Wat maakt Pro Tools zo superieur?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat ik even niet snap is dat je iemand waarvan je weet dat hij al lang met die zooi bezig is gewoon niet geloofd. Dan ben je of dom of heb je een bord voor je kop. Kan mijn nooit schelen of hij/zij jong of oud is maar als die zinnige dingen zegt dan sta ik daar wel open voor.

Trouwens toen PT net uit was waren er nog geen alternatieven voor dat zelfde bedrag. Dat kreeg je bij de demonstraties ook vaak zat te horen.
"beroemde meneer zij dat PT beter klonk dat die dure SSL tafel"
Het is maar net wat je beter vind klinken. (als je uberhaupt met die apparatuur om kan gaan)

En Nuendo is echt wel afgekeken van PT. Weet nog goed wat er toen in de folders staat (die heb ik vast nog wel ergens rondslingeren). Daarin beweren ze dat je audiobewerking door je goedkopere CPU kan laten doen. Met je PII of PIII bijv.
En ook als je kijkt hoe Nuendo is opgezet met het inzoomen op tracks en shortcut keys gebruiken en dat soort dingen. En nu met Nuendo2 tot aan het aangeven van de routing van je audiokaart aan toe lijkt behoorlijk veel op de PT interface.
En misschien dat PT ook gewoon afgekeken is van Cubase of Logic of zo. Zou ook goed kunnen.

En vergeet ook niet dat in dat tijdsbestek er op elke vlak in de audiotechniek er dingen gruwlijk zijn verbeterd. Misschien de analoge dingen niet zo, maar zo zijn bijv analoge mixers wel minder gaan ruisen en kunnen ze betere discrete componenten maken voor een lagere prijs. (mbv laser calibraties enzo)
En de digitale revolutie is nog maar goed en wel op gang. Die gaat nog veel dieper dan die van de transistor. (de pappa van alle digitale schakelingen)

Maar vind je het gek dat je in dat tijdsbestek betere dingen kan kopen? Of zoiets als voortschrijdend inzicht of dat gewoon je smaak is gaan verschillen.
Niet voor niets dat ik een nieuwe mixer heb gekocht omdat ik wist dat die beter klonk. Misschien klinkt een andere nog beter en koop ik die dan wel.

Vergeet ook aub niet dat door de komst van de CD's de hele sound van mixen is veranderd. Dat hoor je zo duidelijk bij CD's die orgineel voor LP zijn gemaakt.

En weer zo jammer dat er altijd van de draden zijn waar mensen niet goed lezen en/of niet alle post lezen en weer van die triviale opmerkingen maken wat als 'kut op dirk' slaat. Zeker zitten suffen bij de lessen nederlands. En dan lopen miepen op moeilijk taalgebruik. Lang niet zo erg als van die gepikeerde rotopmerkingen omdat je op je leuter getrapt voelt. Als je foutloos nederlands kan typen betekend niet automatisch dat je ook zinnige dingen zegt.
Want de meeste misverstanden hier komen gewoon omdat er niet goed wordt gelezen.
Niet voor niets dat ik de hele thread al vaak zat heb gelezen en bepaalde posts een keer of 10 om het zo goed mogelijk te begrijpen.

weer een voorbeeld van een draad met 1 van de betere onderwerpen (!), maar waarbij het graafwerk naar zinnige posts onbegonnen werk is...

Origineel geplaatst door fuse

En weer zo jammer dat er altijd van de draden zijn waar mensen niet goed lezen en/of niet alle post lezen en weer van die triviale opmerkingen maken wat als 'kut op dirk' slaat. Zeker zitten suffen bij de lessen nederlands. En dan lopen miepen op moeilijk taalgebruik. Lang niet zo erg als van die gepikeerde rotopmerkingen omdat je op je leuter getrapt voelt. Als je foutloos nederlands kan typen betekend niet automatisch dat je ook zinnige dingen zegt.
Want de meeste misverstanden hier komen gewoon omdat er niet goed wordt gelezen.
Niet voor niets dat ik de hele thread al vaak zat heb gelezen en bepaalde posts een keer of 10 om het zo goed mogelijk te begrijpen.

