Wat maakt Super Audio CD zo super?

Origineel geplaatst door olafmol
resume: je hoorde verschil tussen de analoge weergave, en de weergave van de maranz AD/DA conversie? hoe werkt die monitoring op de maranz? wordt ie afgetapt na de A-D, of er voor?

je zegt dat je verschil hoorde, *en* dat de plaat-opname naar CD prima klonk......prima als in acceptabel? of als in: hee dat klinkt lekker! het lijkt wel vinyl!

Ik plugde de koptelefoon in de direkte koptelefoon uitgang van de Marantz (dus d>a),
en ik plugde hem in de Accuphase versterker (die dan op phono staat).
Dit verschil was echt groot!
De Marantz klonk natuurlijk niet klote, maar na de plaat gehoord te hebben tock kil en dunnetjes.

Maar wat ik zeg, als je geen referentie hebt, klonk de cd gemaakt van de Marantz als een ....cd, dus minder.

Het afluisteren gebeurde op mijn Infinity Kappa 8.2's...en echt daar hoor je alles...ook fouten!

Ik durf het volgende zelfs beweren (hihi):

maak een master tape, liefste echte tape natuurlijk voor de compressie :D . Zet die master over op een CD en op Vinyl, hang dan beide copies aan een degelijk meet-toestel en vergelijk met het origineel.

De CD zal meer op de originele tape gelijken dan de Vinyl versie.

De vinyl versie zul jij toch lekkerder vinden klinken.

Echt...een goede draaitafel met een goede arm en een goed element
ik heb zelf een Technics SL1025 (daar is een SL1200mk2:kont: bij)
met EPA250 arm en een DENON DL-110 element.

Die geeft een cd het nakijken, en dat is niet lullen maar ervaren met de oortjes,
sorry Toon, ben het niet met je eens.

En volgens mij is sacd in dit geval wél een mooi systeem!!

Ik durf wél te beweren dat een copie gemaakt met een R to R van een
cd, de tape prettiger klinkt, dan wel met goede tape (maxell).
Heb hier ook legio voorbeelden van.
Maar daar ging het niet over.....

Origineel geplaatst door Toon
Ik durf het volgende zelfs beweren (hihi):

maak een master tape, liefste echte tape natuurlijk voor de compressie :D . Zet die master over op een CD en op Vinyl, hang dan beide copies aan een degelijk meet-toestel en vergelijk met het origineel.

De CD zal meer op de originele tape gelijken dan de Vinyl versie.

De vinyl versie zul jij toch lekkerder vinden klinken.

Nooit!!
Om de rede die ik hierboven heb proberen uit te leggen!

Origineel geplaatst door mikemix
Wat zei jij ook weer Toon....?

Je moet nog maar eens tegoei alles lezen, Ja een CD heeft een groter dynamisch bereik dan een LP. Ook olafmol beweert dat (denk ik dan toch), hij zegt enkel dat vele jaren 70/80 vinyl platen veel dynamischer overkomen omdat ze juist niet platgecompressed zijn, zoals dat nu in de mééste gevallen wel is.

Nooit!!

Kun jij mij dan ook eens uitleggen in welk technisch opzicht de overdracht van een geluidsgolf via een naald ooit beter kan zijn dan rechtsreekse overdracht, want dat is de huidige AD/DA conversie eigenlijk.

We hoeven het niet eens te worden hoor....8o)
Ik kan mijn stellingen onderbouwen met waar het om gaat: *luisteren*.
En mijn oren liegen niet (nouja...soms:D ..)

Origineel geplaatst door Toon
Kun jij mij dan ook eens uitleggen in welk technisch opzicht de overdracht van een geluidsgolf via een naald ooit beter kan zijn dan rechtsreekse overdracht, want dat is de huidige AD/DA conversie eigenlijk.

Dat had je gedacht, is afhankelijk van de converter die je gebruikt, en de "resolutie".
Heeft de plaat geen last van;)

Kan jij mij uitleggen waarom jij een 25 jaar oude analoge synth in de studio hebt staan?
Er is het een en ander gebeurd de afgelopen 25 jaar wat techniek betreft.....

Ik plugde de koptelefoon in de direkte koptelefoon uitgang van de Marantz (dus d>a),
en ik plugde hem in de Accuphase versterker (die dan op phono staat).

bedoel je niet A>D en daarna D>A? ik vraag het omdat het misschien zo is dat de marantz z'n monitoring aftapt vanaf de analoge ingang, en je dus dan de AD en DA conversie helemaal niet hoort....maar ik neem maar ff aan A>D D>A en dan montoring

Nooit!!

ik ben het hier met Toon eens..de CD opname (mits gebruik makend van kwaliteits AD conversie) zal veel meer in de buurt komen van de 2track tape dan de vinyl-persing......dit komt doordat vinyl persing en reproductie heel erg onnauwkeurig is....allerlei vervormingen ed....of je de vinyl versie prettiger vindt klinken dan de CD versie is weer een ander ding......maar dan vindt je de vinyl versie ook prettiger klinken dan de originele 2track tape opname....

Dat had je gedacht, is afhankelijk van de converter die je gebruikt, en de "resolutie".
Heeft de plaat geen last van;)

dit resolutie verhaal is een fabeltje, vaak met zo'n trappetje van een sinusgolf "bewezen".....ik geloofde er ook in, maar wiskundig gezien slaat het nergens op..CD heeft veeeeeeeeel hogere resolutie van vinyl...... als je interesse hebt kan ik de link naar de uitleg hiervan wel eens opduikelen.....

ik denk dat je goed uit elkaar moet houden: technisch beter/identieker, en "prettiger"

Kan jij mij uitleggen waarom jij een 25 jaar oude analoge synth in de studio hebt staan?
Er is het een en ander gebeurd de afgelopen 25 jaar wat techniek betreft.....

Ik heb nog NOOIT een computer(synth) zo horen screamen als mijn MS20, dat is de reden. Ben daarom wel eens benieuwd naar die Korg legacy collectie, als ze hun huiswerk echt goed gedaan hebben moet het exakt kunnen klinken, maar ik betwijfel het. In dat geval ligt het aan slechte programmeurs, het ligt niet aan het feit dat het digitaal is.

Veel mensen denken bij digitaal nog altijd aan ééntjes en nullen en gesampelde golfvormen die nooit identiek kunnen zijn aan een analoge golfvorm. Wat er echter uit een DA komt is niets anders dan een analoge golfvorm die gewoon identiek hetzelfde kan zijn.

bedoel je niet A>D en daarna D>A? ik vraag het omdat het misschien zo is dat de marantz z'n monitoring aftapt vanaf de analoge ingang, en je dus dan de AD en DA conversie helemaal niet hoort....maar ik neem maar ff aan A>D D>A en dan montoring

Nope.

dit resolutie verhaal is een fabeltje, vaak met zo'n trappetje van een sinusgolf "bewezen".....ik geloofde er ook in, maar wiskundig gezien slaat het nergens op..CD heeft veeeeeeeeel hogere resolutie van vinyl...... als je interesse hebt kan ik de link naar de uitleg hiervan wel eens opduikelen.....

ik denk dat je goed uit elkaar moet houden: technisch beter/identieker, en "prettiger"

Absoluut mee eens...kom maar op!

Nope.

nope wat? ;)

Eigenlijk zal het me allemaal worst zijn als het maar lekker klinkt en een lekke rnummer is vervorming of niet.8o)

Het zal waarschijnlijk in ieder geval nog wel even duren voordat iedereen een eigen vinylsnijtafel in huis heeft staan, in tegenstelling tot een cd-brander.........

Back