Wat maakt Pro Tools zo superieur?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Full Sail is a very good school. There are a couple of graduates working at Skywalker Sound, and they're both excellent (Though these two people probably would have been excellent no matter where they'd gone to school.)

You didn't make it clear whether you are mainly interested in sound editing or mixing, so I'll assume you are interested in both.

You should insist that ProTools be an important part of the curriculum wherever you go, because it is by far the most common audio workstation you will encounter in the movie industry. The ideal learning environment in terms of technology would be one in which you are part of an accurately simulated real-world post production cycle.

What I mean by that is:
A film or video is being edited on an Avid picture editing system. You are required to begin working on the sound (and do "temp mixes") before the picture editing is finished (which is virtually always the case in the real world). Therefore, you have to not only find sounds (dialog, sound effects, and music), get them into ProTools, and edit them so that they match the picture, but you also have to learn how to "conform" (re-edit) your previously cut tracks so that they sync up with the latest version of the picture edit.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Op elk forum heb je wel een aantal mensen zitten die 'alles' weten.

Deze 'Grootten' hebben overal antwoord op en dit gaat al dan niet gepaard met technisch niet te volgen taalgebruik of hoogstaande degenererende Nederlandsche taal grapjes wanneer iemand hen mocht tegenspreken.
Deze 'grootten' schijnen zelf ook nooit een vraag te stellen op zo'n forum.
Omdat ze alles al weten of omdat ze bang zijn om van hun 'troon' af te duikelen?
Natuurlijk weten deze mensen veel en is het prettig om ze op zo'n forum te hebben, alleen jammer dat ze vaak moeilijk tegen kritiek kunnen. Wanneer iemand het 'lef' heeft om deze 'grootte' te bekritiseren wordt deze kritiek direct de hoek ingedrukt door een berg onnavolgbare theorie en hoog Nederlands taalgebruik.
Menig 'simpel' forumlid houdt zich dan wel snel gedeisd en de 'grootte' is groot gebleven...

Wat nu als een aantal van deze 'grootten' elkaar treffen in éénzelfde thread en het niet met elkaar eens zijn?
Wel, men ziet dat eerst geprobeerd wordt om op de oude bekende manier (lees; met veel theorie, hoogstaand taalgebruik en imponeren met bekende namen) de discussie te winnen. Maar dat lukt natuurlijk niet want ze gebruiken allen dezelfde tactiek.
Hoe dan? Wel blijkbaar wordt het dan een soortement van verkapte ordinaire 'scheldpartij'. Hoe bedoel je groot...

En wat hebben wij 'simpele' forumlezertjes hiervan geleerd?
Dat de 'grootten' wellicht helemaaal niet zo groot zijn als ze zich voordoen.
Dat het interessant is om te luisteren wat de 'grootten' allemaal te vertellen hebben maar je daarnaast je gezond verstand moet blijven gebruiken en je eigen koers moet blijven varen en,..... dat wellicht de 'echte' 'grootten' achterover geleund in hun internetstoel zitten te genieten van deze discussie.
Gr. Tom

Jij zegt het, ik dacht het... oeaahhh.. ik ga weer achter overleunen :) hihi

Nee..geintje, wat ik wel jammer vind is dat bijna elke thread die een beetje lang dreigt te worden in ellende moet eindigen.

Als we het overal mee eens zouden zijn zal het wel een saaie boel worden zeg..
En het valt best wel mee gaat toch lekker zo met de topic , oke af en toe
off topic maar de MOD roep je dan weer tot orde, het gaat gewoon weer over Protools
en wat je er zelf van vind dus wat inbreng graag... :engel:

Ik als PT"leek" heb niets aan deze draad toe te voegen, sterker nog ik zit
met veel belangstelling deze draad te volgen, tis leuk om als leek de bevindingen
te lezen van de "cracks".

Het gekke is dat deze 2 heren die ik BEIDE hoog heb zitten, professioneel
als ze zijn ineens ONprofessioneel een partijtje met modder gaan gooien
waar mijn dochter van 4 haar schouders voor ophaalt!

Kom op heren, kijk nog eens goed naar de vraag van de topic starter,
(zou hij er uberhaubt al mee geholpen zijn) want volgens mij is hij al
huilend het raam uitgesprongen.

Verras me en kom met info waar ik als leek WEL wat aan heb,
aan kennis geen gebrek, maar jullie komen nu als 2 "oude"
gefrustreerde moddergooiende kleuters over die lijkt wel verbitterd
zijn door het vak!
Dit is geen reclame voor het moois waar jullie mee bezig zijn.

