Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

koekebakker schreef:
en Mame maar lekker draaien.
hoe krijg je die aan het draaien trouwens en zijn die games leuker dan SNES qua quality?

en ook raar dat Mame met allerlei losse files werkt, snap echt niet dat ze daar geen pakketje van kunnen maken... Neo Geo trouwens net zo...

een emu waarbij je vanuit een folder op een spel kan klikken zodat de emu automatisch opstart geniet toch wel mijn voorkeur eigenlijk... Fusion, ZSNES en CCS64 bijv.)

ook zou een emu (bijv CCS64) eigenlijk moeten kijken bij games die bestaan uit meerdere diskettes of er een volgnummer bestaat voor de reeds ingeladen diskette... dus kijkend naar de overeenkomstige windows file namen en dan IN een D64 bestand kijken testen of het inderdaad de schijf is die het programma verwacht... dat zal heel wat werk schelen voor de gebruiker...

dus stel, in een windows folder staat:

Maniac Mansion side1.D64
Maniac Mansion side2.D64

dus je klikt op disk1 in de folder, CCS64 wordt opgestart, je speelt het spel en op een gegeven moment wordt er gevraagt om disk2 dan gaat dat dus vanzelf... manuaal is dan wel erg vintage en real good'ol maar het kan nu toch makkelijker dus waarom niet zo doen? als je toch al niet meer met echte floppen werkt dan kan dit ook nog wel er bij :D

Laatst gewijzigd:
Je hebt verschillende GUI's voor mame32. Veel van die GUI's worden gebruikt door mensen
die een arcade kast hebben nagebouwd, een pc erin gegooid hebben en mame32 hebben
geïnstalleerd.

Wat betreft de games... die komen in ZIPjes die je gezipped moet laten. Nu is het echter
wel zo dat de Neo Geo games (ook sommige andere game developers) een aparte bios
rom vereisen. Deze zijn wel te vinden op internet en kun je gewoon in de directory zetten
waar je games in staan. Mame onderscheid de biossen wel van de echte games.

Maar je hebt gelijk. het werkt niet 1,2,3,play als bijvoorbeeld Zsnes.
Met Mame32plus heb je al een redelijke gui trouwens.

En ja, over het algemeen zijn de games top notch. Beter als de SNES (ook qua prestaties)

Tumblepop!

Laatst gewijzigd:
ik speelde vroeger op de amiga naast, speedball2,kick off en golden axe ook:

chase_hq.jpg

en

250px-LostPatrol.jpg

Past wel goed bij het Christelijk geloof. Simpel en beperkt.
baggerlijk slecht met al die glitches... ziet er uit of het in 1997 ofzo gemaakt is
soort van hexen clone maar dan gristelijk :D
en die health impact kreet doet je aan iets heel anders denken... :dubbel:

baggerlijk slecht met al die glitches... ziet er uit of het in 1997 ofzo gemaakt is
soort van hexen clone maar dan gristelijk :D

Duidelijk een van de zovele 3D onzin shooters gebaseerd op de Quake engine. Ik vermoed Quake II engine, dus 1998. Zat je niet ver naast.

Uberbagger lelijke simpele textures tegen de muur, totaal geen aandacht aan licht besteed.

Quake II was op zich nog best redelijk ok qua graphics, zeker voor die tijd.
Maar een ding is zeker, Quake II blijft de 3D shooter met de beste gameplay allertijden!!!

gebaseerd op de Quake engine.
whoaaa de Q2 engine was niet de enige hoor die er zo uit kon zien toen...
dit spel komt trouwens uit 1999 (da's wel erg slecht :D)
Quake II... redelijk ok qua graphics, zeker voor die tijd.
maar dat is altijd zo nutuulk... wat er 'NU' is kan je alleen vergelijken met yesterday...
maar inderdaad, Q2 had zeker wel coole GFX maar vooral goede belichting wat het sfeervol maakte
hoewel het soms wel erg demo-esque was, zo van "kijk eens, hier een geel en daar een rood lichtje, cool he?" :D
Maar een ding is zeker, Quake II blijft de 3D shooter met de beste gameplay allertijden!!!
nou voor mij blijft dat half-life 1
uiteraard dan wel gebasseerd op de Q2 engine maar wel gigantisch aangepast en dat ten goede
het Q2 sfeertje was wel een beetje surreal en qua verhaal wat mat (in retrospect), HL1 had meer connectie en een super verhaal en interactieve medespelers (barney en sientists) en so wie so was de AI nutuulk ook superieur... waar bij Q2 de vijanden in de meeste gevallen nog rechtlijnig en stommelig op je afkwamen zag je bij HL een redelijke natuurlijke movement...
ik denk dat HL1 tot in lengte van dagen gezien zal worden als DE FPS van de jaren 90 zeker ook omdat het verhaal nog steeds staande wordt gehouden met zijn opvolgers en dat kan je van Quake niet zeggen...
voor mij heeft ID het afgedaan na RTCW (ik zal het verder maar niet hebben over die kots game Doom3)...

ik moet trouwens ook nog eens Black Mesa Source spelen... de remake in HL2 van de eerste versie dus...

