantal noten wordt zo al enorm beperkt en de vertraging neemt eveneens enorm toe.

Goed, een 10/100Mb verbinding is misschien overkill voor de meeste dagelijkse toepassingen, echter moeten we ook een beetje naar de toekomst kijken. Synths worden steeds uitgebreider, beter en om alles uit zo'n ding te halen is er een protocol nodig wat daarop is berekend. MIDI is dat eigenlijk al jaren niet meer. Zaken als SDS zitten al standaard in MIDI, maar zijn compleet nutteloos vanwege de traagheid. Een samplebank van 4MB uploaden duurt al een half uur en daar gaat niemand op zitten wachten.

Origineel geplaatst door MSXUser
MIDI is in principe snel genoeg om ongeveer 650 noten per seconde aan en uit te zetten. ((31125/8))/6). Dat lijkt heel wat, alleen reken daar eens alle andere informatie bij als controllers, program changes, SMPTE/MTC, SysExe, enz...
MIDI is niet berekent op het realtime versturen van sysex... programmeren van een geluid behoor je dus van te voren te doen

waarom moet je een filtersweepje zo nodig als sysex willen opnemen in je sequence terwijl je dit ook met een LFO zou kunnen doen (geeft tevens een meer random resultaat)

...idd, 6 maakt alle geluiden van te voren...

misschien is dat dan wel ee mooie nieuwe optie voor nieuwe synths. De sync van MIDI strak houden en signaal versterken (nu wordt het zwakker met MIDI thru).

Origineel geplaatst door Fatar
om eerlijk te zijn denk ik dat er eerder "hapklare" synths uitgebracht gaan worden.
Zijn die er al niet heel veel? Denk aan keyboards.
Ik sta soms echt te flapperen met mijn oren wat daar uit kan komen.

Die opvolging van MIDI is er toch eigenlijk al? M-LAN?

Alleen wordt dit standaard nog niet massaal ondersteund. Zit wel in de 01X.

Ik heb op dit moment de specs niet in de buurt maar die waren redelijk indrukwekkend.

Ik denk dat de toekomst is: met minder apparaten meer kunnen. Er zullen altijd wel synth 'verzamelaars' blijven, maar in de toekomst zal met minder apparatuur veel meer mogelijk worden. De relatie tussen computer voor muziek en control surfaces zal verder worden uitgediept.

Verder ligt de toekomst denk ik idd in de VL-achtige/ Neuron synthese-soorten

ik denk dat ze alles weer in losse doosjes gaan stoppen, zodat je precies kunt kopen wat je nodig hebt, en niet zit met functionaliteit die je van zijn levensdagen niet aanraakt

Origineel geplaatst door keynell101
hahha geweldig geluid :okdan:

Dit heb ik gemorphed in Kyma, de 2 sound samples zijn uit de Kyma sound library.

Hoe vinden jullie deze morph klinken ten opzichte van de Hartmann Neuron?

Ik zie de synthfuture niet zo erg rooskleurig. Wij kopen, met zijn allen, veel te weinig hardware synths om het ontwikkelen van nieuwe synthesevormen nog lonend te maken.

Blijft over: softsynths (VSTi) of semi-hardware (als Open Labs) synths gebaseerd op een Microsoft operating systeem. Software piraterij is en blijft de grootste vijand in de ontwikkeling van deze producten.

Gelukkig zijn er nog een paar (relatief kleine) fabrikanten (Access, Alesis, Hartmann, Waldorf, en óók Roland) die hun nek durven uit te steken, en wél met echte synths met innovaties op de markt komen. Dus heb oog voor onze toekomst en overtuig je vrienden dat ze vooral hardware syntheszers moeten kopen. Opdat onze kleinkinderen nog een electronisch muzikale toekomst hebben... =( ;)

