Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

Yes, dat lukte nog prima. Tenminste, tot het stuk waar ik vroeger was gebleven... :D

Maar goed, even doorgepuzzeld (ik geloof dat ik voor één dingetje in de hints heb gekeken, 't is alweer even geleden) en toen ging het linea recta door naar het eind.
Kwam ik nog een bug tegen! Als je de meteor police opbelt, komen ze na een tijdje aangevlogen.
Echter, als je in de tussentijd de komeet meeneemt en in de achterbak van de Edsel kneitert, crasht het spel met iets van "object expected" als de meteor police de komeet in wil rekenen... (in een lege kamer...)
Kon ik wel om lachen!

Ik heb trouwens gespeeld met die standaard knakker, die fotograaf Michael en die nerd Bernard.
(ik weet nu dus alleen hoe het einde gaat in de Edsel-kofferbak-variant)
Met die muzikant kan ik me wel voorstellen wat je moet doen (demo tape maken & opsturen?)

Origineel geplaatst door Hanz
Met die muzikant kan ik me wel voorstellen wat je moet doen (demo tape maken & opsturen?)
idd... Syd, Razor en Wendy zijn meer de artistieke personen, waarbij de laatste een boek moet schrijven (waarvoor ze het manuscript van Dr. Fred gebruikt en de typewriter op de 3e verdieping in het kamertje met de man-eating plant ;) )
Bernard moet er voor zorgen dat de telefoon werkt en de radio waarmee je de meteor police moet bellen (maar dat wist je dus al) door iemand te laten bellen naar Edna kun je op die manier een sleutel uit haar nachtkastje (of was het nu onder haar kussen) stelen die je weer in een speelautomaat kan gebruiken om coins te bemachtigen (volgens mij)
tsja en Micheal moet iets ontwikkelen in de donkere kamer op de 2e verdieping (waar green tentacle om food vroeg)

ik heb MM slechts alleen met Syd en Bernard (als 2e persoon) uitgespeeld, als 3e persoon neem ik altijd Jeff (die doet toch verder weinig bijzonders behalve soms voor het pushen van de gargoyle zodat Dave de kelder met de reaktor in kan bijv. :D )

ik vond Zak McKracken nog net ff iets beter eigenlijk... er is trouwens een speciale Virtual machine voor SCUMM games te downloaden... ik zal het eens ff opzoeken en hier posten! games als Sam & Max, Beneath A Steel Sky, Day Of The Tentacle, MM, Zak McKracken, Indiana Jones etc kun je er mee draaien! 8)

YEZZ, GOT IT! :mega:

