SATA en audio

Onboard raid controllers zitten net zo goed op de PCI bus hoor :eureka:

Dan ff een ander vraagje,
Ik heb een asus P4PE ( intel) moederbord die geen SATA maar wel ATA100 ondersteund. En nu wil ik er een harde schijf bij hebben.Hij moet redelijk snel zijn voor muziektoepassingen uiteraard en ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven.
Wat raden jullie mij aan???
bij voorbaat dank.

Origineel geplaatst door MIDIoot
En nu wil ik er een harde schijf bij hebben.Hij moet redelijk snel zijn voor muziektoepassingen uiteraard en ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven.
Wat raden jullie mij aan???

Grappig, grappig. Als je het mij vraagt : SCSI. Hehe. Gewoon 2dehands te vinden. Ikzelf werk sinds een week met Ultra160, maar UW2 (ultra wide 2) volstaat al meer dan genoeg. Adaptec 2944 UW2 kaartjes vind je bij de vleet rond 20>50 euro.
Dit week-end ben ik tot een leuke vaststelling gekomen ivm HD's en snelheid. Op dit ogenblik zitten er 3 HD's in mijn PC.
1x IDE Western Digital WD120 met 8 meg cache
2x SCSI Quantum Atlas 10K met 8 meg cache. (die vond ik dit week-end voor slechts 20 euro per stuk op de pc beurs in Antwerpen !!!!)

Het kopiëren van audio tussen de 2 SCSI schijven gaat bijna 2x zo snel als kopieren van IDE > SCSI. Dat zegt genoeg niet?
Ik vind het toch schrijnend dat ik online vaak moet lezen dat SCSI hoofdzakelijk gebruikt worden in 3 toepassingen :

- servers
- audio streaming
- video streaming

Zeggen dat SCSI achterhaald of ouwe troep is, is een totaal foute bewering. Al van de nieuwe SCSI4 en ISCSI gehoord ?
Digidesign blijft Glyph en Lacie scsi drives aanbevelen als sluitende oplossing voor meersporen opnames. Waarom dan als IDE snel genoeg zou zijn?
Als ik zelf probeer audio te bewerken op de WD IDE schijf en maar vaak en snel genoeg start/stop indruk krijg ik de melding : "Disk to slow" Nou ???
Ook het aanmaken van "overwiews" na opname gaat razendsnel met de SCSI drives en tergend traag met IDE.
Ik heb maar 1 probleem met die ATLAS SCSI HD's en dat is dat ze een teringherrie maken !
Het is hier wel geen verkoopsthread maar als je interesse hebt m'n beste Midioot, dan heb ik nog een Adaptec 2944UW en een 9.1 scsi drive liggen die ik wil verkopen. Dit vanwege mijn overstap naar ultra 160.

Hmm, SCSI dus. Ik heb me daar nooit echt in verdiept. Wat ik wel begrepen heb is dat je minstens 2 HD's nodig hebt en speciale kabels, is het niet?
Maar de melding "disc too slow" heb ik met mn 7200 rpm IDE nog nooit gehad, alleen dat alles begint te kraken omdat mn cpu het niet meer trekt.

Western digital

Western digital

Degene die mij nu verwijst naar tweakers wens ik een jaar abbonement op de klantenservice van UPC en Orange toe!!!

Ik heb voor de weg van de minste weerstand gekozen:

audioschijf voor sequencing:
Ik ga voor een raptor(tering watr duur!!!) sata 10000 rpm schijf als audioschijf(38 GB)

Daarnaast wil ik een andere schijf voor mijn data en windows xp
mijn mobo wordt de asus p4p800 deluxe of de 865 neo2 fisr van msi(allebei met sata)

Mijn vraag:

ik heb maar 40gb data schijf nodig . Moet dat een ata zijn of een sata(als dat kan want ze gaan niet in een raid opstelling)?

wie helpt mij uit de brand...wat moet ik overwegen om mijn muziekpc stabiel te krijgen aangaande het hebben van eentweede hd

Laatst gewijzigd:
Lekker weer spuien over de computers die men nodig heeft om kraken te voorkomen.

Punt 1

Combinatie met verschillende hardware is altijd de oorzaak van problemen.
Brakke netwerk kaarten, slechte video kaarten, modems, etc.

Punt 2

Timing problemen van de computer zelf. Dit wil zeggen dat er instructies vanuit de cpu worden verdeeld via een bepaalde clock cycle die die vervolgens weer verstuurd naar ram, pci bussen, video kaart etc. Waar het op neerkomt is welke hardware als eerste zuurt om data te mogen ontvangen. Gevolg -> zie punt 1

Punt 3

Opslag, idd SCSI is hier het beste protocol omdat SCSI een protocol opzicht zelf is. Small Computer System Interface.
Het is dus al een protocol binnen de pc die zelf zijn data regelt en verdeeld waardoor je betrouwbaardere en gecontroleerde data verplaatsing c.q. sturing krijgt.