Een echte synthesizer heeft knoppen. Nu en straks! :okdan:

ja je weet het leuk te brengen pim
koop een stuk hardware nog geen jaar geleden voor 496 euro
en vang er nu met moeite 185 euro voor

dit is maar een voorbeeld zo zullen heel wat leden je dit soort verhalen kunnen vertellen laat ik je wel vertellen dat ik van hardware hou het geeft mij meer inspiratie dan achter een computer zitten maar ik zal me in de toekomst niet meer vooraan bij de eerste kopers bevinden

het is op deze manier pure kapitaal vernieteging . ik hoop dat de fabriekanten in de toekomst meer tijd besteden aan een synth dan weer ieder jaar een nieuw model op de markt te brengem

laat het wel wezen dat met dit soort verkoop trucjes zullen de meest trouwe hardware gebruikers op den duur wel weg blijven
p.s. zie dit absoluut niet als een persoonlijke aanval maar beweren dat mensen minder kopen heeft meer als een kant
als voorbeeld de nieuwe clavia: o.k. het is geen nieuwe vorm maar zoals ze het bij clavia hebben aangepakt wel heel erg interresant en er zijn nu al genoeg mensen die roepen van we wachten wel tot hij goedkoper wordtl want ze zullen na de g2 wel met nog een model komen

Laatst gewijzigd:
Jazeker, na de G2 komt er een nieuwe, soortgelijke synthesizer van Clavia op de markt.
Alleen niet binnen een jaar of vier :)
Mocht Clavia een volledig nieuw concept kunnen bedenken, dan komt er iets nieuws op de markt, maar nu is het even wachten hoe het met de G2 verder gaat.

Of dat iets met de prijs van de G2 te maken heeft, dat denk ik niet. Dat is allemaal verkooppolitiek van importeurs en winkeliers. Laten we hopen dat ze allemaal het Albert Heyn voorbeeld zullen volgen :)

Wout

Origineel geplaatst door Pim
Ik zie de synthfuture niet zo erg rooskleurig. Wij kopen, met zijn allen, veel te weinig hardware synths om het ontwikkelen van nieuwe synthesevormen nog lonend te maken.

Blijft over: softsynths (VSTi) of semi-hardware (als Open Labs) synths gebaseerd op een Microsoft operating systeem. Software piraterij is en blijft de grootste vijand in de ontwikkeling van deze producten.

Software piraterij, lees dit:

http://www.soundonsound.com/sos/sep03/articles/leader.htm?session=99e872233ab73ec5756a6e506abeeebc

Dit is een goeie kijk op de toekomst!

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Jazeker, na de G2 komt er een nieuwe, soortgelijke synthesizer van Clavia op de markt.
Alleen niet binnen een jaar of vier :)
Mocht Clavia een volledig nieuw concept kunnen bedenken, dan komt er iets nieuws op de markt, maar nu is het even wachten hoe het met de G2 verder gaat.

Of dat iets met de prijs van de G2 te maken heeft, dat denk ik niet. Dat is allemaal verkooppolitiek van importeurs en winkeliers. Laten we hopen dat ze allemaal het Albert Heyn voorbeeld zullen volgen :)

Wout

[/offtopic]

Ik snap zowiezo niet waarom alles maar via tussenhandel bij ons terecht moet komen.
Als ik een G2 kan bestellen bij clavia zelf zou dat flink in de prijs schelen en zou het beestje ook voor mij interessant zijn.

De reden dat bijv. software 'duur' is komt ook door de tussenhandel. Sorry hoor, maar het is wel zo.

Weg met de tussenhandel!

[/ontopic]

(ik weet wel dat dit een boute uitspraak is, maar de prijzen worden opgedreven door de handelaars)
Kijk maar naar 'Dell'.

Tja, de 'handel' is natuurlijk aan de ene kant een reliek, maar toch van wezenlijk belang in onze economie. Natuurlijk is het veel goedkoper om de melk rechtstreeks bij de boer te kopen, maar de zaterdagse boodschappen kosten dan wel meer dan een weekend rijden door Nederland... Laat staan die Franse kaasjes :)
Handel zorgt voor de verplaatsing van de goederen en daar verdienen ze op. Trouwens, dat hebben wij Nederlanders al eeuwen gedaan, hetgeen de Engelsen ons probeerden te beletten.
Het is simpel: of je rijdt naar Zweden en koopt die synth daar, bij Clavia, die dat zeer waarschijnlijk niet zal doen, zonder zeer belangrijke redenen althans, of je zorgt dat je de geldelijke middelen hebt om die synth gewoon hier te kopen. En neem maar van mij aan dat die eventuele zeer goedkope internet aanbiedingen niet zo goedkoop zullen zijn als ze je vertellen.