http://scummvm.sourceforge.net/
http://scummvm.sourceforge.net/downloads.php

Game Compatibility Chart

Maniac Mansion (original) 1 maniac 90%
Maniac Mansion (enhanced) 2 maniac 95%
Zak McKracken and the Alien Mindbenders (original) 1 zak 85%
Zak McKracken and the Alien Mindbenders (enhanced) 2 zak 90%
Zak McKracken and the Alien Mindbenders (256 - FmTowns) 3 zaktowns 90%
Indiana Jones and the Last Crusade 3 indy3ega 90%
Indiana Jones and the Last Crusade (256) 3 indy3 90%
Indiana Jones and the Last Crusade (256 - FmTowns) 3 indy3towns 90%
Loom 3 loom 95%
Loom (256 - FmTowns) 3 loomtowns 75%
The Secret of Monkey Island (EGA) 4 monkeyega 95%
Passport to Adventure (Indy3, Monkey and Loom demos) 4 pass 95%
Loom (256 color CD version) 5 loomcd 95%
The Secret of Monkey Island (VGA Floppy) 5 monkeyvga 95%
The Secret of Monkey Island (VGA CD) 5 monkey 95%
The Secret of Monkey Island (Alternative VGA CD) 5 monkey1 95%
The Secret of Monkey Island (Sega CD) 5 game 85%
Monkey Island 2: LeChuck's revenge 5 monkey2 95%
Monkey Island 2: LeChuck's revenge (DOS Demo) 5 mi2demo 10%
Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis 5 atlantis 95%
Indiana Jones 4 and the Fate of Atlantis (Demo) 5 playfate 95%
Putt-Putt Joins The Parade (Demo) 6 puttdemo 95%
Putt-Putt Joins The Parade 6 puttputt 80%
Putt-Putt Goes To The Moon ( Demo) 6 moondemo 60%
Putt-Putt Goes To The Moon 6 puttmoon 20%
Putt-Putts Fun Pack 6 funpack 70%
Fatty Bears Birthday Surprise (Demo) 6 fbdemo 95%
Fatty Bears Birthday Surprise 6 fbear 80%
Fatty Bears Fun Pack 6 fbpack 95%
Day Of The Tentacle 6 tentacle 95%
Day Of The Tentacle (Demo) 6 dottdemo 95%
Sam & Max 6 samnmax 95%
Sam & Max (Demo) 6 samdemo 95%
Full Throttle 7 ft 85%
The Dig 7 dig 85%
Curse of Monkey Island 8 comi 80%
Beneath a Steel Sky n/a sky 90%
Broken Sword I n/a sword1 85%
Broken Sword II n/a sword2 90%
Flight of the Amazon Queen n/a queen 90%
Simon The Sorcerer 1 Talkie n/a simon1talkie 93%
Simon The Sorcerer 1 Talkie (Amiga CD32) n/a simon1cd32 8%
Simon The Sorcerer 1 Talkie (Acorn) n/a simon1acorn 93%
Simon The Sorcerer 1 (DOS) n/a simon1dos 93%
Simon The Sorcerer 1 (Amiga) n/a simon1amiga 5%
Simon The Sorcerer 1 (Demo) n/a simon1demo 93%
Simon The Sorcerer 2 Talkie n/a simon2talkie 95%
Simon The Sorcerer 2 (DOS) n/a simon2dos 95%

scummvm_0.png
scummvm_1.png

zo, hier kunnen de 'die hard classic gamers' zich wel een paar maandjes mee vermaken lijkt me :D

Ja, ScummVM ken ik al tijden... moet je wel de originele spellen bij hebben om te kunnen spelen!
(dus niet zoals de Maniac Mansion remake).

Probleem met dat ze niet 100% emulated zijn is, dat er rare fouten kunnen optreden.
(je kunt o.a. in areas waar je nog niet hoort te zijn)
In Zak McKracken liep ik bijv. al meteen de 'geheime' deur in bij The Phone Company.
Normaliter moet die geloof ik op slot zijn ofzo.

In ieder geval, je spel flipt ervan, maar nog belangrijker de 'spelervaring' is dus niet 100%.

Ja, ScummVM ken ik al tijden... moet je wel de originele spellen bij hebben om te kunnen spelen!
(dus niet zoals de Maniac Mansion remake).

Probleem met dat ze niet 100% emulated zijn is, dat er rare fouten kunnen optreden.
(je kunt o.a. in areas waar je nog niet hoort te zijn)
In Zak McKracken liep ik bijv. al meteen de 'geheime' deur in bij The Phone Company.
Normaliter moet die geloof ik op slot zijn ofzo.

In ieder geval, je spel flipt ervan, maar nog belangrijker de 'spelervaring' is dus niet 100%.
nee klopt allemaal... maar... de SCUMMVM is nog steeds in ontwikkeling en er zijn inmiddels vele updates...

games die het bij mij iig wel 100% deden waren: Monkey Island (1 en 2), Beneath A Steel Sky, Sam & Max, Day Of The Tentacle... games zoals Indiana Jones en Zak McKracken was iets mis mee idd...
als je dat compatibility lijstje bekijk zullen games die 90% of hoger worden ge-rate zeer waarchijnlijk wel goed werken...

de deur bij de phone company zit idd op slot behalve als je je vermomd als een Caponian (nose glasses, hat en wetsuit ;))

Origineel geplaatst door astronaut
MSX ah, tja. Iedereen helemaal wild om zijn commodore 64-er en ik had en MSX2. Veel minder toffe games dat wel. Maar wel een beetje fatsoenlijk programeren. Als ik MSX zeg dat denk ik Wammes Witkop. En dat moet jou genoeg zeggen. :D

Ehm??? :confused: minder toffe games??

Gajemondspoele }:|

Usas weleens gespeeld? En Aleste ...die snelheid!! :{ :{

aleste_back.jpg

Laatst gewijzigd:
Bruce Lee op de commador 64. Wat heb ik dat spel veel gespeeld. Ik heb het echter nooit uitgespeld.
Kent iemand dat spel ?

