Wat maakt Super Audio CD zo super?

<OFF TOPIC>

Origineel geplaatst door Exzit
... Helaas leven we in een door de VS bepaalde consumerende maatschappij ... (snip)

He he... we zijn er weer.
De Amerikanen hebben het gedaan - altijd weer verfrissend uit te gaan van een simpel wereldbeeld.
Dan hoef je ook niet lang na te denken, toch? :stupid
De Amerikanen, de slechterikken van deze aarde: uitvinders van atoombommen / commercie / AIDS / alles wat we even niet leuk vinden maar vooral niet zelf voor verantwoordelijk willen wezen. Toch?

Pfff... the 60's are gone, get over it! :D

Origineel geplaatst door Hanz
<OFF TOPIC>

He he... we zijn er weer.
De Amerikanen hebben het gedaan - altijd weer verfrissend uit te gaan van een simpel wereldbeeld.
Dan hoef je ook niet lang na te denken, toch? :stupid
De Amerikanen, de slechterikken van deze aarde: uitvinders van atoombommen / commercie / AIDS / alles wat we even niet leuk vinden maar vooral niet zelf voor verantwoordelijk willen wezen. Toch?

Pfff... the 60's are gone, get over it! :D

Inderdaad OFF Topic.
Leuk dat je er zo naar vraagt maar met mijn eigen verantwoordelijkheid is het prima gesteld.
Ik rij geen auto, ga op de fiets naar mijn werk, steek geen vuurwerk af , eet 3 keer per week vegetarisch en breng mijn glaswerk weg en gooi nooit iets op straat:D
Volgens mij loop jij een beetje achter achter!
De 60's zijn intussen al qua mode trend 2 keer voorbij gekomen.
Thans gaan we terug naar de jaren 50 qua mentaliteit. Dus dat vraagt straks om een sixties revival.
Maar europeanen zijn net zo erg hoor.
Maar als je een paar feiten wil.
Bush die er een wet door krijgt met behulp van de houtkaplobby vanwege commercieel belang en men mag dus een paar procent van de oerbossen van Alaska laten kappen. Let wel er zijn nog maar een paar oerbossen in de wereld over.
De VS is al jaren niet geïnteresseerd in terug dringen van CO2 het broeikas effect, omdat men berekend heeft dat dat in bepaalde gebeiden voor hun landbouw een gunstig effect heeft.
De gemiddelde amerikaan verbruikt per hoofd 5 keer zoveel energie als de rest van de wereld.etc etc. Dit is nog maar een promile van dingen die niet bepaald kloppen.
En dan hebben we het nog niet eens over die oorlogszuchtige mentaliteit waar je ook hele discussies aan zou kunnen wijden. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin in dit soort discussies
Ik wil niet het vingertje naar alleen amerikanen wijzen. Maar het consumentisme is wel iets wat uit Amerika is komen overwaaien dat kan toch moeilijk ontkent worden
En de Amerikanen bepalen gewoon op dit moment wat er in de wereld gebeurd.

Last edited by a moderator:
ben nav een paar internet threads ook es gaan kijken naar DSD en DVD-A, toch best wel interessant hoor.....vooral DSD ziet er zo op papier behoorlijk elegant uit...maar hadden we niet al cd-spelers met zo'n 1 bits sigmadelta DA-converter? wat is dan het verschil precies, behalve bit en samplerate?

waar ik zelf het meest in geinteresseerd ben: eigen opnames en archiving van tape, vinyl en CD in de best mogelijke kwaliteit.....

DSD en dus SACD spreekt me het meeste aan.....maarja..daar moet je weer compleet nieuwe authoring tools en AD/DA convertors voor hebben....dat is dan weer een stuk minder..... en er moet natuurlijk een brander komen die zo'n SACD kan branden...... opzich is dit een interessante ontwikkeling:

http://news.harmony-central.com/Newp/2004/DSD-1-Ships-New-Price.html

maargoed, ik denk niet dat het er echt gaat komen zolang er geen manieren zijn voor de consument om z'n eigen SACD te archiven op een of andere manier.....

daarom is DVD-A natuurlijk een heel interessant alternatief..... tis geen DSD maar nog steeds PCM.....maar een DVD-A kan je tegenwoordig zelf branden, met daarop een stereo 24/192KHz audio track.......en die is in principe in elke DVD-A ondersteunende DVD speler af te spelen...