RESPECT svp!

Dank Michael.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mikemix
Kom op heren, kijk nog eens goed naar de vraag van de topic starter,
(zou hij er uberhaubt al mee geholpen zijn) want volgens mij is hij al
huilend het raam uitgesprongen.

Hehehehe... nou ik zit gewoon nog lekker binnen. Veelte koud buiten voor deze PC nerd :)

Mijn vraag is al ruimschoots beantwoord (zie mijn reactie tig-tal replies terug), ik heb reeds een aantal keer aangegeven dat deze thread in een 'vreemde' discussie is verzand en ik ben zelfs al gebeld door een mede-forummer met de vraag "wat heb jij nou voor rel ontketend?"... nou dat lijkt me, samen met de reacties hierboven, wel voor zich sprekend genoeg over het verloop.

Maar uh... nogmaals... IK GA UPGRADEN NAAR SX2.0! ;)

Waar gaat dit nu weer over?
Kater nog niet over of zo?

Ik vroeg Digimod wat hij doet. Want in z'n profile staat dat hij componist is. Niet dat het me verder uit maakt, maar wat je ervaring met PT is lijkt me wel handig in deze (stevige) discussie.
Zelf ben ik IT slaaf (tegen beter weten in). Heb een aantal demonstraties meegemaakt en zelf ook een paar keer met PT gewerkt. Zou willen dat ik het kon betalen, maar dat geldt wel voor meer mensen.

Maar omdat de Lucas studio's PT gebruikt betekend niet automatisch dat het superieur is. En toevallig dat ik laatst van een vriend hoorde dat ze in Wisseloord een PT setje in een hoek hebben staan en veel liever met Nuendo werken.
En lijkt me dat je dan niet veel hoeft te weten verder maar wel begrijpt dat er een verschil is tussen die twee.

Origineel geplaatst door fuse
En toevallig dat ik laatst van een vriend hoorde dat ze in Wisseloord een PT setje in een hoek hebben staan en veel liever met Nuendo werken.
En lijkt me dat je dan niet veel hoeft te weten verder maar wel begrijpt dat er een verschil is tussen die twee.

Eeeh

PT is leuk voor geluidsbewerking en nasynchronisatie zoals bij Lucassound...OF commercials opnemen/televisienabewerking...
Maar wil je dus echt muziek opnemen, dan gebruikt praktisch elke professionele studio nog steeds tape omdat dat gewoon (nog) een algemene standaard is...je kunt een 2-inch analoog 24 sporen praktisch nog in elke studio afspelen...

(ik heb ooit bij Hans Aalbers gewerkt)

Maar omdat de Lucas studio's PT gebruikt betekend niet automatisch dat het superieur is.

En omdat Errol PT bagger vind wil eveneens niet zeggen dat het daadwerkelijk slecht is. Er zijn mensen die liever met PT werken, er zijn mensen die liever met Nuendo werken. Lekker belangrijk. Maar goed, ga gerust verder jullie. Het is een leuk stukje reality soap waar ik wel om kan lachen... :kroon:

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh

PT is leuk voor geluidsbewerking en nasynchronisatie zoals bij Lucassound...OF commercials opnemen/televisienabewerking...
Maar wil je dus echt muziek opnemen, dan gebruikt praktisch elke professionele studio nog steeds tape omdat dat gewoon (nog) een algemene standaard is...je kunt een 2-inch analoog 24 sporen praktisch nog in elke studio afspelen...

We zijn gewoon op een punt gekomen dat alles gebruikt wordt. Zowel analoog als volledig digitaal. De nieuwe van Cypress Hill en sommige tracks van Eminem zijn volledig digtaal gemaakt! Meer zelfs, die gast heeft in een nummer van Eminem gewoon de standaard Nuendo compressors gebruikt, haha. Natuurlijk zal er ergens wel (in mastering bv.) nog een mooi analoog apparaatje z'n werk doen. Maar voor die cleane producties van tegenwoordig is analoog zeker geen must meer (geef nou toe, commerciele muziek van tegenwoordig klinkt allemaal toch zo plat als iets, ook die Amerikaanse hip hop troep)