Jij was dan een geel poppeke (bruce lee dus) en je had twee moves: een flying kick en een punch. Dus niet zoals nu, dat je 10 dubbele mega combos kan doen hahaha. Verder had je 2 vijanderen,: een groen poppeke en een zwarte poppeke. Het was dan de bedoeling, zonder afgeslagen te zorden, om alle lampionnetjes in een level tepakken. Vervolgens ging de deur open en kon je naar het volgende deel.

Ik heb echt veel joysticks versleten met dat spel!

10,...hmmm....er was een spelletje op de st,..
Met een toren,..dan moest je een trappetje op,..met wat hindernissen,..dan t torentje in,..
dan draaide de hele toren om zn as (zodat de achterkant voorkwam) en dan kwam je naar buiten
en moest je weer een ander trappetje op,.met natuurlijk nieuwe hindernissen.
Als je iets fout deed moest je weer onderaan beginnen.
Geen idee hoe t heette maar wat heb ik dat ding lang gespeeld zeg.
(Iets zegt me dat t nebulus heette of nebulon ofzo,...)

9,....Die met dat maanwagentje dat over die kuilen moest springen.

8,....Dat gekke ding met dat gele mannetje,..crazy climber,..twee joysticks en klimmen maar,..
raampje gaat open,..bloempotje komt omlaag,..opzij opzij,..net mis,..pfoei,...auw,..raampje op mn vingers dichtgeklapt.

7,....uhhh,..crazy cars,..dat je bovenop een ander autootje kon springen,..hopla,.plat,..en poef weg

6,....Space Harrier,....vliegen op n ruimtescooter,..tussen uhhh,..dingen???,.. door

5,....Decathlon,..rammen op die toetsen,..rapapapapapapapapapapapapapapa spring.,...rapapapapapapapapapapa gooi,..enz

4,....Frogger,..sjonge zo vaak gespeeld dat ik nou nog op een kikker lijk.

3,...Q-bert,..poing,..poing,...poing,..poing,....waar ken ik dat toch van????

2,....Pac man,. hier ben ik nu niet echt trots meer op,..maar kon t toendertijd niet echt helpen...dan ging ik 's avonds bv in de bouw een boormachine stelen,.en die verkocht ik dan aan zo'n helertje voor een tientje,..dan glipte ik later t huis uit
als m'n ma dacht dat ik sliep en dan ging ik in de snackbar tot sluit (02:00) pacmannen.
Echte onvervalste junkiepraktijken. heb er echt duizenden guldens ingeflikkert.
Later kwam ik op de veluwe ,..vlakbij de camping,.. in een snackbar waar je een halve kip en patat kreeg als je t record
brak,..Goh,..wat waren zij blij met mij zeg.

1,.....En natuurlijk met stip op 1,... donkey kong,..maar wat wil je,..Mario moet Pauline gaan redden van een tonnetjesgooiende aap,..slush puppy erbij en omhoog,..Pauline,..ik koooooooommmmm,..gni

Attachments

• kong1.gif
    kong1.gif
    5,2 KB · Bekeken: 137
Origineel geplaatst door iCe-9
Bruce Lee op de commador 64. Wat heb ik dat spel veel gespeeld. Ik heb het echter nooit uitgespeld.
Kent iemand dat spel ?
zeker...

brucelee_c64com.gif

Origineel geplaatst door mario010
10,...hmmm....er was een spelletje op de st,..
Met een toren,..dan moest je een trappetje op,..met wat hindernissen,..dan t torentje in,..
dan draaide de hele toren om zn as (zodat de achterkant voorkwam) en dan kwam je naar buiten
en moest je weer een ander trappetje op,.met natuurlijk nieuwe hindernissen.
Als je iets fout deed moest je weer onderaan beginnen.
Geen idee hoe t heette maar wat heb ik dat ding lang gespeeld zeg.
(Iets zegt me dat t nebulus heette of nebulon ofzo,...)
Nebulus idd, hoewel ie op de atari anders heette volgens mij...