Punt 4

AMD en VIA chipsets. Zoek en gij zult vinden. VIA heeft erkent dat zij design fouten heeft gemaakt in deze chipset wat weer ten nadelen komt voor je audio.

Punt 5

USB, USB zuigt. Waarom? Dit is een protocol welke enorm veel timing problemen veroorzaakt. Plus dat er ook spanning over heen loopt om apparaten te voeden.

Indien je meer weet over computers en de architectuur kun je low budget gewijs een mooi systeem maken. Indien je geen verstand hebt van zaken kun je het beste diep in den buidel tasten en goed spul kopen. Of koop een G5. Bij de mac is altijd zo dat de hardware op elkaar is afgestemd.

Just my 5$

Ja wat een gelul dat ide net zo goed is als scsi
Ik ben het gewoon keihard met meneer skelet eens
Me nieuwe pc gaat ook zeker op de scsi
Ik ben ook ff her en der dingen aan het samenstellen en wil geen gezeik met geklik etc.
Dan maar ietsjes meer herrie die de schijven maken maar dat probeer ik wel op te lossen.

Origineel geplaatst door mono-poly
Ja wat een gelul dat ide net zo goed is als scsi
Ik ben het gewoon keihard met meneer skelet eens
Me nieuwe pc gaat ook zeker op de scsi
Ik ben ook ff her en der dingen aan het samenstellen en wil geen gezeik met geklik etc.
Dan maar ietsjes meer herrie die de schijven maken maar dat probeer ik wel op te lossen.

netalsof klikjes automatisch verkomen kunnen worden door scsi ipv ide te gebruiken ...

echt wat een onzin mono ...

Ja en net zo een onzin als bedrijven die ide raid kasten gebruiken.
Ik vertel mijn ervaring gewoon die ik ervaard heb.
En ik ga gewoon voor zeker/neter (scsi).

Ja en net zo een onzin als bedrijven die ide raid kasten gebruiken.
Ik vertel mijn ervaring gewoon die ik ervaard heb.
En ik ga gewoon voor zeker/neter (scsi).

das toch geen argument ?
ik heb hier dudielijk aangegeven wrm grote bedrijven raid setups gebruiken ...

als ik naar de buren moet neem ik ook geen boeing 747 :confused:
omdat grote bedrijven ze gebruiken ...

en wat ervaringen betreft

het grootste computercentrum van nederland
van 5 jaar geleden .. het cbs (zie cbs.nl) draaide gewoon op ide schijven hoor
niks scsi ....

dus ik zou me als ik jou was maar bij analoogje houden want van dit soort dingen heb je niet zoveel kaas gegeten

en Digidesign erbij halen is helemaal een kul argument !
ondanks dat ze wel zeer steady systemen leveren ( ja zekers !)
het zijn een stelletje fuckers ...

ze verkopen je gewoon 2 weken voordat er niewe hd192's uitkomen nog oude 16 bit 44 khz troep
en als je dan wil upgraden of vraagt wrm ze dat niet gemeld hebben krijg je geen antwoord of vertellen ze dat je alles gewoon nieuw moet kopen ...

naja het is niet helemaal een kul argument maar pas iig op met digidesign
niet mijn manier van zaken doen !

Ja ik heb geen kaas van computers gegeten :D
Ken je me ook vertellen hoe vaak de ide schijven vervangen moeten worden?
Ik zou er niet aan moeten denken en ik zou het een schande vinden voor een bedrijf.
Als het bv een hosting provider van me zou zijn, zou ik acuut een andere zoeken.
Want voor je het weet is je data kwijt.
Dat is gewoon verkeerd bezuinigen want ide is in vergelijking met scsi gewoon een wegwerp kwaliteit

MI heeft de bus (IDE of SCSI) niks te maken met hoe lang een schijf meegaat. Dat SCSI schijven vaak gebouwd zijn om continu te draaien zegt ook niks over de duurzaamheid. Die schijven vinden het nl vaak weer niet fijn om vaak uit en aan gezet te worden. Dat IDE schijven vaker stuk gaan heeft gewoon te maken met dat ze meestal in een pc zitten die niet zo netjes wordt behandelt. Op m'n werk hebben we ook een paar servers in beheerd met enkel IDE schijven. Nooit problemen mee. Aan de andere kant hebben we ook database servers staan die wel degelijk met SCSI zijn uitegerust. Nog dubbel ook (dus iedere schijf word via dubbele bekabeling aangesloten en alle schijven zijn ook nog eens gemirrort). Dit alles alleen maar omdat de gegevens op die schijven 24/7 beschikbaar moet zijn, en nog snel ook. De performance van scsi is nou eenmaal een stuk hoger.

