Handigste knopje/schuifje aan je synth?

fuse

Gepokt en gemazeld
Wat vind jij nou de handigste knop of schuif op je (favoriete) HARDWARE synth?

Aan/uit mag, volume ook. Wel saai en niet leuk antwoord. :)
Cutoff en resonance zijn ook erg voor de hand liggend natuurlijk.

Zelf vind ik de autotune knop op m'n Akai wel super handig. Zonder die klinkt hij als een valse kraai nl.

detune.............:D

De random functie op de Pulse is geinig. Alleen jammer dat je soms drie kwartier moet klikken wil je er een bruikbare patch uit persen.. 8)

Mmm... een knop die ik zelf op geen enkele synth heb zitten, maar ze bestaan wel (Waldorf Pulse, als ik me 't goed herinner): RANDOMIZE.

<EDIT> Arv was me net voor... Great Minds Think Alike!

Nou ja, dan een favoriete functie dan maar die ik wel vaak gebruik: INITIALIZE, op na het zoveelste synth-experiment maar weer terug te gaan naar die goeie ouwe standaard-sinus toon. (en dan weer van voren af aan beginnen).

Op de OB12 zit panel scan, hiermee word voor de huide patch alle knopjes en schuifjes opnieuw uitgelezen. Als je veel heb zitten editen en je maakt dan een nieuwe patch en drukt op panel scan dan geeft dat vaak een combo van de patches die je daarvoor gemaakt hebt, wat hele leuke creaties kan creëren!!

de virus heeft ook zo'n random functie, maar dat gerandomde patches zijn bijn altijd onbruikbaar!
of je moet heeeeel creatief zijn of het als uitgangspunt gebruiken om er iest nieuws van te tweaken!

De Korg Z1 was mijn eerste synth met een x-y pad en ik betrap me er nu op dat ik dit ding steeds meer en meer gebruik voor allerlei doeleinden. Was een beetje onwenning in het begin.

Het extra modulatiewiel op een SY99. Ik gebruik het voor van alles: cuttof controller, master volume binnen mixmode, effectcontroller, enz.

En welke knop op de DX7, D20 of W30??? Die hebben er helemaal geen (de SY eigenlijk ook niet :confused: )

:doei:

joystick op mijn bohm
LFO snelheid die in de trigger van de S&H gaat...

En de ringmod depth slider op m'n CS-50, voor de echte Vangelis pgggpwiewwww...
(denk: ringmod geluid, niet visueel uit te drukken :D)

image005.jpg

de poly-mode knop van mijn mono/poly... en dan arp triggeren

Re: Handigste knopje/schuifje aan je synth?

Origineel geplaatst door fuse
Zelf vind ik de autotune knop op m'n Akai wel super handig. Zonder die klinkt hij als een valse kraai nl.

HAHAHAHA

AX73! vet geluid, en ontstemt drie keer per uur!

Groet,
Roy

Back