nebulus_c64com.gif

9,....Die met dat maanwagentje dat over die kuilen moest springen.
Moonpatrol zeer waerschijnlijk... maar erm, die games in je lijstje zijn wel heel oude 64 klassiekers... gni... :D

moonpatrol.gif

2,....Pac man,. hier ben ik nu niet echt trots meer op,..maar kon t toendertijd niet echt helpen...dan ging ik 's avonds bv in de bouw een boormachine stelen,.en die verkocht ik dan aan zo'n helertje voor een tientje,..dan glipte ik later t huis uit als m'n ma dacht dat ik sliep en dan ging ik in de snackbar tot sluit (02:00) pacmannen.
Echte onvervalste junkiepraktijken. heb er echt duizenden guldens ingeflikkert.
niet echt slim :D voor die duizenden guldens had je destijds een loik thuis-computertje kunnen kopen...
maar ok... de games in de snackbar/kermis speelhal zagen er vaak net ff ietsjes mooier uit als op de c64...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak

maar erm, die games in je lijstje zijn wel heel oude 64 klassiekers... gni... :D

hmmm,..dan ben ik vast niet de jongste meer,..gek,..t lijkt wel eergisteren,..gni

Het aller-aller-allerbeste Commodore 64 spel, naar mijn bescheiden mening:
PARADROID! door Andrew Braybrook (tevens van Uridium, ook al zo lekker)

Titel
Parad.gif

In-game
Parad4.gif

Overname van een andere robot
Paradroid4.gif

883 - 'instils great fear', pittig robotje
Parad883.gif

999 - de opperbaas, helaas maar heel kort onder controle te houden.
Parad999.gif

Game over!
close.jpg

Later kregen we trouwens nog een port op de Amiga, genaamd Paradroid '90.
En ik kom net deze tegen: FreeDroid voor Windows etc.

Laatst gewijzigd:
Hmm, dat klopt wel aardig!

The Zzap!107 Top 50 Commodore 64 games of all time...

1. Paradroid
2. Wizball
3. Elite
4. Impossible Mission
5. The Sentinel
6. International Karate
7. Mercenary
8. Head Over Heels
9. Boulderdash
10. Thrust
11. Great Giana Sisters
12. Dropzone
13. The Last Ninja
14. Bubble Bobble
15. Uridium
16. Ghosts 'n' Goblins
17. Archon
18. Defender of the Crown
19. Pirates!
20. Bruce Lee
21. World Games
22. Maniac Mansion
23. Bard's Tale Trilogy
24. Laser Squad
25. Last Ninja 2
26. Tetris
27. Turrican 2
28. Krakout
29. Zak McKracken and the Alien Mindbenders
30. Zenji
31. Montezuma's Revenge
32. F19: Project Stealth Fighter
33. Hunter's Moon
34. Leaderboard
35. Armalyte
36. Buggy Boy
37. Creatures
38. Creatures 2
39. Space Taxi
40. Spindizzy
41. California Games
42. Gribbly's Day Out
43. Mayhem in Monsterland
44. MULE
45. Skool Daze
46. Psi-5 Trading Company
47. Toy Bizarre
48. HERO
49. Kickstart II
50. Winter Games

Ik ken Mercenary niet, Zenji ben ik even vergeten, Toy Bizarre is mij onbekend.
Maar verder... :halleluja

Hmm, dat klopt wel aardig!

Ik ken Mercenary niet, Zenji ben ik even vergeten, Toy Bizarre is mij onbekend.
Maar verder... :halleluja
tiz mijn top 50 iig niet... ik zie er een paar hele oude en knullige games tussen staan zoals bijv. Space Taxi.
dat Paradroid op 1 staat verbaast mij echt, vind het niet een super bijzonder spel...
Mayhem In Monsterland was wel een spel wat mij deed verbazen destijds, de hele opbouw qua intro, muziek etc zag er erg proffy uit, beetje richting de quali van Amiga games (in hoeverre dat nutuulk kan met een c64 maar toch) :)

Laatst gewijzigd:
:o: off-topic, maar ik vind Driver 3 (of Driv3r) gewèldig!! :dubbel: Alles kapot!!

