[Novation Remote 25] Midi controller

Erazotropa

Incubating Cell
Zoals Quinty een thread en review aan het schrijven is over zijn Edirol PCR-50 Controller, wil ik mij graag aansluiten met mijn nieuw aangeschafte Novation Remote 25 Midi Controller.. 2octaafs

Aangezien ik hem nu een week heb, en er al flink mee gespeeld heb zal ik regelmatig nieuw bevindingen plaatsen..

Deze controller heeft een dubbele midi interface aan boord.. Je kan hem aansluiten via je usb poort..
Tevens krijg je dan een ingebouwde midi interface erbij met 2x midi out en 1x midi in.. en een thru..
Je kan per controller functie bepalen naar welke output hij de messages moet sturen: USB, Midi1 of Midi2 of allemaal tegelijk of USB en M1 etc... je snapt het wel.

Wat ik erg tof vind is dat je 64 Templates kwijt kan. Je kan zelf je eigen text invoeren qua naam van apparaat en merk.

P1010476.JPG

Mijn Behringer virtualizer PRO DSP-2024P wordt ook bestuurd via mijn controller
P1010477.JPG

Per controller functie kan je ook de naam van die functie zelf bepalen.

P1010479.JPG

De controller werkt met de volgende midi control modes:

CC - Continuous Controller
NRPN - Non- Registered Parameter
RPN - Registered Parameter
MMC - Midi Machine Control

Deze controls kan men dus toewijzen aan elk desgewenste toets..

De controller heeft 6a 7 verschillende soort knoppen/schuiven

8x Faders met daaronder 8x switches
P1010482.JPG

8x Potmeters met daaronder 8x switches
8x Endless rotary knoppen met daaronder 8x switches
P1010483.JPG

dus totaal 24x switches

en nog diverse knoppen zoals: Play, Stop, Rew, FWD, Rec. Panic button
P1010485.JPG

X/Y controller (erg super!!! :D)
Pitch bender en modulation (zelfs aan de deze controller is zelf instelbaar of desgwenste functie..)
P1010484.JPG

Per controller knop/functie kan je de limits instellen qua waarde wat ie uit moet sturen.. heeft standaard de mogelijkheid om standen van knoppen/faders weer te geven in: 0....127 en -64...+63, maar deze kan je ook zelf instellen met min en max..

Deze controller is super simpel te programeren, als je een beetje door de menus heen bladert heb je als snel van: "ohh jaa dit... en o oke dit zit hier, en dit werkt zo :D "
Heb amper nog de manual geraadpleegd :)

Binnenkort zal ik nog meer bevindingen plaatsen..

P1010478.JPG

Laatst gewijzigd:
Wat ik nog vergeten was, is dat de controller standaard al 60 Templates in geprogrammeerd.

PRE-INSTALLED TEMPLATES
Synths, samplers, drum machines, mixers:
Novation
• V-Station
• Supernova family
• Super Bass Rack
• Bass Rack
Propellerhead
• Reason – Subtractor
• Reason – Malstrom
• Reason – NN-19
• Reason – NN-XT
• Reason – Dr:Rex
• Reason – Redrum
• Reason – Mixer
• ReBirth - RB338
Native Instruments
• Reactor
• FM7
• Pro 53
• Absynth
Steinberg
• Model E
• PPG Wave 2.V
G Media
• Oddity
Clavia
• Nord Lead 3
Korg
• MS2000 1
Access
• Virus C
Roland
• JP 8000 / 8080
• SH-32
• General MIDI 2

Software Sequencers:
Emagic
• Logic
Cakewalk
• Sonar
• Project 5

Het leuke is.. dat bij al deze standaard ingeprogrammeerde templates standaard strookjes met de omschrijving van functies bij zit.. die strookjes kan je vervangen zoals te zien op de foto's van mijn vorige post..
Ook zitten er een paar lege niet ingevulde strookjes bij, die je zelf kan invullen..