YouTube - Black Mesa: Source - Trailer (Game Trailer HD)

Laatst gewijzigd:
nou voor mij blijft dat half-life 1
uiteraard dan wel gebasseerd op de Q2 engine maar wel gigantisch aangepast en dat ten goede
het Q2 sfeertje was wel een beetje surreal en qua verhaal wat mat (in retrospect), HL1 had meer connectie en een super verhaal en interactieve medespelers (barney en sientists) en so wie so was de AI nutuulk ook superieur... waar bij Q2 de vijanden in de meeste gevallen nog rechtlijnig en stommelig op je afkwamen zag je bij HL een redelijke natuurlijke movement...
ik denk dat HL1 tot in lengte van dagen gezien zal worden als DE FPS van de jaren 90 zeker ook omdat het verhaal nog steeds staande wordt gehouden met zijn opvolgers en dat kan je van Quake niet zeggen...

Whoaaaa, half-life 1, jazekers!

Kan me nog goed herinneren wanneer ik dat spel voor het eerst zag / speelde.
Was op een LAN-party eind 1998. Toen kwam er een vriend naar me toe, hij zei, ga maar zitten, doe je koptelefoon op, stel geen vragen: ENJOY!

Nou, KIPPENVEL tijdens dat intro. Had nog nooit zoiets gezien. Wat een verhaal, dat leek wel een complete film destijds. Echt een superdesuper game ja!!!

Maar met Quake 2 doelde ik voornamelijk op de game als multiplayer in een LAN. Dat deden we het meeste. Singleplayer heb ik bijna niets gespeeld. Deed veel LAN-party's en ook wel eens op internet. Ja en ik had destijds thuis al een LAN met meerdere pc's, dus bij mij zaten zeer regelmatig vrienden thuis uren en uren te Quaken. We waren zo Quake 2 verslaafd dat ik en een vriend (Meizo hier) zelf Quake 2 maps hebben zitten bouwen. Vooral die maps van Meizo waren onwaarschijnlijk mooi en goed speelbaar!
Quake 2 was voor ons dan ook het spel met de beste speelbaarheidsfactor. Het was een erg snelle, fijn speelbare en ook nog redelijk goed uitziende 3D shooter.
(Dan nog maar niet te spreken over de tientallen mods die er waren voor Quake 2, oooh met name Chaos, daar hebben we een partij lol mee gehad!)

Half-life 1 hebben we ook vaak op LAN gespeeld, dat was ook heel vet. Lekker sniperen in een hoekje met je kruisboog en dan dat level met die knop waarmee je een Nuke lanceerde, dat je op tijd in de bunker moest zijn anders was je kapot. Meesterlijk!
Maar toch was half-life op LAN een wat tragere game. Wel lekker veel rust, goede sfeer, maar het ging toch allemaal ietsje langzamer.

En dan Unreal 1. Yeah, toen ik dat voor het eerst zag, zomer 1998, toen scheet ik ook zowat m'n broek vol. Wat een spannende game zeg. Mooooie graphics ook en SFEEERRRRR!!!! Hele goede game.
Multiplayer iets minder, daar was het duidelijk ook niet voor gemaakt merkte je al snel.

Gelukkig kwam daar UT, welke natuurlijk puur voor multiplayer doeleinden gemaakt was. Wel een hele dikke shooter, alleen voor mij allemaal iets TE snel. Het is eigenlijk constant een grote teringzooi met onploffingen om je heen, nergens wat rust. Zodra je je rust zoekt in een hoekje, om bijvoorbeeld iets strategisch te doen, dan loop je ineens al 10 punten achter.
Wel heel leuk om te spelen hoor, afgelopen nacht nog een LAN-party gehad en veel UT game of the year edition lopen spelen. :) Maar het kan qua gameplay en feel niet tippen aan Quake 2.

UT2004 daarentegen vond ik echt een geweldige shooter. Mooi, sfeervol, niet TE agressief en snel, leuke wapens, goed speelbaar. Alleen op een of andere manier draaide dat toch nooit zo stabiel en als een game wel eens moeilijk heeft gedaan, dan zijn dat bij mij gelijk een hoop minpunten. Misschien toch maar weer eens uit de kast trekken!