Rustig Zoidy, tijd voor je pilletje.. :bekdicht:

Origineel geplaatst door 6 trak
tiz mijn top 50 iig niet... ik zie er een paar hele oude en knullige games tussen staan zoals bijv. Space Taxi.
dat Paradroid op 1 staat verbaast mij echt, vind het niet een super bijzonder spel...
Mayhem In Monsterland was wel een spel wat mij deed verbazen destijds, de hele opbouw qua intro, muziek etc zag er erg proffy uit, beetje richting de quali van Amiga games (in hoeverre dan nutuulk kan met een c64 maar toch) :)

6, wat zeg je nou toch allemaal weer! Space Taxi is een klassieker man! (met speech! wow!)
En Paradroid was de eerste "thinking man's shoot 'm up", toen de meeste spellen nog uitgingen van dom alles neerknallen.

Je moet sommige dingen wel even in de tijd zien, de C64 begon natuurlijk in een tijd dat we de Atari 2600s en Colecovisions nét waren ontgroeid, en heeft als je er over nadenkt echt extreem lang invloed gehad.
Mayhem in Monsterland heb ik zelf bijv. al niet meer meegemaakt, omdat ik toen al was overgestapt naar de Amiga.
Daar zit iets van 15 jaar (?) tussen!

Wat ik bedoel: een spel als "Montezuma's Revenge" of "H.E.R.O." is objectief gezien (qua graphics, sound, misschien zelfs gameplay) moeilijk te vergelijken met de latere games. Net zoals bijv. DOOM niet meer te vergelijken is met de huidige games (DOOM 3 anybody? plug plug...)
Maar ik kan me goed voorstellen dat DOOM als 'baanbrekend spel' wel degelijk hoger op de ladder komt!

nee ok... je hebt ook wel weer gelijk eigenlijk dan toch...

h.e.r.o. was idd ook een spel waar ik veel plezier aan beleefd heb, vind het verbaezend dat in de top 50 niet een spel staat als Pitfall III bijv... zo hey, wat een uitgebreid spel was dat qua grootte, en best ingewikkeld soms ook!
wat 1 van de betere games van commodore zelf was (als uitgever) was Rally Speedway, helemaal omdat het full screen was en toch een ontzettende snelheid had, dat zag je maar weinig bij andere games! (had trouwens ook een eigen editor)
space taxi had idd speech (hehe en wat voor 1 :D) Bmx Kidz (go...go-go-go-go!) vond ik de beste sample/music hebben, en helemaal dat stukkie tune tijdens de highscore table... sodeju wat vet! :mega:
Impossible Mission vind ik wel aardig op zijn plaats qua notering in de famous 50 :)

anathuh wizzituuh... ssssssssstay awhoil... sssssssssstaaaaaaay foweffaaaaaah!
tzzzz.... tzzzz... tzzzzz... tzzzzzz bweeeheeeheeeeheeeheeeheeeheeeheeewwwwp...
kill him moi reubothzzzz... bzzdzzzrghhtdzzgghrhhzhrttt bzhhzhzzgrzzzhzt....
AAAAAAAAAAAAAAaaaaaaahahhaaaaaaahahaaaa...... :D

Laatst gewijzigd:
Een specifiek Hollandsch stukje videogames historie...

Een specifiek Hollandsch stukje videogames historie...

... wordt gevormd door Radarsoft, die veelal 'educatieve' software uitbracht.
Ik zie dat ze zelfs tegenwoordig nog bestaan (maken nog steeds hetzelfde soort spul, altijd nèt niet... :D)
Het mooiste van allemaal, ze zijn gevestigd in het schone Alphen a/d Rijn (waar het allemaal gebeurt... ;))

Ik wil even aanstippen: de software van John Vanderaart (Dr. J).
Wat heeft die toch een spullen gemaakt!

Eindeloos: úúúúúrenlang spelplezier (en géén save-functie!)

CASS-Eindeloos.jpg

eindeloos.gif

Herby: mijn echt állereerste computerspelletje!

herby_thriller_02.gif

Snoopy: mijn allertwéédste computerspelletje (dat mijn zusje altijd wilde spelen, en ik natuurlijk niet...)

snoopy_04.gif

Tempo Typen: wereldberoemd van televisie. Tenminste, je had zo'n (kortdurend) TV-programma hiermee.

tempo_typen_04.gif

Topografie Nederland: ook in Europa en Wereld. Met het helicoptertje. Hoor het geluid nog zó voor me...

CASS-TopoNederland.jpg

topografie%20nederland.gif

Back