Voel je je aangesproken fuse...?

Mijn opmerking was een algemene opmerking en niet zozeer bedoelt op deze thread of op Errol.
De richting waar deze thread opging was eerder voor mij een aanleiding om iets te zeggen waar ik me al een langer tijdje aan irriteer.

Op elk forum, ook hier, duiken er altijd een aantal mensen op die zichzelf een soortement van status aanmeten door 'overal' antwoord op te weten.
Ik vind het op zich prettig dat er mensen zijn die veel weten en de tijd nemen om deze kennis hier te delen op dit forum, ik kan me echter niet aan het idee onttrekken dat sommige erg last hebben van een bepaald soort vorm van narcisme en stille speurtocht naar waardering.
Ik zie nooit vragen van deze mensen of het zijn vragen die betrekking hebben op 'wat heb jij thuis' of 'wat vind jij daarvan'. Met die vragen geef je immers niet aan dat je iets niet weet.
Mijn ervaring is echter dat hoe meer je weet hoe meer je beseft wat je nog niet weet.(overigens niet mijn line)

Ik heb er op zich geen moeite mee dat deze lieden zo zijn. Iedere gek z'n gebrek. Ik kan me alleen verschrikkelijk irriteren wanneer iemand kritiek heeft op zo'n 'allesweter' dat alles uit de kast gehaald wordt om toch 'gelijk' te behalen, en daar is goed gebruik van de Nederlandse taal er één van. Dit wordt dan vaak vergezeld met de happy smily met knipoog ;) quasi sympathiek bedoelt maar eigenlijk een arrogant 'afmakertje' om na de woordelijke afslachting nog eventjes grotusk vaderlijk, vergevend en sympathiek over te komen...:r

En dan zeggen dat mensen de threads beter moeten lezen en maar hadden moeten opletten bij de lessen Nederlands? Nee fuse, dat is te gemakkelijk. Je bent intelligent genoeg om te weten wat voor een niveau (oud nederlands) de gemiddelde Nederlander aan taalgebruik hanteert en ook intelligent genoeg om te weten wat je allemaal met woordgebruik voor elkaar kunt krijgen als je boven dit gemiddelde zit. Dat je op mijn opmerking reageert zegt al genoeg...;) (Ah! de arrogante afmaker, vat jum...)

Dit is VET off topic maar ik weet vanuit betrouwbare bron dat menig forumlid dit graag een keer gezegd ziet maar dit niet weet of durft te brengen.

Wat deze 'grootten' betreft; wel graag blijven want jullie kennis is onontbeerlijk maar... niet altijd je gelijk willen behalen en je ook kwetsbaar durven op te stellen zoals Errol inderdaad doet, geeft een veel prettiger manier van discussieren en (nog) meer ontvankelijkheid van jullie argumenten. Alhoewel ik dit niet het goede woord vind(maar bij gebrek aan beter) ben je dan voor mij en menig ander een ware 'grootte'.

Slacht me maar.

gr. Tom

Jammer, een thread die misschien al een van de beste van
het nieuwe jaar had kunnen zijn, is nu ontaard in een discussie
over hoe mensen hun mening delen, en hoe goed ze wel of
niet kunnen lezen...

En waarom? Hebben sommige mensen er blijkbaar een
probleem mee dat ze minder cred hebben dan anderen?
Hebben ze er een probleem mee dat ze in een discussie
zijn beland die ze eigenlijk niet helemaal aankunnen?
Jammer, dan post je maar een keertje niet...

Errol heeft duidelijk z'n sporen verdiend in deze business,
voor de meeste mensen hier (en inderdaad een aantal
mensen die deelgenomen hebben aan deze discussie) is
het nog niet eens business! Hebben zij een klanten-lijst als die
van Errol? Hebben zij credits on allmusic.com?
Hebben deze mensen uberhaupt enig idee hoe hoog mastering
engineers staan aangeschreven in de business? En zeker als ze
een klantenlijst zoals die van Errol kunnen overleggen?
Ik krijg de indruk van niet.

