Studiowerk haalbaar?

Ben ook een tijdje geluidsman bij een operette gezelschap geweest.
Was er leuk om te doen, ook veel dingen geleerd.
(viel me ook op dat je daar als hetero man toch in de minderheid was)
Maar zelfs daar werden politieke spelletjes gespeeld waar ik niet echt happy van werd.
En als het dan niets opleverd en je dan van dat gezeik krijgt dan heb je het ook gauw gezien.

Mensen, geld en ego's gaat nooit goed.
En dan is Henk Jan Smit maar een lieverdje vergeleken bij die anderen.
(weet niet wie in Belgie de idols 'bitch' is en wil het ook niet weten eigenlijk)

Origineel geplaatst door Svart Rose
Al eens gedacht aan vrijwilligerwerk doen in een concertzaal of iets dergelijks? Op die manier leer je mensen kennen en doe je ervaring (en referenties) op. Vrijwilligerswerk is niet alleen maar werken voor niks. Je krijgt er veel andere dingen voor terug dan geld. En de zfeer is meestal veel leuker dan bij betaalde banen.

Hey da's ook een goed idee. Ik zou wel iets met muziek willen doen, dus misschien is zoiets ook wat.

Iemand nog andere ideen?

Ik zal zelf is op zo'n vacature site kijken.

Origineel geplaatst door Saturation
Hey da's ook een goed idee. Ik zou wel iets met muziek willen doen, dus misschien is zoiets ook wat.
Iemand nog andere ideen?

Ik denk dat je eerst heel erg goed moet weten wat je wil. En dat plezier hebben aan je werk steeds voorop moet staan.
Ook als je 600 km met een truck moet meerijden na slechts 4 uur slaap. Want ik spreek dan wel over "rotklussen", (soms letterlijk op je knieën door het slijk, soms zelfs gevaarlijk !!) maar achteraf ben ik wel fier op die jobs en kan je alleen nog maar lachen om bepaalde situaties waar je op dat ogenblik gek werd van stress.
Wat ik verder ook nog wou zeggen Saturation, is dat al die verhalen je niet mogen afschrikken om geluidtechnieker te willen worden.
Want alle grove verhalen buiten beschouwing gelaten word je ook techie als je dat werkelijk zelf wil.
Uiteindelijk is de eerste stap vrij éénvoudig. Bel gewoon een aantal betrouwbare studio's of PA-bedrijven (dat zijn er heus niet zo veel) en zeg dat je de naad van je broek wil werken en bereid bent niks te verdienen om het vak te leren.Vraag of je mee op produktie mag en wees dan ook blij als je kisten mag voortduwen en trucks mag laden. Of koffie zetten in de studio en de vloer zuigen en de vaat doen.
Als dat lukt ( dat hangt ook af van het feit of je wordt geaccepteerd, gerespecteerd en gewaardeerd ) zal men je normaal vrij snel duidelijk maken of je het juiste profiel hebt om verder te gaan. Meestal was je toch al zelf aant klooien met soortgelijke toestanden. Kunnen solderen en een leatherman hebben helpt ook :) :) :) Neem desnoods foto's van je home-studio mee. Een getuigschrift is geen garantie maar het helpt ongetwijfeld wel. Bijkomend moet je misschien ook na verloop van tijd zelfstandig worden met een eigen rechtsvorm en btw nummer (CV, BV, BVBA,...) Ik wil niet vertellen voor welk belachelijk loon ik ooit gestart ben.
En er komt natuurlijk een dosis geluk bij kijken.
Een grappige noot is dat ik al die jaren ook wel het volgende fenomeen zag. Mensen die absoluut geluidtechnieker wilden worden maar er geen reet van bakten. Bleek achteraf dat ze héél erg goeie lichtechniekers waren. En vice cersa. :)
Maar ik zou willen besluiten met te zeggen dat als je hart zegt dat je dat wil doen, je dat ook maar moet proberen !
Een aantal referentieboeken kunnen ook geen kwaad. Ze vinden, das soms andere koek !
http://www.show-control.com/docs/thsndbib.html

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Svart Rose
Al eens gedacht aan vrijwilligerwerk doen in een concertzaal of iets dergelijks? Op die manier leer je mensen kennen en doe je ervaring (en referenties) op. Vrijwilligerswerk is niet alleen maar werken voor niks. Je krijgt er veel andere dingen voor terug dan geld. En de zfeer is meestal veel leuker dan bij betaalde banen.

