Apparaten en ''Studio'' beinvloeden muzikaliteit

Kevin

Tis niet te gleuven
Ik ben zelf van mening dat de sfeer in een studio en de aanwezige apparaten invloed hebben op het creatieve proces wat door sommige van ons produceren genoemd word.
Wat ik bedoel is dus dat een opgeruimde geordende studio zich uitleend voor mooie cleane opnames en trance en een wat rommeligere studio zich meer leent voor lo-fi en funky dingen....althans voor mij.,hoe zit dat met jullie ??
Vinden jullie dat de aankleding en aanwezige apparaten invloed hebben op hebben op het maken van muziek/geluiden ?
Niet dat ik wil zeggen dat een JP-8000/8080 alleen voor Trance bedoeld is maar wel dat door sommige mensen de trancestempel erop gedrukt word !Ook de JP kan Funken MITS goed geprogrameerd dit geld ook weer voor andere synths die door goed te proggen ook een Trancelead kunnen voortbrengen.
Door de overvloed aan presets in de apparaten en op het internet verliezen sommige mensen het doel en de mogelijkheden van een synthesizer uit het oog (op de ADSR en het Filter na)
Wat is jullie mening hierover ?

:D Grotendeels wel volkomen mee eens. Ziet toch dat mensen die trance will maken,vaak de jp8000 ter discussie stellen,of aanverwant gear.
Zelf heb ik een vrij opgeruimde en strak homestudiootje. Maak wel in de style melodische en sfeerbepalende house,maar doe toch gewoon de dingen die ik leuk vind en waar mijn hart naar uit gaat.

maar heb toch wel het gevoel dat de studio uiterlijk bepalend is voor een bepaalde style of persoonlijkheid.( beetje kortzichtig mischien)

Wat ik dus idd bedoel is gemak dient de mens want het is o zo makkelijk om die Supersaw te gebruiken en die ''detune'' schuif omhoog te draaien...
Ik hoor gewoon teveel van hetzelfde momenteel waaronder ook presets.

Origineel geplaatst door Kevin
Wat ik dus idd bedoel is gemak dient de mens want het is o zo makkelijk om die Supersaw te gebruiken en die ''detune'' schuif omhoog te draaien...
Ik hoor gewoon teveel van hetzelfde momenteel waaronder ook presets.

is dit dan niet gewoon een inspiratiebron in de zïn van 'laat ik eens iets anders doen'

Apparaten en STudio

Apparaten en STudio

Ik heb zelf ook een redelijk opgeruimde studio, hoewel hij tijdens het opnemen meestal rommeliger wordt daar ik dan meerdere aantekeningen maak voor te spelen sequences en geluiden e.d.
Voor mijn elektronische muziek gebruik ik zowel presets als eigengemaakte geluiden. Het voordeel van een synthesizer tegenwoordig is dat hij boordevol geluiden zit en eigen presets eigenlijk niet meer nodig zijn (op een enkele na).
Vaak verlies ik inderdaad de zin om op te nemen als het een groot zooitje is in de studio en dat is het helaas vaak bij me, maar ik ben minstens een keer per week bezig met de studio op te ruimen.

:D

Origineel geplaatst door Vinsound
is dit dan niet gewoon een inspiratiebron in de zïn van 'laat ik eens iets anders doen'

Snap niet precies wat je bedoeld,maar het lijkt me meer laat ik eens doen wat een ander ook doet.

ik las er net nog een stuk over, maar ik houd persoonlijk van het volgende

a. 's avonds muziek maken in het donker.
b. een sprookjes achtige omgeving zonder veel viezigheid zoals voedsel troep enzo.
c. mooie kleine lichtjes en ledjes ofcourse.

dat geeft mij gewoon inspiratie als ik bezig ben, plus ik heb gewoon geleerd dat als je in een chaos leeft je ook chaos in je hoofd hebt. ;)

tenminste das mijn humble opinion.

Origineel geplaatst door Fatar
ik las er net nog een stuk over, maar ik houd persoonlijk van het volgende

a. 's avonds muziek maken in het donker.
b. een sprookjes achtige omgeving zonder veel viezigheid zoals voedsel troep enzo.
c. mooie kleine lichtjes en ledjes ofcourse.

dat geeft mij gewoon inspiratie als ik bezig ben, plus ik heb gewoon geleerd dat als je in een chaos leeft je ook chaos in je hoofd hebt. ;)

tenminste das mijn humble opinion.