P1010480.JPG

ow leuke review wel. zit er zelf ook over te denken om er eentje aan te schaffen, maar dan wel de audio variant die met een OS update een k-station in huis heb. :D

Origineel geplaatst door Fatar
ow leuke review wel. zit er zelf ook over te denken om er eentje aan te schaffen, maar dan wel de audio variant die met een OS update een k-station in huis heb. :D

Zat ik ook aan te denken..
Is wel een tof ding idd!.

Maar aangezien ik een los audio interface wil hebben en ik bang ben voor latency problemen ivm usb audio.
Heb ik toch voor deze gekozen, gewoon alleen een controller..
Als het Firewire was geweest had ik misschien voor de Audio versie gekozen..

Ziet er ook goed uit!
Wat ik zeker beter vind aan de Navation is het display. Op de Edirol zit een LED display met weinig informatie.

idd mooi review :)
nog een klein dingetje, is het apparaat robuust gebouwd, kan die een beetje tegen een stootje?
over oxygen hoor ik rare dingen.

Origineel geplaatst door paol
idd mooi review :)
nog een klein dingetje, is het apparaat robuust gebouwd, kan die een beetje tegen een stootje?
over oxygen hoor ik rare dingen.

Is best wel een hefty ding... lekker degelijk voelt alles aan ook :)

Heb er zeker geen spijt van, was van plan de audio versie te kopen hiervan. maar ben blij dat ik toch voor deze heb gekozen..

Link naar de novation site

Prijs €349,-

Ik snap niet dat mensen kunnen spelen op die kleine keyboardjes ;-)
Ik heb zelf een Studiologic SL 161 met 66 toetsen, en die begint nu al aan de kleine kant te worden.

Origineel geplaatst door ka2
Ik snap niet dat mensen kunnen spelen op die kleine keyboardjes ;-)

En dat mis ik in deze review. Er wordt helemaal niet over het klavier zelf gesproken?

Er wordt idd niet over het klavier gesproken. Maar daar koop je de Novation 25 ook niet voor. Het is meer voor al die sliders en draaiknoppen bijvoorbeeld zeer eenvoudig en gemakkelijk in reason te bedienen. En om echte solo partijen in te spelen doe je idd op je gewone (5 octaafse (of meer)) synth. Ik heb hem zelf nu ook besteld en ik kan gewoon niet w8en op dat ding. Eindelijk is wat makkerlijker al die knoppen bedienen... ik vindt het altijd een vet rot gedoe helemaal met je muis knopje voor knopje bij tunnen... en dat klaviertje... ja daar test ik gewoon geluidjes mee, en kan je trouwens ook aardig wat accoordjes en loopjes mee inspelen. Er zit trouwens een knop op dat je een paar octaven hoger of lager kan. Grappig vindt ik ook dat als je een draaiknop in reason bijsteld, dat ie op die remote 25 ook meedraait...GRAPJE...

Origineel geplaatst door creatormusic
Grappig vindt ik ook dat als je een draaiknop in reason bijsteld, dat ie op die remote 25 ook meedraait...GRAPJE...

Dat is een minpuntje vind ik. Ik heb de Remote25 Audio (en de upgrade kit lag gistermiddag al op de mat) en deze heeft een aantal 360 graden controls, maar de meeste zijn gewoon 0~127. Dat vind ik dan weer erg jammer. Maak ze dan allemaal 360 graden roteerbaar, ben je van het gezeik met 'springende' waarden verlost.

Wat mij opvalt is dat de audio versie nogal een forse PC eist (1.8GHz / 256MB, maar in dit geval geldt 'meer is beter'). Eigenlijk vind ik dat behoorlijk misleidend aangezien je dat NERGENS vooraf leest. Er staat namelijk niets over in de specs op de website en er is ook geen manual te downloaden. BTW: In de manual staat er zelfs niets over. Het staat alleen vermeld op de aanvullende handleiding (los papiertje) bij de software. Deze aanvulling is er waarschijnlijk bij gedaan omdat de installatieprocedure volledig verkeerd in de eigenlijke manual staat.

Op een PIII 1GHz met 128MB is het ding bijna niet glitch-vrij te draaien. Ik ga hem z.s.m. op mijn andere PC proberen. Ik ben ook erg benieuwd of ik dan nog wat power overhoud om Cubase te draaien, m.a.w. slikt de Remote écht (continue) al die power?