Ik denk idd. ook dat dit een beter perspectief op een baan bied dan SAE gaan doen. Connecties en mensen kennen lijkt me veel belangrijker dan muziekale kennis. Muziekale drive is daarbij trouwens wel weer heel belangrijk.
Als er dan dalijk b.v. een band of theatergroep een tour gaat doen door Europa en ze kennen jou en je drive van het theater en weten dat je zoiets graag zou doen en ze hebben vertrouwen in je, dan ben je zeker en vast de aller aller eerste waar ze aan denken om mee te vragen, dan gaan ze echt niet zoeken naar ex-SAE studenten die ze verder niet kennen... waarvan ze ook niet weten of diegene bij de groep past.

Ik zal er nog is over nadenken. Het zou leuk zijn als ik iets met muziek zou kunnen doen. Werken in een studio is dan wel het ultieme, maar misschien is er iets anders dat ook leuk is.
Bedankt voor de link sKeLeTvM

mijn opinie

mijn opinie

O ja...

Ook moet je beschikken over een zeer goed gehoor en het liefst ook nog een muzikaal gehoor..
Dus muziekles gevolgd hebben is absoluut een pre.
Mijn vader werkte bij de NOS en voor mijn 10e was ik al bezig met microfoons, bandrecorders en radio's...dit is ook een groot voordeel met betrekking tot affiniteit met apparatuur.

Je kunt nog zo goed met Protools, digitale mengtafels o.i.d. omgaan, als je niet weet hoe je een analoge 2 inch band moet inrijgen, een tape moet stripen, microfoonkeuzes/opstellingen kent of 48 channel strips kunt bedienen ben je nergens ( en dat is maar goed ook!)

Ik was ooit eens bij een introductie van de HKU (Hogeschool van de Kunsten Utrecht). Daar vroeg iemand ook wat de kansen waren van werk uiteindelijk in een studio...

De docent zei: "Kwestie van geluk vaak, de meeste van onze afgestudeerde studenten proberen wat dan ook maar voor baantje te vinden in een studio. Al is het vloeren dwijlen... Op het moment dat een gevestigde technicus het laat afweten vanwege ziekte oid, dan moet je je kans grijpen om te laten zien wat je kan!!"

Daarna was mijn keuze voor een Informatica opleiding duidelijk ;)

Je kunt ook gruwelijk stinkend rijk worden en dan je eigen studio te kopen.

Dan ben je de BAAS!

Dat was m'n plan. Maar wil nog niet zo lukken. ;)

Origineel geplaatst door Almeros
Ik was ooit eens bij een introductie van de HKU (Hogeschool van de Kunsten Utrecht). Daar vroeg iemand ook wat de kansen waren van werk uiteindelijk in een studio...

De docent zei: "Kwestie van geluk vaak, de meeste van onze afgestudeerde studenten proberen wat dan ook maar voor baantje te vinden in een studio. Al is het vloeren dwijlen... Op het moment dat een gevestigde technicus het laat afweten vanwege ziekte oid, dan moet je je kans grijpen om te laten zien wat je kan!!"

bij ons in het bedrijf begin je als koffie-zetter, na een jaar mag je af en toe jolt-cola en pizza's inkopen, na 2 jaar mag je als je geluk hebt en er iemand ziek wordt af en toe snel even achter een PC om een functie te documenteren of te debuggen, en als je dat goed doet mag je na 6 jaar je eerste eigen programmaatje schrijven........ 8D

Origineel geplaatst door Almeros

Daarom ben ik gekapt met Muziektechnologie/audio design.
Tijdens de basisopleiding (toegelaten als 1 van de 25 uit 750, gelijk mijn motivatie voor m'n bovenstaande post) heb ik deze gesprekken ook gehad met 3e en 4e jaars studentjes, toen was het voor mij al duidelijk ....

Was sowieso al van plan niet bij een baas te gaan werken .....
Ben daarna wel eerst 1,5 jaar lang vuilnisman geweest om mijn studio uit te breiden :p

..en die opleiding "Sonologie" van de HKU is natuurlijk ook om te :dubbel:
Alsof je daarmee sneller een baan krijgt in de audiovisuele/muziekwereld...duh!
heb je een opleiding van 4 jaar, kan je daarna gewoon vakken vullen...

Origineel geplaatst door Bass
..en die opleiding "Sonologie" van de HKU is natuurlijk ook om te :dubbel:
Alsof je daarmee sneller een baan krijgt in de audiovisuele/muziekwereld...duh!
heb je een opleiding van 4 jaar, kan je daarna gewoon vakken vullen...

Als je zo'n opleiding kunt combineren met programmeren ben je wel DE man.

Programmeer je je eigen softsynths en maak je je eigen tracks ermee

Dat is geld en ego samen en zoals FUSE al zei gaat dat absoluut niet samen :D

Back