Ik wil ook nog wel eens de neiging hebben om bij onbewolkte hemel buiten te gaan zitten en mijn blik dan op het oneindige te richten (het heelal in te kijken dus), dan doe ik soms ook inspiratie op.
In het verleden wilde een aantal flesjes bier ook nog wel eens helpen, werd je zweverig van.:D :biertje:

Origineel geplaatst door justin
Snap niet precies wat je bedoeld,maar het lijkt me meer laat ik eens doen wat een ander ook doet.

juist niet!!!!

het antwoord sloeg op de opmerking van Kevin, die doelt op steeds weer dezelfde geluiden gebruiken.
Het geeft me juist een kick om iets te maken zonder gebruk te maken van geijkte geluiden.

Verder vind ik bij synths less=more.
Door de beperkingen van een simpele synth kunnen er toch hele mooie resultaten gemaakt worden.
zie bijvoorbeeld de mono-synth contest.

Vins.

Ik denk toch ook wel dat de omgeving waarin je leeft bepaalde invloed heeft op je inspiratie of muziek. Of de dingen die je dagelijks beinvloeden,los van de omgeving waar je woont of leeft.

Snap dat iemand die woont in een inspiratievolle omgeving meer ideeen en inspiratie vind,dan iemand in een normale omgeving. Zeg zeker niet dat dit altijd waar is,maar kan me er in vinden. En inspiratie is natuurlijk eindeloos het kan gewoon met je zintuigen,gevoel en denkwijze etc.te maken hebben.(waar ga ik heen.)

Ben het zeker met de stelling eens.

Punt 1 is natuurlijk basale ergonomie:
Voorheen had ik niet zo'n optimale 'studio' opstelling maar gewoon een paar losse synthjes. (Korgjes MS)
Moest ik iedere keer uit de kast halen en aansluiten - zoiets werkt niet in het voordeel van spontane ingevingen.
Vooral niet zonder een paar fatsoenlijke effecten en opname-mogelijkheden (denk nu wel eens: als ik toch al die freaky geluiden eens had opgenomen... :stupid )

Punt 2 vind ik interessanter: leidt de gear die je hebt je in een bepaalde richting?
Heb zelf ook wel eens gedacht zo'n topic te plaatsen.

Ik geloof van wel, namelijk. Voorbeeld: m'n Yamaha CS leent zich meer dan uitstekend voor het genre Vangelis.
Griezelig zo, zelfs. Je moet je best doen om níet als Vangelis te klinken... :D
Ik vraag me wel eens af wat er van the big V. was geworden als niet iemand bij Yamaha dat ding per ongeluk op de markt had gebracht!

Beste voorbeeld voor die stelling: (cliché ik weet het, maar daarom is het ook zo waar) de TB-303.
Hoe had Acid kunnen worden uitgevonden zonder dat iemand juist dat apparaatje tegenkwam?

Origineel geplaatst door Hanz
Ben het zeker met de stelling eens.

Punt 1 is natuurlijk basale ergonomie:
Voorheen had ik niet zo'n optimale 'studio' opstelling maar gewoon een paar losse synthjes. (Korgjes MS)
Moest ik iedere keer uit de kast halen en aansluiten - zoiets werkt niet in het voordeel van spontane ingevingen.
Vooral niet zonder een paar fatsoenlijke effecten en opname-mogelijkheden (denk nu wel eens: als ik toch al die freaky geluiden eens had opgenomen... :stupid )

Punt 2 vind ik interessanter: leidt de gear die je hebt je in een bepaalde richting?
Heb zelf ook wel eens gedacht zo'n topic te plaatsen.

Ik geloof van wel, namelijk. Voorbeeld: m'n Yamaha CS leent zich meer dan uitstekend voor het genre Vangelis.
Griezelig zo, zelfs. Je moet je best doen om níet als Vangelis te klinken... :D
Ik vraag me wel eens af wat er van the big V. was geworden als niet iemand bij Yamaha dat ding per ongeluk op de markt had gebracht!