1 probleem: dit is zo duur dat ik er niet over pieker dit in m'n pc thuis in te bouwen. Ook voor de snelheid voor audio opnemen/afspelen is dit niet belangrijk. de huidige IDE schijven zijn volgens mij snel genoeg om een flink aantal sporen tegelijk op te nemen zonder kraken. Wat denk je dat er in dadicated HD recordes zit??? ultra 320 scsi ofzo??? nee toch? In een mackie HD recorder zit gewoon 1 IDE schijfje. geen probleem gaat prima. In je pc kan je nog RAID gebruiken ook. moet helemaal geen probleem zijn.

Wat een gelul iedereen op zijn pik getrapt want er word geluld over "mijn" ide schijf.
Zo gaat het dus altijd he.
En is een IDE schijf net zo goed als een SCSI word is wakker zeg!
En dat van onboard ide op de pci bus zit is ook niet altijd waar.
En IDE raid is leuk maar dan zal je toch echt geen ide cdroms eraan moeten hangen anders heb je er nog geen fuck aan.
Ik ken verhalen genoeg van bedrijven die gek werden van de levenduur van ide schijven (cwi.nl bv)

Jullie mogen natuurlijk allemaal gebruiken wat je zelf wil he
Maar ik heb vaak het idee dat er geld is voor dure synths etc
Maar de rest mag dan niks kosten

Laatst gewijzigd:
Wat een gelul iedereen op zijn pik getrapt want er word geluld over mijn ide schijf.
Zo gaat het dus altijd he.
En is een IDE schijf net zo goed als een SCSI word is wakker zeg!
En dat van onboard ide op de pci bus zit is ook niet altijd waar.
En IDE raid is leuk maar dan zal je toch echt geen ide cdroms eraan moeten hangen anders heb je er nog geen fuck aan.
Ik ken verhalen genoeg van bedrijven die gek werden van de levenduur van ide schijven (cwi.nl bv)

Jullie mogen natuurlijk allemaal gebruiken wat je zelf wil he
Maar ik heb vaak het idee dat er geld is voor dure synths etc
Maar de rest mag dan niks kosten

Over jouw IDE schijf? Zit je aan de LSD ofzo?

is er een mod die dit dicht kan gooien?

graag

OK mono-poly: SCSI is beter maar zinloos voor je thuis-audio pctje.

dat is mijn mening. Als jij zulke zware toepassingen hebt die het gebruik van SCSI het geld waard maken dan is er toch ook niks aan de hand?

zo nu mag ie wel dicht, deze thread :D

Origineel geplaatst door Traxopia
zo nu mag ie wel dicht, deze thread :D

Waarom deze thread sluiten ? We zijn nou lekker aan het rampetampen !
Misschien moeten we het over het volgende hoofdstuk hebben : Firewire !
Duidelijk is intussen wel dat IDE voor sommigen blijkt te werken en anderen - waaronder ikzelf - kiezen bewust voor SCSI omwille van een aantal duidelijke pluspunten. Ik denk dat er technisch toch een aantal grote verschillen zijn tussen IDE en SCSI. SCSI harddisks zijn nu éénmaal sneller. Wat is anders het bestaansrecht van SCSI ? Bekijk anders eens een ATLAS 10K II van dichtbij...leg ze eens naast een IDE schijf. En vraag je nu af wat die printplaat is die je onderaan op de SCSI schijf terugvind en niet op de IDE.

Je vind op het net ook een aantal goeie freeware harddisk benchmark progjes. De resultaten van zo een benchmark spreken boekdelen.
Op alle tests die ik uitvoerde tussen IDE (Western JB120) en SCSI(Atlas 10KII) waren de resultaten nagenoeg hetzelfde in debiet (gemiddeld 25meg/sec)
Enkel het toerental (7200/10.000) verschilde, en ook de acces tijden. (12.8 / 5.4)
Ziedaar het grote verschil.
Bijkomend gebruikt scsi amper systeem resources en blijft de uitgespaarde rekenkracht beschikbaar voor meer plug'ins.
Nog een voordeel. Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken waar hij mee wil werken.
Kijk, je rijd met alles van punt a naar punt b. De vraag is of je dat met een snelle Porsche wil of je op je dooie gemak met de Volswagen gaat.
Eigenlijk is het een beetje die discussie. Maar je mag dan ook niet verwachten dat je eerst aankomt met de Golf...

Intussen heb ik nog niet "Firewire" horen vernoemen.
Werkt er iemand met dit protocol ?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Intussen heb ik nog niet "Firewire" horen vernoemen.
Werkt er iemand met dit protocol ?

Ik kan me soms vermaken met een WD 120GB usb2.0/firewire schijf, en zolang je hem aansluit via de firewire werkt ie probleemloos en supersnel ! Via de usb is de snelheid ietsje lager (een minuutje ofzo bij 60-80gig) en het is 2x fout gegaan tijdens backuppen via de usb. Via de firewire (dus) nog nooit fout gegaan.

Kan iemand de uitkomst van de discussie over sek "SATA en AUDIO" even samenvatten? :D

Back