Roland Fantom X

volgens Musiciansbuy vinden de eerste shipments naar de dealers plaats in maart (beperkte hoevelheden)
Ik neem aan dat europa zoals gebruikelijk een paar weken later pas geleverd krijgt. dus het zal wel April/Mei worden voor je er hier in NL eentje kunt kopen.

prijzen staan trouwens wel al op hun website.
http://www.musiciansbuy.com/keyboards_pro_keyboards_sound_modules_roland_keyboards.html

Erg goedkoop in verhouding tot de europese prijzen.
8~

Gisteren ben ik even langsgelopen bij Key Music om een nieuw zitbankje te kopen en natuurlijk even langsgelopen bij de toetsenafdeling.

En daar zag ik zowaar de ganse Fantom X serie netjes speelklaar staan. Die moest ik natuurlijk even aan de tand voelen.

De X6 en X7 zijn voorzien van een goed klavier, de X8 heeft zelfs een uitstekend klavier. Ze voelen alledrie heel prettig aan om te bespelen.

Het klankenaanbod is heel divers en niet specifiek gericht naar een bepaalde muziekstijl, het is dus all-round en dat vind ik zelf alvast goed. Ik kwam heel mooie klanken tegen. Wel vond ik het kiezen van klanken nogal traag gaan. Als je bv een klank uit de 'onderste' groep wil kiezen dan moet je wel 'even' scrollen. Misschien is er een snellere manier om klanken te kiezen maar die heb ik niet zo direct kunnen vinden. Wel geinig is als je bv een Jupiter 8 klank kiest, je onderaan in het scherm een afbeelding van de Jupiter 8 ziet. Niet echt nuttig, maar wel mooi om naar te kijken.

Ik speel m'n drumpartijen altijd in op het gewone klavier maar die gekleurde pads op de Fantom zijn hiervoor beter geschikt en aanslaggevoelig.

Het sequencer- en samplegedeelte heb ik niet bekeken, ik ben niet zo vertrouwd met het workstation OS van Roland maar het kleurenscherm is alvast een handig hulpmiddel om het overzicht te behouden tijdens het werken.

Indien ik nu een workstation zou moeten kiezen, dan stond deze bovenaan m'n lijstje met kandidaten.

Ik vind de Fantom X er alvast heel mooi uit zien.

Ik ben de gelukkige bezitter van een Fantom X(7).
Hij klinkt echt geweldig. Zoveel dynamiek heb ik nog niet eerder in een synthesizer gehoord/gevoeld!
Interactie met PC loopt vlekkeloos importeren van samples is een eitje. Overzichtelijke interface en een duidelijk kleurenscherm.
Eenvoudige uitbreiding voor extra cards en geheugen (heb ik ook gedaan).

De acoustische piano is fantastisch. Ik heb de Fantom op een clavinova (CVP-96) aangesloten en speel dan via het gewogen klavier van de Yamaha op de Fantom, want piano spelen op keyboard toetsen voelt niet echt lekker. Heb je geen klavier met gewogen toetsen, dan zou ik gaan voor de Fantom X8.

KOST EEN PAAR CENTEN, MAAR DAN HEB JE OOK WAT!!
:doei:

Origineel geplaatst door Bartology
De acoustische piano is fantastisch.

Inderdaad, die acoustische piano is fenomenaal.

(mag ik even langskomen om al die waveforms te samplen 8) )

Origineel geplaatst door lowieken
ooh klinkt goed, hoeveel heb je hem betaald ? en wat kost de X6 ?

Zoveel moeten ze ongeveer kosten.

X6 plm. 2175
X7 plm. 2475
X8 plm. 2875

ik kan de motif es 6 voor 1999 euro krijgen de fantom X6 nog goedkoper, moet ik nog even exact nagaan.
ik twijfel tussen deze 2, ik heb ze beide gehoord, maar vond de motif es toch maar "af"

misschien kan de eigenaar wat muziek gemaakt met de fantom in deze topic zetten :D

Ik heb onlangs mijn Motif ES7 ingeruild voor een Fantom X7 met ultimate keys exp. board. Dit is 1 van de beste keuzes die ik ooit gemaakt heb!

Ik heb veel tijd besteed aan de Motif ES7, maar het was gewoon niet mijn ding. Ik speel in een semi-prof coverband en speel veel top40/100 werk. De Motif kwam live niet goed door de mix, de sounds zijn niet specifiek gevoiced zoals bij Roland. De sounds van Roland zijn ook veel beter geschikt om te layeren. Met de Motif kon je in performance mode slechts 4 patches splitten/layeren, de Roland kan er 16 tegelijk. De algemene sound is veel warmer. Vooral het Ultimate keys expansionboard heeft veel goede sounds (synth, hammond, rhodes). Het programmeren gaat veel makkelijker (geweldig interface, zeker vergeleken met de Motif), ik heb de handleiding nog niet in hoeven te kijken. Standaard 32mb intern samplegeheugen (tot 544 uitbreidbaar). Daarnaast ook een 'live setting' mode (is te vergelijken met de 'master' mode van de Motif).

Nadelen:
vertraging bij overschakelen presets/performances, geen numeriek paneel, 'slechts' 64 performances

Origineel geplaatst door Candyman
Nadelen:
vertraging bij overschakelen presets/performances, geen numeriek paneel, 'slechts' 64 performances

- Fantom preset = Triton program?
- Fantom performance = Triton combination?

Dus maar 64 performances in het RAM geheugen van de Fantom??? Beetje weinig anno 2004, een simpele Triton LE heeft 3 banken met 128 combinations.

En wat bedoel je met traag? Geld dat ook voor een program change die je stuurt vanaf een externe sequencer?

Gr
Sjaak

Origineel geplaatst door Candyman
Nadelen:

Ik heb vorige vrijdag in de winkel op een Fantom X zitten spelen en inderdaad, het selecteren van klanken kan dus niet rechtstreeks door een nummer in te toetsen. Da's niet zo slim. En als je de onderste klank wil selecteren, dan ben je ff zoet met scrollen.

Je kunt wel je favorites toewijzen aan een patchbank. Maakt het een stuk eenvoudiger.
Vooral handig bij live performance.

Hoe gaat het step recorden op een fantom X6, werkt ie een beetje lekker?
Bij mijn Triton Le schiet dat dus echt nie op he...

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen van deze prachtige bak in het buitenland?
Daar is hij volgens goedkoper en ook het verzenden is bij sommige gratis (dat geloof ik zelf nog niet helemaal, dat moet ik nog even wat beter checken.)

Origineel geplaatst door Ol@f
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen van deze prachtige bak in het buitenland?
Daar is hij volgens goedkoper en ook het verzenden is bij sommige gratis (dat geloof ik zelf nog niet helemaal, dat moet ik nog even wat beter checken.)

Waarom zou je? Prijzen van de Fantom zijn hier hetzelfde als in bijvoorbeeld Duitsland.

Sorry ik was niet helemaal volledig in mijn bericht.
Het klopt dat ze in bijv. Duitsland gelijk zijn met hier.
In Amerika bijv. kun je ze goedkoper krijgen.

Back