Ik denk dat het forum blij mag zijn dat iemand als Errol de
moeite neemt om langs te komen, en zo lang in een
discussie als deze blijft hangen, zeker als er door bepaalde
mensen zo onvoorzichtig (eufemisme!) met z'n cred wordt
omgesprongen! Maar ja, in perspectief, misschien is dat wel
de aard van het beestje.

Natuurlijk hoeft niemand gewoon aan te nemen dat PT
kut is, ga het zelf maar eens uitproberen (als je uberhaupt
al de kans hebt!), misschien vind je het wel waanzinnig om
mee te werken...
Maar als Errol klaagt over de kwaliteit van PT mixen, dan doet
hij dat uit ervaring, en is hij daarmee ook echt niet de eninge
mastering engineer op deze wereld die hier een probleem mee
heeft, dan moet je dat gewoon kunnen accepteren. Heb je
daarna nog iets zinnigs aan een discussie als deze toe te voegen,
doe het, maar begin toch a.u.b. geen welles-nietes spelletjes,
zonde van de tijd, en vooral zonde van al de kennis die wordt
begraven tussen all de bullshit.

Mvg.

CoolRunning

Mooi gesproeken en ik deel je mening volledig! Net zoals die van Fuse.

Ik ben deze topic gestart omdat ik er over dacht om een M-Box of Digi002 aan te schaffen i.p.v. een upgrade naar SX2.0. Maar dan 'klinkt' het op zo'n site als die van Digidesign allemaal te mooi voor woorden en denk ik "laat ik eens een balletje opgooien op het SF".

Errol ken ik dan wel niet persoonlijk, de naam Cut-n-clear zegt mij meer dan voldoende. Dan neem ik ook zonder meer aan dat wat hij zegt, dat daar een grote kern vanwaarheid in zit.

Daarnaast, zonder Errol hiermee af te vallen, houd ik er nog steeds rekening mee dat er ook andere zaken mee KUNNEN spelen. Te denken valt aan persoonlijke smaak (misschien vind ik een steriele sound wél lekker), een persoonlijke vete (misschien heeft de persoon in kwestie wel ruzie met een vertegenwoordiger van Digidesign), of misschien is hij of zij wel een "hoog van de toren blazer" met "veel gescheer weinig wol".

Ik kan mijzelf voldoende uitdrukken en heb een hekel aan Nederlandskundige blaaskaken. Ik weet veel van mijn vakgebied maar zal een klant (of iemand anders) nooit onder proberen te sneeuwen. Ik ben dan ook meer actief in de communicatie-, presentatie- en trainingshoek. Daar wil je dat de boodschap helder en duidelijk overkomt.

Dankzij de woorden van Errol, maar ook van (sorry... even ontschoten maar het ging over de LE versie en bijkomende kosten), is mij gewoon weer wat meer duidelijk geworden en geld bespaart gebleven.

Ik ben het eens met het commentaar op "lange threads", maar ik denk dat je daar niet aan ontkomt als je thread zo'n fundamentele vraag stelt. Dan lok je lezers uit, als in een goede actualiteitenrubriek waar de mannen komen vechten. Part of the deal.

En als de argumenten op zijn, dan is alles gezegd. Ik denk dat ik nou wel een goed beeld heb hoor, over PT. Ik heb zelf een thread lopen waar ik me ook afvraag wat ik nou moet. De "groten" hebben mij nu wel geholpen. Je wilt ook een keer van iemand die er geld mee verdient horen hoe het zit en dat hondjes gaan blaffen als je ze bij de voerbak zet, ja, dat is vast niet nieuw, daar kijk je toch doorheen.