Ga gewoon naar een winkel en vraag aan de eigenaar: "Dag, meneer, hebt U een zoon?" Als die bevestigend antwoordt, vraag je: "Zou U hem een synthesizer verkopen tegen inkoopsprijs?" Dat zal natuurlijk gebeuren. "Wil Uw zoon eigenlijk een synthesizer?" Nee, dus... "Mag ik dan zijn korting?" Het kan werken, want mijn ex-vrouw haalde zulke trukjes uit :) Natuurlijk wat subtieler, maar dat is aan jou...

Wout

Origineel geplaatst door Pim
Gelukkig zijn er nog een paar (relatief kleine) fabrikanten (Access, Alesis, Hartmann, Waldorf, en óók Roland) die hun nek durven uit te steken, en wél met echte synths met innovaties op de markt komen.

Óók Roland?... valt bij mij onder de catagorie ex-cool company's net als Korg, Yamaha en EMU.

ik zou 't zo geweldig vinden als die suffe steriele gevoel in de VSTi's
voor eens en voor altijd verbannen word. Rekenkracht / complexiteit vereenvoudiging
word steeds beter, dus het is gewoon mogelijk om letterlijk de algoritmes over te nemen
wat in een normale virtual analog synth zit geintergreerd...

Dit geldt ook voor veel VST effecten, zoals een simpele natuurlijke analoge galm.

En voordat mensen gaan zeggen dat ik de markt op het gebied van hardware modules kapot wil maken,
dat zal echt niet gebeuren. Mensen zullen nog altijd naar "type" functionaliteit concentreren.
Er zijn mensen die zich volledig thuis voelen met VSTi's. En er zijn natuurlijk mensen die het veel beter vinden iets tastbaars te hebben. Dat zal altijd wel blijven bestaan.

Origineel geplaatst door ritzi lee

Dit geldt ook voor veel VST effecten, zoals een simpele natuurlijke analoge galm.

erg gevaarlijke uitspraak....:bekdicht:

:D

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Tja, de 'handel' is natuurlijk aan de ene kant een reliek, maar toch van wezenlijk belang in onze economie. Natuurlijk is het veel goedkoper om de melk rechtstreeks bij de boer te kopen, maar de zaterdagse boodschappen kosten dan wel meer dan een weekend rijden door Nederland... Laat staan die Franse kaasjes :)
Handel zorgt voor de verplaatsing van de goederen en daar verdienen ze op. Trouwens, dat hebben wij Nederlanders al eeuwen gedaan, hetgeen de Engelsen ons probeerden te beletten.
Het is simpel: of je rijdt naar Zweden en koopt die synth daar, bij Clavia, die dat zeer waarschijnlijk niet zal doen, zonder zeer belangrijke redenen althans, of je zorgt dat je de geldelijke middelen hebt om die synth gewoon hier te kopen. En neem maar van mij aan dat die eventuele zeer goedkope internet aanbiedingen niet zo goedkoop zullen zijn als ze je vertellen.

Ga gewoon naar een winkel en vraag aan de eigenaar: "Dag, meneer, hebt U een zoon?" Als die bevestigend antwoordt, vraag je: "Zou U hem een synthesizer verkopen tegen inkoopsprijs?" Dat zal natuurlijk gebeuren. "Wil Uw zoon eigenlijk een synthesizer?" Nee, dus... "Mag ik dan zijn korting?" Het kan werken, want mijn ex-vrouw haalde zulke trukjes uit :) Natuurlijk wat subtieler, maar dat is aan jou...

Wout

Haha...kewle ex had jij :D

Back