Handigste knopje/schuifje aan je synth?

Mijn draadloze optische muis van Apple, waarmee ik via Aksys virtueel
het datawheel kan draaien van mijn S5000.

al vernoemd, geen knop en geen schuifje, maar wel handig: de x/y pad op de z1. de 5 toewijbare knoppen (pe's) op de z1 zijn ook heel leuk.

ook al vernoemd, en ook in mijn ogen/oren heel leuk: random op de pulse.

joystick op de wavestation a/d

de multi-function sliders op de 505 mis ik op mijn xl-7.

en inderdaad, alles waar store/write/save naast staat vind ik ook erg handig.

Origineel geplaatst door redje
de handigste knop is toch wel de preset store knop....ik denk dat iedereen zich daar wel in kan vinden (behalve sommige anaal-ogen figuren ;) )

I agree

Die langwerpige wit/zwarte dingen op veel van die apparaten zijn ook best handig!!!!

Die gebruik ik denk ik het meest!!! ;)

De glitchknoppen van m'n gemodde Casio PT-88...... !!

Ze zitten met z'n drieen onder een klepje, ze hebben een kleurcode en zitten in oplopende volgorde naargelang de "glitchinvloed" hoger wordt.... zodat je feitelijk toch wat controle hebt over een glitch.

De meest milde glitch (de groene) veranderd nl. meestal elementen in de glitch die is opgewekt met de "chipshock" knop. (de rode)
(En de middelste knop is geel, die qua invloed -en plaatsing dan- tussen groen en geel inzit)

Het blijft een feest er een uurtje mee proberen de meest vage glitches eruit te krijgen. Het mooiste is dat de ledjes boven de toetsen meeglitchen. In allerlei knipper/looplicht/felheid combinaties.... hij doet vaak patroontjes van 4 ledjes bij elkaar.... als een echte muziekchip! .... en dus een soort visuele indicatie van hoe ver de chip "heen" is.

En ook: De "uit" knop van deze Casio, waar een soort "herstel" circuit onder zit. Fantastisch gewoon. Het ding is gewoon gebouwd om rekening te houden met eventuele glitches :)

Tja. Dat zijn beslist mijn 4 tofste knoppen.

Misschien een beetje te vergelijken met 3 "random" knoppen "10%", "70%" en "100%" op een synth :D

Op mijn oude (1978) Sigma zit zo'n lekker portamento toggle-on/off knopje dat in elke solo voortdurend in en uit doe! Rete handig.

De x/y Joystick op m'n triton, synthex en synthi.
De lfo/key trigger schakelaar van het S/H circuit op m'n Odyssey.
En natuurlijk al die pinnetjes die in de matrix moeten.

Origineel geplaatst door redje
de handigste knop is toch wel de preset store knop....ik denk dat iedereen zich daar wel in kan vinden (behalve sommige anaal-ogen figuren ;) )

ik wil niet anaal-ogen hoor, maar sinds wanneer heb je 'n knopje nodig om presets op te slaan ??
Volgens mij doen ze dit in de fabriek al voor je.......... ;)

knobbie

knobbie

leuk draadje dit
de leukste knobbies die ik heb zijn toch wel mn pitsch knobbies 8x op de analoge sequencer van cs 30
en dan al di xxxx andere die er nog op zitten ,...jahoeeeeeeeeeeeee

en binnenkort op mn sigma korg zitten twee joy stickje voor en v mod cuttof enzzzz
ook jahoeeeeee

dat hier nog modulaire mensejes op geraegeerd hebben die hebben knobbies zat
oj het modulatie wheel van mn pro one doet ook aardig mee in deze poll.
afhankelijk van de patch kan die ook aardig wheelen free dan wel te ,....
:halleluja :biertje: :biertje: :biertje:

Gelukkig zijn al mijn knoppies assignable, dus ik pak meestal mijn soepelste fader op mijn masterplank en dat is de volume-fader.

:).

de direct acces knop op mijn s30 vind ik wel handig, scheelt ooit een hoop geblader door menu's. En de gecombineerde druk/draaiknop op mijn jv1080 om evt. sneller dan wel langzamer door lijsten met geluiden te bladeren.

Re: knobbie

Re: knobbie

Origineel geplaatst door R-ond
leuk draadje dit
de leukste knobbies die ik heb zijn toch wel mn pitsch knobbies 8x op de analoge sequencer van cs 30
en dan al di xxxx andere die er nog op zitten ,...jahoeeeeeeeeeeeee

en binnenkort op mn sigma korg zitten twee joy stickje voor en v mod cuttof enzzzz
ook jahoeeeeee

dat hier nog modulaire mensejes op geraegeerd hebben die hebben knobbies zat
oj het modulatie wheel van mn pro one doet ook aardig mee in deze poll.
afhankelijk van de patch kan die ook aardig wheelen free dan wel te ,....
:halleluja :biertje: :biertje: :biertje:

Heb JIJ toevallig die monsterhit 'watskeburt' geschreven!?

:bekdicht:

Mijn favoriete knop is op het moment de datawheel van de akai sampler... met mijn grote waffel, zonder meta aan de slag!

op mijn elke synth is eigenlijk maar 1 goed antwoord:

noiseeeeeeeeeeeeeeeeee

Back