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Minnetonka/PR/discWelder-Bronze.html

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
ben nav een paar internet threads ook es gaan kijken naar DSD en DVD-A, toch best wel interessant hoor.....vooral DSD ziet er zo op papier behoorlijk elegant uit...maar hadden we niet al cd-spelers met zo'n 1 bits sigmadelta DA-converter? wat is dan het verschil precies, behalve bit en samplerate?

waar ik zelf het meest in geinteresseerd ben: eigen opnames en archiving van tape, vinyl en CD in de best mogelijke kwaliteit.....

DSD en dus SACD spreekt me het meeste aan.....maarja..daar moet je weer compleet nieuwe authoring tools en AD/DA convertors voor hebben....dat is dan weer een stuk minder..... en er moet natuurlijk een brander komen die zo'n SACD kan branden...... opzich is dit een interessante ontwikkeling:

http://news.harmony-central.com/Newp/2004/DSD-1-Ships-New-Price.html

maargoed, ik denk niet dat het er echt gaat komen zolang er geen manieren zijn voor de consument om z'n eigen SACD te archiven op een of andere manier.....

daarom is DVD-A natuurlijk een heel interessant alternatief..... tis geen DSD maar nog steeds PCM.....maar een DVD-A kan je tegenwoordig zelf branden, met daarop een stereo 24/192KHz audio track.......en die is in principe in elke DVD-A ondersteunende DVD speler af te spelen...

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Minnetonka/PR/discWelder-Bronze.html

Olaf

Probleem is echter dat er nog steeds niet een betaalbaar stuk consumenten software is voo rhet brandrn van DVD-audio.
Ben het nog niet tegen gekomen behalve de dure professionele software.
Het lijkt me eens leuk dit te proberen zodat ik mijn opnames niet hoef te resampelen naar 44Khz 16 bit.
En ben ook beniewd of er dan een duidelijk verschil is.
Ik ben onder de indruk van SACD pas gelden een schijfje aangeschaft heb echter nog geen DVD-audio aangeschaft.
Ben ook daar benieuwd naar het verschil.

Probleem is echter dat er nog steeds niet een betaalbaar stuk consumenten software is voo rhet brandrn van DVD-audio.
Ben het nog niet tegen gekomen behalve de dure professionele software.
Het lijkt me eens leuk dit te proberen zodat ik mijn opnames niet hoef te resampelen naar 44Khz 16 bit.
En ben ook beniewd of er dan een duidelijk verschil is.
Ik ben onder de indruk van SACD pas gelden een schijfje aangeschaft heb echter nog geen DVD-audio aangeschaft.
Ben ook daar benieuwd naar het verschil.

99$ vinnik toch zeker wel betaalbaar.......

Features:

Supports Linear PCM formats: 16- and 24-bit depth; 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192kHz sample rates (Stereo); 44.1, 48kHz (5.1 Surround); WAV or AIFF files
Supports Intermixed Surround and Stereo (PCM only) Tracks
Multiple DVD R/W Burner Suppor
1 Group with up to 99 Tracks
Drag-and Drop or Double-Click Soundfile Placement
Downmix Properties Preset to Industry Standards

erg interessant dus.....zeker nu DVD branders ook bijna nix meer kosten.......dan blijft natuurlijk de vraag wat de kwaliteit is van de DAC's in een gemiddelde DVD-A supported speler......

trouwens ook bizar: schijnbaar klinken gewone CD's beter in een SACD speler omdat die geupsampled worden naar 24/192..... daarover las ik laatst ook al wat op een forum, iemand die vertelde dat een CD opnemen en dan upsamplen naar hogere bit en sample rate beter klinkt....volgens hem had het iets te maken met aliasing van 16/44.1 DAC's die door de hogere samplerate niet meer in de buurt van het menselijk gehoor kwam, terwijl dat bij veel 16/44.1 DAC's nog wel het geval is...... ik lees nu een boek van Bob Katz en daarin staan idd ook dingen over DAC's die wel met die theorie overeen komen........ maw, wel interessant om eens te kijken of en waarom een gewone CD beter klinkt in een SACD speler....kan natuurlijk ook heel goed komen doordat de DA-convertors stukken beter zijn geworden?