De kracht van dit forum is dat mensen aan het woord gelaten worden en dat je weerwoord mag geven. Het is nog niet zo erg hier als de brievenrubriek van de Metro in de trein :)

Ik heb alles nog eens nagelezen (voor Fuse) en bijna alles is wel aan het woord gekomen. Inderdaad alleen de smaak blijft over. Wil je strak/clean dan PT, wil je meer, dan geen PT. Dat haal ik er uit. Dus een goeie draad voor mij geweest.

Origineel geplaatst door Toon
Het was een zekere DJ Muggs wiens release hij volledig in Nuendo gemaakt had. Van Cypress Hill en Eminem kan ik nu niet direct terugvinden, alleszins die Rob Hill durft alles weleens digitaal te doen :D . Een echte durver, die jongen ;)

idd, rob hill's werk voor dj muggs, dat dacht ik al ;)
nou ik moet je uit de droom helpen, mixen in nuendo is niet hetzelfde als alles digitaal doen......daar is toch behoorlijk wat analoge outboard en synths aan te pas gekomen..kan het nog wel ff opzoeken op het chrismilne forum als je wilt ;)

Origineel geplaatst door olafmol
mixen in nuendo is niet hetzelfde als alles digitaal doen......

Deze vat ik even niet :confused:

Wat bedoel je precies met mixen in Nuendo? Dat lijkt mij namelijk wel degelijk digitaal. Net zo digitaal als PT lijkt mij.

Origineel geplaatst door Errol
Hans Aalbers? Wat deed je daar?

Ik was opnametechnicus toen ze nog een erg oude analoge mengtafel hadden in 1996...
De opnamen gebeurden op een Sony PCM3348...
48 sporen op 1/2 inch!!!

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik bedoel het niet haatend of zo uiteraard
Maar met eq-en en compressen etc moet je toch een mix een sound kennen geven?
Jij gaf aan dat al je mixen in pro-tools het zelfde klinken

Niet alleen mijn mixen maar ook die van anderen.
Je hebt best wel een paar goede eq's in het tdm/hd systeem zitten.

Maar ik heb het gevoel dat er altijd dezelfde bijsmaak bijzit.
Er zijn toch ook synthesizers die wat je er ook mee doet altijd hetzelfde sausje hebben?
Soms vind je dat sausje heel lekker (een ghost bijv.) en soms vind je dat sausje hoogst irritant.
Nou zoiets bedoel ik.

En ik had overigens niet het gevoel dat je het "hatend" bedoelde.

Origineel geplaatst door Bass
Ik was opnametechnicus toen ze nog een erg oude analoge mengtafel hadden in 1996...
De opnamen gebeurden op een Sony PCM3348...
48 sporen op 1/2 inch!!!

Ze hebben nu toch een analoge euphonix staan?

[Ik geloof dat de Euphonix digitaal is met analoge bediening...]
Er staat trouwens GEEN Euphonix maar een Soundtracs...

Helaas heb ik dat niet meer meegemaakt..

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Voel je je aangesproken fuse...?
Kan me weinig schelen hoe hier over me gedacht wordt. Maar dat jij denkt dat sommigen verheven voelen boven anderen is jouw probleem. Misschien dat het wel zo is maar met een beetje gezond verstand kijk je daar dwars doorheen.
Er zijn hier gewoon veel mensen die van bepaalde dingen nou eenmaal meer weten dan anderen. Dan zou ik zeggen doe er je voordeel mee en laat het daarbij. Je ergeren is alleen maar slecht voor je bloeddruk.

Slacht me maar.
gr. Tom

Als ik het niet met je eens ben dan laat ik dat weten. Of je daar op zit te wachten swa. Lees je het niet, klaar.

En ontopic.

Als je met PT je brood moet verdienen is het een geval apart.
Net zoiets als autocoureur.
Als je 330 kan halen is dat leuk. Maar als je concurrent 350 kan halen kan dat een verschil tussen 1e en laatste plaats uitmaken. Het gaat allebei gruwelijk hard, maar als die coureur met die snelheden op de openbare weg gaat rijden verliest hij z'n rijbewijs en heeft het absoluut geen zin want daar is geen 1ste plaats mee te halen.