Origineel geplaatst door Toon
We zijn gewoon op een punt gekomen dat alles gebruikt wordt. Zowel analoog als volledig digitaal. De nieuwe van Cypress Hill en sommige tracks van Eminem zijn volledig digtaal gemaakt! Meer zelfs, die gast heeft in een nummer van Eminem gewoon de standaard Nuendo compressors gebruikt, haha. Natuurlijk zal er ergens wel (in mastering bv.) nog een mooi analoog apparaatje z'n werk doen. Maar voor die cleane producties van tegenwoordig is analoog zeker geen must meer (geef nou toe, commerciele muziek van tegenwoordig klinkt allemaal toch zo plat als iets, ook die Amerikaanse hip hop troep)

ahum...het nieuwe CH album is *gemixed* met nuendo..maar zeker niet volledig digitaal gemaakt hoor..... daar is redelijk wat analoge outboard en synths aan te pas gekomen..... ik denk dat pre-amps enzo veel belangrijker zijn dan veel mensen inschatten..... ook als je kijkt naar discussies over summing, dan wordt de pre-amp stage vaak vergeten....een analoge mixer doet nl wel meer dan summing ;)
maargoed, ik denk ook dat met de juiste oren en ervaring alles wel ingezet kan worden voor een goed-klinkend resultaat...tis maar net wat je prettig vindt werken en waar je goed mee overweg kan, en welke sound je wilt bereiken..

Het was een zekere DJ Muggs wiens release hij volledig in Nuendo gemaakt had. Van Cypress Hill en Eminem kan ik nu niet direct terugvinden, alleszins die Rob Hill durft alles weleens digitaal te doen :D . Een echte durver, die jongen ;)

Waar gaat dit nu weer over?
Kater nog niet over of zo?

Beste Fuse, D-mike-E is de topic starter, misschien verklaart dit
jou vraag, ik had m namelijk al (bijna) voor psychotisch verklaard,
omdat deze draad een 180 graden wending nam, vandaar.

Zo weer ontopic....

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Op elk forum heb je wel een aantal mensen zitten die 'alles' weten.

Deze 'Grootten' hebben overal antwoord op en dit gaat al dan niet gepaard met technisch niet te volgen taalgebruik of hoogstaande degenererende Nederlandsche taal grapjes wanneer iemand hen mocht tegenspreken.
Deze 'grootten' schijnen zelf ook nooit een vraag te stellen op zo'n forum.
Omdat ze alles al weten of omdat ze bang zijn om van hun 'troon' af te duikelen?
Natuurlijk weten deze mensen veel en is het prettig om ze op zo'n forum te hebben, alleen jammer dat ze vaak moeilijk tegen kritiek kunnen. Wanneer iemand het 'lef' heeft om deze 'grootte' te bekritiseren wordt deze kritiek direct de hoek ingedrukt door een berg onnavolgbare theorie en hoog Nederlands taalgebruik.
Menig 'simpel' forumlid houdt zich dan wel snel gedeisd en de 'grootte' is groot gebleven...

Wat nu als een aantal van deze 'grootten' elkaar treffen in éénzelfde thread en het niet met elkaar eens zijn?
Wel, men ziet dat eerst geprobeerd wordt om op de oude bekende manier (lees; met veel theorie, hoogstaand taalgebruik en imponeren met bekende namen) de discussie te winnen. Maar dat lukt natuurlijk niet want ze gebruiken allen dezelfde tactiek.
Hoe dan? Wel blijkbaar wordt het dan een soortement van verkapte ordinaire 'scheldpartij'. Hoe bedoel je groot...

En wat hebben wij 'simpele' forumlezertjes hiervan geleerd?
Dat de 'grootten' wellicht helemaaal niet zo groot zijn als ze zich voordoen.
Dat het interessant is om te luisteren wat de 'grootten' allemaal te vertellen hebben maar je daarnaast je gezond verstand moet blijven gebruiken en je eigen koers moet blijven varen en,..... dat wellicht de 'echte' 'grootten' achterover geleund in hun internetstoel zitten te genieten van deze discussie.

gr. Tom

tzal wel aan mij liggen maar ik voel me gewoon niet aangesproken als iemand het over "de grote" heeft.
Sorry tom. Zo heb ik mezelf nooit bekeken.

Ik weet wel dat als je maar een beetje je hoofd boven het veld uitsteekt (lees je eigen mening durft te geven) je al heel snel te maken krijgt met mensen die daar niet tegen kunnen.
Dat is jammer voor ze maar ik trek me daar echt niets van aan.

Ik heb lang genoeg met protools gewerkt om daar een mening over te kunnen vormen.
Ik kan ook denken van "tzal mij een worst wezen" en niemand antwoord geven op zn vraag.
Gewoon lekker egoistisch doen.
Die vraag was "wat maakt protools zo superieur"

Als ik dus met bekende namen ga strooien doe ik dat niet om opte scheppen maar duidelijk te maken dat dat niet interessant is en ook niet to the point.
Ik vond persoonlijk de nummers die ik voor Dave moest masteren erg tegenvallen in geluid.
Maar ja, hij had alles in protools opgenomen en gemixt in zn "home"studio thuis.
Daar heb ik nog met hem over gediscussieerd.