Olaf

In dat boek zegt Bob ook dat upsamplen beter klinkt een :kont:verhaal is.

Maar denk dat de theorie van beter DA's en een strakkere sampleclock (vanwege de hogere samplerate) eerder hout snijdt.

Aliasing heb je veel eerder last van als je gaat samplen. Lijkt me nl sterk als je van digitaal naar analoog je er ineens meer frequenties bij krijgt.

99$ vinnik toch zeker wel betaalbaar.......

Features:

Supports Linear PCM formats: 16- and 24-bit depth; 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192kHz sample rates (Stereo); 44.1, 48kHz (5.1 Surround); WAV or AIFF files
Supports Intermixed Surround and Stereo (PCM only) Tracks
Multiple DVD R/W Burner Suppor
1 Group with up to 99 Tracks
Drag-and Drop or Double-Click Soundfile Placement
Downmix Properties Preset to Industry Standards

erg interessant dus.....zeker nu DVD branders ook bijna nix meer kosten.......dan blijft natuurlijk de vraag wat de kwaliteit is van de DAC's in een gemiddelde DVD-A supported speler......

trouwens ook bizar: schijnbaar klinken gewone CD's beter in een SACD speler omdat die geupsampled worden naar 24/192..... daarover las ik laatst ook al wat op een forum, iemand die vertelde dat een CD opnemen en dan upsamplen naar hogere bit en sample rate beter klinkt....volgens hem had het iets te maken met aliasing van 16/44.1 DAC's die door de hogere samplerate niet meer in de buurt van het menselijk gehoor kwam, terwijl dat bij veel 16/44.1 DAC's nog wel het geval is...... ik lees nu een boek van Bob Katz en daarin staan idd ook dingen over DAC's die wel met die theorie overeen komen........ maw, wel interessant om eens te kijken of en waarom een gewone CD beter klinkt in een SACD speler....kan natuurlijk ook heel goed komen doordat de DA-convertors stukken beter zijn geworden?

Olaf

Oeps had je link niet bekeken dat valt inderdaad wel mee in vergelijking wat ik tot nu toe gezien heb.
Hoewel het is nog altijd 250 gulden. Voor een consumenten programmaatje niet echt goed koop.
Zeker als je het vergelijkt met de diverse software paketten die je voor DVD-Video kan krijgen, waar ook nogal eens wat share en freeware dingen tussen zitten.

Origineel geplaatst door fuse
In dat boek zegt Bob ook dat upsamplen beter klinkt een :kont:verhaal is.

Maar denk dat de theorie van beter DA's en een strakkere sampleclock (vanwege de hogere samplerate) eerder hout snijdt.

Aliasing heb je veel eerder last van als je gaat samplen. Lijkt me nl sterk als je van digitaal naar analoog je er ineens meer frequenties bij krijgt.

het idee erachter was dat door de hogere samplerate er minder aliasing en/of clipping/distortion ontstaat, ook katz beaamt dat veel DAC's niet goed om kunnen gaan met digitale audio info dicht bij de 0dB grens....of het een met het ander te maken heeft weet ik nie, zelf maar es testen..

ff wat anders: zijn er (betaalbare) spelers die zowel SACD als DVD-A kunnen afspelen? en wat is slimmer: gewoon een computer gebruiken met fatsoenlijke DVD-speler en DA-convertors erachter, of een dedicated DVD-A/cd-speler kopen?

Vraagje (klein beetje offtopic):
Wat heb je aan vinyl als een hoop masters aangeleverd worden op een cd? Het lijkt mij dat je zo nooit de echte analoge vinyl-kwaliteit haalt, omdat er digitale tussenstappen zijn. Of heb ik het dan helemaal mis?