Die nieuwe half-life 1 Black Mesa Source lijkt me inderdaad wel erg vet. Supermooie graphics en toch dat verhaal en sfeer van de oldskool game!
Ben benieuwd of ze daar ook de LAN-multiplayer in hebben gestopt.
Dat miste ik in HL2 namelijk echt wel!

ik en een vriend (Meizo hier) zelf Quake 2 maps hebben zitten bouwen.
da's idd gaaf om te doen... heb ik ook veel gedaan, Q2, HL1, Duke3D etc...

bij Duke heb ik zelfs compleet the GFX files aangepast :D

attachment.php

Gelukkig kwam daar UT, welke natuurlijk puur voor multiplayer doeleinden gemaakt was. Wel een hele dikke shooter, alleen voor mij allemaal iets TE snel.
ik vond Q3 leuker... toen :mexico:

Laatst gewijzigd:
ik was ook wel een UT fan. Zeker UT2004 was geniaal. lang nog gespeeld op LAN-parties tot ver in mijn 20's :)

Ik vraag me eigenlijk af wat momenteel de echte gangbare games zijn op LAN-party's.

Ja natuurlijk hoor ik wel eens wat dingen zoals WOW en Team Fortress 2 enzo. Valt me op dat er steeds meer alleen online games zijn zoals deze 2. Zijn niet meer puur op LAN te spelen.

Ben benieuwd wat momenteel de gangbare games zijn op LAN-gebied.
(Aangezien ik zelf binnenkort een mini Lannetje organiseer thuis en ik met mijn hoofd nog in 1998 ben blijven hangen qua games! :))

ik met mijn hoofd nog in 1998 ben blijven hangen qua games! :))
daar is toch nix mis mee? het gaat in 1e plaats om de actie, dus goede architecture ook vooral en dan pas de graphics...

maar ik vindt het over het algemeen snel vervelen trouwens die 3D shooters...
wat ik kooler zou vinden is bijv een spel waarbij je met een groep mensen tegen de computer moet spelen, bijv 1 of ander gebied veroveren etc en dat het aan komt op team coordinatie... ipv tegen elkaar te lopen hakken...

Laatst gewijzigd:
eigenlijk best wel verbazend dat er zoveel games gebasseerd zijn op WW2... lijkt wel of het gepropageerd wordt om zo een vervlogen tijd te romantiseren/verheerlijken terwijl er momenteel wederom zoiets aan de gang is maar dan op globaal niveau...

aaaah 6 kom op man wat lul je nu weer...

Blijft een hot item he. Wat daar gebeurd is kan het daglicht niet verdragen, daar smullen mensen nog steeds van.

Na het lezen van dit topic een hele tijd zitten internetten naar oude games . Het was immers zo'n oerhollandse regenachtige zondagmiddag. :eureka:

En zodoende dus weer een paar uurtjes Pinball Fantasies zitten spelen. De muziek daarvan kwam toen dus echt als audio uit je pc-speaker! Echt bizar in een tijd dat de meeste games alleen maar halfgare bliepjes voortbrachten. Nu nog steeds leuk trouwens.
_http://www.youtube.com/watch?v=QJLp_Q9-nno

Twee andere favoriete uit de jaren 90 zijn toevallig twee vliegspelletjes. Simpelweg omdat iedereen de goeie fps'ers al genoemd heeft :)

F-29 Retaliator! (!!!!!11~~```!) - Gewoon, MIGs knallen met AIAAM raketten. Vooral het Airforce-jargon maakte dit spel vet, vijanden heten Bogeys, als je er een neerschoot had je een lizard gesplashed. Dat alles tijdens Zulu Alert. En elke missie begon met de aanmoediging Crash and burn commander! Als ze hier ooit een remake van gaan maken dan ga ik mijn slaapzakje voor de computerwinkel liggen denk ik :)
_http://www.youtube.com/watch?v=hyd9VdqVQo0

Descent I - Bersturing was zeer moeilijk, 360 graden om te draaien, dus je had twee setjes pijltjestoetsen nodig, zeg maar. En dan kon je alleen nog maar draaien.... Maar goed als je eenmaal goed kon vliegen was het echt een van de beste games die ik gespeeld heb. Muziek was ook erg cool. Dat was in de tijden van de good-ole Awe32 wavetable muziek :okdan:
_http://www.youtube.com/watch?v=8W6BMPiuGr0

Uit het Commodore tijdperk was Out-run toch wel veruit het vetste spel.

//ps kan je ook nog naar youtube linken zonder dat het meteen een afspeelschermpje wordt?

Back