Voor iedereen die aan deze topic meedoet heb ik respect.
Of ze me nu uitschelden of via cynische taal foefjes proberen belachelijk te maken, toch blijf ik respect houden.
Dat wil niet zeggen dat ik daardoor ook niet eens uit mn slof mag schieten.
Tkan wel ns lekker zijn, zolang je maar de rode draad in de gaten houdt.

We zijn allemaal liefhebbers van muziek en hoe dat gemaakt wordt is uiteindelijk je eigen keuze.
Je kan alleen maar een mening vormen over iets als je er daadwerkelijk mee hebt gewerkt.

Trouwens, je moet niet vergeten dat er ook bedrijven zijn die wel hun brood verdienen met protools.

Alleen als ik een studio nodig heb om daar wat live dingen in op te nemen zou ik dat nooit en te nimmer in een protools studio doen.
Hoe makkelijk het ook is voor de compatibiliteit. (Ik heb zelf ook een tdm-systeem)
Ik ben nu bezig om een laptop - nuendo/samplitude systeem op te zetten zodat ik in een andere studio alles goed kan digitaliseren en dan later bij ons in de studio het verder kan uitwerken.

Voorlopig doe ik dat niet met protools. Misschien in de toekomst wel. We zullen zien.

Ik denk dat een simpele vergelijking hier volstaat :

Protools = Lamborghini Diablo
Studer analoog = Jaguar E-type

:confused:

Origineel geplaatst door D-mike-E
Deze vat ik even niet :confused:

Wat bedoel je precies met mixen in Nuendo? Dat lijkt mij namelijk wel degelijk digitaal. Net zo digitaal als PT lijkt mij.

klopt, het *mixen* gebeurd digitaal...maar in de posting stond dat het hele album *volledig* in nuendo is *gemaakt*, dat klinkt misschien mieren(n)eukerig, maar dat is een nogal groot verschil met bv alles met analoge synths door avalon tube pre-amps opnemen op een studer meersporen, en dan door een apogee convertor nuendo binnenhalen en daar verder afmixen, met de nodige outboard lexicon reverbs en analoge EQ's, gecombineerd met software plugins enzo.....snappu? ;)

Ik ben nu bezig om een laptop - nuendo/samplitude systeem op te zetten zodat ik in een andere studio alles goed kan digitaliseren en dan later bij ons in de studio het verder kan uitwerken.

Voorlopig doe ik dat niet met protools. Misschien in de toekomst wel. We zullen zien. [/B]

Misschien een domme vraag (ik ga me kwetsbaar opstellen :) ) maar waar draait die laptop op Errol?
En waarom?

Hahaha, is de ene discussie gedoofd, wordt de ander ontketend:duivels:
Ook hier geldt voor mij, ik heb jullie (TOM, FUSE) heel hoog zitten, qua
kennis,kom op mannen RESPECT!

Tis top dat jullie je bevindingen met het forum willen delen, maar iid met respect!
(was daar niet een liedje over?)

Origineel geplaatst door mikemix
Misschien een domme vraag (ik ga me kwetsbaar opstellen :) ) maar waar draait die laptop op Errol?
En waarom?

Hahaha, is de ene discussie gedoofd, wordt de ander ontketend:duivels:
Ook hier geldt voor mij, ik heb jullie (TOM, FUSE) heel hoog zitten, qua
kennis,kom op mannen RESPECT!

Tis top dat jullie je bevindingen met het forum willen delen, maar iid met respect!
(was daar niet een liedje over?)

asus 2gighz met een rme pmcia kaart en wat leuke convertors.
fire wire schijf
werk ik graag mee als ik op vakantie ben.

Origineel geplaatst door Errol
asus 2gighz met een rme pmcia kaart en wat leuke convertors.
fire wire schijf
werk ik graag mee als ik op vakantie ben.

Wat zijn leuke convertors, waar moet ik dan aan denken, of is dat het geheim v/d smit?
Bewust voor een pc gekozen, ik dacht nl dat jij een doorgewinterde Mac-user was/bent.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back