Beste voorbeeld voor die stelling: (cliché ik weet het, maar daarom is het ook zo waar) de TB-303.
Hoe had Acid kunnen worden uitgevonden zonder dat iemand juist dat apparaatje tegenkwam?

Ik denk dat het weinig met de synth te maken heeft maar eerder met de sound. Hij had ook een andere synth kunnen nemen,maar toevallig vond hij die synth passen bij zijn gevoel en expressie.het gaat toch om jezelf en jouw expressie? de synth is alleenmaar een verlengstuk en tool.Toch?

Tja dat bedoel ik nu.....
Alweer die 303 :D
Stel nu dat meneer Acid (althans wie was de eerste :confused: ) geen 303 had gehad maar een basgitaar ? wat dan ?
En waarom is de 303 nu zo ''acid'' en waarom een andere synth niet ?? Ik zeg dan weer dat een 303 gewoon een cultstatus heeft en door sommige mensen als een God word aanbeden.
Sinds wanneer maakt de Synth uit wat voor muziek je maakt ? Of hebben jullie ook een auto die bepaald waar JIJ naartoe gaat :D:yamaha:

Kortom door die bepaalde ''stempel'' wordt een apparaat niet altijd optimaal benut en soms zelfs onderschat.
En dat bedoel ik dus te zeggen wat er gaande is,de studio indeling en belichting beinvloedt je creativiteit (door de sfeer die je zelf creeerd) maarrrrrr OOK de apparaten door een bepaalde ''stempel'' als een bepaalde synth wordt bestempeld als een ''basssynth'' zul je hem eerder voor een bass gebruiken dan voor een lead of een bassdrum en dit belemerd dan weer de creativiteit (pfffff zwaar onderwerp,moeilijk uit te leggen,vooral persoonlijke smaak en mening en heb al wat teveel pilsjes op :biertje: )

ff aantal voorbeelden van ''stempels''

TB-303 - Acid
JP-8000 - Trance
Virus - Trance
TR-909 - HouseBd

Maar met wat gesleutel haal je ook uit een Nord Modular,Juno 106 enz.enz. leuke trancegeluiden maar zo haal je ook weer leuke strings,bassen enz. uit een JP

Zo is het ook altijd met die 303 van Resonantie open en maar draaien aan die Cutoff.......:Z
Nu heb ik er zelf geen maar heb wel met een 303 mogen spelen en met die resonantie dicht vind ik hem veel mooier maar dit is allemaal weer persoonlijke smaak en mening natuurlijk.

Ik denk dat het weinig met de synth te maken heeft maar eerder met de sound. Hij had ook een andere synth kunnen nemen,maar toevallig vond hij die synth passen bij zijn gevoel en expressie.het gaat toch om jezelf en jouw expressie? de synth is alleenmaar een verlengstuk en tool.Toch?

Idd de spijker op zijn kop !!!!
Zie het als de schrijver die een idee in zijn hoofd heeft en dit met een pen als letters opschrijft.
Jij bent de ''schrijver'' met het ''idee'' de synth is de ''pen'' en het eindresultaat is het ''boek'' met de ''letters''
En die pen kan van alles zijn maar het gaat om het idee en de klank maak jezelf,en het is aan jezelf welke pen/synth je gebruikt om je idee uit te voeren (kortom persoonlijke smaak) maar laat de synth NIET jou smaak bepalen !!!!
Ik zie de Supersaw ook als massahypnose 8o) (tevens ook helemaal uitgemolken :D)

Effe ontopic:
Hoe je studio eruit ziet maakt behoorlijk uit. Ik houd zelf erg van opgeruimd, omdat ik dan gewoon wat ruimer zit. Een beetje kleurrijke omgeving doet ook wonderen, maar dan niet een hele drukke ruimte, maar gewoon wat accenten. En niet te vergeten de velichting. Ik werk zelf helaas met TL-verlichting omdat ik op een zoldertje zit, maar dat zuigt behoorlijk. Halogeen zou wel een uitkomst zijn.

