Videogames van de jaren 80/90- post hier je ervaringen.

is overigens niet realtime gespeeld maar gewoon een video filter bewerking achteraf :P
het nintendo pallet sucked het hardst, dan nog liever een consistente 1 bits :D

De dithering van de EGA graphics waren wel zeer netjes. Van afstand een kleurenervaring waar je U tegen zegt.

Niets overtreft de Sinclair DOOM trouwens

hehe, de ZX is maar 3,5x sneller dan een C64 en met maximaal 128 kb geheugen ;)
het zullen daarom ook wel hoofdzakelijk voorgedefinieerde blokjes zijn ipv realtime textured polygons...

ook leuk op de 3,5x snellere amiga 1,2K:

wel ultra baggerlijk was het lopen EN sturen met de cursor keys ipv een fatsoenlijke mouse-look...

offe:

Laatst gewijzigd:
Er is al een post over geweest- maar ik was erg nieuwsgierig of hier freaks / fanatiekelingen zijn die intensief videogames gespeeld hebben in de jaren 80/90. Het soort systeem maakt niet uit, Amiga, Arcade (speelhal), MSX, PC, Atari, Sinclair - of Commodore :D
-- post hier je ervaringen met al je lievelings spellen.

Was je goed in deze spellen of een kruk, welk spel was favoriet en welke computer/console gebruikte je. Heb je nog steeds oude shit thuis liggen,etc.

En heeft de muziek van die spellen je huidige 'werk' beinvloed?
Ik heb ze wel intensief gespeeld. Ik weet wel zeker dat de muziek me creatief heeft beïnvloed. Vooral Nintendo en Super Nintendo. Verder was het vooral filmmuziek die me muzikaal heel veel beïnvloedde. Eigenlijk elke soort muziek :P

En verder, sommige van die spellen waren echt moeilijk. Hoe konden ze ooit zulke games uitbrengen voor kínderen? Een spel zoals Metroid op de NES bijvoorbeeld. Pfff.

Voor mij was het voornamelijk MSX wat de klok sloeg (Met name Konami games). Een vriend van mij bezat een C64 en ik was echt verliefd op die SID chip. De meest fantastische tunes kwamen daar uit. Daarbij vergeleken was de MSX PSG sound zeer tam. Een enkele creatieveling (zoals Gremlin graphics en konami) wisten mooie tunes uit het PSG gebeuren te halen.

Vanaf midden jaren 90 genoot ik erg van de SNES muziek (soort van modjes)

Afijn. Qua productie... het is voornamelijk sound design in plaats van complete tracks maken. Maar inderdaad. Ik luister liever synth muziek (met dank aan MSX, C64, SNES en PC trackers) dan Gitaar gerag en gepingel.

Ik walg ook van singer song meuk.. maar dat terzijde :D

een C64 game met quasi highres graphix is Quod; het ziet er goed uit maar is vrij simplistisch; een varken moet allerhande voorbij glijdende voedsel producten waaronder gebak, flessen melk, een kippebout, friet etc opvroten totdat de sanitaire stoel verschijnt waar je het zwijn als de wiedeweerga met z'n reet op moet zetten om de ronde te halen, doe je dit niet binnen de tijd dan scheit 'ie de boel onder 8D :? :dubbel:

http://noname.c64.org/csdb/release/?id=95645

noond.png

Voor mij was het voornamelijk MSX wat de klok sloeg (Met name Konami games). Een vriend van mij bezat een C64 en ik was echt verliefd op die SID chip. De meest fantastische tunes kwamen daar uit. Daarbij vergeleken was de MSX PSG sound zeer tam. Een enkele creatieveling (zoals Gremlin graphics en konami) wisten mooie tunes uit het PSG gebeuren te halen.

Vanaf midden jaren 90 genoot ik erg van de SNES muziek (soort van modjes)

Afijn. Qua productie... het is voornamelijk sound design in plaats van complete tracks maken. Maar inderdaad. Ik luister liever synth muziek (met dank aan MSX, C64, SNES en PC trackers) dan Gitaar gerag en gepingel.

Ik walg ook van singer song meuk.. maar dat terzijde :D
Konami en MSX? Ik herinner me dat Metal Gear voor de MSX erg goed was volgens bepaalde bronnen. Ik weet nog dat ik wel op de Playstation Metal Gear Solid speelde en later op PC en PS2 waarna ik de oude versie op de NES uitprobeerde en ooit een keertje op een MSX-emulator. Hahaha, sommige deuntjes werden natuurlijk gebruikt en het was leuk om een vergelijking te trekken tussen het hogekwaliteits-geluid van later en van toen.

Amiga500, voor mij de mooiste computer ooit in m'n jeugd zowel voor muziek (Fasttracker) en natuurlijk de games met name deze:

honderrrrrrrden diskettes in houten kisten.
bij de adventures was je je het apezuur aan het wisselen.
It came from the Desert, Operation Stealth, Adventures of Willy Beamish en natuurlijk de latere delen van Leisure Suit Larry niet te vergeten.

tenzij je 2 of meer floppydrives had of gewoon de HD versie... ik vond games met 3 disks toen al meer dan zat eigenlijk :D
larry vond ik maar suf met dat exact intypen van zinnen, dat vond lucasfilm/arts ook al destijds vandaar hun SCUMM interface...

deze was ook gaaf:

fate_of_atlantis.jpg

en deze vernieuwde versie van Scramble (C64) uit 2010 is wel heel erg sexy:

http://noname.c64.org/csdb/release/?id=81924

Laatst gewijzigd:
Externe hdd van 20mb. Die koste toen een kapitaal.
Intern geheugen van 0.5mb met uitbreiding van 0,5 onderin.
En idd een stapeltje externe discdrives erbij.
Ben heel wat beurzen afgegaan om progs en games te swappen.
Later ook via packerd radio kleine muziek stukjes sturen naar anderen, voorloper vh internet.

Tja euh maar bordergraphics zijn natuurlijk wel gewoon online terug te vinden en gedocumenteerd dus je ziet het in heel veel retro C64 spellen. Toch een mooie remake.

Back