Sound Education Utrecht.

Het programma ziet er erg leuk uit. Maar volgens mij zijn zij niet erkend ofzo, dus ik weet niet of je wat hebt aan zo'n diploma. :)

Nou Finne, ik wil je niet shockeren, maar er BESTAAT helemaal geen officieel erkend diploma geluidstechnicus, laat staan producer. Ieder instituut geeft gewoon zijn eigen diploma's uit, en die zijn alleen "erkend" door hunzelf. Reclamepraat van "wereldwijd erkend diploma" is dus pure BULLSHIT bedoelt om jouw je portefeuille om te laten keren.

Bij mijn eigen opleiding (SoundSeminar destijds) kreeg je pas te horen op de dag van de diploma uitreiking dat je je toch niet zoveel moest voorstellen van dat SoundSeminar diploma wat je net gehaald had.. Voor die tijd brachten ze dat toch ietsje anders meen ik me te herinderen..

Vervolgens heb ik jarenlang les gegeven op diverse instituten dus ik weet wel een beetje hoe het in die wereld toegaat.. Een andere "wortel" waar je voor moet oppassen is de "baanbelofte" (die je dus nooit zult krijgen, zoals elke insider weet).

Samengevat: van een GOEDE opleiding (vergelijk de lesprogramma's!) zul je zeker veel plezier hebben, je kunt daar in 1 jaar leren waar je anders 5 of 10 jaar over zou doen. Maar je zult het vooral van je persoonlijkheid en geluidstechnische vaardigheid moeten hebben om aan een baan te komen. Naar mijn diploma is in al die jaren nooit gevraagd..

Succes & groeten!
Iggy
;)

Origineel geplaatst door Iggy
Nou Finne, ik wil je niet shockeren, maar er BESTAAT helemaal geen officieel erkend diploma geluidstechnicus, laat staan producer. Ieder instituut geeft gewoon zijn eigen diploma's uit, en die zijn alleen "erkend" door hunzelf. Reclamepraat van "wereldwijd erkend diploma" is dus pure BULLSHIT bedoelt om jouw je portefeuille om te laten keren.

Bij mijn eigen opleiding (SoundSeminar destijds) kreeg je pas te horen op de dag van de diploma uitreiking dat je je toch niet zoveel moest voorstellen van dat SoundSeminar diploma wat je net gehaald had.. Voor die tijd brachten ze dat toch ietsje anders meen ik me te herinderen..

Vervolgens heb ik jarenlang les gegeven op diverse instituten dus ik weet wel een beetje hoe het in die wereld toegaat.. Een andere "wortel" waar je voor moet oppassen is de "baanbelofte" (die je dus nooit zult krijgen, zoals elke insider weet).

Samengevat: van een GOEDE opleiding (vergelijk de lesprogramma's!) zul je zeker veel plezier hebben, je kunt daar in 1 jaar leren waar je anders 5 of 10 jaar over zou doen. Maar je zult het vooral van je persoonlijkheid en geluidstechnische vaardigheid moeten hebben om aan een baan te komen. Naar mijn diploma is in al die jaren nooit gevraagd..

Succes & groeten!
Iggy
;)

wow thanx voor de post - handig om te weten

You're welcome!

Het programma van Sound Education ziet er inderdaad niet zo beroerd uit..

LAATSTE TIP: vraag altijd wat de praktijklessen in de "praktijk" eigenlijk inhouden. Bij de ene opleiding sta je op een "praktijk"dag met de hele klas letterlijk toe te kijken terwijl de leraar wat aan de knoppen draait en uitlegt (zonder dollen!), bij een andere vecht je met je medecursisten om "de gouden stoel" achter de apparatuur, en bij de volgende opleiding zit je gewoon lekker zelf achter de knoppen met de volledige aandacht van de leraar alleen voor jou.

En de bovenstaande keuzes betekenen HELEMAAL NIET een rangschikking van goedkoop naar duurder!!! Dus voor je intekent voor jezelf even een duidelijk beeld van die opleiding krijgen: WAT krijg je nu eigenlijk precies voor dat lesgeld??

Groet & succes!

En dat is niet waar, want de opleiding "Muziek Registratie" aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag is wel degelijk een door het Ministerie van Onderwijs erkende opleiding met diploma, op HBO niveau en valt zelfs binnen de Europese normen.

Wat wel waar is, het feit dat 'geluidstechnicus' geen erkend beroep is. In de gezondheidszorg, het onderwijs, de rechtspraak, de makelaardij en ook bijvoorbeeld de zeevaart mag je pas werken indien je een geldig diploma kan overleggen. Daar zijn wettelijk regelingen voor. Laboranten worden aangenomen op hun opleiding, maar er is geen wettelijke bescherming, dus een diploma is niet vereist. Een laboratorium mag zelf opleiden. De werkgever is dan altijd verantwoordelijk. Dat geldt ook voor geluidsstudio's. Sterker nog, voor het beginnen ervan heb je alleen een hinderwetvergunning nodig :)

Trouwens, het enige diploma dat niet Europees is gelijkgesteld, is de onderwijsbevoegdheid. Arts mag je in heel Europa zijn, zelfs advocaat. Leraar echter alleen in het land waar het diploma is afgegeven...

Wout

Aha.. Ik wist niet dat ze tegenwoordig bij het conservatorium een opleiding geluidstechniek hadden! Bedankt voor deze interessante post: ik ga eens een programma opvragen om te kijken was ze daar precies doen. Nou, dat is dan het antwoord voor degenen die een "officieel erkend" diploma willen hebben: op naar Den Haag!

Maar nogmaals: stel je niet teveel voor van een diploma in de studiobusiness. Tuurlijk is het een plus, maar het is niet zo dat de studiodeuren automatisch voor je openzwaaien na het behalen van een diploma, zoals soms gesuggereerd word door sommige instituten.

Aha.. Ik wist niet dat ze tegenwoordig bij het conservatorium een opleiding geluidstechniek hadden! Bedankt voor deze interessante post: ik ga eens een programma opvragen om te kijken was ze daar precies doen. Nou, dat is dan het antwoord voor degenen die een "officieel erkend" diploma willen hebben: op naar Den Haag!

Nogmaals... studio technicus is een vrij beroep, net als producer. Diploma's zijn niet noodzakelijk. Als een opleiding 'offcieel erkend' is, zegt dat niets over de werkgaranties na het behalen van het diploma. Het zegt alleen iets dat de kosten van de opleiding door het Rijk betaald worden, dus veel goedkoper zijn dan patriculiere instituten. Sterker nog, je kan een studietoelage krijgen :) De opleiding aan het KonCon duurt trouwens veel langer dan een jaar en de eisen liggen wel wat hoger. Ik geloof dat het bespelen van een instrument verplicht is... Even checken...

Zie http://www.koncon.nl/public_site/220/MRmain.html

De lat zal voor velen nogal hoog liggen, schat ik. Al geeft ik bijlessen ;)

Wout

volgens mij kun je ook gewoon een Bachelors en Masters diploma in de sonologie in den haag halen! (conservatorium)

Back