Origineel geplaatst door Phontaq
Vraagje (klein beetje offtopic):
Wat heb je aan vinyl als een hoop masters aangeleverd worden op een cd? Het lijkt mij dat je zo nooit de echte analoge vinyl-kwaliteit haalt, omdat er digitale tussenstappen zijn. Of heb ik het dan helemaal mis?

laat staan als het complete nummer is gemaakt door digitale apparatuur, en "gemasterd" is in een computer of met een TC finaliser ofzo, maw een digitaal apparaat ;)

ik denk dat het vrij zeldzaam is geworden dat wat je op vinyl hoort helemaal AAA is (dus analoog gegenereerd, analoog gemixed en analoog gemasterd) ....... maaaaaarrrrrrrr...............vinyl (en tape, buizen ed) hebben wat men noemt "euphorische eigenschappen" ..... zie het als een soort van exciter.... er worden vervormingen en bewerkingen op het geluid losgelaten die in onze oren als "goed", "prettig" en "warm" worden ervaren...... bv bij een vinyl-opname genereren het snijden, de naald, het element, de toon-arm, de phono preamp etc. allemaal "artifacts" die samen een heel prettig resultaat kunnen opleveren..(let wel: ik praat niet over beter of slechter, puur subjectief) .... dit prettige geluid kan de reden zijn om te werken met tape, buizen, vinyl etc.etc......

om weer op de SACD terug te komen: veel mensen vinden dat de nuances van deze "euphorische vervorming" niet helemaal kunnen worden opgenomen en/of weergegeven in 16bits 44.1KHz digitale systemen......misschien dat dit met SACD/DSD en/of DVD-A op 24/192KHz wel beter gaat....

Olaf

ff vraagje: weet iemand of je zelf-gebrande DVD-A 's in bv de pioneer DV-563A kan afspelen?
in de manual staat nl dat ie DVD-A ondersteunt, maar er staat ook dat ie DVD-R/RW ondersteunt, maar in video mode geschreven.... overkoepelende DVD vraag: is een zelfgebrande DVD-A nu officieel een DVD-A of een DVD-R/RW met DVD-A formaat?

Olaf

ff vraagje: weet iemand of je zelf-gebrande DVD-A 's in bv de pioneer DV-563A kan afspelen?
in de manual staat nl dat ie DVD-A ondersteunt, maar er staat ook dat ie DVD-R/RW ondersteunt, maar in video mode geschreven.... overkoepelende DVD vraag: is een zelfgebrande DVD-A nu officieel een DVD-A of een DVD-R/RW met DVD-A formaat?

Olaf

Goeie vraag hier worstel ik ook al mee.

Goeie vraag hier worstel ik ook al mee.

volgens de info op de minnetonka discwelder site kan in principe een DVD-A speler die DVD-R ondersteunt deze zelfgeschreven DVD-A's afspelen.....

volgens de info op de minnetonka discwelder site kan in principe een DVD-A speler die DVD-R ondersteunt deze zelfgeschreven DVD-A's afspelen.....

Begrijp ik hieruit dat met mijn HP DVD+R brander niets aan dit pakket heb?

Ondsrtaande ook ergens op het net gevonden.

DTS 5.1 gebrand op een CD en werkend blijkbaar!
We lopen hier achter volgens mij.

"I have a CD at home burnt onto a standard CD-R that has music encoded in DTS 5.1. I can play the CD in my Conia DVD player, and the amplifier switches to DTS mode. The sound is in 6 channel surround. If I try to play the CD in a normal player, it's just white noise."

ff wat anders: zijn er (betaalbare) spelers die zowel SACD als DVD-A kunnen afspelen?

ik ben ze nog niet tegen gekomen. Eigenlijk alle SACD zijn nog van duurdere merken. Ik denk dat dat ook de reden is waarom gewone CD's beter klinken in een SACD-speler. De speler is gewoon beter!

Origineel geplaatst door ProtoHuman
ik ben ze nog niet tegen gekomen. Eigenlijk alle SACD zijn nog van duurdere merken. Ik denk dat dat ook de reden is waarom gewone CD's beter klinken in een SACD-speler. De speler is gewoon beter!

Absoluut een feit...ik heb het met eigen oren kunnen waarnemen.

Back