Die gratis Xtreme upgrade is wel erg prettig: gratis K-Station (een OS update en je hebt twee aparaten in één m.u.v. de vocoder), Cubase SE (dus goedkoper upgraden naar SL2.0 of SX2.0), zelfde geldt voor Ableton Live. Daarnaast krijg je ook nog eens de Novation V-Station plugin.

Origineel geplaatst door Hover
En dat mis ik in deze review. Er wordt helemaal niet over het klavier zelf gesproken?
\

Het klavier is inderdaad maar twee octaafs maar is van dezelfde kwaliteit als de KS-serie. Die toetsen zijn erg prettig, semi-weighted en met hele behoorlijke after-touch.

Je moet deze controller niet willen zien als een master keyboard, want dat is het dus niet. Je kunt hem echter prima gebruiken als controller voor je software en tijdens het edit'n ook wat toetsen aanslaan, zonder dat je een 5-octaafs toetsenbord en een aparte controller bij je PC-scherm hoeft te leggen.

Sorry guys dat ik ff weg was.. maar had per ongeluk al mijn abbonementen op het forum gewist :stupid
Dus zag geen updates meer komen in mijn mail...

Maar hier ben ik weer..

Over die 360 graden knoppen gesproken.. op de Remote 25 zelf zitten 8 endless rotary knoppen.. echt vet ideaal..
idd om standen te behouden...

Je kan ook instellen per knop, of ie moet Jumpen naar een waarde ten opzichte van de stand van de knop op de controller.. of dat ie een Pickup moet doen.. dat ie gewoon 1 stapje verder tikt dan dat ineens zoals boven beschreven functioneerd.. echt slimpjes.. ;)

Origineel geplaatst door D-mike-E
Op een PIII 1GHz met 128MB is het ding bijna niet glitch-vrij te draaien. Ik ga hem z.s.m. op mijn andere PC proberen. Ik ben ook erg benieuwd of ik dan nog wat power overhoud om Cubase te draaien, m.a.w. slikt de Remote écht (continue) al die power?

Dit is trouwens de reden waarom ik niet voor de Audio versie had gekozen.. ivm usb audio.. waar toch veel problemen zijn met het Audio over USB.. en aangezien er ook een synth functie inzit.. begon ik erg te twijfelen over de stabiliteit van de data transfer.
Hierbij heb ik op safe gespeeld door de standaard controller versie te kopen.. en erbij een goed los audio interface..

Oh ja en wat betreft het gebruik als masterkeyboard..

Nee daar moet je hem niet voor hebben.. daarvoor gebruik in mijn 76toetsige VA-76 van roland.. :)

Hij is wel lekker om kleine groefjes in te spelen.. :)

geweldige review joh!
ge zou bijna denken dat je voor het Novation promotieteam werkt! :D hehehe
Denk dat ik er me ook zo eentje aanschaf :eureka:

btw waarom heeft ie eigelijk MIDI IN? je gebruikt em toch alleen om parameters door te sturen, niet? Of is het daarom dat ie ook een Thru heeft? (1 wordt 2)

na het topic helemaal te hebben gelzen snap ik het toch niet helemaal. In mijn toekomst plannen ligt ook een novation remote 25... en lees net tot mijn vruegd dat je hem met een os update kan omtoveren tot een kstation. Maar bedoelen jullie nou dat je novation v-station er gratis bij krijgt? Of dat je de remote echt kan "upgraden" tot een kstation (dus na de update los van je computer kunnen werken als kstation)?

Origineel geplaatst door REEDS
na het topic helemaal te hebben gelzen snap ik het toch niet helemaal. In mijn toekomst plannen ligt ook een novation remote 25... en lees net tot mijn vruegd dat je hem met een os update kan omtoveren tot een kstation. Maar bedoelen jullie nou dat je novation v-station er gratis bij krijgt? Of dat je de remote echt kan "upgraden" tot een kstation (dus na de update los van je computer kunnen werken als kstation)?

Dit geld alleen voor een Remote 25 Audio..

Niet voor de standaard remote 25.

Back