Sample-editor vs player vs sampler.
Sample-editor vs player vs sampler.
De Kurzweil is vanzichzelf behalve een VA-synth (alle methodes van
synthese: subtractive, hardsync, FM, additief, vector, waveseq etc.)
een sampleplayer. Hij kan dus samples in de voor hem toegankelijke formaten afspelen
(zowel interne ROM-samples als ook de externe ingeladen RAM-samples).
Omdat de Kurz al met ROM-samples geleverd wordt is het dus logisch dat je om deze
te kunnen bewerken er een sample-editor ingebouwd. Dit is dan ook het geval
(vergeleken met een computer is het niet de handigste die er is maar met een heleboel
shortcut commands, waar de Kurz mee vol zit en die hem zo handig maakt, kom je
een heel eind + de sample editor is heel diep en de bewerkingsalgoritmen klinken heel goed).
Nogmaals: hou je ervan samples te gebruiken dan kan dat op de in een eerdere post beschreven
wijzen. JE HEBT DE SAMPLE-OPTIE ALLEEN NODIG ALS JE LIVE-MODE, DE VOCODER OF ZELF DIREKT
OP DE KURZWEIL TE MAKEN EIGEN SAMPLES WILT GEBRUIKEN.
Zelf heb ik de sample optie gekocht om de volgende reden: ik maak een opname in mijn Roland VS1680
recorder. Die dither ik van 24 naar 16 bit bij 48 khz (mijn opnamefrequentie en de Kurz masterclock frequentie.
Deze hele mix gooi ik in de Kurzweil via SPDIF. Hierna speel ik deze opname (nu een sample) af naar de
Roland VS1680 in 16bit/44.1kHz mode. Daar maak ik een image file van en dat brand ik. Verder gebruik ik de
KDFX als mijn globalreverb via live-mode. Dit is mijn persoonlijke reden geweest om een sample optie aan te
schaffen. Ik heb nog nooit van mijn leven een sample hoeven maken.
Ik heb verder een heleboel samples in Gigaformaat, Soundfonts etc. van het net gekocht en gerausd.
Die heb ik met Awave omgezet in .krz formaat en op CDRoms gebrand.
Om een goede indruk te krijgen van wat je met de sample editor kan doen: heb je een kurzweil tot je
beschikking, download eens het het programma : sweetstrings &SweetAtkstrings van Daniel Fisher.
Te vinden op
www.sweetwater.com NB. dit programma gebrulkt uitsluitend al in de Basisrom aanwezige samples.
Ben je toch bezig daar: download ook het programma Darkside van dezelfde programmeur.
Een noot; en je hebt een heel nummer van de Pink Floyd. Welke synthesizer kan dat ook ???
Oh, moeder, doet het grote licht uit; vlug gaan slapen, anders morgen geen toetje,
ISPdeRuiter