Origineel geplaatst door Saturation
Hey da's ook een goed idee. Ik zou wel iets met muziek willen doen, dus misschien is zoiets ook wat.
Iemand nog andere ideen?
Ik denk dat je eerst heel erg goed moet weten wat je wil. En dat plezier hebben aan je werk steeds voorop moet staan.
Ook als je 600 km met een truck moet meerijden na slechts 4 uur slaap. Want ik spreek dan wel over "rotklussen", (soms letterlijk op je knieën door het slijk, soms zelfs gevaarlijk !!) maar achteraf ben ik wel fier op die jobs en kan je alleen nog maar lachen om bepaalde situaties waar je op dat ogenblik gek werd van stress.
Wat ik verder ook nog wou zeggen Saturation, is dat al die verhalen je niet mogen afschrikken om geluidtechnieker te willen worden.
Want alle grove verhalen buiten beschouwing gelaten word je ook techie als je dat werkelijk zelf wil.
Uiteindelijk is de eerste stap vrij éénvoudig. Bel gewoon een aantal betrouwbare studio's of PA-bedrijven (dat zijn er heus niet zo veel) en zeg dat je de naad van je broek wil werken en bereid bent niks te verdienen om het vak te leren.Vraag of je mee op produktie mag en wees dan ook blij als je kisten mag voortduwen en trucks mag laden. Of koffie zetten in de studio en de vloer zuigen en de vaat doen.
Als dat lukt ( dat hangt ook af van het feit of je wordt geaccepteerd, gerespecteerd en gewaardeerd ) zal men je normaal vrij snel duidelijk maken of je het juiste profiel hebt om verder te gaan. Meestal was je toch al zelf aant klooien met soortgelijke toestanden. Kunnen solderen en een leatherman hebben helpt ook

Neem desnoods foto's van je home-studio mee. Een getuigschrift is geen garantie maar het helpt ongetwijfeld wel. Bijkomend moet je misschien ook na verloop van tijd zelfstandig worden met een eigen rechtsvorm en btw nummer (CV, BV, BVBA,...) Ik wil niet vertellen voor welk belachelijk loon ik ooit gestart ben.
En er komt natuurlijk een dosis geluk bij kijken.
Een grappige noot is dat ik al die jaren ook wel het volgende fenomeen zag. Mensen die absoluut geluidtechnieker wilden worden maar er geen reet van bakten. Bleek achteraf dat ze héél erg goeie lichtechniekers waren. En vice cersa.
Maar ik zou willen besluiten met te zeggen dat als je hart zegt dat je dat wil doen, je dat ook maar moet proberen !
Een aantal referentieboeken kunnen ook geen kwaad. Ze vinden, das soms andere koek !
http://www.show-control.com/docs/thsndbib.html