nou voor mij blijft dat half-life 1
uiteraard dan wel gebasseerd op de Q2 engine maar wel gigantisch aangepast en dat ten goede
het Q2 sfeertje was wel een beetje surreal en qua verhaal wat mat (in retrospect), HL1 had meer connectie en een super verhaal en interactieve medespelers (barney en sientists) en so wie so was de AI nutuulk ook superieur... waar bij Q2 de vijanden in de meeste gevallen nog rechtlijnig en stommelig op je afkwamen zag je bij HL een redelijke natuurlijke movement...
ik denk dat HL1 tot in lengte van dagen gezien zal worden als DE FPS van de jaren 90 zeker ook omdat het verhaal nog steeds staande wordt gehouden met zijn opvolgers en dat kan je van Quake niet zeggen...
Whoaaaa, half-life 1, jazekers!
Kan me nog goed herinneren wanneer ik dat spel voor het eerst zag / speelde.
Was op een LAN-party eind 1998. Toen kwam er een vriend naar me toe, hij zei, ga maar zitten, doe je koptelefoon op, stel geen vragen: ENJOY!
Nou, KIPPENVEL tijdens dat intro. Had nog nooit zoiets gezien. Wat een verhaal, dat leek wel een complete film destijds. Echt een superdesuper game ja!!!
Maar met Quake 2 doelde ik voornamelijk op de game als multiplayer in een LAN. Dat deden we het meeste. Singleplayer heb ik bijna niets gespeeld. Deed veel LAN-party's en ook wel eens op internet. Ja en ik had destijds thuis al een LAN met meerdere pc's, dus bij mij zaten zeer regelmatig vrienden thuis uren en uren te Quaken. We waren zo Quake 2 verslaafd dat ik en een vriend (Meizo hier) zelf Quake 2 maps hebben zitten bouwen. Vooral die maps van Meizo waren onwaarschijnlijk mooi en goed speelbaar!
Quake 2 was voor ons dan ook het spel met de beste speelbaarheidsfactor. Het was een erg snelle, fijn speelbare en ook nog redelijk goed uitziende 3D shooter.
(Dan nog maar niet te spreken over de tientallen mods die er waren voor Quake 2, oooh met name Chaos, daar hebben we een partij lol mee gehad!)
Half-life 1 hebben we ook vaak op LAN gespeeld, dat was ook heel vet. Lekker sniperen in een hoekje met je kruisboog en dan dat level met die knop waarmee je een Nuke lanceerde, dat je op tijd in de bunker moest zijn anders was je kapot. Meesterlijk!
Maar toch was half-life op LAN een wat tragere game. Wel lekker veel rust, goede sfeer, maar het ging toch allemaal ietsje langzamer.
En dan Unreal 1. Yeah, toen ik dat voor het eerst zag, zomer 1998, toen scheet ik ook zowat m'n broek vol. Wat een spannende game zeg. Mooooie graphics ook en SFEEERRRRR!!!! Hele goede game.
Multiplayer iets minder, daar was het duidelijk ook niet voor gemaakt merkte je al snel.
Gelukkig kwam daar UT, welke natuurlijk puur voor multiplayer doeleinden gemaakt was. Wel een hele dikke shooter, alleen voor mij allemaal iets TE snel. Het is eigenlijk constant een grote teringzooi met onploffingen om je heen, nergens wat rust. Zodra je je rust zoekt in een hoekje, om bijvoorbeeld iets strategisch te doen, dan loop je ineens al 10 punten achter.
Wel heel leuk om te spelen hoor, afgelopen nacht nog een LAN-party gehad en veel UT game of the year edition lopen spelen.

Maar het kan qua gameplay en feel niet tippen aan Quake 2.
UT2004 daarentegen vond ik echt een geweldige shooter. Mooi, sfeervol, niet TE agressief en snel, leuke wapens, goed speelbaar. Alleen op een of andere manier draaide dat toch nooit zo stabiel en als een game wel eens moeilijk heeft gedaan, dan zijn dat bij mij gelijk een hoop minpunten. Misschien toch maar weer eens uit de kast trekken!
Die nieuwe half-life 1 Black Mesa Source lijkt me inderdaad wel erg vet. Supermooie graphics en toch dat verhaal en sfeer van de oldskool game!
Ben benieuwd of ze daar ook de LAN-multiplayer in hebben gestopt.
Dat miste ik in HL2 namelijk echt wel!