Mijn onnuttige bijdrage aan de andere onnuttige discussie:
Het supersaw geluidje van de JP is uniek. Andere geluiden zijn ook prima toepasbaar maar net iets anders. Of hetvoor je tracks iets uitmaakt of je nu de JP8000 of een supernova of andere gebruikt............. denk het niet. Hmmm..... ik weet het eigenlijk wel zeker.

de synth is alleenmaar een verlengstuk en tool.Toch?

Denk je?
Probeer eens een acid-nummer te spelen met een piano?
Hardrock met een viool (moet opeens aan die lui van Apocalyptica denken...)
Of een stukje Bach met een Moog? (oh nee, we dwalen af nu echt af... :D)

Ik denk dat de instrumenten, hoe ze klinken en hoe je met ze interacteert, een belangrijk deel van je inspiratie vormen.
Bewust of onbewust... :)
Waarom heeft 'men' de piano uitgevonden terwijl de clavecimbel al bestond?

Natuurlijk, het is allemaal heel persoonlijk, en ik bedoel ook alles behalve: dit is een typische hip-hop synth, deze voor trance etc. Buiten je boekje kijken levert inderdaad de beste ideeën op.
Maar als ik 't even niet meer weet, ga ik bijv. gewoon door de presets van m'n Matrix 1000 wandelen -
(dat duurt dus wel even :) ) en opeens merk je dat bij een specifiek geluid of effect instelling je vingers er met je vandoor gaan!

Denk je?
Probeer eens een acid-nummer te spelen met een piano?
Of een stukje Bach met een Moog? (oh nee, we dwalen af... :D)

Ik denk dat de instrumenten, hoe ze klinken en hoe je met ze interacteert, een belangrijk deel van je inspiratie vormen.
Bewust of onbewust... :)

Natuurlijk, het is allemaal heel persoonlijk, en ik bedoel ook alles behalve: dit is een typische hip-hop synth, deze voor trance etc. Buiten je boekje kijken levert inderdaad de beste ideeën op.
Maar als ik 't even niet meer weet, ga ik bijv. gewoon door de presets van m'n Matrix 1000 wandelen (dat duurt dus wel even :) ) en opeens merk je dat bij een specifiek geluid of effect instelling je vingers er met je vandoor gaan!

Komt weer op hetzelfde neer,het bekende. Probeer het eens zou ik zeggen. Mischien breek je wel door met een nieuwe style.;)

Waarom moet je je laten leiden wat er al is.

Tja, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Natuurlijk moeten we niet allemaal in het zelfde stramien doormarcheren.
Maar ik heb de andere kant ook gezien:
M.a.w. "Jongens, we moeten iets hebben dat nog niet bestond. Hier heb je een pot subsidie en ga je gang maar...".

Het resultaat: zgn. "kunst" waar we (lees: ik) niet op zitten te wachten; ik denk aan zoiets als 'de pindakaas-vloer' van Wim T. Schippers (geen flikker aan, maar het was wel origineel) of van die moeilijke 'intellectuele' muziek die je 's-nachts om 3 uur op Radio 4 hoort. :D

Back on topic qua muziek: vond jij Apocalyptica of Wendy Carlos iets aan de originele muziek toevoegen?

Laatst gewijzigd:
Dit is weer zo'n thread die alle-kanten-op-gaat...
Ff helemaal los van de apparaten in de studio, denk ik dat de sfeer ook heel belangrijk is, althans voor de meesten onder ons
Zelf heb ik de afgelopen maanden de heleboel opnieuw ingericht: nieuwe kleuren, nieuwe meubels, nieuwe ergonomie, gewoon een nieuwe sfeer.....
Nou, dat helpt dus 'big time' als je, zoals ik, nogal bevattelijk bent voor sfeerinvloeden e.d.

Uiteindelijk draait het natuurlijk maar om één ding: creativiteit. En wat mij betreft is daarbij de sfeer/ambiance in mijn studiootje belangrijker dan de apparaten........ 8D

Het resultaat: zgn. "kunst" waar we (lees: ik) niet op zitten te wachten; ik denk aan zoiets als 'de pindakaas-vloer' van Wim T. Schippers (geen flikker aan, maar het was wel origineel)

Oei... don't touch Wim T.

De topic ging toch over sfeer en apparaten in de studio "van de gemiddelde wannabe music-producer" en niet over "èchte kunst"?!!!! ;)

Back