De zoveelste slechte ervaring met een protools systeem.

En Bootsy kan gewoonweg niet mixen maar is wel "a hell of a bassplayer".

In ieder geval hoeven jullie echt niet tegen mij op te kijken, ik ga ervan uit dat iedereen als die wil en een beetje pit in zn lijf heeft met wat talent iets kan bereiken in deze business.
Daar is niets speciaals aan. Ik ben een gewone jongen die zn brood verdient met wat beleg:D
Gouden oren bestaan niet, wel getrainde oren.

Origineel geplaatst door Bass
Eeeh

Hans Aalbers? Wat deed je daar?

Leuk zeg. Ik kan me een intervieuw van ze herinneren dat ze een euphonix tafel hadden staan en vertelden dat ze geen plugins met protools gebruikten.
Ook voorspelden ze dat iedereen daar nog wel een keer op terug zou komen.

Dat denk ikzelf ook.

Op de site van Propellerheads (ja ik weet dat dit een commercieel opgeklopt interview is!) staat een interview met één van de gasten van de Prodigy.

Bijna het gehele nieuwe Prodigy album is gemaakt in Reason. Voor de eindmix wordt het geheel door PT gejast. Voor opnames van buitenaf zullen heus nog wel enkele andere zaken ingezet worden.

Het interview moet wel enigszins kloppen, anders geven ze heus niet zomaar hun akkoord voor publicatie. Ik geloof nooit dat Propellerheads voldoende geld hebben of ROI behalen om de Prodigy voor reclame doeleinden te gebruiken.

Nu zullen er vast wel mensen gaan roepen dat de Prodigy kutmuziek maakt en dat het nergens naar klinkt... nou, doe mij dan maar hun succes en bijbehorende bankrekening. Blijkbaar doen ze toch iets goed ;)

Wat heet gemaakt met reason?
Vaag begrip voor mij
Ik vind het wel leuk mensen met hun pro tools oordeel
De meeste hebben het nog nooit volledig gebruikt volgens mij
En erol gebruik je wel eqs en compressors dat al die mixen het zelfde klinken?

Origineel geplaatst door mono-poly
Wat heet gemaakt met reason?
Vaag begrip voor mij
Ik vind het wel leuk mensen met hun pro tools oordeel
De meeste hebben het nog nooit volledig gebruikt volgens mij
En erol gebruik je wel eqs en compressors dat al die mixen het zelfde klinken?

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Wat bedoel je met eqs en compressors?

Ik bedoel het niet haatend of zo uiteraard
Maar met eq-en en compressen etc moet je toch een mix een sound kennen geven?
Jij gaf aan dat al je mixen in pro-tools het zelfde klinken

Ik zou nog wel aan de discussie willen toevoegen dat Errol zelf met beide systemen gewerkt heeft en op zijn woord terugkomt: ja, hij heeft ooit gezegd dat PT prima spul was. Hij stelt zich nu echter kwestbaar op door zijn 'fout' toe te geven. Dat siert hem, vind ik.

Als PT echt goed was denk ik dat Errol dat nu ook zou zeggen. Waarom zou hij het niet doen? Het is echt niet leuk iets duurs te kopen en later te zeggen: nee het werkt niet, dan maar weer investeren, dan maar minder flexibel, jammer, maar de kwaliteit staat voorop.

Voor een studio is iets in weinig uren kunnen afmaken echt wel beangrijk, en toch kiest hij voor iets bewerkelijks, dus moet daar een reden voor zijn... Dat geeft je nog steeds de keuze voor PT te kiezen, maar de vraag was aan ons allen wat we ervan vonden en dat heeft hij gedaan, met zeer redelijke argumenten.

Als ik zou stemmen (onzin natuurlijk), dan zou ik Errol toch mijn sympathie geven. En je kunt hem natuurlijk "moeilijk taalgebruik" verwijten, maar dat is bijna niet te vermijden als je twee technieken die elkaar 'bijna' vervangen, naast elkaar zet. Neem Windows/Mac, handgeschakeld/automaat, christendom/islam, vrouw/huisdier... Dit soort discussies heten dan al gauw "religie" doordat er soms gewoon meer gevoel en image achter zit. En de een is daar blij mee en de ander minder.

Goh wat een brave woorden weer, zeg :engel:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back